uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Art. 36 rozporządzenia (UE) 2017/2402 nakłada na właściwe organy, o których mowa w art. 29 rozporządzenia (UE) 2017/2402 (właściwe organy), oraz na trzy Europejskie Urzędy Nadzoru, a mianowicie Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) i Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA), obowiązek ścisłej współpracy i wymiany informacji na potrzeby wykonywania ich obowiązków zgodnie z art. 30-34 tego rozporządzenia. Nakłada on również na właściwe organy, które stwierdzą, że podmiot naruszył lub mógł naruszyć niektóre wymogi tego rozporządzenia, obowiązek powiadamiania właściwego organu tego podmiotu o swoich ustaleniach oraz, w przypadku gdy naruszenie dotyczy nieprawidłowego lub wprowadzającego w błąd zgłoszenia na podstawie art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia, obowiązek powiadamiania właściwego dla tego podmiotu organu, który został wyznaczony jako pierwszy punkt kontaktowy w celu poinformowania z kolei Europejskich Urzędów Nadzoru.
(2) Zakres i charakter obowiązków w zakresie współpracy, wymiany informacji i powiadamiania wymaganych na podstawie art. 36 rozporządzenia (UE) 2017/2402 powinny być wystarczające, aby umożliwić właściwym organom i Europejskim Urzędom Nadzoru skuteczne wywiązywanie się z obowiązków w zakresie nadzoru, prowadzenia dochodzeń i nakładania sankcji. W tym celu niniejsze rozporządzenie określa minimalny zakres informacji, które powinny wymieniać właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru, w tym, w stosownych przypadkach, sprawozdania z ich działań w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów.
(3) Istotne jest, aby - z zastrzeżeniem przepisów prawa krajowego i unijnego regulującego ochronę poufności informacji i przetwarzanie danych osobowych - właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru mogły współpracować i wymieniać informacje na każdym etapie swojej działalności.
(4) W celu zapewnienia, aby współpraca i wymiana informacji na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 odbywały się w sposób skuteczny i terminowy, należy ustanowić wspólne procedury i formularze, które mają być stosowane do celów występowania z wnioskiem o współpracę lub informacje, a także odpowiadania na takie wnioski.
(5) Właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru powinny również stosować wspólną procedurę i formularz do przekazywania informacji na zasadzie dobrowolności, jeżeli uznają, że informacje będące w ich posiadaniu mogą być użyteczne dla innego właściwego organu lub Europejskiego Urzędu Nadzoru. Może to na przykład obejmować informacje będące w posiadaniu właściwego organu inwestora instytucjonalnego lub osoby trzeciej upoważnionej do oceny, czy sekurytyzacja spełnia kryteria przejrzystej i standardowej sekurytyzacji (STS), w przypadku gdy informacje te mogą być użyteczne dla właściwego organu jednostki inicjującej, jednostki sponsorującej, jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji lub pierwotnego kredytodawcy.
(6) Na podstawie art. 36 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2017/2402 należy również stosować wspólną procedurę i formularz do dobrowolnej wymiany informacji w celu powiadamiania o ustaleniach dotyczących naruszenia lub podejrzenia naruszenia. Ma to na celu zapewnienie sprawnego i terminowego wykonywania obowiązków w zakresie powiadamiania o naruszeniu na podstawie tego artykułu.
(7) Właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru powinny być zobowiązane do zapewnienia poufności wszelkich wniosków o współpracę lub wymianę informacji, wszelkich informacji faktycznie wymienianych lub zgłoszonych oraz wszelkich powiadomień, a także do zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(9) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu standardów regulacyjnych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów i Europejskich Urzędów Nadzoru.
(10) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.304I.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1415 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązków w zakresie współpracy, wymiany informacji i powiadamiania między właściwymi organami a ESMA, EUNB i EIOPA |
Data aktu: | 05/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 30/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 19/09/2021 |