uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 2 ustanawia wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym wymagania dotyczące instalacji podzespołów na statkach powietrznych.
(2) Do nowego podzespołu instalowanego podczas obsługi technicznej statku powietrznego dołącza się formularz 1 EASA wydany zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 3 , który poświadcza zgodność nowego komponentu z zatwierdzonymi danymi projektowymi.
(3) Aby ustanowić bardziej proporcjonalne i efektywne wymagania dotyczące nowych podzespołów, w rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadzono niedawno rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/699 4 zmiany mające na celu zniesienie wymogu poświadczania zgodności nowych podzespołów, których wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji statków powietrznych jest nieznaczny w przypadku niezgodności z ich projektem, a także umożliwienie ich montażu na wyrobach certyfikowanych jako typ bez wydania formularza 1 EASA.
(4) Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014, aby umożliwić instalację takich nowych podzespołów podczas obsługi technicznej.
(5) Jeśli chodzi o podzespoły podlegające obsłudze technicznej, formularz 1 EASA powinien być wydawany zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014 w celu poświadczenia, że określone prace związane z obsługą techniczną tych podzespołów zostały przeprowadzone zgodnie z mającymi zastosowanie wymaganiami.
(6) Aby osiągnąć ten sam cel w zakresie proporcjonalności i efektywności, jak w niedawno zmienionym rozporządzeniu (UE) nr 748/2012, w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 należy wprowadzić takie samo złagodzenie wymagań odnośnie do obsługi technicznej podzespołów, w odniesieniu do których wydanie formularza 1 EASA nie jest wymagane.
(7) Rozporządzenie (UE) nr 748/2012 zostało zmienione odnośnie do określania, zatwierdzania, formatowania i udostępniania instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu (ICA) oraz poprzez ustanowienie ICA jako części certyfikatu typu statku powietrznego. Ma to wpływ na definicję "stosownych danych obsługowych" w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014, która w związku z tym powinna zostać zmieniona w celu zapewnienia spójności z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012.
(8) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1383 5 wprowadzono okres przejściowy dotyczący zatwierdzania organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu, w tym obsługi technicznej. Wspomniany okres przejściowy kończy się w dniu 24 września 2021 r. Z uwagi na trwającą pandemię COVID-19 należy przedłużyć ten okres przejściowy o sześć miesięcy w celu uniknięcia dodatkowego obciążenia branży w czasie kryzysu oraz ułatwienia przestrzegania nowych zasad i procedur wprowadzanych tym rozporządzeniem.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 07/2019 6 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(10) Art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 odnosi się do daty wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2019/1383, natomiast powinien odnosić się do daty rozpoczęcia jego stosowania. Dlatego należy sprostować art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(11) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 zawiera błędne odniesienia do odpowiednich wymagań dotyczących kwalifikacji personelu poświadczającego w części M i w części CAO. Dlatego należy sprostować art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(12) Art. 8 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 jest identyczny z art. 3 ust. 7 tego rozporządzenia. W celu usunięcia tego powielenia należy sprostować art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(13) Należy również sprostować niektóre błędy redakcyjne powodujące trudności z interpretacją niektórych przepisów w załącznikach I, III, Vb i Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.145.20 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/700 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do danych obsługowych oraz instalacji niektórych podzespołów statku powietrznego podczas obsługi technicznej |
Data aktu: | 26/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 18/05/2022, 18/05/2021 |