Rozporządzenie wykonawcze 2021/1751 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do jednolitych formatów i wzorów na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności włączenia uprawnień do umorzenia i konwersji do postanowień umownych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1751
z dnia 1 października 2021 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do jednolitych formatów i wzorów na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności włączenia uprawnień do umorzenia i konwersji do postanowień umownych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 55 ust. 8 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE stanowi, że w określonych warunkach państwa członkowskie mają zobowiązać instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) tej dyrektywy, do włączenia do postanowień umownych postanowienia, zgodnie z którym kontrahent umowy lub instrumentu ustanawiających zobowiązanie uznaje, że zobowiązanie to może podlegać uprawnieniom do umorzenia i konwersji.

(2) Art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w przypadku gdy taka instytucja lub taki podmiot ustali, że włączenie takiego postanowienia jest niewykonalne z punktu widzenia prawa lub z innych względów ("ustalenie niewykonalności uznania umownego"), instytucja ta powiadamiała (lub podmiot ten powiadamiał) o tym ustaleniu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(3) Do Komisji należy przyjęcie wykonawczych standardów technicznych mających na celu określenie jednolitych formatów i wzorów na potrzeby takich powiadomień przekazywanych organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(4) Jednolite formaty i wzory na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności uznania umownego powinny być opracowane w taki sposób, aby zapewniały miarodajną i jednolitą ocenę takiego ustalenia przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w całej Unii.

(5) Aby poprawić jakość danych i zapewnić porównywalność, pozycje danych określone we wzorach powiadomień powinny być zgodne z jednolitym modelem punktów danych. Korzystanie z jednolitego modelu punktów danych stanowi powszechną praktykę w sprawozdawczości do celów nadzoru. Jednolity model punktów danych powinien obejmować strukturalną reprezentację pozycji danych oraz identyfikować wszystkie istotne koncepcje biznesowe na potrzeby jednolitego powiadamiania o ustaleniu niewykonalności uznania umownego.

(6) Aby zapewnić jakość, spójność i dokładność zgłaszanych pozycji danych, pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.

(7) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Należy ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące szczegółów jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółów wspólnych zasad walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego na jego stronie internetowej.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu standardów wykonawczych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje, które należy przekazać w powiadomieniu o ustaleniu niewykonalności uznania umownego

Do celów dokonania powiadomienia zgodnie z art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE instytucja lub podmiot, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) tej dyrektywy, przekazuje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone we wzorach zawartych w załączniku I. Wzory te wypełnia się zgodnie z instrukcjami zawartymi w załączniku II.

Artykuł  2

Format przekazywania informacji

1. 
Instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE, przekazują informacje, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, w formatach wymiany i przedstawiania danych określonych przez odpowiedni organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. 
Przekazując informacje, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE, przestrzegają definicji punktów danych ujętych w jednolitym modelu punktów danych, o którym mowa w załączniku III, oraz zasad walidacji, o których mowa w załączniku IV.
Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  I

N 00.01 - Identyfikacja powiadomienia
Kolumny
Identyfikacja
0010
CU N Vi S £ Identyfikator powiadomienia 0010
Data powiadomienia 0020
Rodzaj powiadomienia 0030
Data odniesienia dla wzorów N 01.01 i N 01.02 0040
Data odniesienia dla wzoru N 02.00 0050
Mająca zastosowanie waluta 0060
Nazwa instytucji lub podmiotu 0070
Kod 0080
Rodzaj kodu 0090
Osoba wyznaczona do kontaktów 0100
E-mail 0110
Telefon 0120
N 01.01 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na umowy/instrumenty
Rodzaj powiadomienia
IDENTYFIKATOR ZOBOWIĄZANIA ISTOTNA

ZMIANA?

OSTATECZNY

TERMIN

ZAPADALNOŚCI

PODLEGA ODNOWIENIU? CZĘSTOTLIWOŚĆ

ODNOWIENIA

UMOWA/INSTRUMENT NIEWYKONALNOŚĆ KONTRAHENT
OPIS RODZAJ ZOBOWIĄZANIA PRAWO WŁAŚCIWE STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM ZGODNIE

Z PRAWEM PAŃSTWA

TRZECIEGO

STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU

UPADŁOŚCIOWYM W PAŃSTWIE

CZŁONKOWSKIM SIEDZIBY

KWOTA NOMINALNA W GŁÓWNEJ WALUCIE PIERWOTNEJ GŁÓWNA WALUTA

PIERWOTNA

KWOTA

NOMINALNA

W WALUCIE LOKALNEJ

WARUNKI KATEGORIA PRZYCZYNY SPEŁNIENIA WARUNKÓW OPINIA

PRAWNA?

