Rozporządzenie delegowane 2021/2128 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 w odniesieniu do określenia niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych dotyczących pomocy w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2128
z dnia 1 października 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 w odniesieniu do określenia niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych dotyczących pomocy w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 z dnia 15 września 2021 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) 2021/1529 określono priorytety tematyczne dotyczące pomocy.

(2) Szczegółowe cele i priorytety tematyczne dotyczące pomocy należy dalej opracowywać za pomocą dodatkowych przepisów uzupełniających rozporządzenie (UE) 2021/1529.

(3) Niniejsze rozporządzenie obejmuje niektóre cele szczegółowe i priorytety tematyczne dotyczące pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/1529.

(4) Aby zapewnić niezwłoczne przyjęcie decyzji w sprawie programowania i finansowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/1529, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cele szczegółowe i priorytety tematyczne dotyczące pomocy związane z kwestiami, o których mowa w art. 3 ust. 3 lit. a)-m) i lit. r) oraz w art. 3 ust. 4 lit. a)-j) rozporządzenia (UE) 2021/1529, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Cele szczegółowe i priorytety tematyczne dotyczące pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 6 i które szczegółowo określono w art. 3 ust. 3 lit. a)-m) i lit. r) oraz w art. 3 ust. 4 lit. a)-j) rozporządzenia (UE) 2021/1529 (IPA III), przedstawione w załączniku do niniejszego rozporządzenia delegowanego, są następujące:
1)
Utworzenie i wspieranie od początkowego etapu prawidłowego funkcjonowania instytucji niezbędnych do zapewnienia praworządności oraz dalsze umacnianie instytucji demokratycznych
a)
Utworzenie niezależnych, rozliczalnych, bezstronnych, profesjonalnych, odpolitycznionych i skutecznych systemów sądowych, w tym poprzez przejrzyste i oparte na kryteriach merytorycznych systemy rekrutacji, oceny i awansu oraz skuteczne procedury dyscyplinarne w przypadku nadużyć, jak również wspieranie systemów współpracy sądowej; zapewnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości;
b)
wzmacnianie podstawowych wolności, w tym wolności słowa, wolności mediów, wolności zgromadzeń i zrzeszania się oraz ochrony danych;
c)
propagowanie i ochrona praw człowieka, w tym prawa do niedyskryminacji i równości płci, praw dziecka i praw osób należących do mniejszości;
d)
promowanie i zintensyfikowanie walki z korupcją;
e)
promowanie współpracy w zakresie egzekwowania prawa i propagowanie wymiany informacji; opracowanie skutecznych narzędzi zapobiegania przestępczości zorganizowanej, handlowi ludźmi i nielegalną bronią palną, bronią strzelecką i lekką, handlowi narkotykami, praniu pieniędzy/finansowaniu terroryzmu i zwalczania tych zjawisk; wspieranie zaangażowania w działania Unii mające na celu zwalczanie terroryzmu i zapobieganie radykalizacji.
2)
Wzmocnienie zdolności do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z migracją na poziomie regionalnym i międzynarodowym oraz dalsze wzmacnianie zdolności w zakresie zarządzania granicami i migracjami
a)
Wymiana istotnych informacji;
b)
zapewnienie dostępu do ochrony międzynarodowej oraz usprawnienie zarządzania azylem;
c)
wzmocnienie zdolności w zakresie zarządzania granicami, w dziedzinie powrotów i reintegracji, oraz wysiłków służących radzeniu sobie z migracją nieuregulowaną, w tym przeciwdziałanie przemytowi migrantów;
d)
przeciwdziałanie przymusowym wysiedleniom.
3)
Wzmocnienie zdolności w zakresie komunikacji strategicznej, w tym informowania społeczeństwa o reformach niezbędnych do spełnienia kryteriów członkostwa w Unii
a)
Wspieranie dalszego rozwijania niezależnych i pluralistycznych mediów oraz umiejętności korzystania z mediów;
b)
zwiększenie odporności państwa i społeczeństwa na dezinformację i inne formy zagrożeń hybrydowych, w tym budowanie zdolności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
4)
Wzmocnienie dobrego rządzenia i reformowanie administracji publicznych zgodnie z zasadami administracji publicznej
a)
Wzmocnienie ram w zakresie reform administracji publicznej, w tym w dziedzinie zamówień publicznych, poprawa planowania strategicznego oraz służącej włączeniu społecznemu i opartej na dowodach polityki oraz procesu legislacyjnego;
b)
większa profesjonalizacja i odpolitycznienie służby cywilnej przez zakorzenienie zasad merytokracji;
c)
propagowanie przejrzystości i rozliczalności, w tym publicznego dostępu do informacji;
d)
udoskonalenie jakości i sposobu świadczenia usług, w tym wprowadzenie odpowiednich procedur administracyjnych oraz stosowanie interoperacyjnej administracji elektronicznej ukierunkowanej na obywateli;
e)
udoskonalenie zarządzania finansami publicznymi i opracowywanie statystyk dobrej jakości.
5)
Wzmocnienie zarządzania budżetem i gospodarką
a)
Wspieranie realizacji programów reform gospodarczych i systematycznej współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi w odniesieniu do podstawowych kwestii polityki gospodarczej oraz wzmocnienie instytucji gospodarczych;
b)
zwiększenie zdolności w zakresie umacniania stabilności makroekonomicznej i spójności społecznej;
c)
wspieranie zrównoważonego rozwoju i postępów w kierunku stworzenia funkcjonującej gospodarki rynkowej;
d)
czynienie postępów na drodze do realizacji wspólnego rynku regionalnego.
6)
Wzmocnienie wszystkich aspektów stosunków dobrosąsiedzkich, stabilności regionalnej i wzajemnej współpracy
7)
Wzmocnienie zdolności Unii i jej partnerów w zakresie zapobiegania konfliktom, budowania pokoju oraz reagowania na sytuacje przedkryzysowe i pokryzysowe
a)
Zachęcanie do tworzenia sieci kontaktów między ludźmi, środków na rzecz pojednania, budowania pokoju i zaufania, wczesnego ostrzegania oraz analizy ryzyka wystąpienia konfliktu, inicjatyw promujących pojednanie, sprawiedliwości okresu przejściowego, poszukiwania prawdy, reparacji i gwarancji niepowtórzenia;
b)
wspieranie budowania zdolności na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju.
8)
Zwiększenie zdolności, niezależności i pluralizmu organizacji społeczeństwa obywatelskiego i organizacji partnerów społecznych, w tym samorządów zawodowych
a)
Zwiększenie zdolności, niezależności i pluralizmu organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz wzmocnienie pozycji organizacji społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu regionalnym i lokalnym, w tym organizacji młodzieżowych;
b)
wzmocnienie organizacji partnerów społecznych, w tym samorządów zawodowych;
c)
zachęcanie do tworzenia sieci kontaktów na wszystkich szczeblach między organizacjami mającymi siedzibę w Unii a organizacjami beneficjentów, co umożliwi im zaangażowanie się w skuteczny dialog z podmiotami publicznymi i prywatnymi.
9)
Propagowanie dostosowania przepisów, norm, polityk i praktyk beneficjentów do tych obowiązujących w Unii, w tym w obszarze zamówień publicznych i pomocy państwa
10)
Wspieranie równości płci i wzmacniania pozycji kobiet i dziewcząt
a)
Stworzenie warunków, które w większym stopniu ułatwiają dziewczętom i kobietom korzystanie z przysługujących im praw;
b)
zwalczanie wszelkich form przemocy ze względu na płeć, dyskryminacji i nierówności;
c)
propagowanie równego uczestnictwa i równego przywództwa kobiet i dziewcząt, w tym w procesie kształtowania polityki i podejmowania decyzji;
d)
promowanie sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci.
11)
Zwiększenie dostępu do kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie oraz podniesienie ich jakości na wszystkich szczeblach, wsparcie sektora kultury i sektora kreatywnego oraz sportu
a)
Propagowanie równego dostępu do wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem oraz kształcenia podstawowego i średniego; poprawa przekazywania umiejętności podstawowych;
b)
podwyższanie poziomu wykształcenia, przeciwdziałanie drenażowi mózgów, ograniczenie wczesnego kończenia nauki i poprawa kształcenia nauczycieli;
c)
rozwój systemów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz propagowanie systemów uczenia się poprzez praktyki w miejscu pracy w celu ułatwienia wchodzenia na rynek pracy, także w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami;
d)
poprawa jakości i znaczenia szkolnictwa wyższego i badań;
e)
zachęcanie do działalności w ramach stowarzyszeń absolwentów;
f)
poprawa dostępu do uczenia się przez całe życie oraz wspieranie inwestycji w kształcenie oraz łatwo dostępną infrastrukturę szkoleniową, w szczególności z myślą o zmniejszeniu dysproporcji terytorialnych i sprzyjaniu kształceniu służącemu włączeniu społecznemu, wolnemu od segregacji, w tym za pomocą dostępnych technologii cyfrowych;
g)
zacieśnianie współpracy w sektorze kultury, sektorze kreatywnym i sektorze sportu.
12)
Sprzyjanie tworzeniu zatrudnienia o wysokiej jakości i dostępu do rynku pracy
a)
Zaradzenie wysokiej stopie bezrobocia i bierności przez wspieranie zrównoważonej integracji na rynku pracy, w szczególności ludzi młodych, kobiet, osób długotrwale bezrobotnych i wszystkich słabo reprezentowanych grup;
b)
przyczynianie się do tworzenia miejsc pracy o dobrej jakości i wspieranie skutecznego egzekwowania przepisów i standardów prawa pracy;
c)
wspieranie równości płci i młodzieży oraz propagowanie zdolności do zatrudnienia i wydajności, wspieranie zdolności do przystosowywania się pracowników i przedsiębiorstw do zmian, ustanowienie zrównoważonego dialogu społecznego, modernizacja i wzmocnienie instytucji rynku pracy, takich jak publiczne służby zatrudnienia i inspektoraty pracy.
13)
Propagowanie ochrony socjalnej i włączenia społecznego oraz walka z ubóstwem
a)
Zmodernizowanie systemów ochrony socjalnej w celu zapewnienia wydajnej, skutecznej i odpowiedniej ochrony na wszystkich etapach życia jednostki;
b)
propagowanie przechodzenia od opieki instytucjonalnej do opieki rodzinnej i środowiskowej;
c)
sprzyjanie włączeniu społecznemu, propagowanie równych szans oraz eliminowanie nierówności i ubóstwa;
d)
integrowanie społeczności marginalizowanych, na przykład Romów;
e)
zwalczanie wszelkich form dyskryminacji;
f)
ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, zrównoważonych usług wysokiej jakości, takich jak wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem, mieszkalnictwo, opieka zdrowotna i podstawowe usługi socjalne oraz opieka długoterminowa, w tym poprzez modernizację systemów ochrony socjalnej.
14)
Ochrona środowiska i poprawa jakości środowiska
a)
Zajęcie się problemem degradacji środowiska i powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej;
b)
propagowanie ochrony ekosystemów lądowych i morskich i zasobów naturalnych oraz zrównoważonego zarządzania nimi;
c)
inwestycje w jakość powietrza oraz inwestycje w zakresie gospodarowania zasobami wodnymi i odpadami oraz zrównoważonego zarządzania chemikaliami;
d)
propagowanie efektywnego gospodarowania zasobami, zrównoważonej konsumpcji i produkcji i walka z zanieczyszczeniem;
e)
wspieranie przejścia na zieloną gospodarkę i gospodarkę o obiegu zamkniętym, przyczynianie się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie odporności na zmianę klimatu oraz wspieranie zarządzania działaniami w dziedzinie klimatu i informowanie o nich, a także propagowanie efektywności energetycznej;
f)
wspieranie polityk sprzyjających przejściu do zasobooszczędnej, bezpiecznej i zrównoważonej gospodarki niskoe- misyjnej, efektywności energetycznej oraz wzmocnieniu odporności na klęski żywiołowe, a także zapobieganiu im oraz gotowości i reagowaniu na nie.
15)
Priorytety tematyczne współpracy transgranicznej pomiędzy beneficjentami IPA III
a)
Propagowanie zatrudnienia, mobilności pracowników oraz społecznego i kulturowego włączenia ponad granicami;
b)
ochrona środowiska oraz wspieranie przystosowywania się do zmiany klimatu, łagodzenie zmiany klimatu oraz zapobieganie ryzyku i zarządzanie nim, a także propagowanie zrównoważonego wykorzystania odnawialnych źródeł energii;
c)
propagowanie zrównoważonego transportu i poprawa infrastruktury publicznej;
d)
propagowanie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego;
e)
propagowanie turystyki, zwłaszcza zrównoważonej turystyki, oraz ochrona i promowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego;
f)
inwestycje na rzecz młodzieży, sportu, kształcenia i umiejętności;
g)
propagowanie sprawowania rządów na poziomie lokalnym i regionalnym oraz zwiększanie zdolności władz lokalnych i regionalnych w zakresie planowania i działalności administracyjnej;
h)
propagowanie inicjatyw transgranicznych na rzecz pojednania i sprawiedliwości okresu przejściowego;
i)
poprawa konkurencyjności, otoczenia biznesowego oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, handlu i inwestycji;
j)
wzmocnienie badań naukowych, rozwoju technologicznego, innowacji i technologii cyfrowych.
1 Dz.U. L 330 z 20.9.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.432.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/2128 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 w odniesieniu do określenia niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych dotyczących pomocy w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III)
Data aktu: 01/10/2021
Data ogłoszenia: 03/12/2021
Data wejścia w życie: 04/12/2021