Decyzja wykonawcza 2019/1970 zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis), załącznik II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu niektórych regionów Hiszpanii oficjalnie wolnych od brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu wolne od choroby Aujeszkyego i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów Włoch

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1970
z dnia 26 listopada 2019 r.
zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu "oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis)", załącznik II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu niektórych regionów Hiszpanii oficjalnie wolnych od brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu "wolne od choroby Aujeszkyego" i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów Włoch

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 8378)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami 1 , w szczególności jej załącznik A rozdział 1 sekcja II,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 2 , w szczególności jej art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 2 oraz załącznik A rozdział II pkt 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 91/68/EWG określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel owcami i kozami w Unii. Ustanowiono w niej warunki, zgodnie z którymi państwa członkowskie lub ich regiony mogą być uznawane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(2) Decyzja Komisji 93/52/EWG 3  stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w załączniku II do tej decyzji są uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie 91/68/EWG.

(3) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że wspólnota autonomiczna Murcji, prowincja Toledo we wspólnocie autonomicznej Kastylia-La Mancha oraz prowincje Huelva, Sewilla i Kordoba we wspólnocie autonomicznej Andaluzji spełniają warunki określone w dyrektywie 91/68/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(4) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, wspólnota autonomiczna Murcji, prowincja Toledo we wspólnocie autonomicznej Kastylia-La Mancha oraz prowincje Huelva, Sewilla i Kordoba we wspólnocie autonomicznej Andaluzji powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 93/52/EWG.

(6) Dyrektywa 64/432/EWG ma zastosowanie do handlu bydłem i trzodą chlewną w Unii. Określono w niej warunki, zgodnie z którymi państwo członkowskie może być uznane za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(7) Art. 2 decyzji Komisji 2003/467/WE 4  stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w rozdziale 2 załącznika II do tej decyzji uznaje się za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(8) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że wspólnota autonomiczna Aragonii i prowincja León we wspólnocie autonomicznej Kastylia i León spełniają warunki określone w dyrektywie 64/432/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(9) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, wspólnota autonomiczna Aragonii oraz prowincja León we wspólnocie autonomicznej Kastylia i León powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2003/467/WE.

(11) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że jeżeli państwo członkowskie uzna, iż jego terytorium lub część jego terytorium są wolne od choroby Aujeszkyego, przedkłada ono Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w handlu wewnątrzunijnym trzodą chlewną.

(12) Art. 9 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania choroby Aujeszkyego na całym terytorium lub jego części może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w handlu wewnątrzunijnym trzodą chlewną.

(13) W decyzji Komisji 2008/185/WE 5  określono dodatkowe gwarancje wymagane przy przemieszczaniu trzody chlewnej między państwami członkowskimi. Gwarancje te związane są z klasyfikacją państw członkowskich lub ich regionów zależnie od ich statusu w odniesieniu do choroby Aujeszkyego.

(14) W załączniku I do decyzji 2008/185/WE wymieniono państwa członkowskie lub ich regiony wolne od choroby Aujeszkyego.

(15) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację wskazującą, że region Friuli-Wenecja Julijska spełnia warunki określone w decyzji 2008/185/WE umożliwiające uznanie tego obszaru za wolny od choroby Aujeszkyego.

(16) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, region Friuli-Wenecja Julijska powinien zostać uznany za wolny od choroby Aujeszkyego.

(17) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2008/185/WE.

(18) Załącznik II do decyzji 2008/185/WE zawiera wykaz państw członkowskich lub ich regionów, w których wprowadzone zostały zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego.

(19) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uzyskania zatwierdzenia krajowego programu zwalczania choroby Aujeszkyego dla regionów Piemont i Umbria i w celu uwzględnienia tych regionów w załączniku II do decyzji 2008/185/WE.

(20) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, należy zatwierdzić programy zwalczania choroby Aujeszkyego dla regionów Piemont i Umbria.

(21) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2008/185/WE.

(22) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do decyzji 93/52/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W załączniku II do decyzji 2003/467/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku II do decyzji 93/52/EWG wpis dotyczący Hiszpanii otrzymuje brzmienie:

"W Hiszpanii:

- wspólnota autonomiczna Aragonii,

- wspólnota autonomiczna Andaluzji: prowincje Kadyks, Kordoba, Huelva i Sewilla,

- wspólnota autonomiczna Asturii,

- wspólnota autonomiczna Balearów,

- wspólnota autonomiczna Wysp Kanaryjskich,

- wspólnota autonomiczna Kantabrii,

- wspólnota autonomiczna Kastylia-La Mancha,

- wspólnota autonomiczna Kastylia i León,

- wspólnota autonomiczna Katalonii,

- wspólnota autonomiczna Estremadury,

- wspólnota autonomiczna Galicji,

- wspólnota autonomiczna La Rioja,

- wspólnota autonomiczna Madrytu,

- wspólnota autonomiczna Murcji,

- wspólnota autonomiczna Nawarry,

- wspólnota autonomiczna Kraju Basków,

- wspólnota autonomiczna Walencji.".

ZAŁĄCZNIK  II

W rozdziale 2 załącznika II do decyzji 2003/467/WE wpis dotyczący Hiszpanii otrzymuje brzmienie:

"W Hiszpanii:

- wspólnota autonomiczna Andaluzji: prowincje Almeria, Granada i Jaen,

- wspólnota autonomiczna Aragonii,

- wspólnota autonomiczna Asturii,

- wspólnota autonomiczna Balearów,

- wspólnota autonomiczna Wysp Kanaryjskich,

- wspólnota autonomiczna Kastylia-La Mancha,

- wspólnota autonomiczna Kastylia i León: prowincje Burgos, Soria, Valladolid i Zamora,

- wspólnota autonomiczna Katalonii,

- wspólnota autonomiczna Galicji,

- wspólnota autonomiczna La Rioja,

- wspólnota autonomiczna Madrytu,

- wspólnota autonomiczna Murcji,

- wspólnota autonomiczna Nawarry,

- wspólnota autonomiczna Kraju Basków,

- wspólnota autonomiczna Walencji.".

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK I

Państwa członkowskie lub ich regiony, które są wolne od choroby Aujeszkyego i w których zabronione jest szczepienie
Kod ISO Państwo członkowskie Regiony
BE Belgia Wszystkie regiony
CZ Czechy Wszystkie regiony
DK Dania Wszystkie regiony
DE Niemcy Wszystkie regiony
IE Irlandia Wszystkie regiony
FR Francja Departamenty Ain, Aisne, Allier, Alpes-de-Haute-Provence, AlpesMaritimes, Ardèche, Ardennes, Ariège, Aube, Aude, Aveyron, Bas-Rhin, Bouches-du-Rhône, Calvados, Cantal, Charente, Charente-Maritime, Cher, Corrèze, Côte-d'Or, Côtes-d'Armor, Creuse, Deux-Sèvres, Dordogne, Doubs, Drôme, Essonne, Eure, Eure-et-Loir, Finistère, Gard, Gers, Gironde, Hautes-Alpes, Hauts-de-Seine, Haute Garonne, Haute-Loire, Haute-Marne, Hautes-Pyrénées, Haut-Rhin, Haute-Saône, Haute-Savoie, Haute-Vienne, Hérault, Indre, Ille-et-Vilaine, Indre-et-Loire, Isère, Jura, Landes, Loire, Loire-Atlantique, Loir-et-Cher, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Lozère, Maine-et-Loire, Manche, Marne, Mayenne, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Morbihan, Moselle, Nièvre, Nord, Oise, Orne, Paris, Pas-de-Calais, Pyrénées-Atlantiques, Pyrénées-Orientales, Puy-de-Dôme, Réunion, Rhône, Sarthe, Saône-et-Loire, Savoie, Seine-et-Marne, Seine-Maritime, Seine-Saint-Denis, Somme, Tarn, Tarn-et-Garonne, Territoire de Belfort, Val-de-Marne, Val-d'Oise, Var, Vaucluse, Vendée, Vienne, Vosges, Yonne, Yvelines
IT Włochy Autonomiczna prowincja Bolzano Region Friuli-Wenecja Julijska
CY Cypr Wszystkie regiony
LU Luksemburg Wszystkie regiony
HU Węgry Wszystkie regiony
NL Niderlandy Wszystkie regiony
AT Austria Wszystkie regiony
PL Polska Następujące powiaty województwa podlaskiego: augustowski, białostocki, Białystok, bielski, hajnowski, moniecki, sejneński, siemiatycki, sokólski, suwalski, Suwałki
SI Słowenia Wszystkie regiony
SK Słowacja Wszystkie regiony
FI Finlandia Wszystkie regiony
SE Szwecja Wszystkie regiony
UK Zjednoczone Królestwo Wszystkie regiony

ZAŁĄCZNIK II

Państwa członkowskie lub ich regiony, w których wprowadzono zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego

Kod ISO Państwo członkowskie Regiony
ES Hiszpania Wszystkie regiony
IT Włochy Region Emilia-Romania

Region Lombardia

Region Piemont

Region Umbria

Region Wenecja Euganejska

LT Litwa Wszystkie regiony
PL Polska Województwo dolnośląskie: wszystkie powiaty

Województwo kujawsko-pomorskie: wszystkie powiaty

Województwo lubelskie: wszystkie powiaty

Województwo lubuskie: wszystkie powiaty

Województwo łódzkie: wszystkie powiaty

Województwo małopolskie: wszystkie powiaty

Województwo mazowieckie: wszystkie powiaty

Województwo opolskie: wszystkie powiaty

Województwo podkarpackie: wszystkie powiaty

Następujące powiaty województwa podlaskiego: grajewski, kolneński, łomżyński, Łomża, wysokomazowiecki, zambrowski

Województwo pomorskie: wszystkie powiaty

Województwo śląskie: wszystkie powiaty

Województwo świętokrzyskie: wszystkie powiaty

Województwo warmińsko-mazurskie: wszystkie powiaty

Województwo wielkopolskie: wszystkie powiaty

Województwo zachodniopomorskie: wszystkie powiaty"

1 Dz.U. L 46 z 19.2.1991, s. 19.
2 Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.
3 Decyzja Komisji 93/52/EWG z dnia 21 grudnia 1992 r. stwierdzająca stosowanie się państw członkowskich lub regionów do wymagań odnoszących się do brucelozy (B. melitensis) i przyznająca im status oficjalnie wolnych od choroby (Dz.U. L 13 z 21.1.1993, s. 14).
4 Decyzja Komisji 2003/467/WE z dnia 23 czerwca 2003 r. ustanawiająca status bydła oficjalnie wolnego od gruźlicy brucelozy i enzootycznej białaczki bydła dla stad w niektórych państwach członkowskich i regionach państw członkowskich (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 74).
5 Decyzja Komisji 2008/185/WE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie dodatkowych gwarancji w wewnątrzwspólnotowym handlu trzodą chlewną odnoszących się do choroby Aujeszkyego oraz kryteriów przekazywania informacji o tej chorobie (Dz.U. L 59 z 4.3.2008, s. 19).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.307.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1970 zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis), załącznik II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu niektórych regionów Hiszpanii oficjalnie wolnych od brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu wolne od choroby Aujeszkyego i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów Włoch
Data aktu: 26/11/2019
Data ogłoszenia: 28/11/2019
Data wejścia w życie: 28/11/2019