Rozporządzenie delegowane 2021/1691 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do wymogów dotyczących zachowania dokumentacji przez podmioty prowadzące produkcję ekologiczną

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1691
z dnia 12 lipca 2021 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do wymogów dotyczących zachowania dokumentacji przez podmioty prowadzące produkcję ekologiczną
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/848 określono pewne wymogi w odniesieniu do zachowania dokumentacji dotyczącej niektórych szczegółowych przepisów w zakresie produkcji. Dokumentacja może mieć znaczenie do celów identyfikowalności, wewnętrznej kontroli jakości oraz oceny zgodności ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej określonymi w tym załączniku.

(2) Niezależnie od przepisów dotyczących zachowania dokumentacji, o których mowa w art. 9 ust. 10 lit. c), art. 34 ust. 5 i art. 39 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848, należy doprecyzować minimalne wymogi w zakresie zachowania dokumentacji w każdym obszarze produkcji objętym różnymi częściami załącznika II do tego rozporządzenia.

(3) Należy również dodać niektóre szczególne elementy w celu zapewnienia spójności i zharmonizowanej podstawy zachowania dokumentacji, co uważa się za kluczowe dla umożliwienia podmiotom przedstawiania dowodów skutecznego stosowania przepisów dotyczących produkcji ekologicznej.

(4) Zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem pozostają bez uszczerbku dla wymogów w zakresie zachowania dokumentacji, określonych w innych aktach Unii, takich jak te dotyczące żywności i bezpieczeństwa żywności, pasz i bezpieczeństwa pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin, ochrony roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. W związku z tym do celów rozporządzenia (UE) 2018/848 jedynie elementy uzupełniające, które umożliwiają weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, będą musiały być zachowywane przez te podmioty, które spełniają już wymogi w zakresie zachowania dokumentacji na mocy innych aktów unijnych, bez konieczności ich powielania. Niektóre wymogi w zakresie zachowania dokumentacji powtórzono jednak w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/848 zmienionego niniejszym rozporządzeniem, ponieważ są one istotne dla podmiotów w państwach trzecich.

(5) W odniesieniu do przepisów w sprawie produkcji roślinnej do celów rejestrowania danych dotyczących stosowania nawozów i środków poprawiających właściwości gleby należy uwzględnić niektóre parametry stosowania, biorąc pod uwagę fakt, że stosowanie nawozów w produkcji ekologicznej podlega zarówno ograniczeniom ilościowym, jak i jakościowym, które należy uwzględnić, gdy działania agrotechniczne nie są wystarczające do zaspokojenia potrzeb żywieniowych roślin.

(6) Stosowanie środków ochrony roślin oraz środków czyszczących i odkażających, takich jak produkty biobójcze i detergenty, podlega ograniczeniom w produkcji ekologicznej i ogranicza się do przypadków, w których środki zapobiegawcze nie zapobiegły wystąpieniu i rozprzestrzenieniu się szkodników i chorób, a we wszystkich przypadkach - do produktów i substancji zatwierdzonych na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/848. Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie zachowania dokumentacji określonych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2  i (WE) nr 852/2004 3  należy wprowadzić wymóg, aby podmioty rejestrowały szczegółowe warunki stosowania w przypadku konieczności zastosowania środka ochrony roślin, produktu biobójczego lub detergentu w celu wykazania, w stosownych przypadkach, zgodności z obowiązującymi ograniczeniami, przestrzegania zalecanej częstotliwości i okresu poprzedzającego zbiory.

(7) Ponieważ działki rolne mogą mieć różne cechy charakterystyczne i uprawiane są na nich różne uprawy, warunki agronomiczne mogą się różnić. Oznacza to, że w przypadku stosowania środków zewnętrznych ich wykorzystanie różni się w zależności od działki. W związku z tym środki zewnętrzne należy rejestrować w odniesieniu do działki, na której stosuje się dany środek, aby umożliwić podmiotom monitorowanie skuteczności i zapewnić odpowiednią dokumentację do celów identyfikowalności oraz, w stosownych przypadkach, dokumentację potwierdzającą związaną z wszelkimi odstępstwami od przepisów dotyczących produkcji roślinnej uzyskanymi zgodnie z częścią I pkt 1.8.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.

