Decyzja 2021/1038 w sprawie przyznania Królestwu Niderlandów, na podstawie decyzji 2008/477/WE, okresu przejściowego w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 2500-2690 MHz

DECYZJA KOMISJI (UE) 2021/1038
z dnia 23 czerwca 2021 r.
w sprawie przyznania Królestwu Niderlandów, na podstawie decyzji 2008/477/WE, okresu przejściowego w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 4433)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 5,

uwzględniając decyzję Komisji 2008/477/WE z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 2,

uwzględniając wniosek, z którym Niderlandy zwróciły się w dniu 6 stycznia 2021 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja 2008/477/WE stanowi, że państwa członkowskie mają wyznaczyć i udostępnić, na zasadzie braku wyłączności, zakres częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku do tej decyzji.

(2) Art. 2 ust. 2 decyzji 2008/477/WE stanowi, że państwa członkowskie, które stosują dupleks z podziałem czasowym lub wykorzystują wyłącznie łącza "w dół" poza podzakresem 2 570-2 620 MHz w dniu, w którym decyzja ta staje się skuteczna, mogą - na podstawie art. 4 ust. 5 decyzji nr 676/2002/WE - zwrócić się z wnioskiem o okres przejściowy dotyczący wykonania tej decyzji.

(3) Niderlandy poinformowały Komisję, że podczas gdy udzielono już zezwoleń na wykorzystanie większej części podzakresu 2 570-2 620 MHz zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2020/636 3 , dwa ograniczone przedziały zakresu, a mianowicie podzakresy 2 565-2 570 MHz i 2 685-2 690 MHz, są w dalszym ciągu objęte dwoma zezwoleniami na stosowanie dupleksu z podziałem czasowym zamiast dupleksu z podziałem częstotliwościowym - zezwolenia te zostały wydane w 2010 r. na podstawie decyzji 2008/477/WE i termin ich ważności upływa w 2030 r.

(4) Pismem z dnia 6 stycznia 2021 r. skierowanym do Komisji Niderlandy zwróciły się z wnioskiem o okres przejściowy na podstawie art. 2 ust. 2 decyzji 2008/477/WE w celu utrzymania ważności tych dwóch wspomnianych wyżej zezwoleń na stosowanie dupleksu z podziałem czasowym do upływu terminu ich ważności. Zezwolenia te zostały wydane na mocy decyzji Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Jedno zezwolenie zostało udzielone pod numerem referencyjnym AT-EZK/7635162 (numer akt 6781570-G1) i jest ważne od dnia 3 stycznia 2013 r. do dnia 2 stycznia 2030 r., a drugie zezwolenie zostało udzielone pod numerem referencyjnym AT-EZK/7937970 (numer akt 6697351) i jest ważne od dnia 11 maja 2010 r. do dnia 11 maja 2030 r.

(5) Na poparcie swojego wniosku Niderlandy przedstawiły wystarczające informacje i uzasadnienie. Utrzymując w okresie przejściowym ważność dwóch obowiązujących zezwoleń, które są wykorzystywane do celów świadczenia publicznych usług łączności ruchomej, władze niderlandzkie unikają przerwania świadczenia usług łączności ruchomej przez posiadaczy tych dwóch zezwoleń oraz unikają zakłócenia istniejących obecnie równych warunków konkurencji na rynku łączności ruchomej w Niderlandach. Ponadto w związku z szerokimi ograniczeniami wykorzystania nałożonymi w odniesieniu do tych dwóch przedmiotowych podzakresów częstotliwości konieczne było nieuwzględnienie tych zezwoleń w definicji i określeniu ogólnie stosowanego pułapu widma. W związku z tym okres przejściowy zapewni stabilną sytuację pod względem konkurencji na rynku łączności ruchomej i nie opóźni nadmiernie wykonania decyzji 2008/477/WE w Niderlandach.

(6) Ponadto wartości graniczne mocy emisji w odniesieniu do wykorzystania przedmiotowych zakresów częstotliwości na podstawie stosownych zezwoleń są zgodne z porozumienia dotyczącymi koordynacji międzynarodowej zawartymi z sąsiadującymi państwami członkowskimi w celu zapewnienia, by w tych państwach członkowskich nie dochodziło do powstawania zakłóceń. W związku z tym okres przejściowy nie opóźni wykonania decyzji 2008/477/WE w sąsiadujących państwach członkowskich.

(7) Okres przejściowy nie wykraczałby również poza to, co jest konieczne, by nie uniemożliwiać ustanowienia wspólnych ram i zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystania zakresu 2 500-2 690 MHz; w podzakresie 2 685-2 690 MHz zapewniono ograniczenia, aby chronić służby radioastronomiczne w sąsiednim paśmie, a wykorzystanie podzakresu 2 565-2 570 MHz jest ograniczone w celu ochrony sąsiedniego zastosowania dupleksu z podziałem częstotliwościowym.

(8) W związku z tym ten okres przejściowy zapewniłby osiągnięcie celów polityki UE w zakresie częstotliwości 2 500-2 690 MHz przy minimalnych kosztach dla wszystkich państw członkowskich i operatorów.

(9) Z powyższych względów okres przejściowy, którego dotyczy wniosek, wydaje się uzasadniony i proporcjonalny oraz nie opóźni nadmiernie wykonania decyzji 2008/477/WE w Niderlandach lub w innych państwach członkowskich ani nie stworzy nadmiernych różnic między państwami członkowskimi w odniesieniu do warunków konkurencji lub otoczenia regulacyjnego.

(10) Skonsultowano się z członkami Komitetu ds. Spektrum Radiowego i na posiedzeniach tego komitetu w dniach 9 i 10 marca 2021 r. nie wnieśli oni sprzeciwu wobec przyznania takiego okresu przejściowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyznaje się Niderlandom, na podstawie decyzji 2008/477/WE, okres przejściowy na warunkach określonych w tej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym upoważnia się Niderlandy do stosowania, najpóźniej do dnia 11 maja 2030 r., dupleksu z podziałem czasowym zamiast dupleksu z podziałem częstotliwościowym w podzakresach 2 565-2 570 MHz i 2 685-2 690 MHz.

Artykuł  3

Niderlandy w dalszym ciągu zapewniają, by stosowanie dupleksu z podziałem czasowym na podstawie art. 2 nie opóźniało nadmiernie wykonania decyzji 2008/477/WE, nie prowadziło do powstawania nadmiernych różnic między państwami członkowskimi w odniesieniu do warunków konkurencji i otoczenia regulacyjnego oraz nie miało wpływu na systemy naziemne zapewniające usługi łączności elektronicznej, które już działają lub które mają zostać uruchomione w obrębie innych państw członkowskich w zakresie częstotliwości 2 500-2 690 MHz zgodnie z parametrami technicznymi zharmonizowanymi decyzją 2008/477/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 37.
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/636 z dnia 8 maja 2020 r. zmieniająca decyzję 2008/477/WE w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych dotyczących zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz (Dz.U. L 149 z 12.5.2020, s. 3).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.226.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1038 w sprawie przyznania Królestwu Niderlandów, na podstawie decyzji 2008/477/WE, okresu przejściowego w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych mających zastosowanie do zakresu częstotliwości 2500-2690 MHz
Data aktu: 23/06/2021
Data ogłoszenia: 25/06/2021