KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 55 ust. 8 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE stanowi, że w określonych warunkach państwa członkowskie mają zobowiązać instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) tej dyrektywy, do włączenia do postanowień umownych postanowienia, zgodnie z którym kontrahent umowy lub instrumentu ustanawiających zobowiązanie uznaje, że zobowiązanie to może podlegać uprawnieniom do umorzenia i konwersji.
(2) Art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w przypadku gdy taka instytucja lub taki podmiot ustali, że włączenie takiego postanowienia jest niewykonalne z punktu widzenia prawa lub z innych względów ("ustalenie niewykonalności uznania umownego"), instytucja ta powiadamiała (lub podmiot ten powiadamiał) o tym ustaleniu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(3) Do Komisji należy przyjęcie wykonawczych standardów technicznych mających na celu określenie jednolitych formatów i wzorów na potrzeby takich powiadomień przekazywanych organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(4) Jednolite formaty i wzory na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności uznania umownego powinny być opracowane w taki sposób, aby zapewniały miarodajną i jednolitą ocenę takiego ustalenia przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w całej Unii.
(5) Aby poprawić jakość danych i zapewnić porównywalność, pozycje danych określone we wzorach powiadomień powinny być zgodne z jednolitym modelem punktów danych. Korzystanie z jednolitego modelu punktów danych stanowi powszechną praktykę w sprawozdawczości do celów nadzoru. Jednolity model punktów danych powinien obejmować strukturalną reprezentację pozycji danych oraz identyfikować wszystkie istotne koncepcje biznesowe na potrzeby jednolitego powiadamiania o ustaleniu niewykonalności uznania umownego.
(6) Aby zapewnić jakość, spójność i dokładność zgłaszanych pozycji danych, pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.
(7) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Należy ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące szczegółów jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółów wspólnych zasad walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego na jego stronie internetowej.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu standardów wykonawczych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
3 Wzór N 02.00 należy przedłożyć we wszystkich przypadkach opisanych w lit. a), b)i c).
4 RozporzRozporząądzeniedzeniewykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz.U. L 277 z 7.11.2018, s. 1).
5 RozporzRozporząądzeniedzeniedelegowane Komisji (UE) 2021/1527 z dnia 31 maja 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących umownego uznania uprawnień do umorzenia i konwersji (Dz.U. L 329 z 17.9.2021, s. 2).
6 Ostatni kwartał, za który dostępne są dane, odpowiada terminom przekazania informacji w ramach sprawozdawczości kwartalnej: 12 maja (dla dnia odniesienia: 31 marca), 11 sierpnia (dla dnia odniesienia: 30 czerwca), 11 listopada (dla dnia odniesienia: 30 września) i 11 lutego (dla dnia odniesienia: 31 grudnia).