(8) Przy zbieraniu roślin dziko rosnących i produktów z tych roślin, należy zobowiązać podmioty do zachowania dokumentacji dotyczącej odnośnych gatunków oraz ilości i okresów zbierania w konkretnym siedlisku przyrodniczym, aby umożliwić identyfikowalność i weryfikację zgodności z warunkami siedlisk przyrodniczych.

(9) W odniesieniu do przepisów dotyczących produkcji zwierzęcej, w świetle ewentualnych odstępstw od tych przepisów przyznanych na podstawie części II pkt 1.3.4.3, 1.3.4.4, 1.7.5, 1.7.8, 1.9.3.1 lit. c) i 1.9.4.2 lit. c) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 podmioty powinny przechowywać dokumentację potwierdzającą związaną z takimi odstępstwami, aby umożliwić identyfikowalność i kontrolę zgodności z mającymi zastosowanie warunkami.

(10) Bez uszczerbku dla wymogów rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 4  podmioty powinny zachowywać szczegółową dokumentację dotyczącą pochodzenia zwierząt wprowadzonych do gospodarstwa oraz ich wcześniejszą dokumentację weterynaryjną w celu zapewnienia iden- tyfikowalności i wykazania zgodności ze szczegółowymi warunkami określonymi w częściach II i III załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.

(11) Ponadto, aby udokumentować zgodność z potrzebami żywieniowymi specyficznymi dla danego gatunku i odpowiednimi przepisami żywieniowymi określonymi dla poszczególnych grup zwierząt w części II załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848, podmioty powinny zachować szczegółową dokumentację systemu żywienia i okresów wypasu.

(12) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji i identyfikacji określonych w rozporządzeniach (WE) nr 852/2004 i (UE) 2016/429, rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 5  oraz dyrektywie 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , ze względu na szczególne ograniczenia wprowadzone w przepisach dotyczących produkcji ekologicznej, należy ustanowić pewne szczegółowe wymogi dotyczące prowadzenia dokumentacji dotyczącej opieki weterynaryjnej oraz czyszczenia i dezynfekcji budynków, instalacji i zwierząt, aby umożliwić podmiotom wykazanie właściwemu organowi lub jednostce certyfikującej, że spełnione są odpowiednie wymogi umożliwiające zweryfikowanie skuteczności i przestrzegania określonych okresów karencji.

(13) Bez uszczerbku dla wymogów dotyczących identyfikowalności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , aby umożliwić identyfikowalność i weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym z przepisami dotyczącymi okresów konwersji dla różnych gatunków, podmioty muszą zachować szczegółową dokumentację dotyczącą każdego zwierzęcia przybywającego do gospodarstwa lub je opuszczającego.

(14) Wśród wymogów dotyczących pomieszczeń i praktyk gospodarskich w odniesieniu do drobiu istnieją szczególne wymogi, które mają zastosowanie do niektórych systemów chowu w zakresie przestrzegania okresu po opróżnianiu budynków. Należy zachować odpowiednią dokumentację potwierdzającą, aby umożliwić właściwe monitorowanie.

(15) Biorąc pod uwagę znaczenie pozycji pasiek na obszarach, które powinny zapewnić dostępność nektaru i pyłku z upraw ekologicznych lub z naturalnych obszarów wolnych od zanieczyszczeń bądź z upraw podlegających działaniu metod o niewielkim oddziaływaniu na środowisko w celu uniknięcia jakiegokolwiek zanieczyszczenia pasiek, podmioty powinny prowadzić mapę wykorzystywanych obszarów, jak również ewidencję wszelkich wykorzystanych środków zewnętrznych i działań dotyczących uli.

(16) W odniesieniu do przepisów dotyczących zwierząt akwakultury, w świetle ewentualnych odstępstw od tych przepisów przyznanych na podstawie części III pkt 3.1.2.1 lit. d) oraz e) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 podmioty powinny zachować dokumentację potwierdzającą związaną z takimi odstępstwami, aby umożliwić iden- tyfikowalność i kontrolę zgodności z mającymi zastosowanie warunkami.

(17) W szczególności stosowanie środków zewnętrznych podlega ograniczeniom na mocy rozporządzenia (UE) 2018/848 i należy je rejestrować, tak jak w przypadku wykorzystywanych w ekologicznej produkcji alg nawozów lub odżywek, które mogą być stosowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia zgodnie z art. 24 tego rozporządzenia i które są stosowane w pomieszczeniach pod pewnymi warunkami. W związku z tym podmioty powinny rejestrować takie zastosowania w celu wykazania zgodności z mającymi zastosowanie warunkami.

(18) Należy również ustanowić wymogi w zakresie zachowania dokumentacji w odniesieniu do przepisów szczegółowych dotyczących osobników młodocianych do celów rozrodu lub odchowu, w szczególności w odniesieniu do dokładnego terminu ich występowania w cyklu produkcji zwierząt oraz początkowego okresu konwersji.

(19) Sposoby żywienia zwierząt akwakultury mają na celu zaspokojenie szczególnych potrzeb żywieniowych każdego gatunku na różnych etapach rozwoju. W związku z tym, biorąc pod uwagę szczegółowe przepisy dotyczące dozwolonych materiałów paszowych, w tym materiałów pochodzenia nieekologicznego, należy zachować dokumentację dotyczącą systemu żywienia w odniesieniu do każdego gatunku, wraz z danymi dotyczącymi poszczególnych etapów rozwoju.

(20) Ochrona zdrowia zwierząt akwakultury opiera się na zapobieganiu i monitorowaniu dobrostanu zwierząt. W związku z tym należy zachować dokumentację dotyczącą różnych działań podjętych w celu ograniczenia w jak największym stopniu korzystania z opieki weterynaryjnej, które podlegają ścisłym ograniczeniom pod względem częstotliwości i liczby w zależności od długości cyklu życia danego gatunku. Należy określić odpowiednie wymogi w zakresie zachowania dokumentacji.

(21) Dobrostan zwierząt zależy od właściwych praktyk gospodarskich. W kontekście akwakultury jakość wody i limity gęstości obsady oraz odpowiednie parametry chemicznofizyczne mają zasadnicze znaczenie dla dobrostanu zwierząt. W związku z tym należy rejestrować takie dane, a także rodzaj i termin działań przeprowadzanych w celu monitorowania utrzymywania najlepszych warunków dla zwierząt akwakultury oraz środków wprowadzanych w celu przestrzegania przepisów dotyczących produkcji ekologicznej na różnych etapach rozwoju tych zwierząt. W akwakulturze ekologicznej dozwolone jest stosowanie napowietrzania, lecz stosowanie tlenu jest ograniczone do szczególnych przypadków. W związku z tym należy prowadzić ewidencję tego rodzaju działań.

(22) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 podmioty produkujące przetworzoną ekologiczną żywność lub przetworzoną ekologiczną paszę powinny prowadzić szczegółową dokumentację w celu wykazania zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w szczególności w odniesieniu do środków ostrożności wprowadzonych w celu zapewnienia integralności produktów ekologicznych, szczególnych warunków stosowania środków zewnętrznych oraz produktów do czyszczenia i dezynfekcji. Ponadto, aby umożliwić właściwą weryfikację bilansu produktów wchodzących i wychodzących, podmioty powinny przechowywać dostępne dane dotyczące wykorzystanych środków, a w przypadku produktów złożonych - kompletnych receptur/składów, a także, w stosownych przypadkach, dokumentację potwierdzającą zezwolenia na stosowanie nieekologicznych składników pochodzenia rolnego zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/848.

