Wytyczne EBC/2021/47 (2021/1829) zmieniające wytyczne (UE) 2017/2335 w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/1829
z dnia 7 października 2021 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2017/2335 w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (EBC/2021/47)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zapewnienie dostępności wysokiej jakości statystyk dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego wymaga przekazywania dodatkowych szczegółowych informacji w odniesieniu do wymogów minimum w zakresie wprowadzania korekt do danych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (zwanych dalej "danymi dotyczącymi ekspozycji kredytowych") oraz danych referencyjnych dotyczących kontrahentów. W szczególności niezbędne jest zapewnienie przekazywania przez krajowe banki centralne (KBC) Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) korekt składanych przez podmioty sprawozdające zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 1 .

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 2  stanowią, że błędy zawarte w przekazanych informacjach są korygowane, a poprawione dane są przekazywane do EBC. W celu poprawy ogólnej jakości danych właściwe jest przekazywanie dodatkowych informacji szczegółowych dotyczących typów i częstotliwości korekt przesyłanych do EBC.

(3) Należy doprecyzować daty referencyjne, do których odnosić się będą dane systemu informacji zwrotnej EBC po przystąpieniu danego KBC do systemu przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit, jak również zakres zbioru danych systemu informacji zwrotnej EBC oraz mające zastosowanie ograniczenia w zakresie udostępniania danych przez odbierające KBC. Takie rozwiązanie powinno także wspomóc zapewnienie równego traktowania uczestniczących KBC oraz KBC, które będą uczestniczyć w systemie przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit w przyszłości.

(4) Należy wyjaśnić wspólną dla wszystkich KBC metodę przekazywania informacji statystycznych EBC. KBC powinny zatem przekazywać dane do EBC przy użyciu zharmonizowanego elektronicznego formatu transmisji uzgodnionego i określonego w ramach Europejskiego Systemu Banków Centralnych.

(5) Aby dać KBC odpowiednią ilość czasu na skuteczne wdrożenie zmian do przepisów dotyczących korekt w zakresie danych dotyczących ryzyka kredytowego i danych referencyjnych dotyczących kontrahentów przekazywanych przez podmioty sprawozdające zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/867 (EBC/2016/13), a także aby zapewnić właściwą jakość danych, zmiany te powinny mieć zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2022 r.

(6) Wytyczne (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Przedmiot i zakres regulacji

Niniejsze wytyczne określają obowiązki sprawozdawcze KBC w zakresie przesyłania EBC danych dotyczących ekspozycji kredytowych oraz danych referencyjnych dotyczących kontrahentów zebranych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). W szczególności niniejsze wytyczne określają:

a) szczególne obowiązki dotyczące zbierania i przekazywania danych dotyczących ekspozycji kredytowych oraz danych referencyjnych dotyczących kontrahentów;

b) procedury i standardy przekazywania tych danych do EBC;

c) wyłączenia i zmniejszoną częstotliwość sprawozdawczości dla zbierania danych dotyczących ekspozycji kredytowych oraz danych referencyjnych dotyczących kontrahentów przez KBC;

d) zasady dobrowolnego uczestnictwa KBC w ustaleniach dotyczących przekazywania i udostępniania określonych podzbiorów danych kredytowych oraz powiązanych danych referencyjnych dotyczących kontrahentów na potrzeby utworzenia lub wzmocnienia systemu przekazywania informacji zwrotnej podmiotom sprawozdającym (zwanego również dalej »systemem przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit«);

e) wymogi dla KBC dotyczące systemu zarządzania jakością danych (DQM).";

2)
w art. 2 dodaje się pkt 24 w brzmieniu:

"24) »okres przetwarzania danych« - okres pomiędzy przekazaniem danych przez KBC do EBC zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) a zamknięciem cyklu przetwarzania danych zgodnie z kalendarzem sprawozdawczym, o którym mowa w art. 19a;";

3)
w art. 5 ust. 4 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) data referencyjna, w której dane dotyczące ekspozycji kredytowych oraz dane referencyjne dotyczące kontrahentów odnoszące się do podmiotów obserwowanych są przekazywane do bazy AnaCredit;";

4)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

Potwierdzenie przyjęcia i informacja o błędzie

1. Po otrzymaniu aktualizacji, o których mowa w art. 12, EBC niezwłocznie przeprowadza kontrolę celem walidacji jakości przekazanych informacji oraz przekazuje KBC potwierdzenie przyjęcia i informacje o błędzie, o których mowa w art. 9 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) * .

