DECYZJA RADY (UE) 2021/486
z dnia 15 lutego 2021 r. 1
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w drodze procedury pisemnej przez uczestników Uzgodnienia sektorowego w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych zawartego w załączniku III do Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w odniesieniu do uzgodnionych warunków dotyczących tymczasowego odroczenia spłaty kapitału
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wytyczne zawarte w Porozumieniu w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w tym w Uzgodnieniu sektorowym w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych (zwanym dalej "uzgodnieniem sektorowym dotyczącym statków powietrznych") zawartym w załączniku III do tego porozumienia, mają zastosowanie w Unii na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 2 .
(2) Zgodnie z art. 28 uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych propozycje dotyczące uzgodnionych warunków mają być kierowane do Sekretariatu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
(3) Pandemia COVID-19 oraz wynikające z niej pogorszenie koniunktury gospodarczej poważnie dotknęły sektor lotnictwa cywilnego borykający się z zagrożeniem w postaci problemów z płynnością krótkoterminową operatorów statków powietrznych i nabywców nowych statków powietrznych i silników. W świetle obecnego i postępującego pogorszenia koniunktury gospodarczej oraz w celu ograniczenia poważnych skutków kryzysu, Unia powinna zaproponować uzgodnione warunki dotyczące tymczasowego odroczenia spłaty kapitału dla nabywców nowych statków powietrznych i silników (zwane dalej "proponowanymi uzgodnionymi warunkami").
(4) Zgodnie z częścią 4 sekcja 3 uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych uczestnicy uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych mają podjąć decyzję, w drodze procedury pisemnej, w sprawie proponowanych uzgodnionych warunków.
(5) Proponowane uzgodnione warunki umożliwiłyby nabywcom nowych statków powietrznych określonych w art. 8 lit. a) pkt 1 uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych oraz nabywcom silników i części zamiennych określonych w art. 20 lit. a), b) i c) uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych odroczenie spłaty kapitału kredytu o 12 miesięcy po dostawie nabytych towarów lub - w razie spełnienia określonych warunków - 18 miesięcy po dostawie nabytych towarów.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych uzgodnionych warunków, w drodze procedury pisemnej, stosowanej przez uczestników uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych, gdyż proponowane uzgodnione warunki, po ich uzgodnieniu, będą wiążące dla Unii i będą w stanie w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie (UE) nr 1233/2011,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: