a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/625 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi z państw trzecich lub ich regionów w celu zapewnienia zgodności tych przesyłek z mającymi zastosowanie wymogami lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi.
(2) Oprócz wymogu, aby produkty pochodzenia zwierzęcego przeznaczone do spożycia przez ludzi były wprowadzane do Unii z państwa trzeciego lub jego regionu wymienionych w odpowiednich wykazach, art. 3 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 zawiera konkretne kody Nomenklatury scalonej ("kody CN") i kody systemu zharmonizowanego ("kody HS"), które musiały zostać określone dla odnośnych produktów.
(3) Do dnia 31 grudnia 2020 r. przywóz witaminy D3 uzyskanej z lanoliny z wełny owczej, objętej kodami HS w ramach pozycji 2936 w części drugiej załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 3 , był dozwolony na podstawie środków przejściowych ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/185 4 . Unia jest w dużym stopniu zależna od przywozu tego produktu. Jako że proces, dzięki któremu uzyskuje się witaminę D3
z lanoliny, jest rzetelny, przywóz tego produktu nie budzi obaw dotyczących zdrowia publicznego. Należy zatem ponownie zezwolić na przywóz witaminy D3 uzyskanej z lanoliny oraz wprowadzić odpowiednią pozycję w art. 3 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625.
(4) Kapsułki utwardzonej lub nieutwardzonej żelatyny produkuje się z żelatyny poprzez zwiększone ogrzewanie. Taka żelatyna powinna zatem spełniać warunki przywozu żelatyny - takie jak wymóg, zgodnie z którym produkty te muszą pochodzić z państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolony jest wywóz tych produktów do Unii, oraz gwarancje, jakie należy przedstawić w odniesieniu do wytwarzania surowców zgodnie z art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625. Ponieważ jednak ryzyko dla zdrowia publicznego ze strony zakładów wytwarzających taką żelatynę jest znikome, kapsułki żelatyny należy zwolnić z wymogów dotyczących wprowadzania do Unii w odniesieniu do zakładów i certyfikacji, z wyjątkiem - w przypadku certyfikacji - produktów uzyskanych z kości przeżuwaczy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 5 .
(5) W art. 3, 5, 12 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 określono wymogi dotyczące przywozu przesyłek
towarów objętych niektórymi kodami CN lub kodami HS w części drugiej załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87. Należy sprecyzować mające zastosowanie kody, aby zapobiec niejasności co do tego, które kody stosują się do tych towarów. Należy dodać brakujące kody, a kody, które nie są istotne lub są zbędne, powinny zostać usunięte.
(6) Mąka z pyłku pszczelego, objęta kodem CN ex 1212 99 95, może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego związane z pozostałościami zanieczyszczeń środowiskowych, podobnie jak w przypadku innych produktów pszczelich. W odniesieniu do mąki z pyłku pszczelego należy stosować podobne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii jak w przypadku innych produktów pszczelich.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1756 6 zmienia art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/625, obejmując wszystkie szkarłupnie niebędące filtratorami - a nie wyłącznie strzykwy - możliwością odstępstwa od wymogu klasyfikacji obszarów produkcji i obszarów przejściowych przewidzianą w art. 18 ust. 7 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/625. W związku z tym należy odpowiednio zmienić art. 8 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625, w którym szczegółowo określono warunki tego odstępstwa.
(8) Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 produkty złożone wskazane w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia, które nie muszą być transportowane ani przechowywane w kontrolowanych temperaturach i które zawierają produkty przetworzone pochodzenia zwierzęcego inne niż przetworzone mięso, w odniesieniu do których wymogi ustanowiono w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , muszą pochodzić z państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolony jest wywóz do Unii produktów mięsnych, produktów mlecznych, produktów na bazie siary, produktów rybołówstwa lub produktów jajecznych na podstawie unijnych wymogów w zakresie zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego i które figurują w wykazach w odniesieniu do co najmniej jednego z tych produktów pochodzenia zwierzęcego na podstawie art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625.
(9) Biorąc pod uwagę ryzyko dla zdrowia zwierząt związane z produktami na bazie siary oraz brak skutecznych zabiegów umożliwiających ograniczenie tego ryzyka, produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej zawierające produkty na bazie siary powinny pochodzić z państw, z których dozwolony jest wywóz produktów na bazie siary do Unii. Ponadto w odniesieniu do produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zawierających produkty na bazie siary należy znieść możliwość korzystania z poświadczenia prywatnego zamiast świadectwa urzędowego.
(10) Żelatyna, kolagen i niektóre produkty wysoko przetworzone można przywozić bez przedłożenia planu kontroli pozostałości, w związku z czym nie powinno być konieczne, aby państwa były wymienione w załączniku do decyzji Komisji 2011/163/UE 8 , by móc dokonywać wywozu tych produktów do Unii lub stosować te produkty jako składniki produktów złożonych przeznaczonych na wywóz do Unii, chociaż umieszczenie ich w wykazie zgodnie z art. 18, 19 lub 22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/405 9 pozostaje obowiązkowe. Ponadto niektóre państwa trzecie powinny mieć możliwość wywozu do Unii produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej niezawierających produktów na bazie siary ani przetworzonego mięsa, w których zastosowano przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego pochodzące z państwa członkowskiego albo z państwa trzeciego wymienionego - w odniesieniu do odpowiednich gatunków/towarów, z których pochodzą te produkty przetworzone - w załączniku do decyzji 2011/163/UE.
(11) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, w których jedynymi produktami pochodzenia zwierzęcego obecnymi w końcowym produkcie złożonym są witamina D3, dodatki do żywności, enzymy spożywcze lub środki aromatyzujące, stanowią znikome ryzyko ze względu na ich proces produkcyjny. Produkty te należy zatem zwolnić z obowiązku umieszczania państw w wykazie oraz z wymogów dotyczących poświadczeń prywatnych.
(12) W art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 ustanowiono wymogi dotyczące certyfikacji na potrzeby wprowadzania do Unii niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Należy jasno określić wymogi dotyczące certyfikacji w przypadku wprowadzania z państwa tych zwierząt i towarów zarówno pochodzących z innego państwa trzeciego, jak i w przypadku tranzytu.
(13) Art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 stanowi, że do przesyłek niektórych produktów złożonych należy dołączać poświadczenie prywatne. Obecne brzmienie przepisu należy uściślić w odniesieniu do produktów złożonych, do których ma on zastosowanie.
(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 10 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., co skutkuje uchyleniem kilku aktów, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/625. W celu zapewnienia jasności i spójności należy zaktualizować te odesłania.
(15) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2122 11 ustanawia niektóre kategorie zwierząt i towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(16) W art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 przewidziano różne dokumenty, które muszą towarzyszyć niektórym próbkom zwolnionym z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Należy uściślić, które dokumenty należy dołączać do próbek pochodzenia zwierzęcego, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do ich wprowadzania do Unii. W szczególności należy wyjaśnić, że świadectwa towarzyszące próbkom muszą zawierać co najmniej odpowiednie poświadczenie zdrowia zwierząt. Ponadto należy sprecyzować, z których państw trzecich można takie próbki wprowadzać do Unii.
(17) Art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 stanowi, że małe przesyłki niektórych towarów wysyłane do osób fizycznych i nieprzeznaczone do wprowadzenia do obrotu są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Ze względu na pewność prawa należy doprecyzować kategorie towarów objętych zwolnieniem. Ponadto terminologię stosowaną w odniesieniu do niektórych z tych towarów w załącznikach I i III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 należy dostosować do terminologii zawartej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 12 .
(18) Art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 stanowi, że ptaki domowe wprowadzane do Unii podczas przemieszczania o charakterze niehandlowym zgodnie z decyzją Komisji 2007/25/WE 13 są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Decyzja 2007/25/WE została jednak zastąpiona rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1933 14 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1938 15 , a także uchylona drugim z wymienionych rozporządzeń. Należy zatem zaktualizować odesłania do wspomnianej decyzji w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2122.
(19) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/630 16 zwalnia niektóre kategorie żywności z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Aby zapewnić pewność prawa, należy wyłączyć produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają produktów na bazie siary ani przetworzonego mięsa innego niż żelatyna, kolagen lub produkty wysoko przetworzone, o których mowa w sekcji XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, z produktów, które mają być zwolnione z kontroli urzędowych w punkcie kontroli granicznej zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/630.
(20) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, w przypadku gdy wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego obecne w końcowym produkcie złożonym wchodzą w zakres rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1332/2008 17 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 18 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 19 , lub gdy tę część pochodzenia zwierzęcego stanowi wyłącznie witamina D3, stanowią znikome ryzyko. Powinny być zatem zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(21) Wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące produktów mleczarskich i produktów jajecznych zawartych w produktach złożonych określone w art. 163 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/692 20 zmieniono rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1703 21 . Aby zapewnić pewność prawa, w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/630 należy uwzględnić odesłanie do nowych wymogów prawnych dotyczących produktów mleczarskich i produktów jajecznych zawartych w produktach złożonych.
(22) Ponieważ zmiany w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2019/625, (UE) 2019/2122 i (UE) 2021/630 są ze sobą powiązane w zakresie, w jakim dotyczą dostosowania warunków przywozu produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zawierających produkty na bazie siary, a pozostałe zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2122 dotyczą jedynie drobnych aktualizacji odesłań, należy wprowadzić te zmiany w jednym akcie.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2019/625, (UE) 2019/2122 oraz (UE) 2021/630,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: