Rozporządzenie wykonawcze 2021/1785 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 odnoszącego się do zmian w krajowych programach wsparcia w sektorze wina

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1785
z dnia 8 października 2021 r.
w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 odnoszącego się do zmian w krajowych programach wsparcia w sektorze wina

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 54 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/600 2  wprowadzono szereg odstępstw od przepisów obowiązujących między innymi w sektorze wina, których celem jest udzielenie pomocy podmiotom gospodarczym w sektorze wina, aby mogły radzić sobie ze skutkami pandemii COVID-19. W szczególności umożliwiono państwom członkowskim wprowadzenie tymczasowego odstępstwa od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 3  w celu zmiany krajowych programów wsparcia w sektorze wina, gdy jest to konieczne w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(2) Elastyczność ta miała umożliwić państwom członkowskim szybkie reagowanie na wyjątkowe okoliczności spowodowane pandemią COVID-19 oraz przedkładanie zmian w krajowych programach wsparcia tak szybko, jak zostanie to uznane za konieczne. Uzasadnieniem tego stanu rzeczy była konieczność umożliwienia państwom członkowskim częstszego dostosowywania istniejących środków, ale także - jak wspomniano w motywie 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 - włączenia dalszych środków do krajowych programów wsparcia bezzwłocznie po wejściu w życie wspomnianego rozporządzenia, bez konieczności oczekiwania na kolejny termin składania poprawek.

(3) Oprócz środków przewidzianych w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie otrzymały możliwość włączenia do swoich krajowych programów wsparcia również tymczasowych nadzwyczajnych środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina", o których mowa odpowiednio w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/592 4 . Jednak ze względu na nieumyślne pominięcie te dwa nadzwyczajne środki nie zostały wyraźnie wspomniane wśród środków wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600.

(4) Z art. 3 ust. 9 i art. 4 ust. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 jasno wynika, że art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 stosuje się odpowiednio do środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina". Przepisy te mają na celu zapewnienie, aby nadzwyczajne środki były w jak największym stopniu zgodne z przepisami mającymi zastosowanie do środków przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013. W art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 wprowadzono jednak tymczasowe odstępstwo od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, umożliwiając państwom członkowskim - w razie konieczności - uwzględnienie środków lub zmianę środków w ramach krajowych programów wsparcia. W związku z tym, aby zapewnić wdrożenie tych nadzwyczajnych środków w taki sam sposób jak wszelkich innych istniejących środków wsparcia, art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 ma zastosowanie również do "destylacji wina w sytuacji kryzysowej" oraz "dopłat do kryzysowego przechowywania wina". Należy to sprecyzować poprzez dodanie wyraźnego odniesienia do tych dwóch nadzwyczajnych środków.

(5) Ponadto należy podkreślić, że utrzymanie środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina" poza zakresem art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 byłoby sprzeczne z samym celem tych środków, jakim jest zapewnienie pilnej pomocy na rynku wina w czasie kryzysu. Uniemożliwienie państwom członkowskim wprowadzania zmian w krajowych programach wsparcia konkretnie w odniesieniu do tych dwóch środków przy jednoczesnym dopuszczeniu wszelkich innych środków byłoby sprzeczne z wyraźnym zamiarem umożliwienia państwom członkowskim stosowania tych środków jak najszybciej i tak często, jak jest to konieczne.

(6) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/600.

(7) Aby uniknąć karania państw członkowskich, które w roku budżetowym 2020 wprowadziły zmiany w swoich krajowych programach wsparcia w odniesieniu do środków nadzwyczajnych określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od daty wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Sprostowanie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600

Art. 2. ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 otrzymuje brzmienie:

"1. Na zasadzie odstępstwa od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 państwa członkowskie mogą w razie konieczności w dowolnym momencie w ciągu roku budżetowego 2020, ale nie później niż dnia 15 października 2020 r., wprowadzać w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/592 * , zmiany w krajowych programach wsparcia w sektorze wina, o których mowa w art. 41 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 4 maja 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/600 z dnia 30 kwietnia 2020 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do niektórych środków w celu przeciwdziałania kryzysowi spowodowanemu pandemią COVID-19 (Dz.U. L 140 z 4.5.2020, s. 40).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150 z dnia 15 kwietnia 2016 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do krajowych programów wsparcia w sektorze wina (Dz.U. L 190 z 15.7.2016, s. 23).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/592 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami (Dz.U. L 140 z 4.5.2020, s. 6).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/592 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami (Dz.U. L 140 z 4.5.2020, s. 6).".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.359.98

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1785 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 odnoszącego się do zmian w krajowych programach wsparcia w sektorze wina
Data aktu: 08/10/2021
Data ogłoszenia: 11/10/2021
Data wejścia w życie: 11/10/2021, 04/05/2020