uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 3 i art. 13 ust. 6,
(1) Aby zapewnić dokładne wdrożenie badania reprezentacyjnego w dziedzinie "dochody i warunki życia", EU-SILC, Komisja powinna określić informacje techniczne dotyczące zbioru danych, formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz szczegółowe uregulowania dotyczące raportów jakości i ich treść.
(2) Badanie EU-SILC jest kluczowym instrumentem zapewniającym informacje wymagane przez europejski semestr i Europejski filar praw socjalnych, w szczególności dotyczące rozkładu dochodów, ubóstwa i wykluczenia społecznego, a także odnośnej polityki UE w obszarach warunków życia i ubóstwa, w tym ubóstwa dzieci, dostępu do opieki zdrowotnej i innych usług, warunków mieszkaniowych, nadmiernego zadłużenia i jakości życia. Jest też najważniejszym źródłem danych do celów mikrosymulacji i szybkich szacunków dotyczących rozkładu dochodów i wskaźników ubóstwa.
(3) Międzynarodowa porównywalność krajowych i regionalnych statystyk dotyczących dochodów i warunków życia wymaga stosowania klasyfikacji statystycznych jednostek terytorialnych, kształcenia, zawodów i sektorów gospodarki, kompatybilnych z klasyfikacjami NUTS 2 , ISCED 3 , ISCO 4 i NACE 5 . Uwzględnić należy także zalecenia Organizacji Narodów Zjednoczonych zawarte w podręczniku dotyczącym statystyki dochodów gospodarstw domowych autorstwa grupy z Canberry.
(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu określono informacje techniczne dotyczące zbioru danych, formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji z państw członkowskich do Komisji (Eurostatu) oraz szczegółowe uregulowania dotyczące przekazywania i treści raportów jakości w dziedzinie "dochody i warunki życia" (EU-SILC).
Definicje
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Pojęcia statystyczne i opis zmiennych
Charakterystyka populacji statystycznych i jednostek objętych obserwacją oraz zasady dotyczące respondentów
W przypadku przeprowadzania wywiadu w zastępstwie rejestruje się dane identyfikujące osobę, która udziela informacji. 8. Szczegółową charakterystykę identyfikacji gospodarstw domowych i osób określono w załączniku III.
Okresy odniesienia
Szczegółowa charakterystyka próby
Okresy i metody zbierania danych
Zasady kontynuacji uczestnictwa w badaniu
Wspólne standardy redagowania, imputacji, ważenia i estymacji danych
Formaty przekazywania informacji
Raporty jakości
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Definicje pojęć statystycznych
Dochód pracownika najemnego definiuje się jako całkowite wynagrodzenie, w gotówce lub w naturze, płacone pracownikowi najemnemu przez pracodawcę w zamian za wykonaną przez niego pracę podczas okresu odniesienia dochodu.
Na dochód pracownika najemnego składają się:
Pojęcie to odnosi się do pieniężnego składnika wynagrodzenia pracownika najemnego w gotówce, wypłacanego pracownikowi przez pracodawcę. Obejmuje wartość składek na ubezpieczenie społeczne i podatku dochodowego płaconego przez pracownika najemnego lub pracodawcę w imieniu pracownika najemnego do systemów ubezpieczeń społecznych lub organów podatkowych.
Dochody brutto pracownika najemnego w formie pieniężnej lub zbliżonej do pieniężnej obejmują następujące elementy:
Dochody brutto pracownika najemnego w formie pieniężnej lub zbliżonej do pieniężnej nie obejmują:
Pozycja ta odnosi się do niepieniężnych składników dochodu, które mogą być zapewniane przez pracodawcę bezpłatnie lub po obniżonej cenie na rzecz pracownika najemnego, jako część "pakietu" zawartego w umowie o pracę. (Jeżeli towary lub usługi są zapewniane zarówno do prywatnego jak i służbowego użytku, należy oszacować ich wykorzystanie do celów prywatnych jako część wykorzystania ogółem, a następnie odsetek ten odnieść do wartości całkowitej).
Dochody brutto pracownika najemnego inne niż pieniężne obejmują:
Wartość zapewnianych bezpłatnie towarów i usług należy obliczać według ich wartości rynkowej. Wartość towarów i usług zapewnianych po obniżonej cenie należy obliczać jako różnicę między wartością rynkową a wartością płaconą przez pracownika najemnego.
Dochody brutto pracownika najemnego inne niż pieniężne nie obejmują:
Składki płacone przez pracodawców oznaczają płatności dokonywane podczas okresu odniesienia dochodu przez pracodawcę na rzecz pracowników najemnych do instytucji ubezpieczeniowych (funduszy ubezpieczeń społecznych i prywatnych funduszy ubezpieczeniowych). Termin ten obejmuje składki ustawowe, konwencjonalne lub umowne związane z ubezpieczeniem przeciw różnym rodzajom ryzyka społecznego. Zazwyczaj obejmują one ustawowy system emerytalno-rentowy, ustawowe ubezpieczenie zdrowotne i zasiłek dla bezrobotnych. Składki płacone przez pracodawców płacone są na rzecz większości osób zatrudnionych i mogą być potrącane z ich wynagrodzenia, zgodnie z opublikowanymi zasadami.
Zmienna obejmuje:
Zmienna ta nie obejmuje dobrowolnych składek płaconych przez pracodawców.
Dochód osoby pracującej na własny rachunek oznacza dochód uzyskany w okresie odniesienia dochodu przez te osoby dla siebie lub członków rodziny w efekcie wykonywania pracy na własny rachunek. Praca wykonywana na własny rachunek odnosi się do prac, w przypadku których wynagrodzenie jest bezpośrednio zależne od zysków (lub potencjalnych zysków) pochodzących z wyprodukowanych towarów i usług (przy czym własna konsumpcja jest uważana za część zysków). Osoba pracująca na własny rachunek podejmuje decyzje operacyjne wpływające na jej przedsiębiorstwo lub powierza innym podejmowanie takich decyzji, ponosząc jednak odpowiedzialność za pomyślność przedsiębiorstwa. (W tym kontekście termin "przedsiębiorstwo" obejmuje także działalność jednej osoby). Wynagrodzenie za działalność hobbystyczną uznawane jest za przykład samozatrudnienia.
Jeżeli dane na temat dochodu, zebrane lub zestawione, odpowiadają wcześniejszemu okresowi czasu niż okres odniesienia, należy zastosować podstawowe dostosowania, aby zaktualizować dane do okresu odniesienia dochodu.
Dochód osoby pracującej na własny rachunek przedstawia się w podziale na:
Nie obejmują one:
Dochód z pracy na własny rachunek jest obliczany w następujący sposób:
W praktyce, jeżeli osoba pracująca na własny rachunek lub przedsiębiorstwo przygotowuje roczne sprawozdania w celach podatkowych, zyski/straty brutto obliczane są jako zyski/straty operacyjne netto wykazane w sprawozdaniu do celów podatkowych za ostatni okres 12 miesięcy, przed odliczeniem podatków dochodowych i obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne.
W przypadku braku sprawozdań rocznych, służących do celów podatkowych lub jako sprawozdanie gospodarcze, innym podejściem w celu zmierzenia dochodu uzyskiwanego z pracy na własny rachunek jest pozyskanie informacji o kwocie pieniędzy (i towarów) pobranych z przedsiębiorstwa do użytku własnego (do konsumpcji lub w celu oszczędności, włączając wartość rynkową towarów wyprodukowanych lub zakupionych, ale zużytych do celów osobistych).
1.2.2. Wartość towarów wyprodukowanych na własny użytek (HY170G)
Wartość towarów wyprodukowanych na własny użytek odnosi się do wartości żywności i napojów wytworzonych i skonsumowanych w ramach tego samego gospodarstwa domowego.
Wartość towarów wyprodukowanych na własny użytek oblicza się według wartości rynkowej wyprodukowanych towarów po odliczeniu wszystkich kosztów związanych z produkcją.
Wartość żywności i napojów powinna być włączona, jeżeli stanowi ona znaczący składnik dochodu na poziomie krajowym lub stanowi znaczący składnik dochodu określonej grupy gospodarstw domowych.
Ta wartość nie obejmuje:
Dochody z tytułu własności oznaczają dochód uzyskany minus narosłe koszty, podczas okresu odniesienia dochodu, przez właściciela aktywów finansowych lub rzeczowych aktywów trwałych nieprodukowanych (gruntów), w zamian za dostarczenie funduszy lub udostępnienie rzeczowych aktywów trwałych nieprodukowanych innemu podmiotowi.
Dochody z tytułu własności dzieli się na:
Odsetki (niewłączone do zysku/straty przedsiębiorstwa nieposiadającego osobowości prawnej), dywidendy i zyski z inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwa nieposiadające osobowości prawnej odnoszą się do wielkości odsetek z aktywów takich jak rachunek bankowy, certyfikaty depozytowe, obligacje itp., oraz dywidend i zysków z inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwo nieposiadające osobowości prawnej, w którym dana osoba nie pracuje, uzyskane podczas okresu odniesienia dochodu, minus narosłe koszty.
Dochód z wynajmu nieruchomości lub gruntów odnosi się do dochodu, uzyskanego podczas okresu odniesienia dochodu, z wynajmu nieruchomości (na przykład wynajmowanie mieszkania niewchodzącego do zysku/straty przedsiębiorstwa nieposiadającego osobowości prawnej, przychody/wpływy od stołowników lub lokatorów lub opłata otrzymywana za dzierżawiony grunt) po odliczeniu kosztów takich jak spłaty odsetek hipotecznych, drobne naprawy, konserwacje, ubezpieczenia i inne obciążenia.
