uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 48 lit. b), d), e), f) i h) oraz art. 126 ust. 1,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/625 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi z państw trzecich lub ich regionów w celu zapewnienia zgodności tych przesyłek z mającymi zastosowanie wymogami lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi.
(2) Oprócz wymogu, aby produkty pochodzenia zwierzęcego przeznaczone do spożycia przez ludzi były wprowadzane do Unii z państwa trzeciego lub jego regionu wymienionych w odpowiednich wykazach, art. 3 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 zawiera konkretne kody Nomenklatury scalonej ("kody CN") i kody systemu zharmonizowanego ("kody HS"), które musiały zostać określone dla odnośnych produktów.
(3) Do dnia 31 grudnia 2020 r. przywóz witaminy D3 uzyskanej z lanoliny z wełny owczej, objętej kodami HS w ramach pozycji 2936 w części drugiej załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 3 , był dozwolony na podstawie środków przejściowych ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/185 4 . Unia jest w dużym stopniu zależna od przywozu tego produktu. Jako że proces, dzięki któremu uzyskuje się witaminę D3
z lanoliny, jest rzetelny, przywóz tego produktu nie budzi obaw dotyczących zdrowia publicznego. Należy zatem ponownie zezwolić na przywóz witaminy D3 uzyskanej z lanoliny oraz wprowadzić odpowiednią pozycję w art. 3 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625.
(4) Kapsułki utwardzonej lub nieutwardzonej żelatyny produkuje się z żelatyny poprzez zwiększone ogrzewanie. Taka żelatyna powinna zatem spełniać warunki przywozu żelatyny - takie jak wymóg, zgodnie z którym produkty te muszą pochodzić z państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolony jest wywóz tych produktów do Unii, oraz gwarancje, jakie należy przedstawić w odniesieniu do wytwarzania surowców zgodnie z art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625. Ponieważ jednak ryzyko dla zdrowia publicznego ze strony zakładów wytwarzających taką żelatynę jest znikome, kapsułki żelatyny należy zwolnić z wymogów dotyczących wprowadzania do Unii w odniesieniu do zakładów i certyfikacji, z wyjątkiem - w przypadku certyfikacji - produktów uzyskanych z kości przeżuwaczy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 5 .
(5) W art. 3, 5, 12 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 określono wymogi dotyczące przywozu przesyłek
towarów objętych niektórymi kodami CN lub kodami HS w części drugiej załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87. Należy sprecyzować mające zastosowanie kody, aby zapobiec niejasności co do tego, które kody stosują się do tych towarów. Należy dodać brakujące kody, a kody, które nie są istotne lub są zbędne, powinny zostać usunięte.
(6) Mąka z pyłku pszczelego, objęta kodem CN ex 1212 99 95, może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego związane z pozostałościami zanieczyszczeń środowiskowych, podobnie jak w przypadku innych produktów pszczelich. W odniesieniu do mąki z pyłku pszczelego należy stosować podobne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii jak w przypadku innych produktów pszczelich.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1756 6 zmienia art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/625, obejmując wszystkie szkarłupnie niebędące filtratorami - a nie wyłącznie strzykwy - możliwością odstępstwa od wymogu klasyfikacji obszarów produkcji i obszarów przejściowych przewidzianą w art. 18 ust. 7 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/625. W związku z tym należy odpowiednio zmienić art. 8 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625, w którym szczegółowo określono warunki tego odstępstwa.
(8) Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 produkty złożone wskazane w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia, które nie muszą być transportowane ani przechowywane w kontrolowanych temperaturach i które zawierają produkty przetworzone pochodzenia zwierzęcego inne niż przetworzone mięso, w odniesieniu do których wymogi ustanowiono w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , muszą pochodzić z państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolony jest wywóz do Unii produktów mięsnych, produktów mlecznych, produktów na bazie siary, produktów rybołówstwa lub produktów jajecznych na podstawie unijnych wymogów w zakresie zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego i które figurują w wykazach w odniesieniu do co najmniej jednego z tych produktów pochodzenia zwierzęcego na podstawie art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625.
(9) Biorąc pod uwagę ryzyko dla zdrowia zwierząt związane z produktami na bazie siary oraz brak skutecznych zabiegów umożliwiających ograniczenie tego ryzyka, produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej zawierające produkty na bazie siary powinny pochodzić z państw, z których dozwolony jest wywóz produktów na bazie siary do Unii. Ponadto w odniesieniu do produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zawierających produkty na bazie siary należy znieść możliwość korzystania z poświadczenia prywatnego zamiast świadectwa urzędowego.
(10) Żelatyna, kolagen i niektóre produkty wysoko przetworzone można przywozić bez przedłożenia planu kontroli pozostałości, w związku z czym nie powinno być konieczne, aby państwa były wymienione w załączniku do decyzji Komisji 2011/163/UE 8 , by móc dokonywać wywozu tych produktów do Unii lub stosować te produkty jako składniki produktów złożonych przeznaczonych na wywóz do Unii, chociaż umieszczenie ich w wykazie zgodnie z art. 18, 19 lub 22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/405 9 pozostaje obowiązkowe. Ponadto niektóre państwa trzecie powinny mieć możliwość wywozu do Unii produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej niezawierających produktów na bazie siary ani przetworzonego mięsa, w których zastosowano przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego pochodzące z państwa członkowskiego albo z państwa trzeciego wymienionego - w odniesieniu do odpowiednich gatunków/towarów, z których pochodzą te produkty przetworzone - w załączniku do decyzji 2011/163/UE.
(11) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, w których jedynymi produktami pochodzenia zwierzęcego obecnymi w końcowym produkcie złożonym są witamina D3, dodatki do żywności, enzymy spożywcze lub środki aromatyzujące, stanowią znikome ryzyko ze względu na ich proces produkcyjny. Produkty te należy zatem zwolnić z obowiązku umieszczania państw w wykazie oraz z wymogów dotyczących poświadczeń prywatnych.
(12) W art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 ustanowiono wymogi dotyczące certyfikacji na potrzeby wprowadzania do Unii niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Należy jasno określić wymogi dotyczące certyfikacji w przypadku wprowadzania z państwa tych zwierząt i towarów zarówno pochodzących z innego państwa trzeciego, jak i w przypadku tranzytu.
(13) Art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 stanowi, że do przesyłek niektórych produktów złożonych należy dołączać poświadczenie prywatne. Obecne brzmienie przepisu należy uściślić w odniesieniu do produktów złożonych, do których ma on zastosowanie.
(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 10 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., co skutkuje uchyleniem kilku aktów, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/625. W celu zapewnienia jasności i spójności należy zaktualizować te odesłania.
(15) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2122 11 ustanawia niektóre kategorie zwierząt i towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(16) W art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 przewidziano różne dokumenty, które muszą towarzyszyć niektórym próbkom zwolnionym z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Należy uściślić, które dokumenty należy dołączać do próbek pochodzenia zwierzęcego, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do ich wprowadzania do Unii. W szczególności należy wyjaśnić, że świadectwa towarzyszące próbkom muszą zawierać co najmniej odpowiednie poświadczenie zdrowia zwierząt. Ponadto należy sprecyzować, z których państw trzecich można takie próbki wprowadzać do Unii.
(17) Art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 stanowi, że małe przesyłki niektórych towarów wysyłane do osób fizycznych i nieprzeznaczone do wprowadzenia do obrotu są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Ze względu na pewność prawa należy doprecyzować kategorie towarów objętych zwolnieniem. Ponadto terminologię stosowaną w odniesieniu do niektórych z tych towarów w załącznikach I i III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 należy dostosować do terminologii zawartej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 12 .
(18) Art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 stanowi, że ptaki domowe wprowadzane do Unii podczas przemieszczania o charakterze niehandlowym zgodnie z decyzją Komisji 2007/25/WE 13 są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Decyzja 2007/25/WE została jednak zastąpiona rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1933 14 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1938 15 , a także uchylona drugim z wymienionych rozporządzeń. Należy zatem zaktualizować odesłania do wspomnianej decyzji w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2122.
(19) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/630 16 zwalnia niektóre kategorie żywności z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. Aby zapewnić pewność prawa, należy wyłączyć produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają produktów na bazie siary ani przetworzonego mięsa innego niż żelatyna, kolagen lub produkty wysoko przetworzone, o których mowa w sekcji XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, z produktów, które mają być zwolnione z kontroli urzędowych w punkcie kontroli granicznej zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/630.
(20) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, w przypadku gdy wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego obecne w końcowym produkcie złożonym wchodzą w zakres rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1332/2008 17 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 18 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 19 , lub gdy tę część pochodzenia zwierzęcego stanowi wyłącznie witamina D3, stanowią znikome ryzyko. Powinny być zatem zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(21) Wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące produktów mleczarskich i produktów jajecznych zawartych w produktach złożonych określone w art. 163 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/692 20 zmieniono rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1703 21 . Aby zapewnić pewność prawa, w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/630 należy uwzględnić odesłanie do nowych wymogów prawnych dotyczących produktów mleczarskich i produktów jajecznych zawartych w produktach złożonych.
(22) Ponieważ zmiany w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2019/625, (UE) 2019/2122 i (UE) 2021/630 są ze sobą powiązane w zakresie, w jakim dotyczą dostosowania warunków przywozu produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zawierających produkty na bazie siary, a pozostałe zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2122 dotyczą jedynie drobnych aktualizacji odesłań, należy wprowadzić te zmiany w jednym akcie.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2019/625, (UE) 2019/2122 oraz (UE) 2021/630,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.154.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/887 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/625 w odniesieniu do kodów Nomenklatury scalonej i systemu zharmonizowanego oraz warunków przywozu niektórych produktów złożonych, zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2122 w odniesieniu do niektórych towarów i ptaków domowych zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/630 w odniesieniu do wymogów dotyczących produktów złożonych zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej |
Data aktu: | 28/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2022 |
Data wejścia w życie: | 27/06/2022 |