Rezolucja 2022/1762 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1762
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0094/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (zwanego dalej "Instytutem") na rok budżetowy 2020 wyniósł 625 088 022,57 EUR, co stanowi wzrost o 12,04 % w porównaniu z rokiem 2019 r.; mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Instytutu na 2020 r. wyniósł 546 629 182,74 EUR, co stanowi wzrost o 31,4 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że stopa inflacji w Unii w 2020 r. wyniosła 0,7 %;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami
1.
z zadowoleniem zauważa, że wysiłek włożony w monitorowanie budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadził do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,85 %, co oznacza wzrost o 2,81 % w porównaniu z rokiem 2019; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 99,13 %, co oznacza wzrost o 1,56 % w porównaniu z rokiem 2019;
2.
w odniesieniu do obserwacji działań następczych dotyczących zwrotu kosztów podróży i pobytu w wysokości 1 200 EUR poniesionych przez pracownika tymczasowego Instytutu zauważa, że w celu zapewnienia ostrożności i uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania umowa ramowa Instytutu dotycząca usług personelu tymczasowego wyklucza korzystanie ze zwrotów kosztów dla przedstawicieli wykonawców; zauważa, że jeśli chodzi o środki naprawcze, Instytut jest w trakcie dostosowywania swojej polityki w celu pokrywania kosztów podróży służbowych faktycznie ponoszonych przez pracowników tymczasowych; odnotowuje ponadto odpowiedź Instytutu, zgodnie z którą w 2020 r. jego pracownicy tymczasowi nie odbyli żadnych wyjazdów służbowych; wzywa Instytut, by poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w tej dziedzinie;

Wyniki

3.
zauważa, że wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) nie wykorzystały w pełni kwot dotacji przyznanych przez Instytut; odnotowuje, że pomimo zwiększenia budżetu Instytutu oraz rosnącej liczby WWiI do nadzorowania nie zwiększono odpowiednio liczby stanowisk;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odpowiedzi na wyzwania związane z pandemią COVID-19 Instytut z powodzeniem uruchomił inicjatywę reagowania kryzysowego i zarządzał nią w ramach "projektów reagowania na pandemię", które miały na celu wspieranie klastra innowacyjnego w Europie; zauważa, że w 2020 r. Rada Zarządzająca Instytutu podjęła decyzję o uruchomieniu dodatkowych środków w wysokości 60 000 000 EUR dla innowatorów opracowujących rozwiązania wielkoskalowe, które pomogą rozwiązać bezprecedensowe problemy społeczno-gospodarcze spowodowane pandemią COVID-19;
5.
w odniesieniu do działań następczych związanych z uwagami z poprzednich lat zauważa, że Instytut zidentyfikował możliwości dzielenia się zasobami, rozwijania synergii i zacieśnienia współpracy z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności; z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza podpisanie w 2020 r. z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania trzech protokołów ustaleń dotyczących usług szkoleniowych, praktyk udzielania zamówień, wymiany treści i zarządzania zasobami ludzkimi; zauważa ponadto, że Instytut jest zainteresowany udziałem w projekcie realizowanym przez rząd węgierski, mającym na celu zapewnienie wspólnej infrastruktury biurowej wszystkim organizacjom międzynarodowym z siedzibą w Budapeszcie; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w zakresie tych partnerstw;
6.
zauważa, że Instytut podjął działania w celu poprawy bezpieczeństwa w internecie i zwiększenia cyfryzacji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych środków;

Polityka kadrowa

7.
zauważa, że 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,56 % - przyjęto 43 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 45 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 44 zatwierdzonymi stanowiskami w 2019 r.); stwierdza ponadto, że w 2020 r. Instytut zatrudniał 22 pracowników kontraktowych i 1 oddelegowanego eksperta krajowego;
8.
z zaniepokojeniem odnotowuje brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Instytutu, gdzie 5 na 6 członków (83 %) to mężczyźni; z zadowoleniem przyjmuje równowagę płci w Radzie Zarządzającej Instytutu, liczącej po sześć osób każdej płci (50 %), oraz wśród całego personelu Instytutu, gdzie 37 osób z 64 (57,81 %) to kobiety;
9.
zauważa, że trzech członków Rady Zarządzającej Instytutu nadal otrzymuje pieniądze z budżetu jako doradcy, pracownicy kontraktowi lub pracownicy pełniący inne funkcje w Instytucie, a mianowicie dwóch byłych posłów do Parlamentu Europejskiego i jeden były komisarz; zauważa ponadto, że inny były poseł do Parlamentu otrzymał 15 000 EUR w latach 2020-2021 na podstawie umowy o świadczenie usług z Instytutem dotyczącej świadczenia usług doradczych w zakresie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi;
10.
zwraca uwagę, że w 2020 r. odnotowano wzrost obciążenia pracą, a także dodatkowe zadania ze względu na okres przejściowy między programem "Horyzont 2020" a programem "Horyzont Europa"; zauważa, że w 2020 r. na rzecz ośmiu wspólnot wiedzy i innowacji Instytutu przeznaczono zwiększony wkład finansowy w wysokości 600 mln EUR na realizację ich biznesplanów na 2020 r.; zauważa ponadto, że ze względu na pandemię COVID-19 Instytut uruchomił inicjatywę reagowania kryzysowego w celu wsparcia wspólnoty Instytutu i europejskiej rodziny innowacji;
11.
na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że realizacja uwagi z 2017 r. dotyczącej publikacji ogłoszeń o wolnych stanowiskach pracy jest nadal w toku, ponieważ Instytut nie publikuje konsekwentnie swoich ofert pracy na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr;
12.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane w polityce kadrowej, mające na celu propagowanie telepracy i zdrowego życia, oraz nadal zachęca Instytut do dalszego opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentrujących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, telepracy, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami;

Udzielanie zamówień publicznych

13.
zauważa, że w ciągu roku do planu zamówień publicznych Instytutu na 2020 r. dodano nowe procedury; odnotowuje, że zgodnie ze swoim planem Instytut zakończył 95 % procedur udzielenia zamówień; zauważa, że Instytut poinformował, iż wszystkie procedury priorytetowe zostały zakończone z wyjątkiem nowej umowy ramowej na usługi komunikacyjne i zarządzanie wydarzeniami; zauważa ponadto, że w 2020 r. nie zgłoszono żadnych formalnych skarg i nie prowadzono spraw sądowych w związku z procedurami udzielania zamówień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Instytutu służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz zagwarantowaniu ochrony sygnalistów; zwraca uwagę, że Instytut opublikował deklaracje interesów oraz życiorysy członków Rady Zarządzającej i kadry kierowniczej wyższego szczebla na swojej stronie internetowej;
15.
zauważa, że Instytut zgłosił w 2019 r. jedną sprawę dotyczącą ujawnienia nieprawidłowości i że zastosowano przepisy wewnętrzne; zauważa, że polityka Instytutu w zakresie informowania o nieprawidłowościach nie jest jeszcze dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 2 ; wzywa Instytut, by w ramach kolejnego przeglądu tej polityki dostosował ją całkowicie do tej dyrektywy;
16.
w odniesieniu do działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za 2019 r. zauważa, że w 2020 r. Instytut rozpoczął proces przeglądu stosowania zasad dobrego zarządzania przez WWiI Instytutu;

Kontrola wewnętrzna

17.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem jednostki audytu wewnętrznego Instytutu z 69 zaleceń sformułowanych podczas audytu uzupełniającego zamknięto 28 otwartych zaleceń, obniżono rangę 7 otwartych zaleceń, a jedno otwarte zalecenie dotyczące zarządzania dostępem do IT, wydane w następstwie audytu informatycznego z 2016 r., uznano za mające znaczenie krytyczne; wzywa Instytut do uznania tego krytycznego ryzyka w swojej ocenie systemu kontroli wewnętrznej za potencjalne niedociągnięcie co do zasady 11;
18.
zauważa, że w żadnym z elementów systemu kontroli wewnętrznej Instytutu nie stwierdzono żadnych poważnych niedociągnięć, które mogłyby zagrozić osiągnięciu celów operacyjnych, finansowych lub kontrolnych oraz uniemożliwić dyrektorowi podpisanie poświadczenia wiarygodności; odnotowuje jednak, że potrzebne są dalsze usprawnienia w odniesieniu do zasad 12 i 17, które należą do kategorii 2, w szczególności poprzez zmniejszenie opóźnień w planowanym wdrażaniu otwartych zaleceń oraz skrócenie czasu informowania o środkach naprawczych podjętych w 2020 r.;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

19.
zauważa, że w maju 2020 r. Rada Zarządzająca Instytutu podjęła decyzję o uruchomieniu kwoty 60 mln EUR nie- przydzielonych funduszy Instytutu w celu dalszego wspierania studentów, przedsiębiorców i innowatorów odczuwających skutki rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19 na świecie; zauważa, że w ramach swojej inicjatywy reagowania kryzysowego Instytut wsparł nowe projekty i przedsięwzięcia stanowiące odpowiedź na pandemię COVID-19 za pośrednictwem instrumentów wsparcia przedsięwzięć, które zapewniały ukierunkowane wsparcie dla przedsięwzięć o dużym potencjale oddziaływania i wzrostu, przedsiębiorstw scale-up oraz małych i średnich przedsiębiorstw, a także za pośrednictwem projektów reagowania na pandemię, w ramach których stworzono i wdrożono krótkoterminowe innowacyjne projekty mające na celu bezpośrednie przeciwdziałanie pandemii COVID-19;

Inne uwagi

20.
z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Instytut w 2020 r. w celu dalszego zwiększania obecności w mediach społecznościowych i usprawnienia strategii zrównoważonego rozwoju;
21.
odnotowuje proces wdrażania przez Instytut ogólnej polityki bezpieczeństwa informacji, w tym informacyjno- komunikacyjnych aspektów cyberbezpieczeństwa; zauważa, że jak na razie głównym rezultatem wytycznych i wdrożenia tego programu jest to, że Instytut nie zgłosił żadnych incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem;
22.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie cyfryzacji Instytutu pod względem działania i zarządzania wewnętrznego, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Instytut powinien nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online; wzywa Instytut do przyspieszenia prac nad polityką cyberbezpieczeństwa oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o jej opracowaniu;
23.
wyraża ubolewanie, że Instytut nie wyznaczył jak dotąd celów w zakresie redukcji emisji CO2; z zadowoleniem przyjmuje jednak wysiłki Instytutu na rzecz stworzenia przyjaznych dla środowiska ram pracy oraz wszystkie środki podjęte przez Instytut w celu zmniejszenia śladu węglowego i zużycia energii, a także wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów; z zadowoleniem przyjmuje również stopniowe wycofywanie plastikowych butelek z wodą;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 4 maja 2022 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 189.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.297

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1762 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022