Regularne emerytury i renty z prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez ESSPROS) odnoszą się do emerytur i rent dożywotnich otrzymywanych, w okresie odniesienia dochodu, w postaci dochodu z odsetek lub dywidend z indywidualnych prywatnych systemów ubezpieczeń, tzn. w pełni zorganizowanych systemów, w których składki zależą od wpłacającego, niezależnie od jego pracodawcy lub instytucji rządowych lub samorządowych.
Termin ten obejmuje:
Nie obejmuje on:
Świadczenia społeczne 6 są określane jako transfery bieżące otrzymywane przez gospodarstwa domowe podczas okresu odniesienia dochodu 7 , mające zmniejszyć ciężar finansowy związany z niektórymi nieprzewidywanymi sytuacjami lub potrzebami, dokonywane w ramach zbiorowo organizowanych systemów lub poza tymi systemami przez instytucje rządowe i samorządowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych.
Świadczenia społeczne obejmują wartość składek na ubezpieczenie społeczne i podatku dochodowego płaconego od tych świadczeń przez beneficjenta do systemów ubezpieczeń społecznych lub organów podatkowych.
Aby transfer klasyfikował się jako świadczenie społeczne, musi spełniać jedno z dwóch kryteriów:
Świadczenia społeczne dzielą się na:
Systemy składkowe są systemami ochrony społecznej, które wymagają płacenia składek, przez osoby zabezpieczone lub inne strony w ich imieniu, aby zagwarantować indywidualne prawo do świadczeń.
Systemy nieskładkowe są systemami ochrony społecznej, w których uprawnienia do otrzymywania świadczeń nie są warunkowane płaceniem składek przez osoby zabezpieczone lub inne strony w ich imieniu.
Świadczenia społeczne uzależnione od wysokości dochodów są świadczeniami wyraźnie lub domyślnie uzależnionymi od dochodów lub majątku beneficjenta lub od obu naraz, które nie mogą przekraczać pewnego ustalonego progu.
Świadczenia społeczne nieuzależnione od wysokości dochodów są świadczeniami, które nie są uzależnione od dochodów ani majątku beneficjenta ani od obu naraz, nie mogących przekraczać pewnego ustalonego progu.
Świadczenia społeczne nie obejmują:
Obejmują one:
Termin ten nie obejmuje:
Funkcja związana z mieszkalnictwem odnosi się do interwencji władz publicznych w celu udzielenia gospodarstwom domowym pomocy w ponoszeniu kosztów mieszkania. Zasadniczym kryterium dla określenia zakresu dodatku mieszkaniowego jest istnienie kryterium dochodowego kwalifikującego do przyznania dodatku.
Dodatki mieszkaniowe obejmują:
Termin ten nie obejmuje:
Zasiłki dla bezrobotnych odnoszą się do świadczeń, które zastępują, w całości lub w części, dochód stracony przez pracownika w wyniku utraty pracy zarobkowej; zapewniają utrzymanie (lub lepszy dochód) osobom wchodzącym lub powracającym na rynek pracy; rekompensują utratę zarobku z powodu bezrobocia częściowego; zastępują w całości lub w części dochód stracony przez pracownika w starszym wieku, który przechodzi na emeryturę przed ustawowym wiekiem emerytalnym ze względu na redukcje miejsc pracy z powodów ekonomicznych; pokrywają w części koszty szkolenia lub przekwalifikowania osób szukających zatrudnienia; pomagają osobom bezrobotnym pokryć koszty dojazdu lub zmiany miejsca zamieszkania w celu otrzymania zatrudnienia.
Termin ten obejmuje:
Nie obejmują one:
Funkcja związana z podeszłym wiekiem odnosi się do zapewnienia ochrony socjalnej przed zagrożeniami związanymi z podeszłym wiekiem: utratą dochodu, niewystarczającym dochodem, brakiem samodzielności przy wykonywaniu codziennych zadań, zmniejszonym uczestnictwem w życiu społecznym itd.
Świadczenia z tytułu wieku obejmują świadczenia, które zapewniają dochód zastępczy, gdy osoba w podeszłym wieku odchodzi z rynku pracy, lub gwarantują pewien dochód, gdy osoba osiągnęła wiek ustawowy.
Termin ten obejmuje:
Świadczenia z tytułu wieku nie obejmują:
Renty rodzinne odnoszą się do świadczeń, które zapewniają czasowy lub stały dochód osobom poniżej wieku emerytalnego po śmierci małżonka(-ki), partnera(-ki) lub najbliższego krewnego, zwykle, gdy ta osoba była głównym żywicielem.
Osobami pozostałymi przy życiu, kwalifikującymi się do otrzymania renty rodzinnej, mogą być współmałżonek lub były współmałżonek osoby zmarłej, jej dzieci, wnuki, rodzice lub inni krewni. W pewnych przypadkach świadczenie to może również być wypłacane osobie spoza rodziny.
Renta rodzinna jest zwykle przyznawana na podstawie prawa pochodnego, tzn. prawa, które pierwotnie przysługiwało innej osobie, której śmierć jest warunkiem przyznania świadczenia.
Renta rodzinna obejmuje:
Nie obejmują one:
Świadczenia chorobowe odnoszą się do świadczeń pieniężnych, które zastępują w całości lub w części utratę zarobków podczas czasowej niezdolności do pracy ze względu na chorobę lub uraz.
Świadczenia chorobowe obejmują:
Termin ten nie obejmuje:
Świadczenia dla osób niepełnosprawnych odnoszą się do świadczeń, które zapewniają dochód osobie poniżej ustawowego wieku emerytalnego, której zdolność do pracy i zarabiania jest ograniczona w wyniku niepełnosprawności fizycznej lub umysłowej, poniżej minimalnego poziomu ustalonego ustawowo.
Niepełnosprawność polega na pełnej lub częściowej niezdolności do prowadzenia działalności gospodarczej lub normalnego życia ze względu na zaburzenie fizyczne lub psychiczne, które prawdopodobnie jest trwałe lub utrzyma się dłużej niż minimalny ustalony okres czasu.
Świadczenia dla osób niepełnosprawnych obejmują:
Świadczenia dla osób niepełnosprawnych nie obejmują:
Dodatki edukacyjne odnoszą się do dotacji, stypendiów i innych rodzajów pomocy w celach edukacyjnych, otrzymywanej przez uczniów i studentów.
Świadczenia społeczne w obszarze "wykluczenie społeczne, gdzie indziej niesklasyfikowane" dotyczą "osób wykluczonych społecznie" lub "osób zagrożonych wykluczeniem społecznym". Ogólna grupa docelowa obejmuje osoby ubogie, migrantów, uchodźców, osoby uzależnione od narkotyków lub alkoholu oraz ofiary przemocy o charakterze przestępczym.
Termin ten obejmuje:
Określenie "regularne" nie sugeruje dokładnego harmonogramu i nie wymaga ścisłej częstotliwości. Może odpowiadać jednemu lub dwóm okresom:
1.4.2.1 Regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - otrzymywane (HY080G)
"Regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - otrzymywane" odnoszą się do płatności otrzymywanych regularnie, nawet raz do roku, dostępnych na potrzeby finansowania (regularnych) wydatków na spożycie.
Termin ten obejmuje:
Nie obejmują one:
1.4.2.2 Alimenty (HY081G) otrzymywane Alimenty obejmują:
Alimenty odnoszą się do kwot otrzymywanych na dzieci lub byłego współmałżonka i mogą pochodzić z tego samego lub innego kraju.
Alimenty nie obejmują:
Dochód uzyskiwany przez osoby poniżej 16 lat definiuje się jako dochód brutto uzyskiwany przez wszystkich członków gospodarstwa domowego poniżej 16 lat podczas okresu odniesienia dochodu.
Nie obejmuje on:
Spłata odsetek od kredytu hipotecznego dotyczy całkowitej kwoty brutto, przed odliczeniem ulg podatkowych lub kwoty wolnej od podatku, odsetek od kredytu hipotecznego obciążającego główne miejsce zamieszkania gospodarstwa domowego podczas okresu odniesienia dochodu.
Nie obejmuje ona:
Podatek dochodowy odnosi się do podatków od dochodu, zysków i zysków kapitałowych. Podatki te obliczane są według rzeczywistych lub przewidywanych dochodów osób indywidualnych, gospodarstw domowych lub jednostek podatkowych. Obejmują podatki nakładane na aktywa w postaci majątku, gruntu lub nieruchomości, jeżeli te aktywa są używane do oszacowania dochodu ich właścicieli. Należy uwzględnić również podatki związane z emeryturami i rentami z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez ESSPROS).
Podatki dochodowe obejmują:
W drodze wyjątku państwa członkowskie wykorzystujące dane z rejestrów oraz państwa członkowskie, dla których jest to najbardziej dogodne podejście, mogą zgłaszać podatki od "dochodu otrzymanego" w roku odniesienia dochodu, jeżeli tylko nieznacznie wpływa to na porównywalność.
Podatki dochodowe nie obejmują:
Składki na ubezpieczenie społeczne odnoszą się do składek pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, bezrobotnych, składek emerytalnych i innych składek (jeżeli mają zastosowanie) płaconych podczas okresu odniesienia dochodu do obowiązkowych państwowych systemów ubezpieczeń społecznych lub systemów prowadzonych przez pracodawców (emerytalnych i rentowych, zdrowotnych itd.).
