Rezolucja 2022/1762 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1762
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0094/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (zwanego dalej "Instytutem") na rok budżetowy 2020 wyniósł 625 088 022,57 EUR, co stanowi wzrost o 12,04 % w porównaniu z rokiem 2019 r.; mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Instytutu na 2020 r. wyniósł 546 629 182,74 EUR, co stanowi wzrost o 31,4 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że stopa inflacji w Unii w 2020 r. wyniosła 0,7 %;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami
1.
z zadowoleniem zauważa, że wysiłek włożony w monitorowanie budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadził do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,85 %, co oznacza wzrost o 2,81 % w porównaniu z rokiem 2019; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 99,13 %, co oznacza wzrost o 1,56 % w porównaniu z rokiem 2019;
2.
w odniesieniu do obserwacji działań następczych dotyczących zwrotu kosztów podróży i pobytu w wysokości 1 200 EUR poniesionych przez pracownika tymczasowego Instytutu zauważa, że w celu zapewnienia ostrożności i uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania umowa ramowa Instytutu dotycząca usług personelu tymczasowego wyklucza korzystanie ze zwrotów kosztów dla przedstawicieli wykonawców; zauważa, że jeśli chodzi o środki naprawcze, Instytut jest w trakcie dostosowywania swojej polityki w celu pokrywania kosztów podróży służbowych faktycznie ponoszonych przez pracowników tymczasowych; odnotowuje ponadto odpowiedź Instytutu, zgodnie z którą w 2020 r. jego pracownicy tymczasowi nie odbyli żadnych wyjazdów służbowych; wzywa Instytut, by poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w tej dziedzinie;

Wyniki

3.
zauważa, że wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) nie wykorzystały w pełni kwot dotacji przyznanych przez Instytut; odnotowuje, że pomimo zwiększenia budżetu Instytutu oraz rosnącej liczby WWiI do nadzorowania nie zwiększono odpowiednio liczby stanowisk;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odpowiedzi na wyzwania związane z pandemią COVID-19 Instytut z powodzeniem uruchomił inicjatywę reagowania kryzysowego i zarządzał nią w ramach "projektów reagowania na pandemię", które miały na celu wspieranie klastra innowacyjnego w Europie; zauważa, że w 2020 r. Rada Zarządzająca Instytutu podjęła decyzję o uruchomieniu dodatkowych środków w wysokości 60 000 000 EUR dla innowatorów opracowujących rozwiązania wielkoskalowe, które pomogą rozwiązać bezprecedensowe problemy społeczno-gospodarcze spowodowane pandemią COVID-19;
5.
w odniesieniu do działań następczych związanych z uwagami z poprzednich lat zauważa, że Instytut zidentyfikował możliwości dzielenia się zasobami, rozwijania synergii i zacieśnienia współpracy z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności; z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza podpisanie w 2020 r. z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania trzech protokołów ustaleń dotyczących usług szkoleniowych, praktyk udzielania zamówień, wymiany treści i zarządzania zasobami ludzkimi; zauważa ponadto, że Instytut jest zainteresowany udziałem w projekcie realizowanym przez rząd węgierski, mającym na celu zapewnienie wspólnej infrastruktury biurowej wszystkim organizacjom międzynarodowym z siedzibą w Budapeszcie; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w zakresie tych partnerstw;
6.
zauważa, że Instytut podjął działania w celu poprawy bezpieczeństwa w internecie i zwiększenia cyfryzacji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych środków;

Polityka kadrowa

7.
zauważa, że 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,56 % - przyjęto 43 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 45 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 44 zatwierdzonymi stanowiskami w 2019 r.); stwierdza ponadto, że w 2020 r. Instytut zatrudniał 22 pracowników kontraktowych i 1 oddelegowanego eksperta krajowego;
8.
z zaniepokojeniem odnotowuje brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Instytutu, gdzie 5 na 6 członków (83 %) to mężczyźni; z zadowoleniem przyjmuje równowagę płci w Radzie Zarządzającej Instytutu, liczącej po sześć osób każdej płci (50 %), oraz wśród całego personelu Instytutu, gdzie 37 osób z 64 (57,81 %) to kobiety;
9.
zauważa, że trzech członków Rady Zarządzającej Instytutu nadal otrzymuje pieniądze z budżetu jako doradcy, pracownicy kontraktowi lub pracownicy pełniący inne funkcje w Instytucie, a mianowicie dwóch byłych posłów do Parlamentu Europejskiego i jeden były komisarz; zauważa ponadto, że inny były poseł do Parlamentu otrzymał 15 000 EUR w latach 2020-2021 na podstawie umowy o świadczenie usług z Instytutem dotyczącej świadczenia usług doradczych w zakresie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi;
10.
zwraca uwagę, że w 2020 r. odnotowano wzrost obciążenia pracą, a także dodatkowe zadania ze względu na okres przejściowy między programem "Horyzont 2020" a programem "Horyzont Europa"; zauważa, że w 2020 r. na rzecz ośmiu wspólnot wiedzy i innowacji Instytutu przeznaczono zwiększony wkład finansowy w wysokości 600 mln EUR na realizację ich biznesplanów na 2020 r.; zauważa ponadto, że ze względu na pandemię COVID-19 Instytut uruchomił inicjatywę reagowania kryzysowego w celu wsparcia wspólnoty Instytutu i europejskiej rodziny innowacji;
11.
na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że realizacja uwagi z 2017 r. dotyczącej publikacji ogłoszeń o wolnych stanowiskach pracy jest nadal w toku, ponieważ Instytut nie publikuje konsekwentnie swoich ofert pracy na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr;
12.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane w polityce kadrowej, mające na celu propagowanie telepracy i zdrowego życia, oraz nadal zachęca Instytut do dalszego opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentrujących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, telepracy, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami;

