KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2 i art. 20 akapit pierwszy lit. m) i o),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od kilku miesięcy ceny oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia na rynku hiszpańskim, greckim i portugalskim pozostają stale na niskim poziomie i są zbliżone do progów referencyjnych ustalonych w art. 1a ust. 1 lit. g) rozporządzenia Rady (UE) nr 1370/2013 2 .
(2) Perspektywa kolejnych dobrych zbiorów w Unii, nagromadzenie zapasów i brak pewności co do handlu zagranicznego w chwili obecnej powodują nierównowagę między podażą i popytem, która z kolei przyczynia się do spadku cen oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia i powoduje poważne zakłócenia w dużych obszarach rynku Unii.
(3) Hiszpania jest największym producentem oliwy z oliwek w Unii i oferuje najatrakcyjniejsze ceny. Wyjątkowo wysokie zapasy w Hiszpanii stwarzają zatem ryzyko przedłużenia i pogłębienia poważnych zakłóceń na unijnym rynku oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia.
(4) Aby zmniejszyć nierównowagę między podażą a popytem oraz by zaradzić wspomnianym trudnym warunkom rynkowym, należy przyznać dopłaty do prywatnego przechowywania oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia.
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1238 3 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1240 4 , ustanawiające wspólne zasady wdrożenia systemu prywatnego przechowywania, powinny mieć zastosowanie do dopłat do prywatnego przechowywania oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia.
(6) Kwotę dopłat należy ustalić w drodze procedury przetargowej, aby zapewnić elastyczny system operacyjny. W tym celu należy ustanowić kilka podokresów składania ofert.
(7) Aby umożliwić różnym podmiotom gospodarczym korzystanie z tego środka, każdy podmiot gospodarczy powinien złożyć maksymalnie jedną ofertę przetargową w danej kategorii oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia dla każdego podokresu.
(8) Aby dopłaty do prywatnego przechowywania były skuteczne i wywarły rzeczywisty wpływ na rynek, należy je przyznawać w odniesieniu do oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia luzem. W związku z tym, że w sektorze oliwy z oliwek przechowywanie produktu jest sytuacją normalną, należy również przyjmować oferty przetargowe dotyczące oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, która jest już przechowywana.
(9) Aby dopłaty mogły wywrzeć faktyczny wpływ na równowagę między podażą a popytem w bieżącym roku, ilości oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, z których tytułu przysługują dopłaty do prywatnego przechowywania, nie powinny być wprowadzane do obrotu w minimalnym okresie przechowywania. Minimalny okres przechowywania powinien wynosić 180 dni.
(10) Ze względu na wydajność administracyjną i uproszczenie należy kwalifikować wyłącznie oferty przetargowe, które dotyczą ilości co najmniej 50 ton.
(11) Aby zapobiec niekontrolowanemu spadkowi cen, szybko reagować na trudne warunki rynkowe oraz zapewnić efektywne zarządzanie przedmiotowym środkiem, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Komitet ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: