uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 6 i art. 9 ust. 1 i 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności 400 ust. 2, art. 415 ust. 3, art. 420 ust. 2, art. 428p ust. 10, art. 428q ust. 2, art. 428aq ust. 10, art. 428ar ust. 2, art. 467 ust. 3, art. 468 ust. 3 i art. 471 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/61 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wymogu pokrycia wypływów netto dla instytucji kredytowych 3 , w szczególności art. 12 ust. 3, art. 23 ust. 2 oraz art. 24 ust. 4 i 5,
(1) Na mocy aktów prawnych przyjętych od czasu przyjęcia rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) 4 wprowadzono do prawa Unii pewne nowe opcje i swobody uznania, a także zmieniono lub usunięto niektóre opcje i swobody uznania przewidziane w prawie Unii, z których Europejski Bank Centralny (EBC) korzystał na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4). W związku z tym, aby uwzględnić te zmiany, konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4).
(2) Ponadto zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) ekspozycje wewnątrz grupy są wyłączone z odpowiednich limitów dotyczących dużych ekspozycji, pod warunkiem że instytucje kredytowe spełniają określone kryteria. Od czasu przyjęcia rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) wzrosły obawy EBC z punktu widzenia nadzoru ostrożnościowego w wyniku intensyfikacji praktyk księgowych instytucji kredytowych obejmujących podmioty z siedzibą w państwach trzecich. Zakres art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) należy zatem ograniczyć do ekspozycji wewnątrz grupy wobec podmiotów mających siedzibę w Unii.
(3) Art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) należy zmienić tak, aby oprócz obecnie obowiązującego pełnego wyłączenia instytucje kredytowe, które spełniają odpowiednie kryteria poprzez przestrzeganie limitu ilościowego dotyczącego wartości odpowiednich ekspozycji, mogły skorzystać z częściowego wyłączenia.
(4) W odniesieniu do produktów związanych z pozabilansowym finansowaniem handlu EBC uważa za konieczne wprowadzenie większej elastyczności przy określaniu wskaźników wypływów do celów art. 23 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61 5 . Należy zatem usunąć z art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) określenie standardowego wskaźnika wypływów na poziomie 5 %. Zamiast tego, podobnie jak w przypadku innych produktów i usług objętych zakresem art. 23 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61, EBC powinien określić wskaźniki wypływów dla produktów związanych z pozabilansowym finansowaniem handlu, akceptując wskaźniki wypływów stosowane przez odpowiednią instytucję kredytową lub ustalając wyższy wskaźnik wypływów, nieprzekraczający 5 %.
(5) W celu zapewnienia spójnego stosowania wymogów ostrożnościowych do instytucji kredytowych, należy ustanowić ogólną politykę identyfikowania głównych indeksów giełdowych w państwach członkowskich lub w państwach trzecich do celów art. 12 ust. 1 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61.
(6) Po wprowadzeniu wymogu dotyczącego wskaźnika stabilnego finansowania netto określonego w części szóstej tytuł IV rozporządzenia (UE) nr 575/2013 właściwe organy mogą korzystać z szeregu nowych opcji i swobód uznania związanych z wymogiem dotyczącym wskaźnika stabilnego finansowania netto. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/445 (EBC/2016/4).
(7) W celu wspierania zasady równego traktowania instytucji kredytowych opcje i swobody uznania związane ze stosowaniem wymogu w zakresie wskaźnika stabilnego finansowania netto przez małe i niezłożone instytucje, zgodnie z częścią szóstą tytuł IV rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, powinny być wykonywane w taki sam sposób jak odpowiednie opcje i swobody uznania dotyczące stosowania wymogu w zakresie wskaźnika stabilnego finansowania netto przez inne instytucje kredytowe, zgodnie z częścią szóstą tytuł IV rozdziały 1-4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(8) Pewne czynniki utrudniają praktyczne zastosowanie swobody uznania, o której mowa w art. 13 rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4), na podstawie którego właściwe organy mogą upoważniać instytucje do stosowania wskaźnika wypływów wynoszącego 3 % w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, pod warunkiem udzielenia uprzedniej zgody przez Komisję Europejską zgodnie z art. 24 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61. Konieczne są dalsze dowody i dalsza analiza w celu wykazania, że wskaźniki wypływów w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, o których mowa w art. 24 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61, wynosiłyby poniżej 3 % w każdym okresie występowania warunków skrajnych zgodnych ze scenariuszami, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61. Wobec braku takich dowodów i analiz ogólną politykę upoważaniającą do stosowania wskaźnika wypływów na poziomie 3 % należy usunąć z rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4).
(9) Zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat niniejszego rozporządzenia.
(10) Decyzja Rady ds. Nadzoru EBC o zatwierdzeniu wniosku w sprawie przyjęcia niniejszego rozporządzenia została podjęta zgodnie z art. 26 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/445 (EBC/2016/4),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.102.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie EBC/2022/14 (2022/504) zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/445 w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii |
Data aktu: | 25/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 30/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 04/04/2022 |