Zalecenie 2021/2122 w sprawie Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie

ZALECENIE RADY (UE) 2021/2122
z dnia 26 listopada 2021 r.
w sprawie Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292 w związku z art. 182 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 30 września 2020 r. Komisja przyjęła komunikat zatytułowany "Nowa europejska przestrzeń badawcza na rzecz badań naukowych i innowacji", w którym przedstawiła nową wizję europejskiej przestrzeni badawczej (EPB) i ogłosiła zamiar zaproponowania Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie.

(2) W konkluzjach Rady w sprawie nowej europejskiej przestrzeni badawczej, przyjętych w dniu 1 grudnia 2020 r., wezwano państwa członkowskie i Komisję, by opracowały w 2021 r. program polityki w zakresie EPB i wielopoziomowy model zarządzania służący realizacji nowego ambitnego celu w zakresie EPB.

(3) W ciągu ostatnich dwudziestu lat wdrażanie EPB przyczyniło się do pewnych istotnych osiągnięć w dziedzinach takich jak infrastruktury badawcze, otwarta nauka, współpraca transnarodowa i międzynarodowa, równowaga płci w badaniach naukowych i innowacjach, wspólne programowanie, kariery naukowe i mobilność naukowców, a także do realizacji reform strukturalnych. Tempo czynienia postępów w zakresie inwestycji w dziedzinie badań naukowych i innowacji na poziomie unijnym ogólnie uległo jednak ostatnio spowolnieniu i należy podjąć dalsze działania, aby odwrócić tę tendencję.

(4) Aby sprostać globalnym wyzwaniom i wspierać konkurencyjność Europy, współpraca międzynarodowa za pośrednictwem EPB powinna uwzględniać priorytety w zakresie stosunków zewnętrznych Unii, w oparciu o multilateralizm i wyważoną wzajemną otwartość, oraz powinna promować równe warunki działania i wzajemność oparte na wartościach podstawowych i wspólnych warunkach ramowych.

(5) Aby stworzyć EPB na miarę przyszłości, konieczne jest wzmocnienie koordynacji i zwiększenie spójności między politykami unijnymi, krajowymi i regionalnymi. W związku z tym w komunikacie Komisji zatytułowanym "Nowa europejska przestrzeń badawcza na rzecz badań naukowych i innowacji" wezwano do zmobilizowania państw członkowskich wokół kluczowych wspólnych zasad i wartości oraz do określenia wspólnych priorytetowych obszarów działania. Jest to szczególnie istotne w czasie, gdy zwiększone i bardziej ukierunkowane krajowe i regionalne finansowanie i reformy są konieczne, by szybciej wnieść wkład w realizację oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju, zieloną transformację i transformację cyfrową oraz by zrealizować cele porozumienia paryskiego, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

(6) Wspólny zestaw zasad i wartości jest niezbędny w celu potwierdzenia solidnych podstaw badań naukowych i innowacji w Unii, podkreślających znaczenie wartości (etyka i uczciwość; wolność badań naukowych; równość płci i równe szanse), określających lepsze warunki pracy (swobodny przepływ naukowców, wiedzy i technologii w całej Unii; dążenie do doskonałości; tworzenie wartości i oddziaływanie badań naukowych i innowacji) oraz umożliwiających rozszerzenie współpracy (koordynacja, spójność, zaangażowanie; globalny zasięg; inkluzywność; odpowiedzialność społeczna).

(7) Wspólne obszary priorytetowe powinny stanowić dla zainteresowanych stron wyraźne wskazanie obszarów i działań, które Unia i jej państwa członkowskie uważają za wspólne priorytety i w których zobowiązują się do współpracy na zasadzie zmiennej geometrii, poprzez tworzenie stabilnych ram dla decydentów, publicznych podmiotów finansujących, inwestorów prywatnych i wykonawców.

(8) W swoich konkluzjach w sprawie nowej europejskiej przestrzeni badawczej Rada potwierdziła cel zakładający inwestowanie 3 % PKB Unii w badania naukowe i rozwój. Aby nadać priorytet inwestycjom i reformom, państwa członkowskie mogą aktualizować swoje krajowe cele, z myślą o odzwierciedleniu nowych priorytetów Unii i uwarunkowań krajowych.

(9) Aby krajowe strategie państw członkowskich mogły osiągnąć cel w postaci 3 %, zachęca się państwa członkowskie do rozważenia zastosowania dodatkowych celów cząstkowych, przy zachowaniu właściwej równowagi między wystarczająco ambitnym programem EPB a programem, który jest osiągalny i realistyczny, również dla państw członkowskich na poziomie krajowym.

(10) Wzmocnienie EPB wymaga ściślejszej współpracy między państwami członkowskimi a Komisją. Komisja może ją osiągnąć, ustanawiając i prowadząc uproszczony system monitorowania i koordynacji na rzecz wzajemnego uczenia się i wzmocnionego dialogu dwustronnego i wielostronnego.

(11) Należy usprawnić koordynację unijnych i krajowych, w tym regionalnych, inwestycji i reform w celu wzmocnienia krajowych systemów badań naukowych i innowacji oraz zwiększenia ich oddziaływania na poziomie Unii: podczas gdy krajowe polityki w zakresie badań naukowych i innowacji napędzają rozwój systemów krajowych w kierunku celów krajowych, przyczyniają się one również do realizacji celów EPB i innych wspólnych unijnych priorytetów w strategicznych obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania,

NINIEJSZYM ZALECA:

I. Wartości i zasady dotyczące badań naukowych i innowacji w Unii

1. Państwa członkowskie powinny stosować następujący wspólny zestaw wartości i zasad dotyczących badań naukowych i innowacji w Unii w swoich systemach badań naukowych i innowacji, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami. Państwa członkowskie i Unia powinny również propagować te wartości i zasady w stosunkach z państwami trzecimi w celu zapewnienia równych warunków działania i wspólnych warunków ramowych.

Umacnianie wartości

a) etyka i uczciwość badań naukowych i innowacji: naukowcy, procesy badawcze oraz cały system badań naukowych i innowacji powinni zapewniać zgodność ze ścisłymi zasadami i praktykami w zakresie etyki i uczciwości, które są podstawą odpowiedzialnych i godnych zaufania badań naukowych wolnych od niewłaściwych wpływów, co jest jednym z warunków wstępnych osiągnięcia doskonałości, a także wspierają odpowiedzialność naukowców za ochronę przed stronniczością i skrótami metodycznymi oraz przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się pseudonauki i wprowadzających w błąd informacji poprzez zwiększanie wysiłków na rzecz upowszechniania wiedzy naukowej i jej pedagogiki;

b) wolność badań naukowych: jako element kultury badawczej, która jest nieodłącznym elementem EPB, oraz jako jeden z warunków koniecznych, aby naukowcy mogli swobodnie definiować swoje pytania, teorie i metody badawcze w sposób otwarty i bezpieczny oraz tworzyć wiedzę, dane i inne wyniki oraz dzielić się nimi i je rozpowszechniać;

c) równość płci i równe szanse dla wszystkich: uwzględnianie równowagi płci w zespołach badawczych na wszystkich poziomach, w tym w zarządzaniu i procesie podejmowania decyzji, zwalczanie przemocy ze względu na płeć oraz molestowania i dyskryminacji ze względu na płeć oraz włączanie aspektu płci do zakresu badań naukowych i innowacji, a także uwzględnianie różnorodności w szerszym znaczeniu, w tym pod kątem płci, rasy lub pochodzenia etnicznego, religii lub przekonań, różnorodności społecznej, niepełnosprawności, wieku, orientacji seksualnej oraz zwalczanie dyskryminacji z jakiegokolwiek powodu;

Lepsza praca

d) swobodny przepływ: należy promować swobodny przepływ naukowców i personelu pomocniczego, wiedzy i technologii naukowej, przyciągając talenty i unikając potencjalnego drenażu talentów. Obejmuje to wymianę wiedzy naukowej oraz danych i narzędzi naukowych na jak najwcześniejszym etapie, w szczególności poprzez praktyki otwartej nauki, atrakcyjne i oparte na osiągnięciach ścieżki kariery, uznawanie umiejętności naukowców i personelu pomocniczego w trakcie całej ich kariery, poprawę warunków ramowych mobilności naukowców, przyczynianie się do przepływu naukowców w całej Unii, zachęcanie do wymiany między środowiskiem naukowym a przemysłem (jak również innymi sektorami), rozpowszechnianie innowacji i wspieranie otwartego dostępu do infrastruktur badawczych, infrastruktur technologicznych oraz ich usług;

e) dążenie do doskonałości: zobowiązanie do programowania, prowadzenia lub wspierania badań naukowych o najwyższej możliwej jakości w celu osiągnięcia i nagradzania doskonałości jako jednego z warunków wstępnych koniecznych do zapewnienia oddziaływania naukowego, technologicznego, gospodarczego, politycznego i społecznego, a tym samym poszerzenia ogólnej europejskiej bazy wiedzy. Oznacza to, że wsparcie publiczne na rzecz badań naukowych i innowacji powinno mieć na celu wybór i finansowanie inicjatyw wyróżniających się wysoką jakością - jakość oznacza, że badania są światowej klasy, dostarczają weryfikowalnych i możliwych do odtworzenia wyników oraz są prowadzone w ramach przejrzystych procesów i metod badawczych, a także poprzez zastosowanie zarządzania badaniami naukowymi, umożliwiającego systematyczne ponowne wykorzystywanie wcześniejszych wyników. System oceny badań naukowych - w odniesieniu do badań naukowych, naukowców, zespołów i instytucji - powinien być zgodny z tą zasadą i odpowiednio nagradzać jakość; wsparcie publiczne powinno uznawać, że badania podstawowe mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia doskonałości, atrakcyjności i przewagi konkurencyjnej ekosystemów badań naukowych i innowacji oraz powinno znaleźć równowagę pomiędzy badaniami naukowymi motywowanymi ciekawością poznawczą a tymi, które są motywowane poczuciem misji;

f) tworzenie wartości oraz oddziaływanie społeczne i gospodarcze: zwiększanie oddziaływania badań naukowych i innowacji dzięki przekształceniu wiodącej pozycji Europy w dziedzinie tworzenia wiedzy poprzez wykorzystywanie wiedzy w społeczeństwie, na przykład poprzez produkty, usługi, procesy i rozwiązania, które wspierają dobrostan obywateli na zrównoważonej planecie, dobrobyt gospodarczy, otwarte innowacje, kształtowanie polityki w oparciu o dowody i strategiczną autonomię, przy jednoczesnym zachowaniu otwartej gospodarki; obejmuje to między innymi pracę w różnych obszarach polityki, zachęcanie do ściślejszych wzajemnych powiązań między podmiotami w ramach współpracy multidyscyplinarnej i międzysektorowej oraz ich nagradzanie, a także inwestowanie w ludzi, dostępność infrastruktur badawczych i technologicznych, interakcję z przemysłem i innymi podmiotami oraz promowanie badań podstawowych inspirowanych przez badaczy i roli takich badań w generowaniu przełomowych odkryć i poszerzaniu bazy wiedzy;

Współpraca

g) koordynacja, spójność i zaangażowanie: państwa członkowskie wprowadzają wymiar europejski do krajowych i regionalnych polityk w zakresie badań naukowych i innowacji oraz zapewniają większy krajowy wkład i krajowe zaangażowanie w skuteczną realizację priorytetów EPB. Państwa członkowskie, przy wsparciu Unii, koordynują swoje polityki i programy w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w tym poprzez zapewnienie komplementarności i promowanie synergii z unijnymi programami ramowymi w zakresie badań naukowych i innowacji oraz innymi unijnymi programami i funduszami, ułatwiając tym samym współpracę transnarodową w ramach EPB, oraz ukierunkowują inwestycje i reformy w zakresie badań naukowych i innowacji na tworzenie EPB i przyspieszenie zielonej transformacji i transformacji cyfrowej;

h) globalny zasięg: państwa członkowskie angażują się w obopólnie korzystną i wzajemną współpracę i wspólne działania w zakresie badań naukowych i innowacji z partnerami z państw i regionów trzecich, w oparciu o strategiczne interesy Unii, jej wartości i zasady określone w niniejszym zaleceniu, w oenzetowskich celach zrównoważonego rozwoju i innych stosownych instrumentach międzynarodowych;

i) inkluzywność: państwa członkowskie powinny dążyć do zrealizowania pełnego potencjału EPB, aby skutecznie konkurować na poziomie globalnym; w związku z tym państwa członkowskie i regiony osiągające słabsze wyniki powinny otrzymać doradztwo i wsparcie z myślą o zintensyfikowaniu ich starań na rzecz poprawy wyników i zwiększania wielkości ich systemów badań naukowych i innowacji oraz rozwijaniu ich potencjału, zarówno ludzkiego, jak i infrastrukturalnego, w tym poprzez wykorzystywanie synergii między finansowaniem krajowym i regionalnym a unijnymi środkami finansowymi. Na poziomie Unii należy wspierać starania zmierzające do odblokowania potencjału doskonałości w państwach członkowskich i połączenia podmiotów zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami z regionów osiągających słabsze wyniki z doskonale funkcjonującymi sieciami europejskimi w całej Unii;

j) odpowiedzialność społeczna: dążenie do reagowania na potrzeby społeczeństwa w celu rozszerzenia zbiorowego potencjału i osiągnięcia większego oddziaływania społecznego i środowiskowego, a także zwiększenia zaufania do nauki i innowacji oraz zaangażowania na ich rzecz poprzez angażowanie zainteresowanych stron, społeczności lokalnych i obywateli w kształtowanie i wdrażanie polityk w zakresie badań naukowych i innowacji, poprzez zintensyfikowanie działań w zakresie komunikacji naukowej oraz poprzez zapewnienie, aby polityki te były możliwe do dostosowania, elastyczne i zdolne do przystosowywania się do nieoczekiwanych wyzwań.

II. Obszary priorytetowe wspólnych działań w Unii

2. Państwa członkowskie powinny dobrowolnie podjąć następujące priorytetowe obszary wspólnych działań wspierających EPB, na podstawie których zostaną opracowane działania w ramach EPB w programie politycznym EPB. Działania te powinny zapewniać ścisłe dostosowanie do wartości i zasad dotyczących badań naukowych i innowacji w Unii, określonych w niniejszym zaleceniu, oraz odpowiednie wsparcie dla tych wartości i zasad.

Pogłębianie rzeczywiście funkcjonującego wewnętrznego rynku wiedzy

a) otwarta nauka: wspieranie i nagradzanie prawdziwej kultury otwartej nauki w całej Unii, w tym upowszechnianie otwartego dostępu do publikacji naukowych i danych badawczych (tj. zgodnie z zasadą "otwarty w największym możliwym zakresie, zamknięty tylko w koniecznym") oraz rozpowszechnianie i stosowanie zasad i praktyk otwartej nauki, uwzględniając jednocześnie różnice między dyscyplinami i różnice kulturowe, w tym wielojęzyczności, wspierając rozwój umiejętności w zakresie otwartej nauki oraz dalszy rozwój i integrację podstawowej infrastruktury cyfrowej i usług cyfrowych;

b) infrastruktury badawcze: dalsze rozwijanie otwartego dostępu do istniejących i nowych europejskich i krajowych infrastruktur badawczych, w tym e-infrastruktur, we wszystkich dziedzinach nauki, a także lepsze wykorzystywanie i połączenie tych infrastruktur badawczych; lepsze wykorzystanie ich integracyjnej funkcji w ekosystemie wiedzy i innowacji oraz ich potencjału w zakresie dostarczania rozwiązań globalnych wyzwań, w zakresie tworzenia partnerstw i łączenia zasobów oraz połączenia z europejską chmurą dla otwartej nauki; udoskonalanie ich połączenia i interakcji z infrastrukturami technologicznymi oraz przemysłem w celu zwiększenia ich oddziaływania; promowanie tworzenia nowych zdolności infrastrukturalnych na skalę europejską. Zapewni to podstawy doskonałości naukowej i pomoże europejskiej nauce współpracować i konkurować na skalę globalną, przyczyni się do wypełnienia luki w zakresie badań naukowych i innowacji oraz będzie sprzyjać inkluzywności w EPB; będzie to wymagało między innymi wykorzystania szerszego wachlarza źródeł finansowania na potrzeby światowej klasy infrastruktur badawczych oraz zbadania nowatorskich sposobów finansowania dostępu ponadnarodowego i wirtualnego;

c) równość płci, równe szanse dla wszystkich i inkluzywność: zapewnienie sprawiedliwych, otwartych, inklu- zywnych i równych pod względem płci ścieżek kariery w dziedzinie badań naukowych w celu ułatwienia systemowych zmian instytucjonalnych i strukturalnych w obrębie organizacji finansujących i prowadzących badania naukowe i innowacje; przeciwdziałanie przemocy ze względu na płeć i molestowaniu seksualnemu; eliminowanie nierówności niezależnie od płci, rasy lub pochodzenia etnicznego, religii lub przekonań, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej; monitorowanie i ocena krajowych polityk i planów dotyczących równości płci w zakresie badań naukowych i innowacji;

d) ścieżki kariery i mobilność naukowców oraz systemy oceny i nagradzania badań naukowych: zwracanie większej uwagi na kariery naukowców ogólnie, a w szczególności na kariery naukowców na wczesnym i średnio zaawansowanym etapie kariery, w tym na szczególne bariery, na które napotykają na tych etapach kobiety, zwiększenie atrakcyjności kariery naukowców oraz zapewnianie im szkoleń i umiejętności niezbędnych do zaspokojenia zmieniających się potrzeb związanych z rolą naukowca w całej Unii, w tym w zakresie przywództwa i nauczania; w oparciu o instrumentalne programy takie jak działania "Maria Skłodowska-Curie" i przy zapewnieniu spójności z tymi programami. Powyższe założenia zostaną osiągnięte poprzez stworzenie stabilnych, atrakcyjnych, inkluzywnych, wspierających i przejrzystych warunków pracy i zatrudnienia oraz poprzez zapewnienie jasnych, bardziej różnorodnych ścieżek kariery i wskazówek umożliwiających dokonywanie świadomych wyborów co do ścieżki zawodowej. Zajęcie się kwestią niezrównoważonego przepływu naukowców w całej Unii, a także pomiędzy sektorami i administracjami publicznymi, przy jednoczesnym zapobieganiu drenażowi talentów i zwiększaniu atrakcyjności dla talentów z całego świata. Dalszy rozwój obecnych systemów oceny badań naukowych w odniesieniu do badań, naukowców, zespołów i instytucji w celu nagradzania jakości, oddziaływania, praktyk w zakresie otwartej nauki, postaw przywódczych, a także współpracy ze społeczeństwem i przemysłem oraz innymi sektorami działalności, łącznie z niezależnym, naukowym doradztwem dla podmiotów kształtujących politykę w oparciu o dowody; uwzględnianie szerokiego zakresu rezultatów badań naukowych i działań badawczych, biorąc również pod uwagę nauczanie na poziomie szkolnictwa wyższego oraz zapewniając zróżnicowane ścieżki kariery. W przypadku systemów nagradzania powinno się zwracać należytą uwagę na zapewnianie przejrzystości, otwartości, uwzględniania osiągnięć oraz na unikanie stronniczości, dyskryminacji i niesprawiedliwego traktowania. Powinno to być skuteczne i regularnie monitorowane przy użyciu odpowiednich wskaźników i obserwatorium karier naukowych;

e) waloryzacja wiedzy: zacieśnianie współpracy i wzajemnych powiązań między podmiotami działającymi w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz lepsza koordynacja polityk i programów na poziomie unijnym, krajowym i regionalnym, w szczególności poprzez przyjazne badaniom naukowym i innowacjom ramy, w tym wsparcie regulacyjne i polityczne, na potrzeby waloryzacji wiedzy, poprawy wykorzystania wyników badań naukowych i dostępu do nich, podnoszenia kwalifikacji i zarządzania aktywami intelektualnymi;

f) przywództwo naukowe: zwiększanie zdolności i finansowania w zakresie oddolnych badań podstawowych oraz badań stosowanych. Pomoże to Unii w osiągnięciu wiodącej pozycji jako społeczeństwa wiedzy i globalnej potęgi naukowej, co jest jednym z warunków wstępnych skutecznej polityki innowacji i zdolności Unii do zrozumienia przyszłych wyzwań, takich jak zmiana klimatu czy kryzysy zdrowotne, przygotowania się na te wyzwania i reagowania na nie;

g) zaangażowanie globalne: opracowanie spójnej strategii globalnego zaangażowania i wspólnych narzędzi, promujących wspólne europejskie wartości i zasady dotyczące badań naukowych i innowacji w zakresie współpracy międzynarodowej oraz wykorzystujących atrakcyjność badań naukowych w Unii; zapewnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie nauki i innowacji przy jednoczesnym zachowaniu gospodarki otwartej; promowanie równych warunków działania i wzajemności opartej na wartościach podstawowych; wzmacnianie partnerstw w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz zacieśnianie, poszerzanie i pogłębianie współpracy z państwami trzecimi i organizacjami regionalnymi.

Wspólne podjęcie zielonej transformacji i transformacji cyfrowej oraz innych wyzwań mających oddziaływanie na społeczeństwo, a także zwiększanie udziału społeczeństwa w EPB

h) działania EPB oparte na wyzwaniach: zbliżanie państw członkowskich i Komisji, w tym regionów i podmiotów lokalnych, a także państw trzecich, zainteresowanych stron i przemysłu w dziedzinie badań naukowych i innowacji, poprzez łączenie mocnych stron za pomocą ścisłej koordynacji, współprojektowania, współpracy, wymiany danych i wspólnego finansowania w celu wspierania rozwiązań opartych na badaniach naukowych i innowacjach oraz łagodzenia przyszłych zagrożeń z myślą o opracowaniu polityk sektorowych po to, by wspierać cele Europy w zakresie odporności i zrównoważoności w ramach zielonej transformacji i transformacji cyfrowej; te działania w ramach EPB powinny:

- opierać się na unijnych ramowych programach w zakresie badań naukowych i instrumentach w tym zakresie, takich jak misje w dziedzinie badań naukowych i innowacji, partnerstwa europejskie, w tym wspólnoty wiedzy i innowacji utworzonych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (WWiI EIT), inicjatywy w zakresie wspólnego programowania, a także inne działania wykraczające poza unijne ramowe programy w zakresie badań naukowych, takie jak wielostronne sojusze na rzecz badań naukowych i innowacji;

- podejmować nowe i utrzymujące się wyzwania, takie jak zmiana klimatu, utrata różnorodności biologicznej oraz ochrona różnorodności biologicznej, transformacja energetyczna i cyfrowa, migracja, zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi, rak, choroby związane z wiekiem i rzadkie choroby lub zagrożenia dla zdrowia publicznego, w tym powracające lub nowe choroby zakaźne;

- opierać się na wkładzie wnoszonym przez pełne spektrum dyscyplin, umożliwiając kompleksowe podejście do wyzwań;

- korzystać z doświadczeń zdobytych w ramach istniejących inicjatyw koordynacyjnych, takich jak strategiczny plan w dziedzinie technologii energetycznych, krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu oraz przykład inicjatywy "ERAvsCorona";

i) synergie z edukacją i europejskim programem na rzecz umiejętności: badania naukowe i innowacje oraz szkolnictwo wyższe są kluczowymi czynnikami stymulującymi innowacje, tworzenie, rozpowszechnianie i wykorzystywanie wiedzy. Działania powinny:

- rozwijać, wspierać i wykorzystywać synergie między EPB a europejskim obszarem szkolnictwa wyższego, w szczególności za pośrednictwem instytucji szkolnictwa wyższego i infrastruktury badawczej, w tym e-infrastruktury, wzajemnie wzmacniając polityki w zakresie otwartej nauki i otwartej edukacji, a także WWiI EIT;

- zapewniać wskazówki i wsparcie wraz z odpowiednimi zainteresowanymi stronami na potrzeby przejścia systemu szkolnictwa wyższego na wyższy poziom współpracy, inkluzywności, doskonałości i cyfryzacji, między innymi poprzez wspieranie w uzgodniony sposób na poziomie unijnym i krajowym dalszego rozwoju inicjatywy dotyczącej europejskich szkół wyższych jako katalizatora nowoczesnych, inkluzywnych i przyszłościowych instytucji szkolnictwa wyższego w Unii;

- opracowywać i wdrażać inicjatywy mające na celu wyposażenie naukowców we wszystkie umiejętności wymagane na rynku pracy oraz podnoszenie i zmianę kwalifikacji poprzez ukierunkowane szkolenia;

j) synergie z politykami sektorowymi i polityką przemysłową w celu pobudzenia ekosystemów innowacji: badania naukowe i innowacje oraz sprawny przemysł mają kluczowe znaczenie dla pobudzania konkurencyjności i osiągnięcia strategicznej autonomii przy jednoczesnym zachowaniu otwartej gospodarki. Działania powinny:

- rozwijać, wspierać i wykorzystywać synergie pomiędzy EPB, politykami międzysektorowymi i uaktualnioną strategią przemysłową 1 ;

- promować koordynację polityk i programów w zakresie badań naukowych i innowacji w celu wspierania rozwoju przełomowych i stopniowych innowacji w całej Unii, w szczególności poprzez infrastruktury badawcze, a także technologiczne, instytucje szkolnictwa wyższego, Europejską Radę ds. Innowacji, partnerstwa w ramach programu "Horyzont Europa", w tym WWiI EIT, sojusze przemysłowe, ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, wspólne inicjatywy na rzecz klastrów, tematyczne platformy inteligentnej specjalizacji oraz wspólne plany działania w zakresie technologii przemysłowych (od badań podstawowych po wdrożenie) w kluczowych obszarach strategicznych, zwłaszcza w obszarach związanych z ekosystemami przemysłowymi określonymi w odnowionej europejskiej polityce przemysłowej;

- być opracowywane wspólnie z państwami członkowskimi, przemysłem (w tym małymi i średnimi przedsiębiorstwami) i innymi zainteresowanymi stronami w dziedzinie badań naukowych i innowacji; oraz

- wskazywać konkretne obszary priorytetowe (lub priorytetowe łańcuchy wartości), aby pomóc w dostosowaniu inwestycji publicznych i prywatnych;

k) aktywny udział obywateli i społeczeństwa w badaniach naukowych i innowacjach we wszystkich ich wymiarach: wkład i zdolność do korzystania z opinii i wkładów obywateli oraz do promowania ich zaangażowania zwiększą świadomość korzyści i oddziaływania badań naukowych i innowacji na codzienne życie ludzi, zapewnią większą różnorodność podejść do projektowania i wdrażania polityki w zakresie badań naukowych i innowacji oraz sprawią, że badania naukowe i innowacje będą miały większe znaczenie dla społeczeństwa dzięki temu, że nowe rozwiązania będą dla obywateli bardziej zrozumiałe i bardziej przystępne cenowo.

Zwiększenie dostępu do doskonałości w zakresie badań naukowych i innowacji w całej Unii oraz wzmacnianie wzajemnych powiązań między ekosystemami innowacji w całej Unii

l) więcej inwestycji i reform w krajach i regionach o słabszych wynikach w zakresie badań naukowych i innowacji: skuteczne uruchamianie unijnego i krajowego finansowania na inwestycje w badania naukowe i innowacje w połączeniu ze wsparciem i pomocą w przeprowadzeniu niezbędnych reform w zakresie badań naukowych i innowacji;

m) synergie między unijnymi, krajowymi i regionalnymi programami finansowania: synergie między unijnymi programami finansowania a krajowymi i regionalnymi systemami finansowania w zakresie badań naukowych i innowacji powinny opierać się na wartościach i zasadach określonych w niniejszym zaleceniu oraz powinny być wspierane, uruchamiane i wzmacniane na podstawie ugruntowanych wytycznych dotyczących wdrażania tych programów, w szczególności między programem "Horyzont Europa", polityką spójności oraz Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;

n) zwiększone powiązania w ramach współpracy oraz oparta na doskonałości integracja organizacji prowadzących badania z krajów o słabszych wynikach w zakresie badań naukowych i innowacji i regionów najbardziej oddalonych z europejskimi sieciami naukowymi i ekosystemami innowacji, bardziej zrównoważona "cyrkulacja talentów" w ramach EPB, odpowiednie umiejętności i szkolenia w celu zwiększenia dostępu do doskonałości.