Regularne podatki od majątku odnoszą się do podatków płatnych okresowo od własności lub korzystania z gruntu lub budynków przez właścicieli oraz do bieżących podatków płaconych od majątku netto i innych aktywów (biżuteria, inne zewnętrzne oznaki bogactwa). Regularne podatki od majątku, które należy zgłaszać, to podatki płacone podczas okresu odniesienia dochodu.
Regularne podatki od majątku obejmują:
Regularne podatki od majątku nie obejmują:
Termin ten odnosi się do podatków płatnych okresowo od własności lub korzystania z gruntu lub budynków, gdzie znajduje się lokal mieszkalny, przez właścicieli tego lokalu mieszkalnego. Regularne podatki, które należy zgłaszać, to podatki płacone podczas okresu odniesienia dochodu.
Składki na ubezpieczenie społeczne płacone przez pracodawców są określone w dochodzie pracownika najemnego.
Termin ten odnosi się do stałych kwot pieniędzy płaconych innym gospodarstwom domowym podczas okresu odniesienia dochodu.
Określenie "regularne" nie odnosi się do dokładnego harmonogramu i nie wymaga ścisłej częstotliwości. Może odpowiadać dwóm różnym terminom:
1.7.5.1 Regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - płacone (HY130G)
Termin ten odnosi się do stałych kwot pieniędzy płaconych innym gospodarstwom domowym podczas okresu odniesienia dochodu. Sumy te odnoszą się do regularnych płatności, nawet raz do roku, z dochodu.
Regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - płacone obejmują:
1.7.5.2 Alimenty - płacone (HY131G)
Alimenty odnoszą się do płatności na dzieci lub byłego współmałżonka, w tym samym lub innym kraju. Alimenty obejmują:
Alimenty nie obejmują:
Składniki dochodu netto uzyskuje się z odpowiadających im składników brutto po odliczeniu podatku dochodowego u źródła i składek na ubezpieczenie społeczne.
Składniki netto można przedstawiać:
Suma składników dochodu osobistego brutto wszystkich członków gospodarstwa domowego [dochody brutto pracownika najemnego w formie pieniężnej lub zbliżonej do pieniężnej (PY010G); samochód służbowy (PY021G), zyski lub straty brutto z pracy na własny rachunek (włączając tantiemy) (PY050G); emerytury i renty z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez ESSPROS) (PY080G), zasiłki dla bezrobotnych (PY090G); świadczenia z tytułu wieku (PY100G); renty rodzinne (PY110G); świadczenia chorobowe (PY120G); świadczenia dla osób niepełnosprawnych (PY130G); dodatki związane z edukacją (PY140G)] plus składniki dochodu brutto na poziomie gospodarstwa domowego [dochody z wynajmu nieruchomości lub gruntu (HY040G); dodatki rodzinne/związane z dziećmi (HY050G); dodatki/świadczenia z tytułu wykluczenia społecznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (HY060G); dodatki mieszkaniowe (HY070G); regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - otrzymywane (HY080G); odsetki, dywidendy, zyski z inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwa nieposiadające osobowości prawnej (HY090G); dochody uzyskiwane przez osoby poniżej 16 lat (HY110G)]
Suma składników dochodu osobistego brutto wszystkich członków gospodarstwa domowego [dochody brutto pracownika najemnego w formie pieniężnej lub zbliżonej do pieniężnej (PY010G); samochód służbowy (PY021G); pieniężne zyski lub straty brutto z pracy na własny rachunek (włączając tantiemy) (PY050G); emerytury i renty z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez ESSPROS) (PY080G), zasiłki dla bezrobotnych (PY090G); świadczenia z tytułu wieku (PY100G); renty rodzinne (PY110G); świadczenia chorobowe (PY120G); świadczenia dla osób niepełnosprawnych (PY130G); dodatki związane z edukacją (PY140G)] plus składniki dochodu brutto na poziomie gospodarstwa domowego [dochody z wynajmu nieruchomości lub gruntu (HY040G); dodatki rodzinne/związane z dziećmi (HY050G); dodatki/świadczenia z tytułu wykluczenia społecznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (HY060G); dodatki mieszkaniowe (HY070G); regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - otrzymywane (HY080G); odsetki, dywidendy, zyski z inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwa nieposiadające osobowości prawnej (HY090G); dochody uzyskiwane przez osoby poniżej 16 lat (HY110G)]; minus regularne podatki od majątku (HY120N); regularne transfery pieniężne między gospodarstwami domowymi - płacone (HY130G); podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne (HY140G)].
Oznacza to: HY020 = HY010 - HY120G - HY130G - HY140G.
Zmienna HY140G uwzględnia spłaty/zwroty związane z korektą podatku dochodowego, podatek dochodowy u źródła i składki na ubezpieczenie społeczne (jeżeli mają zastosowanie).
Całkowity dochód do dyspozycji (HY020) minus całkowite transfery netto plus świadczenia z tytułu wieku (PY100N) i renty rodzinne (PY110N) [tzn. całkowity dochód do dyspozycji (HY020) minus zasiłki dla bezrobotnych (PY090N); świadczenia chorobowe (PY120N); świadczenia dla osób niepełnosprawnych (PY130N); dodatki związane z edukacją (PY140N); dodatki rodzinne/związane z dziećmi (HY050N); dodatki/świadczenia z tytułu wykluczenia społecznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (HY060N); dodatki mieszkaniowe (HY070N)].
Całkowity dochód do dyspozycji (HY020) minus całkowite transfery netto [zasiłki dla bezrobotnych (PY090N); świadczenia z tytułu wieku (PY100N); renty rodzinne (PY110N); świadczenia chorobowe (PY120N); świadczenia dla osób niepełnosprawnych (PY130N); dodatki związane z edukacją (PY140N); dodatki rodzinne/związane z dziećmi (HY050N); dodatki/świadczenia z tytułu wykluczenia społecznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (HY060N); dodatki mieszkaniowe (HY070N)].
całkowity dochód do dyspozycji gospodarstwa domowego podzielony przez jego "wielkość ekwiwalentną".
odnosi się do zmodyfikowanej skali ekwiwalentności OECD (w której przypisuje się wagę 1,0 pierwszej osobie dorosłej i 0,5 każdej kolejnej osobie w wieku co najmniej 14 lat mieszkającej w gospodarstwie domowym oraz 0,3 - każdemu dziecku w wieku poniżej 14 lat).
Składki wpłacane do indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych w okresie odniesienia dochodu odnoszą się do strategii emerytalnych wybranych przez gospodarstwa domowe z własnej inicjatywy i dla własnego dobra, niezależnie od ich pracodawców lub instytucji rządowych i samorządowych, poza systemami ubezpieczeń społecznych.
Składki te są odpowiednikiem emerytur i rent z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte ESSPROS) (PY080G).
Termin ten obejmuje składki do indywidualnych systemów emerytalnych i rentowych obejmujących świadczenia z tytułu wieku, śmierci żywiciela rodziny, chorób, niepełnosprawności i bezrobocia.
Identyfikacja gospodarstw domowych i osób
Numer identyfikacyjny gospodarstwa domowego
Numer identyfikacyjny osoby
Identyfikacja gospodarstw domowych i osób
Numer identyfikacyjny osoby
Szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości
PRZETWARZANIE STATYSTYCZNE
Schemat losowania
Jednostka próby
Opis jednostek próby.
Źródła inne niż badania
Opis każdego pojedynczego źródła i sposobu ich łączenia
Zbieranie danych
Należy opisać metodę, za pomocą której otrzymano zmienne dochodu na poziomie składnika oraz ich formę (np. brutto, po odliczeniu podatku dochodowego u źródła i składek na ubezpieczenie społeczne, po odliczeniu podatku dochodowego u źródła, po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne).
Dla każdej fali podaje się rozkład członków gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat w podziale według "statusu danych" oraz "rodzaju wywiadu", dla każdej osoby z próby, dla współrezydentów i dla całości.
Wspomnieć należy ewentualne rozbieżności między krajowymi zasadami kontynuacji badania, a standardowymi zasadami EU-SILC.
Zestawianie danych
W przypadku imputacji wyjaśnia się jej zakres oraz powody jej stosowania.
Dla przekrojowego składnika EU-SILC oraz dla każdej fali (w przypadku różnic) składnika panelowego EU-SILC opisuje się procedurę imputacji zastosowaną w przypadku pozycyjnego braku odpowiedzi. Zgłasza się wykaz zmiennych, w przypadku których zastosowano imputację, oraz liczbę imputacji wyrażoną jako odsetek całkowitej liczby obserwacji na zmienną.
Jeśli suma składników dochodu jest różna od całkowitego dochodu, wyjaśnia się tego przyczyny.
DOKŁADNOŚĆ I WIARYGODNOŚĆ
Błąd losowy
Dla każdego roku w odniesieniu do składników dochodu zgłasza się średnią i łączną liczbę obserwacji (przed imputacją i po niej) oraz standardowe błędy na poziomie krajowym i regionalnym (NUTS 2).
Błąd pomiaru
Opisać należy różne źródła błędów pomiaru, które mogą wystąpić w badaniu. Obejmuje to opis wzoru kwestionariusza, wykorzystania laboratorium poznawczego (w stosownych przypadkach), testowania kwestionariusza w terenie, skutków wynikających z jego struktury, treści i sformułowania, a także informacje na temat intensywności i efektywności szkolenia dotyczącego wywiadów: liczba dni, testowanie umiejętności przed rozpoczęciem prac w terenie (wskaźnik powodzenia itp.), informacje o badaniach oceniających wpływ ankietera, takich jak powtórne wywiady, sprawdzanie zapisów, doświadczenia z podziałem próby (jeżeli są dostępne) oraz wyniki badań opartych na modelach (jeżeli są dostępne). Podać należy odsetek wywiadów w zastępstwie.
Błąd braku odpowiedzi:
Osiągnięta wielkość próby (netto)
Przedstawia się następujące informacje w odniesieniu do osiągniętej wielkości próby:
Jednostkowy brak odpowiedzi
Dla każdej fali należy podać: rozkład gospodarstw domowych (jednostek podstawowych i jednostek zastępowanych, w stosownych przypadkach) w podziale na: "zapis kontaktu z adresem", "wynik realizacji kwestionariusza gospodarstwa domowego" oraz "stopień realizacji wywiadu gospodarstwa domowego".
Dla pierwszej fali wskaźnik jednostkowego braku odpowiedzi przedstawia się zgodnie ze wzorami przedstawionymi poniżej.
Dla całej próby jednostkowy brak odpowiedzi oblicza się przez usunięcie z licznika i mianownika poniższych wzorów jednostek, które są poza zakresem, zgodnie z zasadami kontynuacji uczestnictwa w badaniu.
NRh = (1-(Ra * Rh)) * 100
Gdzie:
Ra = liczba adresów, z którymi nawiązano kontakt/liczba ważnych wybranych adresów
Ra to wskaźnik kontaktu z adresem
Rh = liczba zakończonych i zaakceptowanych do bazy danych wywiadów gospodarstwa domowego/liczba kwalifikujących się do badania gospodarstw domowych pod adresami, z którymi nawiązano kontakt Rh to odsetek zakończonych wywiadów gospodarstwa domowego zaakceptowanych do bazy danych
W przypadku państw członkowskich, które stosują zastępowanie jednostek w razie jednostkowego braku odpowiedzi, wskaźniki braku odpowiedzi oblicza się przed zastąpieniem i po zastąpieniu jednostek.
NRp=(1-(Rp)) * 100
Gdzie:
Rp = liczba zakończonych wywiadów indywidualnych/liczba kwalifikujących się do badania osób w gospodarstwach domowych, których wywiady zostały zakończone i zaakceptowane do bazy danych. Rp to odsetek zakończonych wywiadów indywidualnych w obrębie gospodarstw domowych, zaakceptowanych do bazy danych.
* NRp = (1-(Ra * Rh * Rp)) * 100
W przypadku państw członkowskich, które stosują zastępowanie jednostek w razie jednostkowego braku odpowiedzi, wskaźniki braku odpowiedzi oblicza się przed zastąpieniem i po zastąpieniu jednostek.
W przypadku państw członkowskich, w których zamiast próby gospodarstw domowych (adresów) wybrano próbę osób, wskaźniki indywidualnych braków odpowiedzi oblicza się dla "wybranego respondenta", dla wszystkich osób indywidualnych w wieku co najmniej 16 lat oraz dla niewybranego respondenta.
Dla drugiej fali i kolejnych fal przedstawia się następujące informacje:
Odsetek gospodarstw domowych, z którymi z powodzeniem przeprowadzono wywiad i które zostały przeniesione do fali t (z fali t-1) lub nowo utworzone lub dodane w czasie fali t, z wyłączeniem tych, które są poza zakresem (na podstawie zasad kontynuacji badania) lub są nie istnieją.
Odsetek gospodarstw domowych przeniesionych celem kontynuacji uczestnictwa w badaniu do fali t+1 spośród gospodarstw domowych przyjętych do fali t z fali t-1, z wyłączeniem tych, które są poza zakresem (na podstawie zasad kontynuacji uczestnictwa w badaniu) lub nie istnieją.
Liczba gospodarstw domowych przeniesionych z fali t do fali t+1 w porównaniu z liczbą gospodarstw domowych przyjętych w celu kontynuacji uczestnictwa w badaniu do fali t z fali t-1.
Stosunek liczby gospodarstw domowych przyjętych do bazy danych w fali t do liczby gospodarstw domowych przyjętych do bazy danych w fali t-1.
Wskaźnik odpowiedzi dla osób z próby
Odsetek osób z próby, z którymi z powodzeniem przeprowadzono wywiad, spośród tych, które zostały przeniesione do fali t (z fali t-1) lub nowo utworzone lub dodane w czasie fali t, z wyłączeniem tych, które są poza zakresem (na podstawie zasad kontynuacji badania).
Odsetek współrezydentów wybranych w fali 1, z którymi z powodzeniem przeprowadzono wywiad, spośród tych, które przeniesiono do fali t (z fali t-1).
Odsetek osób z próby, z którymi z powodzeniem przeprowadzono wywiad w fali t, spośród wszystkich wybranych osób z próby, z wyłączeniem tych, które zmarły lub okazały się nie kwalifikować do badania (być poza zakresem), w podziale na przyczyny braku odpowiedzi.
