a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 37 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Komisja ma obowiązek regularnie aktualizować rozporządzenie Komisji (WE) nr 1418/2007 2 dotyczące wywozu w celu poddania odzyskowi niektórych odpadów do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD 3 . Komisja czyni to w oparciu o nowe informacje dotyczące przepisów mających zastosowanie w danym państwie trzecim w odniesieniu do przywozu odpadów.
(2) W 2019 r. Komisja wysłała do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD, pisemny wniosek w sprawie potwierdzenia na piśmie, że odpady i mieszaniny odpadów wymienione w załączniku III lub IIIA do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, których wywóz nie jest zakazany na podstawie art. 36 tego rozporządzenia, mogą być wywożone z Unii Europejskiej w celu poddania ich odzyskowi w tych państwach. Komisja zwróciła się również do państw, których to dotyczy, o wskazanie wszelkich mających zastosowanie krajowych procedur kontroli. Komisja otrzymała odpowiedzi, w tym wnioski o dalsze wyjaśnienia 4 .
(3) Na swoim czternastym posiedzeniu, które odbyło się w maju 2019 r., Konferencja Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych 5 ("konwencja bazylejska") przyjęła decyzję BC-14/12. Decyzją tą dodano nowe pozycje dotyczące tworzyw sztucznych w załącznikach do konwencji bazylejskiej, w tym pozycję B3011 w załączniku IX dotyczącą odpadów innych niż niebezpieczne. Zmiany te obowiązują od dnia 1 stycznia 2021 r. Ponadto w dniu 7 września 2020 r. Komitet OECD ds. Polityki Ochrony Środowiska przyjął zmiany do dodatku 4 do decyzji OECD w sprawie niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych oraz wprowadził wyjaśnienia do dodatków 3 i 4 do decyzji OECD, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2021 r.
(4) Na podstawie tych decyzji rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2174 6 zmieniono załączniki IC, III, IIIA, IV, V, VII i VIII do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w celu uwzględnienia zmian odnoszących się do pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w załącznikach do konwencji bazylejskiej i decyzji OECD. W rezultacie od dnia 1 stycznia 2021 r. wywóz odpadów tworzyw sztucznych z Unii do państw, których decyzja OECD nie obowiązuje, jest dozwolony tylko wtedy, gdy odpady te są objęte zakresem nowej pozycji B3011 dotyczącej odpadów tworzyw sztucznych zawartej w załączniku IX do konwencji bazylejskiej, a państwo przeznaczenia zezwala na przywóz takich odpadów na swoje terytorium.
(5) W latach 2019 i 2020 Komisja skontaktowała się z zainteresowanymi państwami w celu uzyskania wyjaśnień na temat procedur krajowych w odniesieniu do nowych pozycji dotyczących tworzyw sztucznych na podstawie konwencji bazylejskiej. Komisja otrzymała odpowiedzi od 23 krajów i obszarów celnych 7 .
(6) Niektóre państwa zgłosiły zamiar stosowania procedur kontroli, które różnią się od procedur przewidzianych w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006. W takich przypadkach, wymienionych w kolumnie d) załącznika do niniejszego rozporządzenia, zakłada się, że eksporterzy są świadomi dokładnych wymogów prawnych nałożonych przez kraj przeznaczenia.
(7) W przypadku gdy w załączniku wskazano, że dane państwo nie zakazuje niektórych przemieszczeń odpadów ani nie stosuje wobec nich procedury uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody przewidzianej w art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, art. 18 tego rozporządzenia powinien mieć odpowiednio zastosowanie do takich przemieszczeń.
(8) W przypadku gdy dane państwo jest wymienione w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1418/2007, a Komisja posiada informacje o wprowadzeniu przez nie zmian do odpowiednich przepisów krajowych, ale państwo to nie wydało pisemnego potwierdzenia w odpowiedzi na wnioski o udzielenie informacji przesłane przez Komisję w latach 2019 i 2020, zastosowanie ma procedura uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody zgodnie z art. 37 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1013/2006.