NAZWA KOD RODZAJ KODU KOD

KRAJOWY

0010 0020 0030 0040 0050 0060 0070 0080 0090 0100 0110 0120 0130 0140 0150 0160 0170 0180 0190 0200 0210
N 01.02 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na kategorie
KATEGORIA CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZOBOWIĄZAŃ W WALUCIE LOKALNEJ W KATEGORII PRZYCZYNY SPEŁNIENIA KRYTERIÓW KATEGORII/ WARUNKÓW STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM LICZBA ZOBOWIĄZAŃ BAZOWYCH
0010 0020 0030 0040 0050
N 02.00 - Klasy zobowiązań pod względem niewypłacalności
STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM KWOTA NOMINALNA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ AKTUALNIE ZGŁOSZONYCH ORGANOWI DS.

RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

POZOSTAJĄCA DO SPŁATY KWOTA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ O DANYM STOPNIU UPRZYWILEJOWANIA W TYM: WYŁĄCZONE Z UMORZENIA LUB KONWERSJI DŁUGU
W TYM:

ZOBOWIĄZANIA PODLEGAJĄCE PRAWU PAŃSTWA TRZECIEGO

W TYM: NIEZAWIERAJĄCE UZNANIA UMOWNEGO W TYM: AKTUALNIE ZGŁOSZONE ORGANOWI DS.

RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

0010 0020 0030 0040 0050 0060 0070

ZAŁĄCZNIK  II

Instrukcje dotyczące wypełniania powiadomienia o ustaleniu niewykonalności uznania umownego uprawnień do umorzenia i konwersji

CZĘŚĆ I: INSTRUKCJE OGÓLNE

Niniejszy załącznik zawiera instrukcje dotyczące wypełniania przez instytucję lub podmiot powiadomienia o ustaleniu niewykonalności uznania umownego uprawnień do umorzenia i konwersji.

Każde powiadomienie może odnosić się do szeregu umów/instrumentów lub szeregu kategorii zobowiązań (w stosownych przypadkach), które spełniają warunki niewykonalności umownego uznania umorzenia lub konwersji długu zgodnie z art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE.

Instytucja lub podmiot mogą przedstawić dodatkową dokumentację, w tym opinię prawną lub kopię umowy, jeżeli uznaje się to za właściwe dla uzasadnienia powiadomienia. Właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określa sposób, w jaki należy przedstawić taką dodatkową dokumentację.

Jeżeli zawarte w niniejszym załączniku pole służące do przedstawienia informacji nie ma zastosowania do określonego rodzaju umowy i instytucja lub podmiot uzasadnią ten fakt wobec organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, nie muszą one podawać informacji w tym polu.

1.
Struktura powiadomienia

Informacje wymagane w powiadomieniu przekazuje się w drodze wypełnienia następujących wzorów określonych w załączniku I:

a)
"Identyfikacja powiadomienia" (N 00.01), który należy stosować w celu przekazania informacji służących identyfikacji samego powiadomienia oraz instytucji lub podmiotu przekazujących powiadomienie organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
"Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na umowy/instrumenty" (N 01.01), który należy stosować w celu przekazania informacji na temat zobowiązań spełniających warunki niewykonalności umownego uznania umorzenia lub konwersji długu zgodnie z art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE;
c)
"Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na kategorie" (N 01.02), który należy stosować w celu przekazania informacji na temat kategorii zobowiązań spełniających warunki niewykonalności umownego uznania umorzenia lub konwersji długu, jeżeli zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzna za konieczne określenie kategorii zobowiązań;
d)
"Klasy zobowiązań pod względem niewypłacalności" (N 02.00), który należy stosować w celu przekazania informacji na temat stopnia uprzywilejowania zobowiązań zgodnie z krajowym prawem dotyczącym niewypłacalności do celów art. 55 ust. 2 akapit piąty dyrektywy 2014/59/UE.
2.
Zakres konsolidacji

Instytucje i podmioty przesyłają powiadomienia na zasadzie indywidualnej.

CZĘŚĆ II: INSTRUKCJE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH WZORÓW

3.
N 00.01 - Identyfikacja powiadomienia
3.1.
Instrukcje dotyczące poszczególnych wierszy
Wiersze Instrukcje
0010 Identyfikator powiadomienia

Każde powiadomienie posiada niepowtarzalny identyfikator przypisany przez instytucję lub podmiot dokonujące powiadomienia.

Identyfikator powiadomienia dotyczy powiadomienia [zgłoszenia], a nie zobowiązania lub kategorii. Powiadomienie umożliwia włączenie dowolnej liczby zobowiązań lub kategorii, jaka istnieje w momencie dokonywania powiadomienia.

Instytucja lub podmiot przypisuje identyfikator powiadomienia, który musi być niepowtarzalny dla każdego powiadomienia.

0020 Data powiadomienia

Instytucje i podmioty podają datę wysłania powiadomienia do organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

0030 Rodzaj powiadomienia 3

Instytucje i podmioty wskazują rodzaj pozycji, które są przedmiotem powiadomienia w danym zgłoszeniu, w następujący sposób:

a) tylko umowy/instrumenty (należy stosować wyłącznie wzór N 01.01);

b) tylko kategorie zobowiązań (należy stosować wyłącznie wzór N 01.02);

c) zarówno umowy/instrumenty, jak i kategorie zobowiązań (do celów tego samego powiadomienia należy stosować zarówno wzór N 01.01, jak i wzór N 01.02).

0040 Data odniesienia dla wzorów N 01.01 i N 01.02

Instytucje i podmioty wskazują datę odniesienia dla informacji zawartych w powiadomieniach dokonanych z zastosowaniem wzoru N 01.01 i wzoru N 01.02.

0050 Data odniesienia dla wzoru N 02.00

Instytucje i podmioty wskazują datę odniesienia dla informacji zawartych we wzorze N 02.00.

0060 Mająca zastosowanie waluta

Instytucje i podmioty wskazują walutę odniesienia dla kwot podanych we wzorze N 01.01, kolumna 0130; wzorze N 01.02, kolumna 0020; oraz wzorze N 02.00.

Podana wartość pola odnosi się do waluty urzędowej państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę instytucja dokonująca powiadomienia. Wartość musi odpowiadać kodowi alfabetycznemu waluty zgodnie z normą ISO 4217.

0070 Nazwa instytucji lub podmiotu

Nazwa instytucji lub podmiotu dokonujących powiadomienia.

0080 Kod

Kod instytucji lub podmiotu dokonujących powiadomienia. W przypadku instytucji kodem jest 20-cyfrowy alfanumeryczny kod identyfikatora podmiotu prawnego (LEI). W przypadku innych podmiotów kodem jest 20-cyfrowy alfanumeryczny kod LEI lub - jeżeli kod taki jest niedostępny - kod zgodny z jednolitą kodyfikacją mającą zastosowanie w Unii lub - jeżeli kod taki nie jest dostępny - kod krajowy.

Kod musi być spójny z kodem zgłoszonym dla tej samej instytucji lub tego samego podmiotu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1624 4 . Pole dla kodu musi zawsze posiadać wartość.

0090 Rodzaj kodu

Instytucja lub podmiot określa rodzaj kodu podanego w kolumnie 0080 jako "kod LEI" lub "kod inny niż LEI". Pole dla rodzaju kodu musi zawsze posiadać jedną z tych wartości.

0100 Osoba wyznaczona do kontaktów

Instytucje i podmioty podają imię i nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować w przypadku, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji potrzebuje wyjaśnień dotyczących powiadomienia.

0110 E-mail

Instytucje i podmioty podają adres poczty elektronicznej osoby, o której mowa w wierszu 0100 "Osoba wyznaczona do kontaktów".

0120 Telefon

Instytucje i podmioty podają numer telefonu osoby, o której mowa w wierszu 0100 "Osoba wyznaczona do kontaktów".

4.
N 01.01 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na umowy/ instrumenty
4.1.
Uwagi ogólne

Ze wzoru N 01.01 należy korzystać na potrzeby zgłoszeń do celów powiadomień dotyczących umów na zasadzie indywidualnej. Wzór N 01.01 umożliwia dokonanie zgłoszenia obejmującego szereg umów w ramach tego samego powiadomienia. Wzór ten stosuje się do dokonywania następujących powiadomień dotyczących:

a)
umów/instrumentów stwarzających nowe zobowiązania: umowy/instrumenty, które nie zostały wcześniej zgłoszone organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
umów/instrumentów zmieniających istniejące zobowiązania: jeżeli umowa lub instrument dotyczące istniejącego zobowiązania zostały uprzednio zgłoszone organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i oceniono je jako spełniające warunek niewykonalności, zmieniające umowy lub instrumenty muszą mieć ten sam identyfikator zobowiązania (kolumna 0010) jak zgłoszone uprzednio, a pozostałe kolumny wypełnia się tylko wtedy, jeżeli nastąpiły zmiany. W szczególności kolumnę 0020 "Istotna zmiana?" wypełnia się, w stosownych przypadkach, tylko w odniesieniu do umów zmieniających istniejące zobowiązania;
c)
pozycje pozabilansowe: instytucje i podmioty podają stopień uprzywilejowania zobowiązania, który powstałby w momencie aktywacji pozycji pozabilansowej.

Jeżeli dane nie są dostępne lub nie mają zastosowania, instytucje i podmioty nie wypełniają następujących kolumn: 0020, 0030, 0050, 0090, 0130, 0150 i 0210.

4.2.
Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumny Odniesienia prawne i instrukcje
0010 IDENTYFIKATOR ZOBOWIĄZANIA

Identyfikator zobowiązania jest niepowtarzalnym identyfikatorem wygenerowanym przez instytucję lub podmiot dokonujące powiadomienia i jest stosowany we wszystkich powiadomieniach w celu zidentyfikowania danego zobowiązania. Instytucja lub podmiot może stosować wewnętrzny kod zobowiązania.

0020 ISTOTNA ZMIANA?

Pole to wypełnia się jedynie w odniesieniu do umów/instrumentów zmieniających istniejące zobowiązania. Instytucja lub podmiot dokonujące powiadomienia wskazują, czy zmiany istniejącego zobowiązania uznaje się za istotne.

Instytucje i podmioty stosują jedną z następujących wartości:

- Tak

- Nie

0030 OSTATECZNY TERMIN ZAPADALNOŚCI

Termin, w którym należy spłacić całość kwoty głównej zobowiązania oraz odsetki z jego tytułu (na podstawie dokumentacji umownej dotyczącej transakcji).

Należy podać dzień, miesiąc i rok ostatecznego terminu zapadalności. Konkretny dzień podaje się, gdy informacja ta jest dostępna, w przeciwnym razie podaje się pierwszy dzień miesiąca.

0040 PODLEGA ODNOWIENIU?

Instytucje i podmioty stosują jedną z następujących wartości:

- Tak

- Nie

W kolumnie tej wpisuje się "Tak", jeżeli umowa zawiera wyraźne postanowienie dotyczące jej odnawialności.

0050 CZĘSTOTLIWOŚĆ ODNOWIENIA

Jeżeli w kolumnie 0040 wpisano "Tak", instytucje i podmioty określają częstotliwość odnowienia terminu zapadalności w miesiącach.

0060-0130 UMOWA/INSTRUMENT
0060 OPIS

Instytucje i podmioty zamieszczają opis umowy/instrumentu o długości maksymalnie 300 znaków. W polu tym należy podać główne cechy umowy/instrumentu nieuwzględnione w innych polach niniejszego powiadomienia (np. cel/istota zobowiązania, to, czy instrument podlega umorzeniu lub konwersji zgodnie z właściwym prawem państwa trzeciego).

0070 RODZAJ ZOBOWIĄZANIA

Instytucje i podmioty określają umowę/instrument jako należące do jednego z następujących rodzajów:

a) depozyty międzybankowe

b) depozyty u klientów niebędących bankami

c) instrumenty pochodne

d) zaciągnięte pożyczki i kredyty/finansowanie

e) finansowanie handlu

f) usługi operacyjne, które nie mają kluczowego znaczenia dla funkcjonowania podmiotu

g) inne

Jeżeli zastosowanie ma więcej niż jeden rodzaj, należy wybrać rodzaj, który najlepiej opisuje cel umowy/instrumentu.

0080 PRAWO WŁAŚCIWE

Instytucje i podmioty podają trzyliterowy alfabetyczny kod (zgodnie z ISO 3166-1) państwa, którego prawo reguluje daną umowę/dany instrument.

0090 STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM ZGODNIE Z PRAWEM PAŃSTWA TRZECIEGO

Instytucja lub podmiot podaje wartość odpowiadającą rankingowi zobowiązania w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w mających zastosowanie przepisach prawa państwa trzeciego regulujących dane zobowiązanie.

Instytucja stara się uzyskać informację na temat tego rankingu od właściwego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub, jeżeli tego rodzaju oficjalny ranking nie istnieje, określa samodzielnie stosowną wartość (w skali od 1 do X) na podstawie rankingu zobowiązań zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa państwa trzeciego.

0100 STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM W PAŃSTWIE CZŁONKOWSKIM SIEDZIBY

Instytucje i podmioty podają wartość odpowiadającą rankingowi zobowiązania w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w odpowiednich przepisach prawa mających zastosowanie w państwie członkowskim, w którym instytucja lub podmiot dokonujące powiadomienia mają swoją siedzibę.

0110 KWOTA NOMINALNA W GŁÓWNEJ WALUCIE PIERWOTNEJ

Instytucje i podmioty podają kwotę nominalną zobowiązania określoną w umowie/instrumencie.

W przypadku umów ramowych instytucja lub podmiot podaje maksymalną kwotę, jaką spodziewa się osiągnąć na podstawie tej umowy ramowej lub maksymalną kwotę dozwoloną na mocy umowy ramowej.

Jeżeli umowa/instrument ma więcej niż jedną walutę, instytucje i podmioty zgłaszają kwotę nominalną w dominującej walucie umowy.

0120 GŁÓWNA WALUTA PIERWOTNA

Instytucje i podmioty przypisują kod ISO waluty odpowiadający walucie, w której denominowane jest zobowiązanie na mocy umowy. Stosuje się trzyliterowy kod jednostki waluty zgodny z normą ISO 4217.

Jeżeli umowa ma więcej niż jedną walutę, instytucje i podmioty zgłaszają dominującą walutę umowy.

0130 KWOTA NOMINALNA W WALUCIE LOKALNEJ

Instytucje i podmioty wypełniają tę kolumnę, jeżeli walutą podaną w kolumnie 0110 nie jest waluta lokalna właściwa dla siedziby instytucji lub podmiotu. Instytucje i podmioty stosują kurs walutowy obowiązujący w dniu dokonania powiadomienia.

0140-0190 NIEWYKONALNOŚĆ
0140 WARUNKI

Instytucje i podmioty określają warunek (warunki), zgodnie z którym(i) ich zdaniem włączenie postanowienia umownego jest niewykonalne z punktu widzenia prawa lub z innych względów, jak określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1527 5 .

Instytucje i podmioty przedstawiają kombinację mających zastosowanie warunków (mogą wskazać tylko jeden warunek lub maksymalnie wszystkie pięć warunków):

a) warunek

a) - włączenie postanowienia umownego stanowiłoby naruszenie przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych państwa trzeciego regulujących zobowiązanie;

b) warunek b) - włączenie postanowienia umownego byłoby sprzeczne z wyraźnym i wiążącym poleceniem organu państwa trzeciego;

c) warunek c) - zobowiązanie wynika z instrumentów lub umów zawartych zgodnie z międzynarodowymi znormalizowanymi warunkami lub protokołami, których instytucja lub podmiot nie są w stanie zmienić;

d) warunek d) - zobowiązanie jest regulowane przez postanowienia umowne, które instytucja lub podmiot muszą zaakceptować, aby móc uczestniczyć w usługach podmiotu organu spoza Unii lub korzystać z tych usług, i których instytucja lub podmiot nie są w stanie zmienić;

e) warunek e) - zobowiązanie jest należne wierzycielowi komercyjnemu lub handlowemu i dotyczy dostawy towarów lub świadczenia usług, które, choć nie mają krytycznego znaczenia, są wykorzystywane do codziennego funkcjonowania operacyjnego instytucji lub podmiotu, a instytucja lub podmiot nie są w stanie zmienić tych postanowień umownych.

Zgłasza się wszystkie warunki mające zastosowanie.

0150 KATEGORIA

Instytucje i podmioty wskazują kategorie zobowiązań określone w stosownych przypadkach przez właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE.

0160 PRZYCZYNY SPEŁNIENIA WARUNKÓW

Instytucje i podmioty jasno opisują przyczyny, dla których dokonały ustalenia niewykonalności, wynikające z warunków zgłoszonych w kolumnie 0140.

Informacje podane w tym polu są istotne dla ustalenia, czy zgłoszona umowa / zgłoszony instrument spełnia warunki niewykonalności i w związku z tym stanowią podstawę dla dokonywanej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oceny ustalenia dokonanego przez instytucję.

Instytucje i podmioty muszą unikać nadmiernie ogólnikowych uzasadnień w rodzaju "produkt nie może być stosowany"" lub "utrata konkurencyjności" i muszą przedstawić bardziej szczegółowe uzasadnienia, aby umożliwić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podjęcie świadomej decyzji.

0170 OPINIA PRAWNA?

Instytucje i podmioty informują organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, czy istnieje opinia prawa dotycząca niewykonalności zgłoszonej w odniesieniu do danego zobowiązania.

Instytucje i podmioty stosują jedną z następujących wartości:

- Tak

- Nie

Jeżeli instytucje lub podmioty podają "Tak", przekazują one tę opinię prawną organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy pomocy środków określonych przez ten organ.

0180-0210 KONTRAHENT

Instytucje i podmioty podają tożsamość kontrahenta danego zobowiązania.

0180 NAZWA

Podana nazwa jest nazwą pojedynczego kontrahenta.

W przypadku umów wielostronnych instytucja albo wskazuje głównego kontrahenta, albo podaje wartość "umowa wielostronna".

0190 KOD

Kod jako element identyfikatora wiersza musi być niepowtarzalny dla każdego podmiotu dokonującego powiadomienia. W przypadku instytucji kodem tym jest kod LEI. W przypadku innych podmiotów kodem tym jest kod LEI lub - jeżeli kod LEI nie jest dostępny - kod krajowy. Kod ten jest niepowtarzalny i stosowany konsekwentnie we wszystkich wzorach i w czasie. Pole dla kodu musi zawsze posiadać wartość.

0200 RODZAJ KODU

Instytucje lub podmioty określają rodzaj kodu podanego w kolumnie 0190 jako "kod LEI" lub "kod krajowy".

0210 KOD KRAJOWY

Instytucje lub podmioty mogą również podać kod krajowy, jeżeli stosują kod LEI jako identyfikator w kolumnie 0190 "Kod".

5.
N 01.02 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na kategorie
5.1.
Uwagi ogólne

Ze wzoru N 01.02 należy korzystać w celu przekazania powiadomień dotyczących kategorii zobowiązań, jeżeli zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzna za konieczne określenie kategorii zobowiązań, dla których możliwe jest ustalenie niewykonalności włączenia uznania umownego.

5.2.
Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumny Odniesienia prawne i instrukcje
0010 KATEGORIA

Instytucje i podmioty wskazują kategorię zobowiązań określoną przez właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE, w odniesieniu do której dokonują przekazania powiadomienia.

Powiadomienie przy użyciu wzoru N 01.02 może obejmować tyle kategorii zobowiązań, ile jest koniecznych.

0020 CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZOBOWIĄZAŃ W WALUCIE LOKALNEJ W KATEGORII

Instytucje i podmioty podają oczekiwaną łączną kwotę zobowiązań dla każdej ze zgłoszonych kategorii wskazanych w kolumnie 0010.

Kwota ta stanowi szacunkową maksymalną kwotę, jaka może zostać osiągnięta w ramach danej kategorii w okresie sześciu miesięcy od daty powiadomienia.

Kwotę tę wyraża się w walucie państwa członkowskiego, w którym instytucja lub podmiot ma swoją siedzibę.

Jeżeli w okresie sześciu miesięcy od dokonania powiadomienia instytucja lub podmiot stwierdzi, że wartość zobowiązań w danej kategorii wzrosła o ponad 10 % zgłoszonej kwoty, instytucja lub podmiot przekazuje kolejne powiadomienie organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

0030 PRZYCZYNY SPEŁNIENIA KRYTERIÓW KATEGORII / WARUNKÓW

Instytucje i podmioty wyjaśniają przyczyny zgłoszenia danych kategorii zobowiązań.

Uzasadnienie to będzie stanowić podstawę dokonywanej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oceny powiadomienia dotyczącego niewykonalności.

0040 STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM

Instytucje i podmioty podają wartości odpowiadające rankingowi zobowiązań w każdej kategorii w kolumnie 0010 w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w odpowiednich przepisach prawa mających zastosowanie w państwie członkowskim, w którym instytucja lub podmiot dokonujące powiadomienia mają swoją siedzibę.

0050 LICZBA ZOBOWIĄZAŃ BAZOWYCH

Instytucje i podmioty podają szacunkową maksymalną liczbę umów/instrumentów, które mają być utrzymywane w ramach danej kategorii zobowiązań w okresie sześciu miesięcy od daty powiadomienia.

6.
N 02.00 - Klasy zobowiązań pod względem niewypłacalności
6.1.
Uwagi ogólne

Instytucje lub podmioty wypełniają wzór N 02.00 w odniesieniu do ostatniego kwartału, za który dostępne są dane 6 , z wyjątkiem wartości w kolumnie 0070.

Co do zasady kwoty zgłaszane w tym wzorze stanowią wartości kwot pozostających do spłaty, z wyjątkiem kolumny 0070. Pozostająca do spłaty kwota roszczenia lub instrumentu jest sumą kwoty głównej roszczenia lub instrumentu i odsetek naliczonych od tego roszczenia lub instrumentu. Pozostająca kwota należna jest równa wartości roszczenia, z jakim wierzyciel mógłby wystąpić w ramach postępowania upadłościowego. Wartości w kolumnie 0070 powinny odzwierciedlać całkowitą kwotę zgłoszoną we wzorach N 01.01 i N 01.02, a zatem powinny stanowić maksymalną przewidywaną wartość, jaka może zostać osiągnięta w ramach aktualnie zgłoszonych umów/instrumentów lub kategorii.

W przypadku pozycji pozabilansowych instytucje i podmioty podają stopień uprzywilejowania zobowiązania w postępowaniu upadłościowym, który powstałby w momencie aktywacji danej pozycji pozabilansowej.

Wszystkie wartości w tym wzorze podaje się w walucie lokalnej państwa członkowskiego, w którym instytucja lub podmiot ma swoją siedzibę.

6.2.
Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumny Odniesienia prawne i instrukcje
0010 STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM

Instytucja lub podmiot podaje wartość odpowiadającą rankingowi zobowiązania w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w przepisach prawa krajowego mających zastosowanie w państwie członkowskim, w którym instytucja lub podmiot ma swoją siedzibę.

We wzorze N 02.00 każdy stopień uprzywilejowania w postępowaniu upadłościowym podanego we wzorze N 01.01, kolumna 0100, oraz we wzorze N 01.02, kolumna 0040, przedstawia się w osobnym wierszu.

0020 POZOSTAJĄCA DO SPŁATY KWOTA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ O DANYM STOPNIU UPRZYWILEJOWANIA Całkowita pozostająca do spłaty kwota wszystkich zobowiązań dla danego stopnia uprzywilejowania w postępowaniu upadłościowym podanego w kolumnie 0010.
0030 W TYM: ZOBOWIĄZANIA PODLEGAJĄCE PRAWU PAŃSTWA TRZECIEGO

W kolumnie tej należy podać pozostającą do spłaty kwotę zobowiązań podlegających prawu państwa trzeciego.

0040 W TYM: NIEZAWIERAJĄCE UZNANIA UMOWNEGO

W kolumnie tej należy podać pozostającą do spłaty kwotę wszystkich zobowiązań podlegających prawu państwa trzeciego, które nie zawierają umownego uznania umorzenia lub konwersji długu zgodnie z wymogiem art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE. Wartość ta będzie równa kwocie pozostającej do spłaty.