(23) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 podmioty produkujące wino ekologiczne powinny prowadzić szczegółową dokumentację w celu wykazania zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w szczególności w odniesieniu do wszelkich zewnętrznych produktów i substancji stosowanych w produkcji wina oraz służących do czyszczenia i dezynfekcji.

(24) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 podmioty produkujące drożdże ekologiczne powinny prowadzić szczegółową dokumentację w celu wykazania zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w szczególności w odniesieniu do produktów i substancji stosowanych w produkcji drożdży oraz służących do czyszczenia i dezynfekcji.

(25) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (UE) 2018/848.

(26) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/848 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/848 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 1.9.3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania tych produktów, włącznie z datą lub datami zastosowania każdego produktu, nazwą produktu, zastosowaną ilością oraz nazwami upraw i działkami, na których zastosowano produkty.";

b)
w pkt 1.10.2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Podmioty zachowują dokumentację wykazującą konieczność stosowania takich produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne, zastosowaną ilość oraz odnośne uprawy i działki, a także szkodniki i choroby, przeciwko którym należy je zastosować.";

c)
w pkt 1.11 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania tych produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne oraz miejsce takiego stosowania";

d)
w pkt 1.12 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W szczególności podmioty zachowują dokumentację dotyczącą wszelkich innych środków zewnętrznych stosowanych na każdej działce oraz, w stosownych przypadkach, przechowują dokumentację potwierdzającą wszelkie odstępstwa od przepisów dotyczących produkcji uzyskane zgodnie z pkt 1.8.5.";

e)
w pkt 2.2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą okresu i miejsca zbioru, odnośnych gatunków oraz ilości zebranych roślin dziko rosnących.";

2)
w części II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 1.1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Podmioty przechowują dokumentację potwierdzającą wszelkie odstępstwa od przepisów dotyczących produkcji zwierzęcej uzyskane zgodnie z pkt 1.3.4.3, 1.3.4.4, 1.7.5, 1.7.8, 1.9.3.1 lit. c) oraz pkt 1.9.4.2 lit. c).";

b)
dodaje się pkt 1.3.4.5 w brzmieniu:

"1.3.4.5. Podmioty zachowują dokumentację lub dokumenty potwierdzające, uwzględniające pochodzenie zwierząt, identyfikację zwierząt zgodnie z odpowiednimi systemami (indywidualnie lub partia/stado/ul), dokumentację weterynaryjną zwierząt wprowadzonych do gospodarstwa, datę przybycia oraz okres konwersji.";

c)
dodaje się pkt 1.4.4 w brzmieniu:

"1.4.4. Zachowanie dokumentacji dotyczącej systemu żywienia Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą systemu żywienia oraz, w stosownych przypadkach, okresu wypasu. W szczególności zachowują dokumentację dotyczącą nazwy paszy, w tym każdej formy zastosowanej paszy, np. mieszanek paszowych, proporcji różnych materiałów paszowych w dawkach i proporcji paszy z własnego gospodarstwa lub tego samego regionu oraz, w stosownych przypadkach, okresów dostępu do pastwisk, okresów spędu, w przypadku gdy mają zastosowanie ograniczenia, oraz dokumenty potwierdzające stosowanie pkt 1.4.2 i 1.4.3.";

d)
w pkt 1.5.1.6 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania tych produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne oraz miejsce takiego stosowania";

e)
dodaje się pkt 1.5.2.7 w brzmieniu:

"1.5.2.7. Podmioty zachowują dokumentację lub dokumentację potwierdzającą, uwzględniające wszelkie zastosowane leczenie, a w szczególności identyfikację leczonych zwierząt, datę leczenia, diagnozę, dawkowanie, nazwę produktu leczniczego oraz, w stosownych przypadkach, receptę weterynaryjną do celów opieki weterynaryjnej oraz okres karencji stosowany przed wprowadzeniem do obrotu i znakowaniem produktów zwierzęcych jako ekologiczne.";

f)
dodaje się pkt 1.7.12 w brzmieniu:

"1.7.12. Podmioty zachowują dokumentację lub dokumentację potwierdzającą, uwzględniające wszelkie zastosowane działania szczególne oraz uzasadnienia dotyczące stosowania pkt 1.7.5, 1.7.8, 1.7.9 lub 1.7.10. W odniesieniu do zwierząt opuszczających gospodarstwo, w stosownych przypadkach, rejestruje się następujące dane: wiek, liczba zwierząt, masa zwierząt przeznaczonych do uboju, odpowiednia identyfikacja (indywidualnie lub partia/stado/ul), data wyjazdu i miejsce przeznaczenia.";

g)
pkt 1.9.4.4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) budynki opróżnia się ze zwierząt gospodarskich przed wprowadzeniem nowej partii chowanego drobiu. W tym czasie budynki i urządzenia należy wyczyścić i zdezynfekować. Ponadto po zakończeniu chowu każdej partii drobiu wybiegi pozostawia się puste na okres ustalony przez państwa członkowskie w celu odtworzenia roślinności. Podmiot zachowuje dokumentację lub dokumentację potwierdzającą, dotyczące zastosowanie takiego okresu. Wymogi te nie dotyczą przypadków, gdy drób nie jest chowany w partiach, nie jest utrzymywany na wybiegach i porusza się swobodnie przez cały dzień;";

h)
dodaje się pkt 1.9.6.6 w brzmieniu:

"1.9.6.6. Obowiązek zachowania dokumentacji

Podmioty zachowują mapę w odpowiedniej skali lub współrzędne geograficzne lokalizacji uli, które należy przedłożyć organowi kontrolnemu lub jednostce certyfikującej, wykazując, że obszary dostępne dla rodziny pszczelej spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia.

Do rejestru pasieki, w odniesieniu do dokarmiania, należy wprowadzać następujące informacje: nazwa stosowanego produktu, daty, ilości i ule, w których produkt jest stosowany.

Strefa, w której znajduje się pasieka, jest rejestrowana wraz z identyfikacją uli i okresem przemieszczania.

Wszystkie zastosowane środki, w tym czynności usuwania nadstawek i pozyskiwania miodu, zapisuje się w rejestrze pasieki. Należy również rejestrować ilość i daty zbioru miodu.";

3)
w części III wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się pkt 1.11 w brzmieniu:

"1.11. Podmioty przechowują dokumentację potwierdzającą wszelkie odstępstwa od przepisów dotyczących produkcji w odniesieniu do zwierząt akwakultury uzyskane zgodnie z pkt 3.1.2.1 lit. d) oraz e).";

b)
w pkt 2.2.2 lit. c) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację stosowania tych produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu oraz zastosowaną ilość wraz z informacją dotyczącą odnośnych partii/zbiorni- ków/basenów.";

c)
w pkt 2.3.2 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację stosowania tych produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania produktu, nazwę produktu oraz zastosowaną ilość wraz z informacją dotyczącą odnośnych partii/zbiorników/base- nów.";

d)
dodaje się pkt 3.1.2.4 w brzmieniu:

"3.1.2.4. Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą pochodzenia zwierząt, identyfikującą zwierzęta/partie zwierząt, datę przybycia i rodzaj gatunku, ilości, status ekologiczny lub nieekologiczny oraz okres konwersji.";

e)
dodaje się pkt 3.1.3.5 w brzmieniu:

"3.1.3.5. Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą konkretnych systemów żywienia, w szczególności w odniesieniu do nazwy i ilości paszy oraz stosowania dodatków paszowych, a także, odpowiednio, żywionych zwierząt/partii zwierząt.";

f)
dodaje się pkt 3.1.4.3 w brzmieniu:

"3.1.4.3. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej zapobiegania chorobom

Podmioty zachowują dokumentację zastosowanych środków zapobiegania chorobom, podając szczegółowe informacje dotyczące odłogowania stawów, czyszczenia i uzdatniania wody oraz wszelkich zastosowanych zabiegów weterynaryjnych i innych zabiegów przeciwko pasożytom, a w szczególności datę zabiegów, diagnozę, dawkowanie, nazwę produktu leczniczego oraz, w stosownych przypadkach, receptę weterynaryjną do celów opieki weterynaryjnej, a także okresy karencji stosowane zanim produkty akwakultury mogą być wprowadzane do obrotu i znakowane jako ekologiczne.";

g)
w pkt 3.1.5.3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą środków monitorowania i utrzymania dotyczących dobrostanu zwierząt i jakości wody. W przypadku nawożenia stawów i jezior podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania nawozów i środków poprawiających właściwości gleby, uwzględniającą datę stosowania, nazwę produktu, zastosowaną ilość oraz miejsce danego stosowania.";

h)
w pkt 3.1.6.5 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą takiego stosowania, wskazując, czy jest ono zgodne z lit. a), b) lub c).";

4)
w części IV wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 1.4 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) podejmują środki ostrożności i zachowują dokumentację dotyczącą tych środków;";

b)
dodaje się pkt 1.7 w brzmieniu:

"1.7. Podmioty przechowują dokumentację potwierdzającą zezwolenia na stosowanie nieekologicznych składników pochodzenia rolnego do produkcji przetworzonej żywności ekologicznej zgodnie z art. 25, jeżeli uzyskały lub stosowały takie zezwolenia.";

c)
w pkt 2.2.3 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania tych produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne oraz miejsce takiego stosowania.";

d)
dodaje się pkt 2.3 w brzmieniu:

"2.3. Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą wszelkich produktów wykorzystywanych w produkcji żywności. W przypadku produkcji produktów złożonych należy zachowywać do dyspozycji właściwego organu lub jednostki certyfikującej kompletne receptury/skład przedstawiające ilości produktów wchodzących i wychodzących.";

5)
w części V wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 1.4 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) podejmują środki ostrożności i zachowują dokumentację dotyczącą tych środków;";

b)
w pkt 2.4 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania tych produktów, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne oraz miejsce takiego stosowania";

c)
dodaje się pkt 2.5 w brzmieniu:

"2.5. Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą wszelkich materiałów stosowanych w produkcji pasz. W przypadku produkcji produktów złożonych należy zachowywać do dyspozycji właściwego organu lub jednostki certyfikującej pełne receptury/skład przedstawiające ilości produktów wchodzących i wychodzących.";

6)
w części VI dodaje się pkt 2.3 w brzmieniu:

"2.3. Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą stosowania wszelkich produktów i substancji stosowanych w produkcji wina oraz służących do czyszczenia i dezynfekcji, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne oraz, w stosownych przypadkach, miejsce takiego stosowania";

7)
w części VII dodaje się pkt 1.5 w brzmieniu:

"1.5. Podmioty zachowują dokumentację dotyczącą wszelkich produktów i substancji stosowanych w produkcji drożdży oraz służących do czyszczenia i dezynfekcji, uwzględniającą datę lub daty zastosowania każdego produktu, nazwę produktu, zawarte w nim substancje czynne oraz miejsce takiego stosowania.".

1 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 (Dz.U. L 204 z 11.8.2000, s. 1).
6 Dyrektywa 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych (Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 1).
7 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.334.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1691 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do wymogów dotyczących zachowania dokumentacji przez podmioty prowadzące produkcję ekologiczną
Data aktu: 12/07/2021
Data ogłoszenia: 22/09/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 12/10/2021