uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 1 , w szczególności jego art. 8a ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 kierowcy transportu drogowego muszą korzystać z dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku. Niektóre z tych okresów odpoczynku są często spędzane w drodze, szczególnie w przypadku, gdy kierowcy wykonują międzynarodowe operacje transportowe na długich dystansach. Dlatego niezwykle ważne jest, aby kierowcy mieli dostęp do parkingów, na których mogą bezpiecznie odpocząć, a także do odpowiednich obiektów umożliwiających im dostęp do potrzebnych usług.
(2) W art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 określono wykaz wymogów, które muszą spełniać parkingi dostępne dla kierowców wykonujących drogowe przewozy rzeczy i osób, aby uzyskać certyfikat bezpiecznych i chronionych parkingów, w odniesieniu do poziomu usług i bezpieczeństwa takich obszarów.
(3) W badaniu Komisji z 2019 r. na temat bezpiecznych i chronionych parkingów w Unii 2 uznano, że występuje znaczny niedobór takich obiektów. Przedstawiono w nim również pewne propozycje, w tym odnoszące się do norm dotyczących bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur certyfikacji.
(4) Biorąc pod uwagę obecny niedobór bezpiecznych i chronionych parkingów w Unii, należy zachęcać na szczeblu unijnym do tworzenia takich obiektów, aby zapewnić kierowcom transportu drogowego dostęp do nich podczas postojów na drogach Unii.
(5) Aby stymulować rozwój bezpiecznych i chronionych parkingów, konieczne jest opracowanie wspólnych ram na szczeblu unijnym, aby zapewnić sektorowi dostęp do jasnych i zharmonizowanych informacji na temat bezpiecznych i chronionych parkingów w całej Unii.
(6) W celu poprawy warunków pracy kierowców transportu drogowego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, na wszystkich bezpiecznych i chronionych parkingach, niezależnie od poziomu ich ochrony, powinien być dostępny minimalny wspólny poziom bezpieczeństwa.
(7) W związku z rosnącą liczbą incydentów dotyczących przestępczości związanej z ładunkami, których ofiarami padają kierowcy transportu drogowego, należy zwiększyć bezpieczeństwo kierowców transportu drogowego, aby zapewnić im odpoczynek bez stresu i zapobiec kumulacji zmęczenia. Zapewnienie kierowcom dobrych warunków odpoczynku na bezpiecznych i chronionych parkingach ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia ryzyka wypadków spowodowanych zmęczeniem.
(8) Bezpieczne i chronione parkingi są niezbędne dla kierowców i przedsiębiorstw transportowych w celu ochrony ich ładunków przed przestępczością związaną z ładunkami. Ze względu na różnorodność przedsiębiorstw i przewożonych towarów przewoźnicy i kierowcy mogą potrzebować parkingów o różnych poziomach bezpieczeństwa, w zależności od przewożonych towarów. Normy unijne powinny zatem uwzględniać poszczególne rodzaje przedsiębiorstw, a parkingi powinny zapewniać różne minimalne poziomy bezpieczeństwa.
(9) Bezpieczeństwo parkingów należy osiągnąć poprzez zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i procedur bezpieczeństwa na ich granicach, na samym parkingu oraz w punktach wjazdu i wyjazdu. Powinny również istnieć procedury dla personelu zapewniające przyjęcie środków zapobiegania ryzyku oraz łagodzące skutki zdarzeń w przypadku ich wystąpienia.
(10) Aby zapewnić przejrzystość i pewność użytkownikom bezpiecznych i chronionych parkingów, parkingi powinny być certyfikowane przez niezależną jednostkę certyfikującą, zgodnie z procedurami określonymi na szczeblu Unii. Procedury certyfikacji dotyczące audytów, ponownych audytów i niezapowiedzianych audytów bezpiecznych i chronionych parkingów powinny być jasno określone, aby zagwarantować, że operatorzy parkingów wiedzą, jak ubiegać się o certyfikację lub ponowną certyfikację. Należy również zapewnić stosowanie odpowiednich procedur w przypadku stwierdzenia, że bezpieczny i chroniony parking nie spełnia już poziomu usług lub bezpieczeństwa, na który został certyfikowany.
(11) Użytkownicy bezpiecznych i chronionych parkingów powinni mieć dostęp do mechanizmów rozpatrywania skarg w celu zgłaszania przypadków nieprzestrzegania przepisów.
(12) Jednostki certyfikujące powinny mieć możliwość wydawania operatorom certyfikatów audytu oraz przekazywania tych informacji Komisji, tak aby na odpowiedniej oficjalnej stronie internetowej był zawsze aktualny wykaz bezpiecznych i chronionych parkingów.
(13) Aby uwzględnić szybki rozwój technologii cyfrowych i stale poprawiać warunki pracy kierowców, Komisja powinna ocenić zasadność dokonania przeglądu zharmonizowanych norm i procedur certyfikacji nie później niż cztery lata po przyjęciu niniejszego aktu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.170.27 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1012 uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustanowienia norm zawierających szczegółowe wymogi dotyczące poziomu usług i bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur ich certyfikacji |
| Data aktu: | 07/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 28/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 18/07/2022 |