uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6 i art. 11 ust. 1 lit. a),
po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012,
(1) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 2 w przypadku środków ochrony indywidualnej (ŚOI) zgodnych z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częściami takich norm, domniemywa się, że spełniają one zasadnicze wymagania w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Pismem M/031, zatytułowanym "Zlecenie normalizacji dla CEN/CENELEC dotyczące norm w zakresie środków ochrony indywidualnej", Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i sporządzenie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy Rady 89/686/EWG 3 . Na podstawie wniosku o normalizację M/031 CEN opracował kilka nowych norm i dokonał nowelizacji niektórych istniejących norm zharmonizowanych, z uwzględnieniem norm dotyczących indywidualnych urządzeń wypornościowych.
(3) W dniu 19 listopada 2020 r. upłynął okres ważności wniosku o normalizację M/031 i w związku z tym został on zastąpiony nowym wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 7924 4 .
(4) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 i wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN i CENELEC opracowały nowe normy zharmonizowane EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 dotyczące kamizelek ratunkowych, EN ISO 12402-5:2020 dotyczącą środków asekuracyjnych, EN ISO 12402-6:2020 dotyczącą kamizelek ratunkowych i środków asekuracyjnych specjalnego przeznaczenia oraz EN ISO 12402-8:2020 dotyczącą wyposażenia indywidualnych urządzeń wypornościowych.
(5) W listopadzie 2020 r. Szwecja zgłosiła formalny sprzeciw wobec norm zharmonizowanych EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020, do których odniesienia nie zostały jeszcze opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Normy EN ISO 12402-5:2020, EN ISO 12402-6:2020 i EN ISO 12402-8:2020 mają być stosowane w połączeniu z normami EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 w taki sposób, że część lub całość treści norm EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 stanowi wymogi norm EN ISO 12402-5:2020, EN ISO 12402-6:2020 i EN ISO 12402-8:2020. W związku z tym odniesienia do norm EN ISO 12402-5:2020, EN ISO 12402-6:2020 i EN ISO 12402-8:2020 nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ponieważ normy EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 były przedmiotem formalnego sprzeciwu wystosowanego przez Szwecję.
(7) W powiadomieniu, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012, Szwecja powołuje się na poprzedni formalny sprzeciw złożony we wrześniu 2014 r. w odniesieniu do norm EN ISO 12402-2:2006, EN ISO 12402-3:2006 i EN ISO 12402-4:2006 dotyczących kamizelek ratunkowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 89/686/EWG.
(8) Komisja postanowiła opublikować odniesienia do norm zharmonizowanych EN ISO 12402-2:2006, EN ISO 12402-3:2006 i EN ISO 12402-4:2006 z ograniczeniami w drodze decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1217 5 .
(9) Zdaniem Szwecji uchybienie wskazane w formalnym sprzeciwie z 2014 r. nadal występuje w normach EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 opracowanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/425. W swojej ocenie szwedzki Urząd ds. Środowiska Pracy stwierdził, że przedmiotowe normy dotyczące kamizelek ratunkowych nie zapewniają domniemania zgodności nadmuchiwanych kamizelek ratunkowych w odniesieniu do pkt 1.1.1, 1.2.1 i 3.4 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2016/425, oraz że przedmiotowe normy nie zapewniają domniemania zgodności z pkt 5 uwag wstępnych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/425 dotyczących oceny ryzyka przez producenta i wymogów w zakresie zastosowania, które można w rozsądnym zakresie przewidzieć.
(10) Komitet techniczny 162 - grupa robocza 6 CEN - odpowiedział na kwestie podniesione przez Szwecję, wskazując, że szwedzkie propozycje zawierają treść ograniczającą projekt oraz że eksperci doszli do wniosku, iż przedmiotowe normy zawierają wymogi mające na celu zapewnienie, aby zasadnicze wymagania w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa zostały uwzględnione i spełnione, a zatem sprzeciwu nie można uznać za uzasadniony.
(11) W oświadczeniu z grudnia 2020 r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Środków Ratunkowych (ang. International Lifesaving Appliance Manufacturers' Association) stwierdziło, że będą one zgodne ze wszystkimi zmienionymi zaleceniami wydanymi po rozmowach z komitetem technicznym ISO ds. środków ochrony indywidualnej (TC188 SC1) i władzami szwedzkimi, a także wyraziło obawy dotyczące ewentualnego odrzucenia zmienionych norm EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020.
(12) Po przeanalizowaniu norm zharmonizowanych EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 wraz z przedstawicielami państw członkowskich i zainteresowanymi stronami w grupie ekspertów ds. środków ochrony indywidualnej Komisja stwierdziła, że klauzule przedmiotowych norm zharmonizowanych mające na celu uwzględnienie podstawowych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.1 dotyczącym zasad projektowania - ergonomia, w pkt 1.2.1 dotyczącym nieszkodliwości ŚOI - brak występowania nieodłącznych zagrożeń i innych niedogodności oraz w pkt 3.4 dotyczącym ochrony przed cieczami w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/425 nie uwzględniają w odpowiedni sposób powiązanych zagrożeń, w szczególności ryzyka utonięcia w przypadku nadmuchiwanych kamizelek ratunkowych. Normy zharmonizowane, o których mowa, faktycznie nie zawierają szczegółowych wymagań mających na celu zapewnienie prawidłowego działania urządzenia do nadmuchiwania we wszystkich dających się racjonalnie przewidzieć okolicznościach używania i w związku z wszelkimi przewidywalnymi zachowaniami użytkownika, aby zapewnić odpowiednią ochronę przed ryzykiem utonięcia. W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że produkty zaprojektowane i wytworzone zgodnie z tymi normami mimo to mogły powodować wypadki i incydenty z udziałem użytkowników profesjonalnych i konsumentów.
(13) Komisja uważa jednak, że pozostałe klauzule norm zharmonizowanych EN ISO 12402-5:2020, EN ISO 12402-6:2020 i EN ISO 12402-8:2020, które nie są przedmiotem formalnego sprzeciwu, nadal skutecznie pociągają za sobą domniemanie zgodności z podstawowymi wymaganiami w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w rozporządzeniu (UE) 2016/425, które mają obejmować.
(14) Odniesienia do norm zharmonizowanych EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 należy zatem opublikować z zastrzeżeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ograniczenie powinno wykluczać szczególne klauzule tych norm, których celem jest uwzględnienie podstawowych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.1 dotyczącym zasad projektowania - ergonomii, pkt 1.2.1 dotyczącym nieszkodliwości ŚOI - braku występowania nieodłącznych zagrożeń i innych niedogodności oraz w pkt 3.4 dotyczącym ochrony przed cieczami w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/425.
(15) Normy zharmonizowane EN ISO 12402-5:2020, EN ISO 12402-6:2020 i EN ISO 12402-8:2020 spełniają założone wymagania określone w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(16) Należy wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN ISO 12402-5:2006, EN ISO 12402-6:2006 i EN ISO 12402-8:2006 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę, że normy te zostały zmienione.
(17) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(18) Przeprowadzono konsultacje z komitetem ustanowionym na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w odniesieniu do publikacji norm zharmonizowanych EN ISO 12402-2:2020, EN ISO 12402-3:2020 i EN ISO 12402-4:2020 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.261.60 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1914 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/668 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących indywidualnych urządzeń wypornościowych - środków asekuracyjnych, kamizelek ratunkowych i akcesoriów |
Data aktu: | 06/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 07/10/2022 |