2. KBC zapewniają przekazywanie korekt do EBC w sposób zgodny z art. 19.

5)
w art. 16d ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Przed odpowiednią datą rozpoczęcia uczestnictwa, o której mowa w art. IV, EBC przekazuje każdemu KBC wymienionemu w załączniku IV zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC na potrzeby testowania. Dane te wykorzystuje się jedynie na potrzeby testowania uzgodnień, o których mowa w art. 16b lit. b) przed ich wdrożeniem w dacie rozpoczęcia uczestnictwa danego KBC oraz zgodnie z art. 16e ust. 9.

KBC nie wykorzystują danych otrzymywanych od EBC na potrzeby systemu informacji zwrotnej, o którym mowa w art. 16e, do momentu, w którym dany KBC stanie się uczestniczącym KBC i otrzyma pierwszy zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC zawierający dane odnoszące się do daty referencyjnej przypadającej w ostatnim dniu miesiąca rozpoczęcia uczestnictwa.

2. Od odpowiedniej daty rozpoczęcia uczestnictwa, o której mowa w art. IV, EBC przekazuje zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC każdemu z odbierających KBC w ramach przekazywania regularnego, bezpośrednio po wygenerowaniu złotej kopii. Pierwszy zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC ogranicza się do danych odnoszących się do daty referencyjnej przypadającej w ostatnim dniu miesiąca rozpoczęcia uczestnictwa. Każdy kolejny zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC ogranicza się do:

a) danych odnoszących się do ostatniej dostępnej daty referencyjnej;

b) danych zarejestrowanych w maksymalnie 12 datach referencyjnych poprzedzających przekazanie zbioru danych systemu informacji zwrotnej EBC.

Na potrzeby lit. b) wyklucza się dane odnoszące się do dat referencyjnych poprzedzających datę referencyjną przypadającą w ostatnim dniu miesiąca rozpoczęcia uczestnictwa.";

6)
w art. 16d ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. EBC przekazuje odbierającym KBC korekty otrzymane zgodnie z art. 19, odnoszące się do informacji otrzymanych w ramach przekazywania regularnego.";

7)
w art. 16e ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Na potrzeby niniejszego rozdziału otrzymujące KBC nie przekazują podmiotom sprawozdającym:

a) danych kredytowych ani danych referencyjnych dotyczących kontrahentów, które nie wchodzą w zakres ostatniego otrzymanego przez ten KBC zbioru danych systemu informacji zwrotnej EBC;

b) atrybutów operacyjnych zbioru danych systemu informacji zwrotnej EBC;

c) informacji dotyczących instrumentów, w których dłużnik i wierzyciel są częściami tego samego podmiotu prawnego.";

8)
art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 17

Przesyłanie danych

1. KBC przesyłają informacje statystyczne przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi w formie elektronicznej, korzystając ze środków określonych przez EBC. KBC przesyłają informacje statystyczne przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi w formie elektronicznej, korzystając ze środków określonych przez EBC.

2. W przypadkach, w których nie ma zastosowania ust. 1, KBC mogą za uprzednią zgodą EBC korzystać z innych środków przesyłania informacji statystycznych.";

9)
w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 4 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) wszystkie instrumenty są powiązane z kontrahentami, którzy są zarejestrowani w systemie RIAD i oznaczeni odpowiadającym identyfikatorem kontrahenta (kod RIAD) na podstawie informacji przekazanych przez podmioty sprawozdające.";

b)
ust. 13 otrzymuje brzmienie:

"13. KBC ustanawiają i monitorują niezbędne mechanizmy umożliwiające podmiotom sprawozdającym rewizję i korektę przekazywanych danych dotyczących ekspozycji kredytowych i danych referencyjnych dotyczących kontrahentów, które nie spełniają wymogów dotyczących systemu zarządzania jakością danych (DQM) w AnaCredit, co umożliwi składanie przez KBC korekt w sposób zgodny z art. 19.";

10)
art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19

Korekty

1. KBC przekazują EBC wszelkie korekty danych dotyczących ekspozycji kredytowych i danych referencyjnych dotyczących kontrahentów przekazane przez podmioty sprawozdające zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) niezwłocznie po ich przetworzeniu w następujący sposób:

a) w odniesieniu do sprawozdawczości miesięcznej - KBC przekazują korekty dla dwunastu sprawozdawczych dat referencyjnych bezpośrednio poprzedzających sprawozdawczą datę referencyjną, dla której dane zostały przekazane w trakcie odpowiedniego okresu przetwarzania danych;

b) w odniesieniu do sprawozdawczości kwartalnej - KBC przekazują korekty dla czterech sprawozdawczych dat referencyjnych bezpośrednio poprzedzających sprawozdawczą datę referencyjną, dla której dane zostały przekazane w trakcie odpowiedniego okresu przetwarzania danych.

Na potrzeby pierwszego akapitu odpowiednim okresem przetwarzania danych jest okres przetwarzania danych, w czasie którego KBC po raz pierwszy otrzymał informację o błędach lub brakujących informacjach.

2. KBC przekazują EBC korekty zgodnie z wymogami minimum w zakresie wprowadzania korekt określonymi w pkt 4 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13).

3. KBC przekazują EBC korekty składane przez podmioty sprawozdające dla dat referencyjnych poprzedzających daty referencyjne wskazane w ust. 1, jeżeli spełnione są obydwa następujące warunki:

a) EBC udzielił uprzedniej zgody;

b) korekty takie podniosą jakość danych i zapewnią zgodność z danymi zawartymi w krajowych bazach danych.

4. KBC zawierają z podmiotami sprawozdającymi uzgodnienia umożliwiające im bezzwłoczne przekazywanie danych do EBC.

5. EBC przetwarza korekty i przechowuje je we wspólnej bazie danych bez zbędnej zwłoki po ich otrzymaniu od KBC. EBC informuje zainteresowane KBC o wynikach oceny jakości danych.";

11)
dodaje się art. 19a w brzmieniu:

"Artykuł 19a

Kalendarz sprawozdawczy

Do końca września każdego roku EBC informuje KBC o dokładnych terminach przekazywania danych dla kolejnego roku w formie kalendarza sprawozdawczego. KBC przekazują informacje statystyczne na podstawie niniejszych wytycznych zgodnie z tym kalendarzem sprawozdawczym.";

12)
w załącznikach III i IV do wytycznych (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, zapewniają zgodność z postanowieniami niniejszych wytycznych od dnia zawiadomienia. Jednak krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, zapewniają zgodność z postanowieniami art. 1 pkt 10 niniejszych wytycznych od dnia 1 kwietnia 2022 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 października 2021 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach III i IV do wytycznych (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik III otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III

Atrybuty danych na potrzeby systemów przekazywania informacji zwrotnej

Atrybuty danych zawarte w zbiorach danych przekazywanych przez EBC zgodnie z art. 16d oraz uzgodnienia dotyczące udostępniania danych podmiotom sprawozdającym w ramach systemów przekazywania informacji zwrotnej
Atrybuty danych Zbiory danych (minimalny zbiór danych lub zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC (1)) Uczestniczące KBC (2) niewyrażające zgody na udostępnianie danych na podstawie art. 16c ust. 1
Dane referencyjne (*1)
Kraj KBC Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Kraj wierzyciela Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC ES nie wyraża zgody na udostępnianie
Dłużnik: Nazwa lub imię i nazwisko Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Dłużnik: Identyfikator podmiotu prawnego (LEI) Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Dłużnik: kraj Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Identyfikator centrali jednostki Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator ostatecznej jednostki dominującej Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC IT nie wyraża zgody na udostępnianie
Forma prawna Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Sektor instytucjonalny Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Status postępowania prawnego i Data wszczęcia postępowania prawnego Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC SK i ES nie wyrażają zgodny na udostępnianie obu atrybutów AT nie wyraża zgody na udostępnianie obu atrybutów, gdy odnoszą się one do »innych środków prawnych«.
Dane dotyczące instrumentów
Identyfikator podmiotu obserwowanego (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontraktu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator instrumentu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Rodzaj instrumentu Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Waluta Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT nie wyraża zgody na udostępnianie
Data zawarcia kontraktu Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT i ES nie wyrażają zgody na udostępnienie
Instrument powierniczy (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT nie wyraża zgody na udostępnianie danych dotyczących instrumentów, dla których wartość tego atrybutu to »Instrument powierniczy«, tj. w przypadku instrumentów przekazanych powiernikowi, dane dotyczące których są przekazywane przez podmiot sprawozdający (obserwowany) niebędący wierzycielem instrumentu.
Ustawowy ostateczny termin zapadalności Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT i ES nie wyrażają zgody na udostępnienie
Wartość zobowiązania w dacie zawarcia kontraktu Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Cel Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT nie wyraża zgody na udostępnianie
Regres (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT nie wyraża zgody na udostępnianie danych dotyczących typu instrumentu »Należności z tytułu dostaw i usług«, dla których wartość tego atrybutu to »Bez prawa do regresu«.

PT nie wyraża zgody na udostępnianie danych dotyczących instrumentów faktoringu, gdy wartość atrybutu to »Bez prawa do regresu«, a wartość atrybutu »Kwota przeterminowana« wynosi 0 lub istnieje, lecz instrument jest przeterminowany o mniej niż 90 dni.

