a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 . W drodze tych zmian wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 między innymi uprawnienie Komisji do doprecyzowania przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") uprawnienia do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych na kontrahentów centralnych z państw trzecich ("CCP z państw trzecich") i powiązane strony trzecie, którym CCP z państw trzecich zlecili na zasadzie outsourcingu funkcje operacyjne lub działania ("powiązane strony trzecie"). W szczególności te przepisy proceduralne powinny zawierać przepisy dotyczące prawa do obrony, przepisy tymczasowe oraz przepisy dotyczące pobierania grzywien lub okresowych kar pieniężnych, a także przepisy dotyczące okresów przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania kar.
(2) W art. 41 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej uznano prawo każdego do bycia wysłuchanym, zanim zostaną wprowadzone indywidualne środki mogące negatywnie wpłynąć na jego sytuację, oraz prawo każdego do dostępu do akt jego sprawy, przy poszanowaniu uprawnionych interesów poufności oraz tajemnicy zawodowej i handlowej.
(3) W celu poszanowania prawa do obrony przysługującego CCP z państw trzecich i powiązanym stronom trzecim będącym przedmiotem działań prowadzonych przez ESMA oraz w celu zapewnienia uwzględniania przez ESMA wszystkich istotnych faktów przy podejmowaniu decyzji egzekucyjnych ESMA powinien wysłuchiwać CCP z państw trzecich lub powiązane strony trzecie, bądź też wszelkie inne zainteresowane osoby. CCP z państw trzecich i powiązane strony trzecie powinni zatem mieć prawo do przekazania pisemnych uwag w odpowiedzi na zawiadomienie
o ustaleniach wydane przez urzędnika dochodzeniowego i ESMA, w tym w przypadku istotnych zmian pierwotnego zawiadomienia o ustaleniach. Urzędnik dochodzeniowy i ESMA powinni mieć również możliwość zwrócenia się do CCP z państw trzecich i powiązanych stron trzecich o przedstawienie dalszych wyjaśnień podczas przesłuchania, jeżeli urzędnik dochodzeniowy lub ESMA uznają, że niektóre elementy pisemnych uwag przekazanych urzędnikowi dochodzeniowemu lub ESMA nie są wystarczająco jasne ani szczegółowe oraz że potrzebne są dalsze wyjaśnienia.
(4) Ważne jest zapewnienie przejrzystości w stosunkach między urzędnikiem dochodzeniowym wyznaczonym przez ESMA zgodnie z art. 25i rozporządzenia (UE) nr 648/2012 a samym ESMA. Taka przejrzystość wymaga, aby akta urzędnika dochodzeniowego, oprócz zawiadomienia o ustaleniach, zawierały wszelkie uwagi CCP z państw trzecich lub powiązanych stron trzecich, zawiadomienie o ustaleniach, na podstawie którego ci CCP z państw trzecich lub te powiązane strony trzecie przedstawiły swoje uwagi, a także protokoły wszystkich przesłuchań.
(5) Zgodnie z art. 25 l ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań, ESMA może podjąć decyzję tymczasową o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej bez wcześniejszego wysłuchania osób, wobec których prowadzone jest dochodzenie lub postępowanie. Aby zapewnić skuteczność uprawnień ESMA do podejmowania decyzji tymczasowych, CCP z państw trzecich i powiązane strony trzecie, wobec których prowadzone jest dochodzenie, nie powinny mieć prawa dostępu do akt ani do bycia wysłuchanym, zanim urzędnik dochodzeniowy nie przekaże ESMA akt zawierających jego ustalenia lub zanim ESMA nie podejmie swojej decyzji tymczasowej. Aby jednak uszanować prawo do obrony, CCP z państw trzecich i powiązane strony trzecie powinny mieć prawo dostępu do akt, gdy tylko urzędnik dochodzeniowy przekaże ESMA akta wraz ze swoim zawiadomieniem o ustaleniach, a także prawo do bycia wysłuchanym jak najszybciej po podjęciu przez ESMA decyzji tymczasowej.
(6) W celu zapewnienia spójności okresy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec nadzorowanych podmiotów, doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów w odniesieniu do repozytoriów transakcji na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz fakt, że CCP z państw trzecich mają siedzibę poza Unią i ESMA musi koordynować działania egzekucyjne z organami w takich jurysdykcjach państw trzecich. Okresy przedawnienia należy obliczać zgodnie z obowiązującym prawodawstwem Unii dotyczącym aktów Rady i Komisji, a w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 3 .
(7) Zgodnie z art. 25 m ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 kwoty grzywien i okresowych kar pieniężnych pobrane przez ESMA przypisuje się do budżetu ogólnego Unii. Grzywny i okresowe kary pieniężne pobrane przez ESMA powinny być wpłacane na oprocentowane rachunki do czasu, gdy nabiorą ostatecznego charakteru. W przypadku każdej decyzji o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej kwoty pobrane przez ESMA powinny być wpłacane na odrębny rachunek lub subkonto w celu zapewnienia identyfikowalności do czasu, kiedy decyzja nabie- rze ostatecznego charakteru.
(8) W celu zapewnienia niezwłocznego wykonywania przez ESMA skutecznych uprawnień nadzorczych i egzekucyjnych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: