Decyzja wykonawcza 2022/714 przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych (Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/714
z dnia 5 maja 2022 r.
przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2760)

(Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego, odbywało się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.

(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje przyjmowanie w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.

(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 2  ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy elektroniczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. W programie prac określono wdrożenie i daty wdrożenia systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(4) Zgodnie z programem prac państwa członkowskie miały być gotowe od 15 marca 2021 r. do wdrożenia ICS2 do odbierania przywozowych deklaracji skróconych od operatorów pocztowych i przewoźników ekspresowych w odniesieniu do towarów przewożonych transportem lotniczym oraz miały najpóźniej do 1 października 2021 r. umożliwić przedsiębiorcom podłączenie się do systemu i składanie przywozowych deklaracji skróconych za pomocą tego systemu.

(5) Zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3  od dnia 1 października 2021 r. operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani składać przywozowe deklaracje skrócone za pomocą ICS2.

(6) Operatorzy pocztowi w Unii, którzy otrzymują przesyłki od operatorów pocztowych spoza Unii, są uzależnieni od tych operatorów w zakresie terminowego zbierania i wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem w celu wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447. Operatorzy pocztowi z niektórych państw trzecich nie są jednak jeszcze pod względem technicznym gotowi do spełnienia wymogów dotyczących zbierania i międzynarodowej wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, które mają do nich zastosowanie na mocy konwencji Światowego Związku Pocztowego. W związku z tym nadal nie uzyskują oni, w całości lub w części, danych elektronicznych i nie przekazują ich operatorom pocztowym mającym siedzibę w Unii. Zamiast tego operatorzy pocztowi w Unii mogliby ponownie wykorzystywać dane zebrane do celów zgłoszenia celnego i przekazywać te dane do ICS2 w zautomatyzowanym procesie. Nie wszyscy operatorzy pocztowi w Unii wprowadzili jednak taki zautomatyzowany proces ponownego wykorzystywania.

(7) Ze względu na brak elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, tj. informacji zawartych w zgłoszeniu przekazywanych przed przybyciem lub załadunkiem, zwykle zawartych w formularzu celnym, pochodzących od niektórych operatorów pocztowych mających siedzibę w państwach trzecich, operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani do manualnego wprowadzania danych do ICS2 w chwili fizycznego przybycia przesyłek pocztowych, jeżeli nie ustanowili zautomatyzowanego procesu umożliwiającego ponowne wykorzystywanie i przekazywanie do ICS2 danych zebranych do celów zgłoszenia celnego zgodnie z art. 139 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Jeżeli taki manualny proces dotyczy wysokiego odsetka przesyłek pocztowych, może on spowodować poważne zakłócenia w międzynarodowym łańcuchu dostaw pocztowych.

(8) Pomimo obowiązku przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych od dnia 1 października 2021 r., zgodnie z informacjami otrzymanymi przez organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii, ilość przesyłek pocztowych, dla których nie są dostępne elektroniczne dane przekazywane z wyprzedzeniem na potrzeby składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2 w tych państwach członkowskich, przekraczała 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji. Powoduje to zakłócenia i wąskie gardła w przepływie towarów przywożonych drogą pocztową do tych państw członkowskich pomimo podejmowanych przez nie wysiłków w celu wypełnienia zobowiązań prawnych w odniesieniu do elektronicznej wymiany danych związanych z ICS2.

(9) Te wyjątkowe okoliczności spowodowane brakiem gotowości technicznej systemów operatorów pocztowych spoza Unii uzasadniają wnioski o odstępstwo zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, które zostały złożone przez Bułgarię, Cypr i Litwę w dniu 21 grudnia 2021 r., przez Niderlandy w dniu 23 grudnia 2021 r., przez Belgię w dniu 5 stycznia 2022 r. i przez Finlandię w dniu 14 stycznia 2022 r. Takie odstępstwa powinny tymczasowo umożliwiać tym państwom członkowskim korzystanie ze środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych, w przypadku których operatorzy pocztowi spoza Unii nie przekazują unijnym operatorom pocztowym elektronicznych danych z wyprzedzeniem i w odniesieniu do których unijni operatorzy pocztowi nie mogą ponownie wykorzystywać danych zawartych w zgłoszeniach celnych do składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2.

(10) Wdrażając niniejszą decyzję, organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii będą musiały powiadomić Komisję o postępach poczynionych przez ich odpowiednich operatorów pocztowych w przekazywaniu danych zawartych w przywozowych deklaracjach skróconych dotyczących przesyłek pocztowych za pośrednictwem ICS2 w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o decyzji.

(11) Ponieważ obowiązek przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych stał się skuteczny w dniu 1 października 2021 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty do dnia 30 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii mogą zezwolić swoim operatorom pocztowym na składanie przywozowych deklaracji skróconych dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych za pomocą środków wymiany i przechowywania informacji innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem że spełnione są wszystkie następujące warunki:

a)
operator pocztowy, który ma siedzibę poza obszarem celnym Unii i świadczy usługi międzynarodowe regulowane konwencją Światowego Związku Pocztowego, nie przekazał elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem dotyczących tych towarów;
b)
ilość przedmiotowych przesyłek pocztowych przekroczyła 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji;
c)
w przypadku gdy dane państwo członkowskie zezwala na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa powyżej - krajowy operator pocztowy nie posiada jeszcze technicznych możliwości ponownego wykorzystywania i przekazywania do systemu kontroli importu 2 ("ICS2") danych zebranych do celów zgłoszenia celnego o dopuszczenie do swobodnego obrotu.
Artykuł  2

Organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii powiadamiają Komisję w terminie jednego miesiąca od daty powiadomienia o niniejszej decyzji o postępach, jakie od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji poczynili ich krajowi operatorzy pocztowi w zakresie przekazywania organom celnym danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych za pomocą ICS2.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów oraz Republiki Finlandii.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2021 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Paolo GENTILONI
Członek Komisji
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 z dnia 13 grudnia 2019 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 168).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.133.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/714 przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych (Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)
Data aktu: 05/05/2022
Data ogłoszenia: 10/05/2022