(9) Jeżeli dane państwo nie figuruje w wykazie w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1418/2007 lub w wykazie tym nie figuruje określony rodzaju odpadów lub mieszaniny odpadów dla danego państwa, oznacza to, że państwo to nie wydało pisemnego potwierdzenia lub nie wydało pisemnego potwierdzenia w odniesieniu do tych konkretnych odpadów lub mieszaniny odpadów, że mogą one zostać wywiezione z Unii do tego państwa w celu poddania ich odzyskowi. Zgodnie z art. 37 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w przypadku wywozu do tych państw, w celu poddania odzyskowi, odpadów, które nie są zakazane na mocy art. 36 tego rozporządzenia, stosuje się procedurę uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody. W takich przypadkach, w kolumnie a) załącznika do niniejszego rozporządzenia, jeżeli państwa wskazały, że zakazują przywozu wszystkich odpadów objętych załącznikami III i IIIA do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, ale nie przedstawiły szczegółowych informacji na temat krajowych procedur kontrolnych w odniesieniu do odpadów tworzyw sztucznych objętych pozycją B3011, ogólny zakaz przywozu należy uznać za obejmujący również odpady tworzyw sztucznych objęte pozycją B3011.
(10) W przypadkach, w których państwa wskazały, że wszystkie odpady objęte załącznikami III i IIIA do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 nie podlegałyby procedurze kontrolnej ani innym procedurom kontrolnym na podstawie prawa krajowego, ale nie przedstawiły szczegółowych informacji na temat krajowych procedur kontrolnych w odniesieniu do odpadów tworzyw sztucznych objętych pozycją B3011, należy uznać, że procedura uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody zgodnie z kolumną b) załącznika do niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie w odniesieniu do pozycji B3011.
(11) Komisja usunęła również państwa, które nie odpowiedziały na wniosek o udzielenie informacji dot. pozycji B3010 i GH013, które już nie istnieją.
(12) W dniu 25 maja 2021 r. Rada OECD zatwierdziła opinię Komitetu OECD ds. Polityki Ochrony Środowiska dotyczącą przestrzegania decyzji OECD przez Kostarykę. W odniesieniu do tego państwa nie stosuje się już zatem art. 37 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, a wpis dotyczący Kostaryki usuwa się z załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1418/2007.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia (WE) nr 1418/2007,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1418/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. dotyczące wywozu w celu poddania odzyskowi niektórych odpadów wymienionych w załączniku III lub IIIA do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów (Dz.U. L 316 z 4.12.2007, s. 6).
3 Decyzja Rady OECD w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku (OECD/LEGAL/ 0266).
4 Odpowiedzi nadeszły od następujących państw: Albania, Andora, Anguilla, Armenia, Azerbejdżan, Bahrajn, Bangladesz, Białoruś, Benin, Bośnia i Hercegowina, Burkina Faso, Kambodża, Republika Zielonego Przylądka, Czad, Tajwan, Kolumbia, Demokratyczna Republika Konga, Kongo, Kostaryka, Wybrzeże Kości Słoniowej, Kuba, Ekwador, Egipt, Salwador, Etiopia, Gabon, Gruzja, Ghana, Gwatemala, Gwinea, Gujana, Haiti, Honduras, Hongkong (Chiny), Indie, Indonezja, Jamajka, Kosowo*, Kirgistan, Laos, Liban, Liberia, Madagaskar, Malezja, Mali, Mołdawia, Monako, Czarnogóra, Maroko, Mjanma/Birma, Namibia, Nikaragua, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Panama, Paragwaj, Peru, Filipiny, Katar, Rwanda, Saint Lucia, San Marino, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Senegal, Serbia, Singapur, RPA, Sri Lanka, Sudan, Tajlandia, Trynidad i Tobago, Turkmenistan, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Urugwaj, Uzbekistan, Wietnam i Zambia.*Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
Kolumbia została członkiem OECD w dniu 28 kwietnia 2020 r. Rozporządzenie (WE) nr 1418/2007 przestanie mieć zastosowanie do Kolumbii, gdy właściwe organy OECD ustalą, że Kolumbia w pełni przestrzega decyzji OECD.
5 1673 UNTS s. 57.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2174 z dnia 19 października 2020 r. zmieniające załączniki IC, III, IIIA, IV, V, VII i VIII do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 433 z 22.12.2020, s. 11).
7 Obszary celne zostały wymienione oddzielnie w załączniku, nawet jeżeli należą do tego samego kraju.
8 Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.