Rozwijanie uzgodnionych inwestycji i reform w zakresie badań naukowych i innowacji

o) wsparcie na rzecz ustalania priorytetów i zapewniania długoterminowych inwestycji i reform politycznych w zakresie badań naukowych i innowacji: na wszystkich poziomach zarządzania (unijnym, krajowym i regionalnym), przy lepszej międzysektorowej koordynacji i udziale, w tym za pomocą piaskownic regulacyjnych i klauzul eksperymentalnych; ich opracowywanie, realizacja i ocena powinny iść ze sobą w parze w celu maksymalizacji synergii i oddziaływań;

p) koordynacja inwestycji w badania naukowe i innowacje: poprzez wspieranie identyfikacji i realizacji skoordynowanych inwestycji i reform w celu wzmocnienia wymiaru EPB na wszystkich poziomach zarządzania w Unii oraz maksymalizacji ich oddziaływania z korzyścią dla unijnych systemów nauki i innowacji; oraz poprzez wspieranie interoperacyjności systemów w oparciu o wnioski wyciągnięte ze wspólnego programowania i europejskich infrastruktur badawczych.

III. Nadawanie priorytetu inwestycjom i reformom

3. Państwa członkowskie powinny nadać priorytet inwestycjom i reformom, które dotyczą priorytetów EPB, oraz zapewnić niezbędne warunki i wsparcie większym prywatnym inwestycjom w badania naukowe i innowacje na poziomie unijnym, krajowym i regionalnym poprzez ustalenie realistycznych, lecz ambitnych, krajowych dobrowolnych celów końcowych w zakresie inwestycji w badania i rozwój oraz odnośnych wyników, przy jednoczesnym uwzględnieniu uwarunkowań krajowych:

a) publiczne wydatki na badania i rozwój oraz prywatne inwestycje w badania naukowe i innowacje wymagają odpowiednich ram politycznych i regulacyjnych, aby zmaksymalizować ich skuteczność i wydajność oraz zapewnić oddziaływanie gospodarcze i społeczne; z drugiej strony reforma ram polityki w zakresie badań naukowych i innowacji lub realizacja programu transformacji wymaga uruchomienia odpowiednich zasobów (np. finansowania, zasobów ludzkich, umiejętności, stanowisk badawczych), aby pobudzić zmiany i poprawić wyniki i rezultaty systemu badań naukowych i innowacji;

b) cele inwestycyjne w zakresie badań naukowych i rozwoju nie tylko stymulują ogólne tempo wzrostu wydatków na badania naukowe i rozwój, ale również odzwierciedlają bardziej jakościowe cele z punktu widzenia orientacji naukowej, technologicznej, społecznej lub przemysłowej; dotyczy to w szczególności publicznych wydatków na badania naukowe i rozwój wspierających priorytety EPB, w tym reformy krajowych i regionalnych systemów badań naukowych i innowacji, zrównoważoną i konkurencyjną gospodarkę oraz dwojaką transformację.

4. Państwa członkowskie powinny przyczyniać się do realizacji celu na poziomie Unii, jakim jest inwestowanie 3 % unijnego PKB w badania naukowe i rozwój, poprzez ustalenie na zasadzie dobrowolności krajowych celów w zakresie swoich całkowitych wydatków na badania naukowe i rozwój.

5. Państwa członkowskie powinny dostosować strategię do osiągnięcia swoich krajowych celów w zakresie całkowitych wydatków na badania naukowe i rozwój, ustalając na zasadzie dobrowolności krajowe cele cząstkowe, na przykład w odniesieniu do:

a) zamierzonych publicznych wydatków na badania naukowe i rozwój, wyrażonych jako odsetek PKB;

b) odsetka krajowych wydatków publicznych na badania naukowe i rozwój przeznaczonych na wspólne programy i inicjatywy, infrastruktury badawcze oraz partnerstwa europejskie;

c) oczekiwanego wzrostu całkowitych wydatków na badania naukowe i rozwój w przypadku państw członkowskich pozostających w tyle, jeżeli chodzi o unijną średnią wydatków na badania naukowe i rozwój, wyrażoną jako odsetek PKB;

6. Państwa członkowskie odnotowują propozycje Komisji dotyczące uwzględnienia nowego celu zakładającego wsparcie publiczne w wysokości 1,25 % unijnego PKB, który państwa członkowskie mają osiągnąć do 2030 r. na drodze koordynacji w Unii, oraz dwóch nowych dobrowolnych celów, zgodnie z którymi państwa członkowskie miałyby przeznaczyć do 2030 r. 5 % krajowego publicznego finansowania badań naukowych i rozwoju na wspólne programy i europejskie partnerstwa, a także - w przypadku tych państw członkowskich, które pozostają poniżej unijnej średniej intensywności badań naukowych i rozwoju- zwiększyć o 50 % inwestycje w badania naukowe i rozwój.

IV. Koordynacja i monitorowanie polityki

7. Komisja i państwa członkowskie powinny wdrożyć wzmocniony mechanizm koordynacji, aby zapewnić postęp w realizacji priorytetów EPB. Powinno to objąć koordynację i wsparcie na poziomie unijnym, od etapu planowania strategicznego i opracowywania po etap wdrażania i monitorowania, za pomocą szeregu prostszych i mniej uciążliwych narzędzi i procesów politycznych:

- zatwierdzonego przez Radę programu polityki w zakresie EPB, określającego działania EPB, które mają być realizowane wspólnie i dobrowolnie w skoordynowany i elastyczny sposób, bez zwiększania obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich, w celu wsparcia zasad dotyczących badań naukowych i innowacji oraz priorytetów EPB, określonych w niniejszym zaleceniu oraz w celu sprostania wyzwaniom, przed którymi stoją unijne i krajowe społeczności zajmujące się badaniami naukowymi i innowacjami oraz społeczeństwo jako całość. Program polityki w zakresie EPB powinien być jasny i gotowy do realizacji, powinien zapewniać rzeczywistą unijną wartość dodaną; należy w nim określić i opisać każde działanie celem jego realizacji (na szczeblu unijnym lub krajowym);

- dostosowanego do potrzeb krajowych procesu lub narzędzia polityki, stosowanego na zasadzie dobrowolności przez każde państwo członkowskie, na przykład w postaci strategii lub krajowego planu działania w zakresie EPB, w celu wskazania bieżących lub planowanych środków na poziomie krajowym lub regionalnym przyczyniających się do realizacji programu polityki w zakresie EPB oraz do innych priorytetowych obszarów wspólnego działania;

- specjalnej, przyjaznej dla użytkownika platformy internetowej poświęconej polityce w zakresie EPB, zawierającej informacje na temat (i) realizacji programu polityki w zakresie EPB na poziomie unijnym i krajowym oraz (ii) innych odnośnych inwestycji, reform i działań wspierających zasady i obszary priorytetowe EPB określone w niniejszym zaleceniu. Platforma internetowa poświęcona polityce w zakresie EPB powinna bazować na istniejących zasobach i narzędziach oraz zmniejszać obciążenia administracyjne państw członkowskich i Komisji.

8. Państwa członkowskie i Komisja powinny wdrożyć wzmocniony mechanizm monitorowania, aby zapewnić odpowiednią podstawę kształtowania polityki w EPB w oparciu o dowody w ramach EPB oraz dostarczyć dowody i analizy w kontekście europejskiego semestru. Powinno to obejmować następujące elementy:

- tablicę wyników EPB, która monitoruje postępy w osiąganiu celów EPB na poziomie Unii, oraz bardziej szczegółowy panel monitorujący postępy w osiąganiu celów EPB na poziomie krajowym, z wykorzystaniem bogatej kombinacji stosownych wskaźników wkładów, wyników i skutków oraz analiz jakościowych uwzględniających odmienne uwarunkowania państw członkowskich i odnoszących się do priorytetów EPB. Tablica wyników EPB powinna być regularnie aktualizowana. Tablica wyników EPB powinna oceniać ogólną konsolidację i wspólne postępy w realizacji priorytetów EPB; powinna ona przedstawiać jedynie zagregowane dane na poziomie unijnym;

- regularne dialogi merytoryczne między państwami członkowskimi a Komisją - zarówno dwustronne, jak i wielostronne - służące aktywnej ocenie realizacji programu polityki w zakresie EPB oraz kierowaniu jego realizacją, w szczególności poprzez wymianę najlepszych praktyk i ćwiczenia w zakresie wzajemnego uczenia się, będą się odbywać również w ramach forum EPB, niezależnie od innych dialogów merytorycznych na forum Komitetu Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji. Komisja zapewni dalsze wsparcie za pośrednictwem narzędzia wspierania polityki programu "Horyzont" oraz Instrumentu Wsparcia Technicznego.

9. Państwa członkowskie i Komisja powinny - przy użyciu platformy internetowej poświęconej polityce w zakresie EPB - wymieniać się informacjami na temat swoich bieżących i planowanych polityk i programów, które przyczyniają się do realizacji programu polityki w zakresie EPB, a w szerszym ujęciu - do realizacji zasad i priorytetów określonych w niniejszym zaleceniu.

10. Komisja powinna dokonywać przeglądu realizacji programu polityki w zakresie EPB co 18 miesięcy i wydawać sprawozdanie - do przeanalizowania przez Radę - na temat stanu jego realizacji z myślą o ukierunkowaniu bieżącego programu polityki w zakresie EPB i przygotowaniu jego przeglądów i aktualizacji, które będą omawiane i zatwierdzane przez Radę. Komisja powinna co roku przedstawiać każdemu państwu członkowskiemu sprawozdanie z jego postępów we wspieraniu regularnych dialogów merytorycznych między państwami członkowskimi a Komisją.

V. Przegląd

11. Rada powinna poddać ponownej ocenie priorytetowe obszary wspólnych działań, określone w zaleceniu w pkt 2, nie później niż co sześć lat od przyjęcia niniejszego zalecenia.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2021 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
S. KUSTEC
1 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.431.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2021/2122 w sprawie Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie
Data aktu: 26/11/2021
Data ogłoszenia: 02/12/2021
Data wejścia w życie: 26/11/2021