Wartość tę oblicza się jako sumę wszystkich zobowiązań, które spełniają następujące warunki:

(a) zobowiązania nadal istnieją;

(b) zobowiązania są regulowane prawem państwa trzeciego;

(c) zobowiązania nie przewidują postanowienia dotyczącego uznania umownego zgodnie z wymogiem art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE;

(d) zobowiązania nie są wyłączone z umorzenia lub konwersji długu;

(e) zobowiązania nie stanowią depozytów, o których mowa w art. 108 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE.

0050 W TYM: AKTUALNIE ZGŁOSZONE ORGANOWI DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI W kolumnie tej należy podać pozostającą do spłaty kwotę wszystkich zobowiązań lub kategorii zobowiązań zgłoszonych we wzorach N 01.01 i N 01.02 odnośnego powiadomienia.
0060 W TYM: WYŁĄCZONE Z UMORZENIA LUB KONWERSJI DŁUGU

Kolumna ta obejmuje zobowiązania, które są wyłączone ze stosowania instrumentu umorzenia lub konwersji długu zgodnie z art. 44 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE lub które mogą podlegać dowolnemu warunkowi określonemu w art. 44 ust. 3 tej dyrektywy.

0070 KWOTA NOMINALNA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ AKTUALNIE ZGŁOSZONYCH ORGANOWI DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

W kolumnie tej należy podać całkowitą wartość (sumę) nominalnych lub maksymalnych oczekiwanych kwot zobowiązań lub kategorii zobowiązań zgłoszonych we wzorach N 01.01 i N 01.02 odnośnego powiadomienia.

ZAŁĄCZNIK  III

Jednolity model punktów danych

Wszystkie pozycje danych określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia są przekształcane w jednolity model punktów danych, który stanowi podstawę jednolitych systemów informatycznych instytucji i organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Jednolity model punktów danych spełnia następujące kryteria:

a)
stanowi uporządkowane przedstawienie wszystkich pozycji danych określonych w załącznikach do niniejszego rozporządzenia;
b)
identyfikuje wszystkie koncepcje biznesowe określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia;
c)
zawiera słownik danych określający nazwy tabel, nazwy rzędnych, nazwy osi, nazwy domen, nazwy wymiarów i nazwy członków;
d)
zawiera metryki określające właściwość lub ilość punktów danych;
e)
zawiera definicje punktów danych wyrażone jako kombinacje charakterystycznych cech, które jednoznacznie identyfikują dany koncept finansowy;
f)
zawiera wszystkie odpowiednie specyfikacje techniczne konieczne do opracowania narzędzi informatycznych do celów sprawozdawczości zapewniających jednolite dane na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

ZAŁĄCZNIK  IV

Zasady walidacji

Pozycje danych określone w załączniku I podlegają zasadom walidacji zapewniającym jakość i spójność danych. Zasady walidacji spełniają następujące kryteria:
a)
definiują związki logiczne pomiędzy odpowiednimi punktami danych;
b)
zawierają filtry i warunki wstępne definiujące zbiór danych, do którego ma zastosowanie zasada walidacji;
c)
umożliwiają sprawdzenie spójności zgłaszanych danych;
d)
umożliwiają sprawdzenie dokładności zgłaszanych danych;
e)
określają wartości domyślne, które są stosowane w przypadku niezgłoszenia odpowiedniej informacji.
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
3 Wzór N 02.00 należy przedłożyć we wszystkich przypadkach opisanych w lit. a), b)i c).
4 RozporzRozporząądzeniedzeniewykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz.U. L 277 z 7.11.2018, s. 1).
5 RozporzRozporząądzeniedzeniedelegowane Komisji (UE) 2021/1527 z dnia 31 maja 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących umownego uznania uprawnień do umorzenia i konwersji (Dz.U. L 329 z 17.9.2021, s. 2).
6 Ostatni kwartał, za który dostępne są dane, odpowiada terminom przekazania informacji w ramach sprawozdawczości kwartalnej: 12 maja (dla dnia odniesienia: 31 marca), 11 sierpnia (dla dnia odniesienia: 30 czerwca), 11 listopada (dla dnia odniesienia: 30 września) i 11 lutego (dla dnia odniesienia: 31 grudnia).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.349.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1751 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do jednolitych formatów i wzorów na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności włączenia uprawnień do umorzenia i konwersji do postanowień umownych
Data aktu: 01/10/2021
Data ogłoszenia: 04/10/2021
Data wejścia w życie: 24/10/2021