Dane finansowe
Identyfikator podmiotu obserwowanego (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontraktu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator instrumentu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Wartość nominalna Minimalne zbiory danych Nie dotyczy
Wartość pozabilansowa Minimalne zbiory danych Nie dotyczy
Kwota przeterminowana dla instrumentu Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC ES nie wyraża zgody na udostępnianie tego atrybutu, jeżeli dotyczy on instrumentów, które są przeterminowane o nie więcej niż 90 dni. AT nie wyraża zgody na udostępnianie tego atrybutu w przypadku filtrowania go według daty powstania przeterminowania dla instrumentu
Data powstania przeterminowania dla instrumentu Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT i ES nie wyrażają zgody na udostępnianie.

ES traktuje ten atrybut jako atrybut operacyjny w celu wyłączenia instrumentów, które są przeterminowane o nie więcej niż 90 dni.

Kwota przekazana (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Naliczone odsetki Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Dane dotyczące kontrahenta i instrumentu
Identyfikator podmiotu obserwowanego (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontraktu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator instrumentu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontrahenta: wierzyciel, jednostka obsługująca, inicjator (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontrahenta: dłużnik Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Rola kontrahenta (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Dane dotyczące wspólnych zobowiązań
Identyfikator podmiotu obserwowanego (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontraktu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator instrumentu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontrahenta (3) Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Kwota wspólnych zobowiązań Minimalny zbiór danych Nie dotyczy
Dane księgowe
Identyfikator podmiotu obserwowanego (Atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontraktu (Atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator instrumentu (Atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Skumulowane odpisy obniżające wartość Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT nie wyraża zgody na udostępnianie
Dane dotyczące dostarczonej ochrony
Identyfikator podmiotu obserwowanego (Atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator ochrony (Atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator dostawcy ochrony (Atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Rodzaj ochrony Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC AT nie wyraża zgody na udostępnianie
Dane dotyczące instrumentu i dostarczonej ochrony (4)
Identyfikator podmiotu obserwowanego (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator kontraktu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator instrumentu (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC
Identyfikator ochrony (atrybut operacyjny) Zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC"
(*1) KBC wyodrębniają te atrybuty z bazy RIAD tylko wtedy, gdy są one oznaczone literą »F«, tzn. są dostępne do publikacji i nie są poufne, lub literą »R«, tzn. że wartość atrybutu może być przekazywana - oprócz przypadków wykorzystania dopuszczonych na mocy art. 10 ust. 2 lit. b) - podmiotowi sprawozdającemu, który przekazał dane informacje oraz, z zastrzeżeniem mających zastosowanie ograniczeń w zakresie poufności, innym podmiotom sprawozdającym, tj. wyłącznie na zasadzie ograniczonego udostępniania, zgodnie z wytycznymi (UE) 2018/876 (EBC/2018/16).

(1) Zob. definicje w art. 2.

(2) Uczestniczące KBC są określone za pomocą kodów ISO ich państw członkowskich.

(3) Na poziomie krajowym, w ramach regularnego przekazywania, odbierający KBC udostępnia swoim krajowym podmiotom sprawozdającym jedynie dane o współdłużnikach (identyfikator i kwota wspólnych zobowiązań), którzy posiadają kredyty lub pożyczki u krajowych podmiotów sprawozdających.

(4) KBC mogą stosować te atrybuty w celu oznaczenia w systemie przekazywania informacji zwrotnej instrumentów powiązanych ze środkami ochrony.

2)
załącznik IV otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IV

Uczestnictwo w systemie przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit

Następujące KBC uznaje się za uczestniczące KBC na potrzeby niniejszych wytycznych od dnia rozpoczęcia uczestnictwa. Po dniu 1 kwietnia 2020 r. i przed właściwą datą rozpoczęcia uczestnictwa KBC otrzymają zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC na potrzeby testowania, zgodnie z art. 16d ust. 1.

KBC Data rozpoczęcia uczestnictwa
Nationale Bank van Belgie/Banque Nationale de Belgique 1 lipca 2021 r.
Banco de España 1 grudnia 2022 r.
Banca d'Italia 1 lipca 2021 r.
Oesterreichische Nationalbank 1 lipca 2021 r.
Banco de Portugal 1 lipca 2021 r.
Národná banka Slovenska 1 lipca 2021 r."
1 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 z dnia 18 maja 2016 r. w sprawie zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (EBC/2016/13) (Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 44).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 z dnia 23 listopada 2017 r. w sprawie procedur zbierania danych granu- larnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (EBC/2017/38) (Dz.U. L 333 z 15.12.2017, s. 66).
* Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 z dnia 1 czerwca 2018 r. w sprawie Rejestru Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (EBC/2018/16) (Dz.U. L 154 z 18.6.2018, s. 3).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.370.5

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2021/47 (2021/1829) zmieniające wytyczne (UE) 2017/2335 w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego
Data aktu: 07/10/2021
Data ogłoszenia: 19/10/2021
Data wejścia w życie: 01/04/2022