a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz połowów przy użyciu włoków, drag, okrężnic, niewodów pełnomorskich, niewodów dobrzeżnych lub podobnych sieci nad skupiskami trawy morskiej, w szczególności Posidonia oceanica, lub innych morskich roślin nagonasiennych.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 4 ust. 5.
(3) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(4) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 586/2014 2 po raz pierwszy przyznano odstępstwo od art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz jego art. 13 ust. 1 i 2 w odniesieniu do trawlerów stosujących sieci typu "gangui" na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur). Miało ono zastosowanie do dnia 6 czerwca 2017 r.
(6) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/693 3 przyznano przedłużenie tego odstępstwa od dnia 11 maja 2018 r. do dnia 11 maja 2020 r.
(7) W dniu 25 października 2019 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o przedłużenie tego odstępstwa na trzy lata. W dniu 3 grudnia 2020 r. Francja zmieniła swój wniosek o przedłużenie na okres dwóch lat. Francja przedstawiła informacje i dane naukowe uzasadniające przedłużenie odstępstwa, w tym sprawozdanie z wykonania planu zarządzania przyjętego przez Francję w dniu 13 maja 2014 r. 4 zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zaktualizowane odwzorowanie skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica na obszarze objętym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/693 oraz sprawozdanie z wykonania dotyczące wzmocnionych środków kontroli i monitorowania.
(8) Podczas swojej 62. sesji plenarnej, która odbyła się w listopadzie 2019 r. 5 , Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane i sprawozdania z wykonania. STECF stwierdził, że niektóre dane przedłożone przez władze francuskie wymagają poprawy, a mianowicie poprzez wyjaśnienie wpływu narzędzi połowowych na skupiska trawy morskiej Posidonia oceanica i dostarczenie aktualnych danych dotyczących połowów.
(9) W dniu 10 lutego 2020 r. Francja przekazała Komisji zaktualizowane dane dotyczące składu połowów oraz nową analizę opartą na danych przekazywanych przez transpondery VMS ("dane VMS") zainstalowane w zatwierdzonych trawlerach stosujących sieci typu "gangui". Dane VMS umożliwiają określenie rzeczywistego obszaru skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica, na który ma wpływ to narzędzie. Z analizy wynika, że trawlery stosujące sieci typu "gan- gui" mają wpływ na 19,9 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posidonia oceanica w obszarze objętym francuskim planem zarządzania oraz 7,1 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posido- nia oceanica na wodach terytorialnych Francji.
(10) Francja zobowiązała się ponadto do rozpoczęcia badania społeczno-gospodarczego mającego na celu poszerzenie wiedzy na temat tego rodzaju połowów, w szczególności poprzez gromadzenie zaktualizowanych danych dotyczących cen oraz zaktualizowanych danych dotyczących połowów i składu połowów.
(11) Ponadto na podstawie francuskiej decyzji administracyjnej 6 opublikowanej w lutym 2020 r. obniżono całkowity dopuszczalny nakład połowowy z 200 do 180 dni rocznie w odniesieniu do narzędzi typu "grand gangui".
(12) Podczas swojej 64. sesji plenarnej, która odbyła się w lipcu 2020 r. 7 , STECF ocenił dane VMS przekazane przez Francję i stwierdził, że obszary skupisk Posidonia oceanica, na które mają wpływ narzędzia połowowe znajdowały się poniżej pułapów określonych w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(13) STECF ocenił również dane dotyczące składu połowów. Stwierdził, że połowy nie były ukierunkowane na głowo- nogi, ponieważ gatunki te stanowią średnio jedynie 6 % całkowitej wielkości połowu, a połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8 były minimalne.
(14) STECF uznał wysiłki poczynione przez administrację francuską w zakresie zarządzania połowami przy użyciu sieci typu "gangui" i stwierdził, że wniosek Francji o przedłużenie odstępstwa o kolejne dwa lata jest zgodny z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(15) Wnioskowane odstępstwo dotyczy działalności połowowej statków o łącznej długości mniejszej lub równej 12 m oraz mocy silnika mniejszej lub równej 85 kW z użyciem dennych sieci ciągnionych, prowadzonej tradycyjnie na skupiskach trawy morskiej Posidonia oceanica.
(16) Przedmiotowe połowy obejmują mniej niż 33 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej Posidonia oceanica w granicach obszaru objętego francuskim planem zarządzania oraz mniej niż 10 % skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica w wodach terytorialnych Francji zgodnie z pułapami ustanowionymi na podstawie art. 4 ust. 5 akapit pierwszy ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(17) Istnieją szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego.
(18) Przedmiotowe połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie.
(19) Odstępstwo, o które wystąpiła Francja, dotyczy ograniczonej liczby 17 statków, z których tylko 10 prowadziło działalność w 2019 r. Stanowi to zmniejszenie nakładu połowowego o 53 % pod względem liczby upoważnionych statków w porównaniu z 2014 r., kiedy to przyjęto francuski plan zarządzania.
(20) Połowy prowadzone trawlerami stosującymi sieci typu "gangui" są ukierunkowane na różne gatunki odpowiadające niszy ekologicznej; takiego składu tych połowów, w szczególności w odniesieniu do różnorodności złowionych gatunków, nie uzyskuje się przy użyciu żadnego innego narzędzia połowowego. Przedmiotowe połowy nie mogą zatem być prowadzone przy użyciu innych narzędzi połowowych.
(21) Wniosek ten obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat i działające na podstawie francuskiego planu zarządzania.
(22) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(23) Francuski plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów mogą być wydawane wyłącznie 17 określonym statkom na łączny nakład połowowy 838 kW, którym Francja już wydała upoważnienia. Dokładniej rzecz ujmując, zgodnie z francuskim planem zarządzania upoważnienie do połowów sieciami typu "gangui" zostaje unieważnione w momencie, gdy dany upoważniony statek zostaje zastąpiony lub gdy kapitan statku sprzedaje swój statek lub przechodzi na emeryturę. W związku z tym Komisja zauważa, że przepis ten automatycznie doprowadzi do stopniowego zaprzestania tego rodzaju połowów z upływem czasu.
(24) Wnioskowane odstępstwo jest zgodne z art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionym art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ dotyczy włoków o rozmiarze oczek sieci nie mniejszym niż 40 mm.
(25) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionego art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ w takielunku sieci "gangui" nie stosuje się oczka kwadratowego mniejszego niż 40 mm.
(26) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działaniami statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.
(27) Działalność trawlerów stosujących sieci typu "gangui" jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne.
(28) Połowy prowadzone przez trawlery stosujące sieci typu "gangui" nie są ukierunkowane na głowonogi.
(29) Francuski plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 4 ust. 5 akapit piąty rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz w jego art. 13 ust. 9 akapit trzeci. Obejmuje on również środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 9 .
(30) Wnioskowane odstępstwo jest zatem zgodne z warunkami określonymi w art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i powinno zostać przyznane.
(31) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(32) Czas trwania odstępstwa powinien być ograniczony, aby umożliwić sprawne wdrożenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianego stada, oraz stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania.
(33) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/693 wygasło w dniu 11 maja 2020 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 12 maja 2020 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(34) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: