Decyzja wykonawcza 2021/88 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/88
z dnia 26 stycznia 2021 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 313)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 stycznia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2  określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Obecnie rezerwa rescEU obejmuje zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, powietrznej ewakuacji medycznej, zespołów ratownictwa medycznego oraz gromadzenia zapasów sprzętu medycznego lub wyposażenia ochrony osobistej.

(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. W artykule tym określono również trzy dziedziny, na które w ramach rescEU należy położyć szczególny nacisk, a mianowicie gaszenie pożarów lasów z powietrza, pilną pomoc medyczną oraz incydenty chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe ("CBRJ").

(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazuje na zapotrzebowanie na zdolności rescEU w zakresie usuwania skażenia.

(5) Zdolności takie, rozwijane w ramach rescEU, powinny zapewnić możliwość reagowania na sytuacje zagrożenia chemicznego, biologicznego, radiologicznego i jądrowego. Zaletą pełnej zdolności w dziedzinie CBRJ byłoby zapewnienie możliwości reagowania na sytuacje, w których zastosowano mieszankę środków, a tym samym zapewnienie skutecznego, wielopłaszczyznowego uruchomienia operacji.

(6) Podczas gdy podstawowym zadaniem zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami CBRJ w ramach rescEU powinno być usuwanie skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu i decydujących dowodów, zdolności te mogą również obejmować odpowiednie usuwanie skażenia osób, które ucierpiały wskutek działania środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych, w tym ofiar śmiertelnych.

(7) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić po konsultacji z państwami członkowskimi.

(8) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami CBRJ należy ustanowić zgodnie z kategoriami kosztów kwalifikowalnych określonymi w art. 3e decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 i po konsultacji z państwami członkowskimi.

(9) Aby zapewnić unijną pomoc finansową na rozwój takich zdolności zgodnie z art. 21 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE, należy ustalić ich całkowite szacunkowe koszty. Koszty te należy obliczyć z uwzględnieniem kategorii kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku IA do niniejszej decyzji. Koszty te należy obliczyć z uwzględnieniem kategorii kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku IA do niniejszej decyzji.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"– zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych,";

(ii)
dodaje się tiret piąte w brzmieniu:

"– zdolności w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych.";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) gromadzenie zapasów medycznych środków przeciwdziałania lub środków ochrony indywidualnej służących zwalczaniu poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia, o których mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE * ;";

(ii)
dodaje się lit. g) w brzmieniu:

"g) zdolności w zakresie usuwania skażenia chemicznego, biologicznego, radiologicznego i jądrowego (CBRJ).";

2)
w art. 3e ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-g). Pomoc finansowa Unii obejmuje wszystkie koszty niezbędne do zapewnienia ich dostępności i możliwości rozmieszczenia, zgodnie z art. 21 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE.

4. W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-g), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE.";

3)
dodaje się art. 3f w brzmieniu:

"Artykuł 3f

Całkowite szacunkowe koszty zdolności rescEU w zakresie usuwania skażenia środkami CBRJ

1. Przy obliczaniu całkowitych szacunkowych kosztów w odniesieniu do zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami CBRJ uwzględnia się wszystkie kategorie kosztów, o których mowa w załączniku IA do decyzji nr 1313/2013/UE.

2. Całkowite szacunkowe koszty w odniesieniu do zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami CBRJ, należące do kategorii, o której mowa w pkt 1 załącznika IA do decyzji nr 1313/2013/UE, oblicza się na podstawie cen rynkowych obowiązujących w momencie nabycia, wynajmu lub leasingu odnośnych zdolności zgodnie z art. 12 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE. W przypadku gdy państwa członkowskie nabywają, wynajmują lub leasingują zdolności rescEU, dostarczają Komisji dowody w postaci dokumentów potwierdzających rzeczywiste ceny rynkowe lub - w przypadku braku cen rynkowych na niektóre elementy tych zdolności - dowody równoważne.

3. Całkowite szacunkowe koszty w odniesieniu do zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami CBRJ, należące do kategorii, o których mowa w pkt 2-8 załącznika IA do decyzji nr 1313/2013/UE, oblicza się co najmniej raz w okresie obowiązywania każdych wieloletnich ramy finansowych, z uwzględnieniem informacji, którymi dysponuje Komisja, w tym danych o inflacji. Koszty te są wykorzystywane przez Komisję w celu zapewnienia rocznej pomocy finansowej.

4. Całkowite szacunkowe koszty, o których mowa w ust. 2 i 3, oblicza się, jeżeli co najmniej jedno państwo członkowskie wyrazi zainteresowanie nabyciem, wynajmem lub leasingiem takiej zdolności rescEU.";

4)
w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARČIČ
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku dodaje się sekcję 7 w brzmieniu:

"7. Usuwanie skażenia środkami chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i jądrowymi;

Zadania - Usuwanie skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu, decydujących dowodów lub osób, które ucierpiały - w tym ofiar śmiertelnych - wskutek działania środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych.
Zdolności - Odpowiednia zdolność w zakresie usuwania skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu i decydujących dowodów.

- Jeśli zdolność obejmuje usuwanie skażenia osób: odpowiednia zdolność usuwania skażenia co najmniej 200 mogących poruszać się samodzielnie osób na godzinę i 20 niezdolnych do tego osób na godzinę, a także ofiar śmiertelnych.

- Zdolność w zakresie usuwania skażenia powszechnie stosowanymi toksycznymi chemikaliami przemysłowymi, rozpoznanymi chemicznymi środkami bojowymi, biologicznymi czynnikami chorobotwórczymi (patogenami) i toksynami oraz radionuklidami.

- Zdolność w zakresie: wznoszenia w bezpiecznej odległości tymczasowych obiektów przeznaczonych do odkażania, monitorowania obszaru usuwania skażenia w celu utrzymania bezpieczeństwa środowiska pracy oraz oceny skuteczności usuwania skażenia.

Główne elementy - Odpowiednie sprzęt, technologia i rozwiązania w zakresie usuwania skażenia powszechnie stosowanymi toksycznymi chemikaliami przemysłowymi, rozpoznanymi chemicznymi środkami bojowymi, biologicznymi czynnikami chorobotwórczymi (patogenami) i toksynami oraz radionuklidami.

- Odpowiedni sprzęt do monitorowania postępów w usuwaniu skażenia.

- Odpowiedni sprzęt i personel do usuwania skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu, decydujących dowodów i do wykorzystywania zdolności.

- Jeśli zdolność obejmuje usuwanie skażenia osób: odpowiedni sprzęt i personel do usuwania skażenia mogących poruszać się samodzielnie osób i osób do tego niezdolnych.

- Odpowiednie zdolności i procedury monitorowania obszaru usuwania skażenia w celu utrzymania bezpieczeństwa środowiska pracy i weryfikacji skuteczności usuwania skażenia.

- Odpowiednie środki ochrony indywidualnej, umożliwiające przez cały czas trwania operacji bezpieczne prowadzenie działań w skażonym środowisku.

- Odpowiedni system pompowania i zbiorniki do miejscowego poboru wody.

- Bezpieczny i zabezpieczony system i procedury gospodarowania odpadami w trakcie usuwania skażenia i po nim - w tym rozwiązania ograniczające rozprzestrzenianie - w celu tymczasowego i bezpiecznego składowania skażonych odpadów, pomp, pozostałości spalania odpadów, skażonej wody i sprzętu do oczyszczania ścieków. Gospodarka odpadami niebezpiecznymi - w tym skażoną wodą i innymi produktami ubocznymi - będzie prowadzona przy wsparciu państwa przyjmującego, zgodnie z odpowiednimi przepisami unijnymi lub międzynarodowymi bądź przepisami tego państwa, w zależności od tego, które z nich są bardziej rygorystyczne.

Samowystarczalność - Zastosowanie ma art. 12 ust. 1 i 2 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

- Zdolność do usuwania skażenia personelu usuwającego skażenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu oferty pomocy.

- Zdolność do kontynuowania operacji przez co najmniej 14 kolejnych dni.".

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).
* Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylająca decyzję nr 2119/98/WE (Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.30.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/88 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych
Data aktu: 26/01/2021
Data ogłoszenia: 28/01/2021
Data wejścia w życie: 28/01/2021