Stosunek liczby zakończonych wywiadów indywidualnych w fali t do liczby zakończonych wywiadów indywidualnych w fali t-1. Wskaźnik ten definiuje się dla osób z próby i dla wszystkich osób łącznie z osobami nie z próby w wieku co najmniej 16 lat oraz dla współrezydentów w wieku co najmniej 16 lat wybranych w pierwszej fali.
Stosunek liczby zakończonych wywiadów bezpośrednich osób nie z próby w wieku co najmniej 16 lat w fali t do liczby wszystkich osób nie z próby w wieku co najmniej 16 lat wymienionych w gospodarstwach domowych zaakceptowanych do bazy danych w fali t lub wymienionych w ostatnio przeprowadzonych wywiadach dla gospodarstw domowych, które to osoby zostały przeniesione z fali t-1 do fali t celem kontynuacji uczestnictwa w badaniu, ale nie udało się z nimi przeprowadzić wywiadu w fali t.
W przypadku braku odpowiedzi lub wycierania próby w niektórych podpopulacjach (np. młodzi ludzie w państwach wybranych respondentów, inne gospodarstwa domowe, z którymi trudno się skontaktować) dla każdej z tych podpopulacji przedstawia się:
Opis środków przyjętych w celu skorygowania braku odpowiedzi lub wycierania próby.
Ocenę wpływu tych środków, tj. w jakim stopniu korygują one brak odpowiedzi lub wycieranie próby; wskaźnik: odsetek podpopulacji w osiągniętej próbie w stosunku do odsetka podpopulacji w operacie losowania/wylosowanej próbie.
Ocenę trudności, jakie mogą wystąpić pośrednio spowodowane zastosowaniem takich środków (np. kalibrowanie powodujące wysokie i zmienne wagi).
Pozycyjny brak odpowiedzi
W odniesieniu do zmiennych dochodu przedstawia się następujące informacje dla każdej fali:
Błędy przetwarzania
Opisać należy kontrole wprowadzania danych, kontrole kodowania oraz system redagowania danych. Przedstawić należy główne błędy wykryte po zakończeniu zbierania danych oraz listę zasad redagowania dla dochodu i zmiennych dochodu.
Procedury wdrażania zasad kontynuacji badania (zgodnie z art. 8).
Wskaźniki powtórnych wywiadów między falą 1 i każdą kolejną falą (z uwzględnieniem również ponownych wpisów), mając na uwadze również wskaźnik wywiadów poza zakresem (tj. spośród tych, z którymi przeprowadzono wywiady w fali 1, odsetek w fali t a) osób indywidualnych w gospodarstwach domowych, z którymi przeprowadzono wywiad, b) osób indywidualnych poza zakresem i c) osób indywidualnych, z którymi nie przeprowadzono wywiadów z powodów innych niż bycie poza zakresem).
Wskaźniki powtórnych wywiadów (od fali t-1 do t) dla osób, które opuściły swoje pierwotne gospodarstwo domowe, w podziale według płci.
Wskaźniki powtórnych wywiadów (od fali t-1 do t) dla osób młodych (16-35), które opuściły dom rodzinny, w podziale według płci.
Korekta danych - strategia
Przedstawić należy informacje na temat strategii opracowanej w celu zapewnienia przejrzystości upowszechnianych danych, zgodnie z którą zestawione dane wstępne są następnie poddawane korekcie. Jeżeli dane poddawane są korekcie, należy to zgłosić.
Korekta danych - praktyka
Harmonogram korekt
Główne powody korekt i ich charakter (dostępne nowe źródła danych, nowe metody itd.)
Średnia wielkość korekt i ich kierunek
Wyjaśnienie różnic między danymi wstępnymi a ostatecznymi
Data upowszechnienia wyników krajowych.
SPÓJNOŚĆ I PORÓWNYWALNOŚĆ
Spójność - badanie budżetów gospodarstw domowych (HBS)
Dla każdego roku, dla którego dostępne są informacje, sporządza się porównanie zmiennych dochodu z HBS.
Spójność - rachunki narodowe
Dla każdego roku sporządza się porównanie głównych zmiennych docelowych z rachunkami narodowymi.
Spójność - wewnętrzna
Dla każdego roku zgłasza się przypadki braku spójności w zbiorze danych EU-SILC, wraz z wyjaśnieniem takich niespójności.
KOSZT I OBCIĄŻENIE
Obciążenie respondentów
Średni czas trwania wywiadu na gospodarstwo domowe oblicza się jako sumę czasu trwania wszystkich wywiadów gospodarstw domowych plus sumę czasu trwania wszystkich wywiadów indywidualnych, podzielone przez liczbę kwestionariuszy gospodarstwa domowego wypełnionych i zaakceptowanych do bazy danych.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.336.133 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/2242 określające informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, ustanawiające formaty techniczne oraz określające szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie dochody i warunki życia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 |
Data aktu: | 16/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 19/01/2020 |