Decyzja wykonawcza 2022/60 w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/60
z dnia 12 stycznia 2022 r.
w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2014/415/UE z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie uzgodnień dotyczących zastosowania przez Unię klauzuli solidarności 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niniejsza decyzja dotyczy ustanowienia mechanizmu koordynacji operacyjnej w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM), poprzez dostosowanie zintegrowanego mechanizmu UE, który został zatwierdzony przez Radę w dniu 25 czerwca 2013 r. i uzgodnień, o których mowa w art. 1 ust. 2 decyzji 2014/415/UE.

(2) Rada Europejska obradująca w dniach 24 i 25 czerwca 2021 r. wezwała do zacieśnienia partnerstwa i współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, aby zapobiec ofiarom śmiertelnym i ograniczać presję na granice europejskie, w ramach pragmatycznego, elastycznego i dostosowanego do potrzeb podejścia, z wykorzystaniem w skoordynowany sposób wszelkich dostępnych instrumentów i zachęt na szczeblu Unii i państw członkowskich.

(3) Rada Europejska obradująca w dniach 21-22 października 2021 r. wezwała następnie do zapewnienia operacyjności planów działania ustanowionych dla ośmiu priorytetowych krajów pochodzenia i tranzytu, którym mają towarzyszyć konkretne harmonogramy i odpowiednie wsparcie finansowe.

(4) W dniu 16 grudnia 2021 r. Rada Europejska zwróciła się do Rady, by pod kierownictwem swojej prezydencji zapewniła ścisłe monitorowanie szybkiego i skutecznego wdrażania zewnętrznej polityki migracyjnej Unii Europejskiej.

(5) Aby Rada była w stanie zapewnić wykonanie tego zadania, konieczne jest zintegrowanie różnych środków i dźwigni,

wzmocnienie koordynacji między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie zewnętrznego wymiaru migracji oraz zapewnienie operacyjnego charakteru działań Unii, bez uszczerbku dla odnośnych kompetencji instytucji unijnych.

(6) W tym celu należy stworzyć mechanizm koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM). Mechanizm ten powinien opierać się na uzgodnieniach przewidzianych w decyzji wykonawczej Rady (UE) 2018/1993 w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych 2 . Różni się on jednak pod względem celu, ponieważ nowy mechanizm ma dotyczyć stosunków z państwami trzecimi w dziedzinie migracji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie mechanizmu koordynacji operacyjnej

1. 
Niniejsza decyzja tworzy mechanizm koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM). MOCADEM umożliwia Unii koordynację i terminowe reagowanie na kwestie związane z zewnętrznym wymiarem migracji.
2. 
MOCADEM daje Radzie niezbędną elastyczność, aby zapewnić syntezę informacji i wytycznych proponowanych przez różne organy przygotowawcze i różne strony zaangażowane w mechanizm. Przygotowuje i proponuje działania operacyjne związane ze środkami i dźwigniami, które mają zostać uruchomione, aby realizować cele Unii w odniesieniu do każdego zainteresowanego państwa trzeciego.
3. 
MOCADEM podlega prezydencji Rady, z pełnym uwzględnieniem kompetencji Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa (WP).
4. 
MOCADEM nie zastępuje ani nie powiela istniejących unijnych mechanizmów lub uzgodnień.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji "działanie operacyjne" oznacza każde działanie, którego realizacja może przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w jej stosunkach z państwem trzecim w dziedzinie migracji, w tym:

podejście polityczne lub dyplomatyczne,
działanie wspierające dane państwo trzecie, w tym w dziedzinie budowania zdolności lub współpracy na rzecz rozwoju,
uruchomienie wszelkich dostępnych dźwigni, na przykład wsparcia finansowego, lub narzędzi polityki wizowej lub jakiejkolwiek innej polityki, oraz
opracowanie ukierunkowanych strategii komunikacyjnych.
Artykuł  3

Funkcjonowanie

1. 
Jeżeli sytuacja w stosunkach między Unią Europejską a państwem trzecim w zakresie migracji ma tego rodzaju wpływ, że wymaga to koordynacji i szybkiej reakcji ze strony Unii, prezydencja może zwołać, przy wsparciu i doradztwie Sekretariatu Generalnego Rady, obrady okrągłego stołu MOCADEM.
2. 
Celem obrad okrągłego stołu MOCADEM jest synteza informacji i propozycji w zakresie polityki przedstawionych przez różne organy przygotowawcze Rady, a także przez inne zaproszone strony. Będą się one opierać w szczególności na streszczeniach roboczych opracowanych przez Grupę Roboczą Rady ds. Zewnętrznych Aspektów Azylu i Migracji oraz odpowiednich pracach prowadzonych przez inne grupy robocze Rady (takie jak Grupę Roboczą ds. Wiz, Grupę Roboczą ds. Integracji, Migracji i Wydaleń, Grupę Roboczą ds. Współpracy Rozwojowej i Partnerstw Międzynarodowych lub geograficzne grupy robocze). W ramach okrągłego stołu przygotowywane są działania operacyjne, które zostaną zaproponowane Komitetowi Stałych Przedstawicieli (Coreper), we wszelkich dziedzinach związanych ze stosunkami między Unią Europejską a danym państwem trzecim w dziedzinie migracji.
3. 
Prezydencja podejmuje decyzję o składzie obrad okrągłego stołu MOCADEM. Służby Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) są zapraszane do uczestniczenia i przedstawiania podsumowania wkładu w ich odpowiednich obszarach kompetencji. Zainteresowane państwa członkowskie są zapraszane do udziału. Odpowiednie instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii, inne odpowiednie zainteresowane strony i eksperci w określonych dziedzinach są również, w stosownych przypadkach, zapraszani do udziału.
4. 
Poziom reprezentacji każdej zaproszonej instytucji, organu, jednostki organizacyjnej lub innej strony jest proporcjonalny do celów operacyjnych i decyzyjnych obrad okrągłego stołu.
Artykuł  4

Rola Coreper

Aby zapewnić spójność polityk i działań prowadzonych przez Unię, Coreper zapewnia strategiczny kierunek prac MOCA- DEM, który regularnie składa sprawozdania Coreperowi, a Coreper zapewnia kontrolę polityczną nad wdrażaniem uzgodnień.

Artykuł  5

Zasoby

1. 
MOCADEM może opierać się na sprawozdaniach przygotowywanych w ramach zdolności wsparcia przez Komórkę Zintegrowanej Orientacji i Analizy Sytuacyjnej (ISAA) ustanowioną decyzją wykonawczą (UE) 2018/1993.
2. 
Zdolności wsparcia komórki ISAA umożliwiają:
a)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji sytuacyjnych, analiz przeprowadzanych przez Unię i państwa członkowskie, decyzji i środków, jakie przyjęły lub muszą przyjąć odpowiednie zainteresowane strony oraz wymogów w zakresie koordynacji;
b)
przetwarzanie informacji, o których mowa w lit. a), i zapewnienie ogólnego oglądu sytuacji; oraz
c)
sporządzenie zintegrowanej analizy, również dotyczącej ewentualnego rozwoju i skutków danej sytuacji.
3. 
ISAA jest rozwijana przez służby Komisji i ESDZ w ramach ich ról i obowiązków oraz z uwzględnieniem ograniczeń istniejących środków i możliwości. ISAA jest także zasilana analizami przekazywanymi przez państwa członkowskie oraz instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii.
Artykuł  6

Przegląd

Nie później niż dnia 13 stycznia 2023 r. Coreper dokona przeglądu realizacji MOCADEM, na podstawie sprawozdania przedłożonego przez prezydencję po konsultacji z Komisją i WP. Coperer, w stosownych przypadkach, zaproponuje Radzie ewentualne zmiany do niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
1 Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 53.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1993 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 28).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.10.79

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/60 w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji
Data aktu: 12/01/2022
Data ogłoszenia: 17/01/2022
Data wejścia w życie: 13/01/2022