Udzielanie zamówień publicznych

13.
zauważa, że w ciągu roku do planu zamówień publicznych Instytutu na 2020 r. dodano nowe procedury; odnotowuje, że zgodnie ze swoim planem Instytut zakończył 95 % procedur udzielenia zamówień; zauważa, że Instytut poinformował, iż wszystkie procedury priorytetowe zostały zakończone z wyjątkiem nowej umowy ramowej na usługi komunikacyjne i zarządzanie wydarzeniami; zauważa ponadto, że w 2020 r. nie zgłoszono żadnych formalnych skarg i nie prowadzono spraw sądowych w związku z procedurami udzielania zamówień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Instytutu służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz zagwarantowaniu ochrony sygnalistów; zwraca uwagę, że Instytut opublikował deklaracje interesów oraz życiorysy członków Rady Zarządzającej i kadry kierowniczej wyższego szczebla na swojej stronie internetowej;
15.
zauważa, że Instytut zgłosił w 2019 r. jedną sprawę dotyczącą ujawnienia nieprawidłowości i że zastosowano przepisy wewnętrzne; zauważa, że polityka Instytutu w zakresie informowania o nieprawidłowościach nie jest jeszcze dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 2 ; wzywa Instytut, by w ramach kolejnego przeglądu tej polityki dostosował ją całkowicie do tej dyrektywy;
16.
w odniesieniu do działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za 2019 r. zauważa, że w 2020 r. Instytut rozpoczął proces przeglądu stosowania zasad dobrego zarządzania przez WWiI Instytutu;

Kontrola wewnętrzna

17.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem jednostki audytu wewnętrznego Instytutu z 69 zaleceń sformułowanych podczas audytu uzupełniającego zamknięto 28 otwartych zaleceń, obniżono rangę 7 otwartych zaleceń, a jedno otwarte zalecenie dotyczące zarządzania dostępem do IT, wydane w następstwie audytu informatycznego z 2016 r., uznano za mające znaczenie krytyczne; wzywa Instytut do uznania tego krytycznego ryzyka w swojej ocenie systemu kontroli wewnętrznej za potencjalne niedociągnięcie co do zasady 11;
18.
zauważa, że w żadnym z elementów systemu kontroli wewnętrznej Instytutu nie stwierdzono żadnych poważnych niedociągnięć, które mogłyby zagrozić osiągnięciu celów operacyjnych, finansowych lub kontrolnych oraz uniemożliwić dyrektorowi podpisanie poświadczenia wiarygodności; odnotowuje jednak, że potrzebne są dalsze usprawnienia w odniesieniu do zasad 12 i 17, które należą do kategorii 2, w szczególności poprzez zmniejszenie opóźnień w planowanym wdrażaniu otwartych zaleceń oraz skrócenie czasu informowania o środkach naprawczych podjętych w 2020 r.;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

19.
zauważa, że w maju 2020 r. Rada Zarządzająca Instytutu podjęła decyzję o uruchomieniu kwoty 60 mln EUR nie- przydzielonych funduszy Instytutu w celu dalszego wspierania studentów, przedsiębiorców i innowatorów odczuwających skutki rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19 na świecie; zauważa, że w ramach swojej inicjatywy reagowania kryzysowego Instytut wsparł nowe projekty i przedsięwzięcia stanowiące odpowiedź na pandemię COVID-19 za pośrednictwem instrumentów wsparcia przedsięwzięć, które zapewniały ukierunkowane wsparcie dla przedsięwzięć o dużym potencjale oddziaływania i wzrostu, przedsiębiorstw scale-up oraz małych i średnich przedsiębiorstw, a także za pośrednictwem projektów reagowania na pandemię, w ramach których stworzono i wdrożono krótkoterminowe innowacyjne projekty mające na celu bezpośrednie przeciwdziałanie pandemii COVID-19;

Inne uwagi

20.
z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Instytut w 2020 r. w celu dalszego zwiększania obecności w mediach społecznościowych i usprawnienia strategii zrównoważonego rozwoju;
21.
odnotowuje proces wdrażania przez Instytut ogólnej polityki bezpieczeństwa informacji, w tym informacyjno- komunikacyjnych aspektów cyberbezpieczeństwa; zauważa, że jak na razie głównym rezultatem wytycznych i wdrożenia tego programu jest to, że Instytut nie zgłosił żadnych incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem;
22.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie cyfryzacji Instytutu pod względem działania i zarządzania wewnętrznego, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Instytut powinien nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online; wzywa Instytut do przyspieszenia prac nad polityką cyberbezpieczeństwa oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o jej opracowaniu;
23.
wyraża ubolewanie, że Instytut nie wyznaczył jak dotąd celów w zakresie redukcji emisji CO2; z zadowoleniem przyjmuje jednak wysiłki Instytutu na rzecz stworzenia przyjaznych dla środowiska ram pracy oraz wszystkie środki podjęte przez Instytut w celu zmniejszenia śladu węglowego i zużycia energii, a także wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów; z zadowoleniem przyjmuje również stopniowe wycofywanie plastikowych butelek z wodą;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 4 maja 2022 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 189.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.297

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1762 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022