(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 4433)(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 5,
uwzględniając decyzję Komisji 2008/477/WE z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 2,
uwzględniając wniosek, z którym Niderlandy zwróciły się w dniu 6 stycznia 2021 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja 2008/477/WE stanowi, że państwa członkowskie mają wyznaczyć i udostępnić, na zasadzie braku wyłączności, zakres częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku do tej decyzji.
(2) Art. 2 ust. 2 decyzji 2008/477/WE stanowi, że państwa członkowskie, które stosują dupleks z podziałem czasowym lub wykorzystują wyłącznie łącza "w dół" poza podzakresem 2 570-2 620 MHz w dniu, w którym decyzja ta staje się skuteczna, mogą - na podstawie art. 4 ust. 5 decyzji nr 676/2002/WE - zwrócić się z wnioskiem o okres przejściowy dotyczący wykonania tej decyzji.
(3) Niderlandy poinformowały Komisję, że podczas gdy udzielono już zezwoleń na wykorzystanie większej części podzakresu 2 570-2 620 MHz zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2020/636 3 , dwa ograniczone przedziały zakresu, a mianowicie podzakresy 2 565-2 570 MHz i 2 685-2 690 MHz, są w dalszym ciągu objęte dwoma zezwoleniami na stosowanie dupleksu z podziałem czasowym zamiast dupleksu z podziałem częstotliwościowym - zezwolenia te zostały wydane w 2010 r. na podstawie decyzji 2008/477/WE i termin ich ważności upływa w 2030 r.
(4) Pismem z dnia 6 stycznia 2021 r. skierowanym do Komisji Niderlandy zwróciły się z wnioskiem o okres przejściowy na podstawie art. 2 ust. 2 decyzji 2008/477/WE w celu utrzymania ważności tych dwóch wspomnianych wyżej zezwoleń na stosowanie dupleksu z podziałem czasowym do upływu terminu ich ważności. Zezwolenia te zostały wydane na mocy decyzji Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Jedno zezwolenie zostało udzielone pod numerem referencyjnym AT-EZK/7635162 (numer akt 6781570-G1) i jest ważne od dnia 3 stycznia 2013 r. do dnia 2 stycznia 2030 r., a drugie zezwolenie zostało udzielone pod numerem referencyjnym AT-EZK/7937970 (numer akt 6697351) i jest ważne od dnia 11 maja 2010 r. do dnia 11 maja 2030 r.
(5) Na poparcie swojego wniosku Niderlandy przedstawiły wystarczające informacje i uzasadnienie. Utrzymując w okresie przejściowym ważność dwóch obowiązujących zezwoleń, które są wykorzystywane do celów świadczenia publicznych usług łączności ruchomej, władze niderlandzkie unikają przerwania świadczenia usług łączności ruchomej przez posiadaczy tych dwóch zezwoleń oraz unikają zakłócenia istniejących obecnie równych warunków konkurencji na rynku łączności ruchomej w Niderlandach. Ponadto w związku z szerokimi ograniczeniami wykorzystania nałożonymi w odniesieniu do tych dwóch przedmiotowych podzakresów częstotliwości konieczne było nieuwzględnienie tych zezwoleń w definicji i określeniu ogólnie stosowanego pułapu widma. W związku z tym okres przejściowy zapewni stabilną sytuację pod względem konkurencji na rynku łączności ruchomej i nie opóźni nadmiernie wykonania decyzji 2008/477/WE w Niderlandach.
(6) Ponadto wartości graniczne mocy emisji w odniesieniu do wykorzystania przedmiotowych zakresów częstotliwości na podstawie stosownych zezwoleń są zgodne z porozumienia dotyczącymi koordynacji międzynarodowej zawartymi z sąsiadującymi państwami członkowskimi w celu zapewnienia, by w tych państwach członkowskich nie dochodziło do powstawania zakłóceń. W związku z tym okres przejściowy nie opóźni wykonania decyzji 2008/477/WE w sąsiadujących państwach członkowskich.
(7) Okres przejściowy nie wykraczałby również poza to, co jest konieczne, by nie uniemożliwiać ustanowienia wspólnych ram i zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystania zakresu 2 500-2 690 MHz; w podzakresie 2 685-2 690 MHz zapewniono ograniczenia, aby chronić służby radioastronomiczne w sąsiednim paśmie, a wykorzystanie podzakresu 2 565-2 570 MHz jest ograniczone w celu ochrony sąsiedniego zastosowania dupleksu z podziałem częstotliwościowym.
(8) W związku z tym ten okres przejściowy zapewniłby osiągnięcie celów polityki UE w zakresie częstotliwości 2 500-2 690 MHz przy minimalnych kosztach dla wszystkich państw członkowskich i operatorów.
(9) Z powyższych względów okres przejściowy, którego dotyczy wniosek, wydaje się uzasadniony i proporcjonalny oraz nie opóźni nadmiernie wykonania decyzji 2008/477/WE w Niderlandach lub w innych państwach członkowskich ani nie stworzy nadmiernych różnic między państwami członkowskimi w odniesieniu do warunków konkurencji lub otoczenia regulacyjnego.
(10) Skonsultowano się z członkami Komitetu ds. Spektrum Radiowego i na posiedzeniach tego komitetu w dniach 9 i 10 marca 2021 r. nie wnieśli oni sprzeciwu wobec przyznania takiego okresu przejściowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |