KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 141 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych ustanawiających przepisy tymczasowe, uzupełniające lub alternatywne w stosunku do tych ustanowionych w części IV tytuł I rozdział 3 rozporządzenia (UE) 2016/429, dotyczące przemieszczania określonych gatunków lub kategorii utrzymywanych zwierząt lądowych. Te przepisy tymczasowe mogą zostać przyjęte, jeżeli choroba umieszczona w wykazie, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2016/429, rozprzestrzenia się pomimo wymagań dotyczących przemieszczania określonych zgodnie z częścią IV tytuł I rozdział 3 sekcje 1-6 rozporządzenia (UE) 2016/429.
(2) W ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 2 . W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1882 wymieniono niedokrwistość zakaźną koni i sklasyfikowano ją jako chorobę umieszczoną w wykazie, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2016/429.
(3) Decyzję Komisji 2010/346/UE 3 przyjęto na podstawie art. 10 ust. 4 dyrektywy Rady 90/425/EWG 4 i ustanawia ona środki ochronne w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii. Te środki ochronne stanowią uzupełnienie warunków dotyczących zdrowia zwierząt regulujących przemieszczanie koniowatych w Unii, które to warunki zostały ustanowione w dyrektywie Rady 2009/156/WE 5 . Dyrektywa 90/425/EWG została uchylona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 6 , a dyrektywa 2009/156/WE została uchylona rozporządzeniem (UE) 2016/429.
(4) Decyzję 2010/346/UE przyjęto w 2010 r., kiedy niedokrwistość zakaźną koni uznano za endemiczną w Rumunii, a sytuacja epidemiologiczna w tym państwie członkowskim stwarzała w Unii zagrożenie dla zdrowia koniowatych.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/688 7 ustanowiono między innymi wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania koniowatych w obrębie Unii. W art. 22 ust. 1 lit. c) wspomnianego rozporządzenia delegowanego ustanowiono wymogi związane z niedokrwistością zakaźną koni, które należy spełnić w celu wysyłki koniowatych do innych państw członkowskich.
(6) Na posiedzeniu Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz w lutym 2022 r. Rumunia przedstawiła Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdanie z bieżącej sytuacji, w którym wykazano, że w tym państwie członkowskim poczyniono postępy w zwalczaniu niedokrwistości zakaźnej koni oraz że niektóre części jego terytorium są wolne od tej choroby od ponad 12 miesięcy lub częstość występowania choroby mieściła się tam w granicach odnotowanych na szczeblu regionalnym w innych państwach członkowskich. Wynika z tego, że krajowy program zwalczania niedokrwistości zakaźnej koni wdrożony na terytorium Rumunii okazał się skuteczny.
(7) W związku z tym środki ustanowione w decyzji 2010/346/UE są już nieaktualne, a wymagania w zakresie zdrowia zwierząt określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 są obecnie wystarczające, by zapewnić bezpieczne przemieszczanie koniowatych między państwami członkowskimi.
(8) Należy zatem uchylić decyzję 2010/346/UE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: