Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2019/1818 budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2019/1818
budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2018 r. 5 ,

uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019, przyjęty przez Komisję dnia 22 maja 2019 r.,

uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2019 przyjęte przez Radę dnia 3 września 2019 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w tym samym dniu,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 18 września 2019 r.,

uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 18 września 2019 r.
D. M. SASSOLI
Przewodniczący

BUDŻET KORYGUJĄCY NR 3 NA ROK BUDŻETOWY 2019

TREŚĆ

DOCHODY OGÓŁEM

A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego

B. Ogólne zestawienie dochodów według pozycji w budżecie

- Tytuł 1: Zasoby własne

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

Sekcja III: Komisja

- Wydatki

- Tytuł 13: Polityka regionalna i miejska

A. WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

Środki, które muszą zostać zbilansowane w roku budżetowym 2019 na podstawie art. 1 decyzji Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej

WYDATKI

Opis Budżet 2019 (1) Budżet 2018 (2) Zmiana (w %)
1. Inteligentny wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu 67 556 947 173 66 622 586 101 + 1,40
2. Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne 57 399 857 331 56 040 990 930 + 2,42
3. Bezpieczeństwo i obywatelstwo 3 527 434 894 2 980 707 175 + 18,34
4. Globalny wymiar Europy 9 358 295 603 8 906 075 154 + 5,08
5. Administracja 9 944 904 743 9 666 318 627 + 2,88
6. Wyrównania p.m. p.m. -
Instrumenty szczególne 705 051 794 551 238 311 + 27,90
Wydatki ogółem (3) 148 492 491 538 144 767 916 298 + 2,57
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2019 rok (Dz.U. L 67 z 7.3.2019, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-3/2019.

(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2018 r. (Dz.U. L 57 z 28.2.2018, s. 1) oraz budżetach korygujących od nr 1 do 6/2018.

(3)Artykuł 310 ust. 1 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej brzmi: "Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".

DOCHODY

Opis Budżet 2019 (1) Budżet 2018 (2) Zmiana (w %)
Dochody różne (tytuły 4-9) 1 894 392 136 1 848 645 936 + 2,47
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 3 0, artykuł 3 0 0) 1 802 988 329 555 542 325 224,55 %
Zwrot nadwyżki z Funduszu Gwarancji na działania zewnętrzne (rozdział 3 0, artykuł 3 0 2)) p.m. p.m. -
Saldo netto zasobów własnych pochodzących z VAT i zasobów własnych opartych na PNB/DNB z poprzednich lat (rozdziały 3 1, 3 2 i 3 3) p.m. p.m. -
Dochody ogółem (tytuły 3-9) 3 697 380 465 2 404 188 261 53,79 %
Kwota netto ceł i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) 21 471 164 786 20 071 660 637 + 6,97
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) 17 738 667 150 17 148 885 750 + 3,44
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 3, rozdział 1 4) 105 585 279 137 105 143 181 650 + 0,42 %
Środki, które muszą zostać zbilansowane zasobami własnymi, o których mowa w art. 2 decyzji 2014/335/UE, Euratom (3) 144 795 111 073 142 363 728 037 + 1,71 %
Dochody ogółem (4) 148 492 491 538 144 767 916 298 + 2,57
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2019 rok (Dz.U. L 67 z 7.3.2019, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-3/2019.

(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2018 r. (Dz.U. L 57 z 28.2.2018, s. 1) oraz budżetach korygujących od nr 1 do 6/2018.

(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2019 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 172. posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych w dniu 18 maja 2018 r.

(4)Art. 310 ust. 1 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej brzmi: "Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".

TABELA 1

Obliczenie ograniczenia zharmonizowanych podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji 2014/335/UE, Euratom

Państwo członkowskie 1 % nieograniczonej podstawy VAT 1 % dochodu narodowego brutto Stopa ograniczenia (w %) 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia 1 % ograniczonej podstawy VAT (1) Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
Belgia 1 989 585 000 4 679 416 000 50 2 339 708 000 1 989 585 000
Bułgaria 272 398 000 560 582 000 50 280 291 000 272 398 000
Czechy 877 322 000 2 065 115 000 50 1 032 557 500 877 322 000
Dania 1 185 878 000 3 152 706 000 50 1 576 353 000 1 185 878 000
Niemcy 14 536 249 000 35 982 561 000 50 17 991 280 500 14 536 249 000
Estonia 128 053 000 257 028 000 50 128 514 000 128 053 000
Irlandia 914 233 000 2 675 262 000 50 1 337 631 000 914 233 000
Grecja 741 390 000 1 905 067 000 50 952 533 500 741 390 000
Hiszpania 5 360 813 000 12 583 950 000 50 6 291 975 000 5 360 813 000
Francja 10 852 241 000 24 860 707 000 50 12 430 353 500 10 852 241 000
Chorwacja 324 392 000 523 831 000 50 261 915 500 261 915 500 Chorwacja
Włochy 7 055 469 000 18 254 639 000 50 9 127 319 500 7 055 469 000
Cypr 136 197 000 208 009 000 50 104 004 500 104 004 500 Cypr
Łotwa 123 359 000 302 863 000 50 151 431 500 123 359 000
Litwa 185 291 000 447 842 000 50 223 921 000 185 291 000
Luksemburg 289 706 000 411 279 000 50 205 639 500 205 639 500 Luksemburg
Węgry 565 635 000 1 347 946 000 50 673 973 000 565 635 000
Malta 79 227 000 121 027 000 50 60 513 500 60 513 500 Malta
Niderlandy 3 256 005 000 8 026 206 000 50 4 013 103 000 3 256 005 000
Austria 1 768 667 000 4 020 784 000 50 2 010 392 000 1 768 667 000
Polska 2 141 803 000 5 032 082 000 50 2 516 041 000 2 141 803 000
Portugalia 1 006 896 000 2 033 044 000 50 1 016 522 000 1 006 896 000
Rumunia 786 275 000 2 124 033 000 50 1 062 016 500 786 275 000
Słowenia 220 311 000 484 434 000 50 242 217 000 220 311 000
Słowacja 323 242 000 950 305 000 50 475 152 500 323 242 000
Finlandia 1 015 131 000 2 441 633 000 50 1 220 816 500 1 015 131 000
Szwecja 2 067 817 000 4 810 454 000 50 2 405 227 000 2 067 817 000
Zjednoczone Królestwo 11 052 790 000 24 198 305 000 50 12 099 152 500 11 052 790 000
Ogółem 69 256 375 000 164 461 110 000 82 230 555 000 69 058 926 000
(1) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.

TABELA 2

Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji 2014/335/UE, Euratom (rozdział 1 3) - zestawienie

Państwo członkowskie 1 % ograniczonej podstawy VAT Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej
(1) (2) (3) = (1) × (2)
Belgia 1 989 585 000 0,30 596 875 500
Bułgaria 272 398 000 0,30 81 719 400
Czechy 877 322 000 0,30 263 196 600
Dania 1 185 878 000 0,30 355 763 400
Niemcy 14 536 249 000 0,15 2 180 437 350
Estonia 128 053 000 0,30 38 415 900
Irlandia 914 233 000 0,30 274 269 900
Grecja 741 390 000 0,30 222 417 000
Hiszpania 5 360 813 000 0,30 1 608 243 900
Francja 10 852 241 000 0,30 3 255 672 300
Chorwacja 261 915 500 0,30 78 574 650
Włochy 7 055 469 000 0,30 2 116 640 700
Cypr 104 004 500 0,30 31 201 350
Łotwa 123 359 000 0,30 37 007 700
Litwa 185 291 000 0,30 55 587 300
Luksemburg 205 639 500 0,30 61 691 850
Węgry 565 635 000 0,30 169 690 500
Malta 60 513 500 0,30 18 154 050
Niderlandy 3 256 005 000 0,15 488 400 750
Austria 1 768 667 000 0,30 530 600 100
Polska 2 141 803 000 0,30 642 540 900
Portugalia 1 006 896 000 0,30 302 068 800
Rumunia 786 275 000 0,30 235 882 500
Słowenia 220 311 000 0,30 66 093 300
Słowacja 323 242 000 0,30 96 972 600
Finlandia 1 015 131 000 0,30 304 539 300
Szwecja 2 067 817 000 0,15 310 172 550
Zjednoczone Królestwo 11 052 790 000 0,30 3 315 837 000
Ogółem 69 058 926 000 17 738 667 150

TABELA 3

Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2014/335/UE, Euratom (rozdział 1 4)

Państwo członkowskie 1 % dochodu narodowego brutto Jednolita stawka zasobów własnych z "podstawy dodatkowej" Zasoby własne z "podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej
(1) (2) (3) = (1) × (2)
Belgia 4 679 416 000 0,6 420 076 (1) 3 004 220 539
Bułgaria 560 582 000 359 897 893
Czechy 2 065 115 000 1 325 819 482
Dania 3 152 706 000 2 024 061 148
Niemcy 35 982 561 000 23 101 076 889
Estonia 257 028 000 165 013 924
Irlandia 2 675 262 000 1 717 538 481
Grecja 1 905 067 000 1 223 067 453
Hiszpania 12 583 950 000 8 078 991 279
Francja 24 860 707 000 15 960 762 323
Chorwacja 523 831 000 336 303 472
Włochy 18 254 639 000 11 719 616 597
Cypr 208 009 000 133 543 355
Łotwa 302 863 000 194 440 342
Litwa 447 842 000 287 517 958
Luksemburg 411 279 000 264 044 235
Węgry 1 347 946 000 865 391 549
Malta 121 027 000 77 700 251
Niderlandy 8 026 206 000 5 152 885 086
Austria 4 020 784 000 2 581 373 803
Polska 5 032 082 000 3 230 634 784
Portugalia 2 033 044 000 1 305 229 657
Rumunia 2 124 033 000 1 363 645 285
Słowenia 484 434 000 311 010 300
Słowacja 950 305 000 610 103 013
Finlandia 2 441 633 000 1 567 546 892
Szwecja 4 810 454 000 3 088 347 928
Zjednoczone Królestwo 24 198 305 000 15 535 495 219
Ogółem 164 461 110 000 105 585 279 137
(1) Obliczenie stawki: (105 585 279 137) / (164 461 110 000) = 0,642007579402814

TABELA 4

Wyliczenie obniżki brutto wkładów opartych na DNB Danii, Niderlandów i Szwecji oraz jej finansowania, zgodnie z art. 2 ust. 5 decyzji 2014/335/UE, Euratom (rozdział 1 6)

Państwo członkowskie Obniżka brutto Udział procentowy w podstawie DNB Przelicznik DNB zastosowany do obniżki brutto Finansowanie obniżki
(1) (2) (3) (4) = (1) + (3)
Belgia 2,85 31 777 303 31 777 303
Bułgaria 0,34 3 806 839 3 806 839
Czechy 1,26 14 023 927 14 023 927
Dania -143 750 903 1,92 21 409 615 -122 341 288
Niemcy 21,88 244 352 877 244 352 877
Estonia 0,16 1 745 444 1 745 444
Irlandia 1,63 18 167 355 18 167 355
Grecja 1,16 12 937 061 12 937 061
Hiszpania 7,65 85 455 962 85 455 962
Francja 15,12 168 825 817 168 825 817
Chorwacja 0,32 3 557 268 3 557 268
Włochy 11,10 123 964 872 123 964 872
Cypr 0,13 1 412 562 1 412 562
Łotwa 0,18 2 056 703 2 056 703
Litwa 0,27 3 041 237 3 041 237
Luksemburg 0,25 2 792 942 2 792 942
Węgry 0,82 9 153 725 9 153 725
Malta 0,07 821 879 821 879
Niderlandy -768 514 443 4,88 54 504 918 -714 009 525
Austria 2,44 27 304 620 27 304 620
Polska 3,06 34 172 212 34 172 212
Portugalia 1,24 13 806 137 13 806 137
Rumunia 1,29 14 424 031 14 424 031
Słowenia 0,29 3 289 728 3 289 728
Słowacja 0,58 6 453 397 6 453 397
Finlandia 1,48 16 580 811 16 580 811
Szwecja -204 568 593 2,92 32 667 165 -171 901 428
Zjednoczone Królestwo 14,71 164 327 532 164 327 532
Ogółem -1 116 833 939 100,00 1 116 833 939

TABELA 5

Korekta nierównowagi budżetowej na rzecz Zjednoczonego Królestwa za rok budżetowy 2018 na podstawie art. 4 decyzji 2014/335/UE, Euratom (rozdział 1 5)

Opis Współczynnik (1) (%) Kwota
1. Udział Zjednoczonego Królestwa (w %) w teoretycznej nieograniczonej podstawie VAT 16,1 945
2. Udział Zjednoczonego Królestwa (w %) w sumie wydatków na rzecz państw członkowskich skorygowanej o wydatki związane z rozszerzeniem 7,3 577
3. (1) - (2) 8,8 368
4. Suma wydatków na rzecz państw członkowskich 127 599 039 596
5. Wydatki związane z rozszerzeniem (2) 27 076 886 462
6. Suma wydatków na rzecz państw członkowskich skorygowana o wydatki związane z rozszerzeniem = (4) - (5) 100 522 153 134
7. Początkowa kwota rabatu brytyjskiego = (3) × (6) × 0,66 5 862 761 188
8. Korzyść dla Zjednoczonego Królestwa (3) 854 326 562
9. Podstawowy rabat brytyjski = (7) - (8) 5 008 434 626
10. Zyski nadzwyczajne z tradycyjnych zasobów własnych (4) - 15 094 049
11. Korekta dla Zjednoczonego Królestwa = (9) - (10) 5 023 528 676
(1) Dane procentowe w zaokrągleniu.

(2) Kwota wydatków związanych z rozszerzeniem odpowiada sumie wydatków na rzecz 13 państw członkowskich (które przystąpiły do Unii po dniu 30 kwietnia 2004 r.), z wyjątkiem płatności bezpośrednich w rolnictwie oraz wydatków związanych z rynkiem, jak również części wydatków na rozwój obszarów wiejskich pochodzącej z Sekcji Gwarancji EFOGR.

(3) "Korzyść dla Zjednoczonego Królestwa" odpowiada skutkom, jakie przyniosło temu państwu przejście na ograniczoną podstawę VAT oraz wprowadzenie zasobów własnych opartych na PNB/DNB.

(4) Zyski nadzwyczajne odpowiadają zyskom netto Zjednoczonego Królestwa wynikającym ze wzrostu - z 10 % do 20 % z dniem 1 stycznia 2014 r. - wartości procentowej tradycyjnych zasobów własnych (TZW) zatrzymywanej przez państwa członkowskie na pokrycie kosztów ich poboru.

TABELA 6

Obliczenie finansowania rabatu brytyjskiego wynoszącego 5 023 528 676 EUR (rozdział 1 5)

Państwo członkowskie Procentowy

udział

w podstawach

DNB

Udziały bez Zjednoczonego Królestwa Udziały bez Niemiec, Niderlandów, Austrii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa Trzy czwarte udziału Niemiec,

Niderlandów, Austrii i Szwecji

w kolumnie 2

Dane z kolumny

4 rozłożone

zgodnie z danymi

w kolumnie 3

Skala finansowania Skala finansowania zastosowana do rabatu
(1) (2) (3) (4) (5) (6) = (2) + (4) + (5) (7)
Belgia 2,85 3,34 5,35 1,51 4,85 243 566 504
Bułgaria 0,34 0,40 0,64 0,18 0,58 29 178 641
Czechy 1,26 1,47 2,36 0,67 2,14 107 490 516
Dania 1,92 2,25 3,61 1,02 3,27 164 100 302
Niemcy 21,88 25,65 0,00 - 19,24 0,00 6,41 322 179 902
Estonia 0,16 0,18 0,29 0,08 0,27 13 378 467
Irlandia 1,63 1,91 3,06 0,86 2,77 139 249 046
Grecja 1,16 1,36 2,18 0,62 1,97 99 159 919
Hiszpania 7,65 8,97 14,39 4,07 13,04 655 002 400
Francja 15,12 17,72 28,44 8,03 25,76 1 294 015 214
Chorwacja 0,32 0,37 0,60 0,17 0,54 27 265 728
Włochy 11,10 13,01 20,88 5,90 18,91 950 165 278
Cypr 0,13 0,15 0,24 0,07 0,22 10 826 997
Łotwa 0,18 0,22 0,35 0,10 0,31 15 764 207
Litwa 0,27 0,32 0,51 0,14 0,46 23 310 454
Luksemburg 0,25 0,29 0,47 0,13 0,43 21 407 327
Węgry 0,82 0,96 1,54 0,44 1,40 70 161 425
Malta 0,07 0,09 0,14 0,04 0,13 6 299 530
Niderlandy 4,88 5,72 0,00 - 4,29 0,00 1,43 71 864 875
Austria 2,44 2,87 0,00 - 2,15 0,00 0,72 36 001 212
Polska 3,06 3,59 5,76 1,63 5,21 261 922 988
Portugalia 1,24 1,45 2,33 0,66 2,11 105 821 201
Rumunia 1,29 1,51 2,43 0,69 2,20 110 557 235
Słowenia 0,29 0,35 0,55 0,16 0,50 25 215 090
Słowacja 0,58 0,68 1,09 0,31 0,98 49 463 964
Finlandia 1,48 1,74 2,79 0,79 2,53 127 088 512
Szwecja 2,92 3,43 0,00 - 2,57 0,00 0,86 43 071 742
Zjednoczone Królestwo 14,71 0,00 0,00 0,00 0,00
Ogółem 100,00 100,00 100,00 - 28,25 28,25 100,00 5 023 528 676

Obliczeń dokonano do piętnastego miejsca po przecinku.

TABELA 7

Zestawienie dotyczące finansowania (1) budżetu ogólnego według rodzaju zasobów własnych i według państw członkowskich

Państwo członkowskie Tradycyjne zasoby własne (TZW) Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB, łącznie z korektami Zasoby własne ogółem (2)
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (80%) Cła netto (80 96) Tradycyjne zasoby

własne ogółem

(80 96)

p.m. koszty poboru (20 % TZW brutto) Zasoby własne oparte na VAT Zasoby własne oparte na DNB Obniżka dla: Danii, Niderlandów i Szwecji Rabat brytyjski Składki państw

członkowskich

ogółem

Udział wskładkach państw członkowskich (%)
(1) (2) (3) = (1) + (2) (4) (5) (6) (7) (8) (9) = (5) + (6) + (7) + (8) (10) (11) = (3) + (9)
Belgia p.m. 2 231 751 142 2 231751 142 557 937 786 596 875 500 3 004 220 539 31 777 303 243 566 504 3 876 439 846 3,14 6 108 190 988
Bułgaria p.m. 85 589 891 85 589 891 21 397 473 81 719 400 359 897 893 3 806 839 29 178 641 474 602 773 0,38 560 192 664
Czechy p.m. 282 787 246 282 787 246 70 696 812 263 196 600 1 325 819 482 14 023 927 107 490 516 1 710 530 525 1,39 1 993 317 771
Dania p.m. 360 488 843 360 488 843 90 122 211 355 763 400 2 024 061 148 -122 341 288 164 100 302 2 421 583 562 1,96 2 782 072 405
Niemcy p.m. 4 316 437 269 4 316 437 269 1 079 109 313 2 180 437 350 23 101 076 889 244 352 877 322 179 902 25 848 047 018 20,96 30 164 484 287
Estonia p.m. 32 355 040 32 355 040 8 088 760 38 415 900 165 013 924 1 745 444 13 378 467 218 553 735 0,18 250 908 775
Irlandia p.m. 304 670 375 304 670 375 76 167 594 274 269 900 1 717 538 481 18 167 355 139 249 046 2 149 224 782 1,74 2 453 895 157
Grecja p.m. 171 054 793 171 054 793 42 763 698 222 417 000 1 223 067 453 12 937 061 99 159 919 1 557 581 433 1,26 1 728 636 226
Hiszpania p.m. 1 628 890 605 1 628 890 605 407 222 651 1 608 243 900 8 078 991 279 85 455 962 655 002 400 10 427 693 541 8,46 12 056 584 146
Francja p.m. 1 685 105 856 1 685 105 856 421 276 464 3 255 672 300 15 960 762 323 168 825 817 1 294015214 20 679 275 654 16,77 22 364 381 510
Chorwacja p.m. 46 087 877 46 087 877 11 521 969 78 574 650 336 303 472 3 557 268 27 265 728 445 701 118 0,36 491 788 995
Włochy p.m. 1 930 311 295 1 930 311 295 482 577 824 2 116 640 700 11 719 616 597 123 964 872 950 165 278 14 910 387 447 12,09 16 840 698 742
Cypr p.m. 23 314 503 23 314 503 5 828 626 31 201 350 133 543 355 1 412 562 10 826 997 176 984 264 0,14 200 298 767
Łotwa p.m. 36 460 118 36 460 118 9 115 030 37 007 700 194 440 342 2 056 703 15 764 207 249 268 952 0,20 285 729 070
Litwa p.m. 85 705 837 85 705 837 21 426 459 55 587 300 287 517 958 3 041 237 23 310454 369 456 949 0,30 455 162 786
Luksemburg p.m. 23 145 219 23 145 219 5 786 305 61 691 850 264 044 235 2 792 942 21 407 327 349 936 354 0,28 373 081 573
Węgry p.m. 158 338 358 158 338 358 39 584 590 169 690 500 865 391 549 9 153 725 70 161 425 1 114 397 199 0,90 1 272 735 557
Malta p.m. 12 601 119 12 601 119 3 150 280 18 154050 77 700 251 821 879 6 299 530 102 975 710 0,08 115 576 829
Niderlandy p.m. 2 634 190 508 2 634 190 508 658 547 627 488 400 750 5 152 885 086 -714 009 525 71 864 875 4 999 141 186 4,05 7 633 331 694
Austria p.m. 225 447 080 225 447 080 56 361 770 530 600 100 2 581 373 803 27 304 620 36 001 212 3 175 279 735 2,57 3 400 726 815
Polska p.m. 718 731 428 718 731 428 179 682 857 642 540 900 3 230 634 784 34 172 212 261 922 988 4 169 270 884 3,38 4 888 002 312
Portugalia p.m. 169 070 922 169 070 922 42 267 731 302 068 800 1 305 229 657 13 806 137 105 821 201 1 726 925 795 1,40 1 895 996 717
Rumunia p.m. 172 620 830 172 620 830 43 155 208 235 882 500 1 363 645 285 14 424 031 110 557 235 1 724 509 051 1,40 1 897 129 881
Słowenia p.m. 70 154 687 70 154 687 17 538 672 66 093 300 311 010 300 3 289 728 25 215 090 405 608 418 0,33 475 763 105
Słowacja p.m. 96 311 277 96 311 277 24 077 819 96 972 600 610 103 013 6 453 397 49 463 964 762 992 974 0,62 859 304 251
Finlandia p.m. 148 161643 148 161 643 37 040 411 304 539 300 1 567 546 892 16 580 811 127 088 512 2015 755 515 1,63 2 163 917 158
Szwecja p.m. 545 422 296 545 422 296 136 355 574 310 172 550 3 088 347 928 -171 901 428 43 071 742 3 269 690 792 2,65 3 815 113 088
Zjednoczone Królestwo p.m. 3 275 958 729 3 275 958 729 818 989 682 3 315 837 000 15 535495219 164 327 532 -5 023 528 676 13 992 131 075 11,35 17 268 089 804
Ogółem p.m. 21 471 164 786 21 471 164 786 367 791 196 17 738 667 150 105 585 279 137 0 0 123 323 946 287 100,00 144 795 111 073
0) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (144 795 111 073 + 3 697 380 465 ^ 148 492 491 538 = 148 492 491 538). (2) Zasoby własne ogółem jako procent DNB: (144 795 111 073) / (16 446 111 000 000) = 0,88 %; pułap zasobów własnych jako procent DNB: 1,20%.

B. CZĘŚĆ OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

Tytuł Dział Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
1 ZASOBY WŁASNE 144 501 559 279 293 551 794 144 795 111 073
3 NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA 1 802 988 329 1 802 988 329
4 DOCHODY POCHODZĄCE OD OSÓB PRACUJĄCYCH W INSTYTUCJACH I INNYCH ORGANACH UNII 1 606 517 342 1 606 517 342
5 DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI 25 050 050 25 050 050
6 WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ POROZUMIEŃ I PROGRAMÓW UNIJNYCH 130 000 000 130 000 000
7 ODSETKI OD ZALEGŁYCH PŁATNOŚCI I GRZYWNY 115 000 000 115 000 000
8 OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK 2 823 744 2 823 744
9 DOCHODY RÓŻNE 15 001 000 15 001 000
OGÓŁEM 148 198 939 744 293 551 794 148 492 491 538

TYTUŁ 1

ZASOBY WŁASNE

ROZDZIAŁ 1 1 - OPŁATY OKREŚLONE W RAMACH WSPÓLNEJ ORGANIZACJI RYNKU CUKRU (ART. 2 UST. 1 LIT. A) DECYZJI 2014/335/UE, EURATOM)

ROZDZIAŁ 1 2 - CŁA I INNE OPŁATY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 UST. 1 LIT. A) DECYZJI 2014/335/UE, EURATOM

ROZDZIAŁ 1 3 - ZASOBY WŁASNE Z TYTUŁU PODATKU VAT ZGODNIE Z ART. 2 UST. 1 LIT. B) DECYZJI 2014/335/ UE, EURATOM

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO ZGODNIE Z ART. 2. UST. 1 LIT. C) DECYZJI 2014/335/UE, EURATOM

Artykuł Pozycja Dział Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
ROZDZIAŁ 1 1
1 1 0 Opłaty od produkcji dotyczące roku gospodarczego 2005/ 2006 oraz lat poprzednich p.m. p.m.
1 1 1 Opłaty od składowania cukru p.m. p.m.
1 1 3 Opłaty od niewyeksportowanej produkcji cukru C, izoglukozy C i syropu inulinowego C oraz od substytutów cukru C i izoglukozy C p.m. p.m.
1 1 7 Opłata produkcyjna p.m. p.m.
1 1 8 Jednorazowe opłaty od dodatkowych kwot cukru i uzupełniających kwot izoglukozy p.m. p.m.
1 1 9 Opłata za nadwyżki p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 1 1 - OGÓŁEM p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 1 2 21 471 164 786 21 471 164 786
1 2 0 Cła i inne opłaty, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji 2014/335/UE, Euratom
ROZDZIAŁ 1 2 - OGÓŁEM 21 471 164 786 21 471 164 786
ROZDZIAŁ 1 3 17 738 667 150 17 738 667 150
1 3 0 Zasoby własne z tytułu podatku VAT zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji 2014/335/UE, Euratom
ROZDZIAŁ 1 3 - OGÓŁEM 17 738 667 150 17 738 667 150
ROZDZIAŁ 1 4 105 291 727 343 293 551 794 105 585 279 137
1 4 0 Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2014/335/UE, Euratom
ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM 105 291 727 343 293 551 794 105 585 279 137

ROZDZIAŁ 1 5 - KOREKTA NIERÓWNOWAGI BUDŻETOWEJ

ROZDZIAŁ 1 6 - OBNIŻKA BRUTTO SKŁADEK ROCZNYCH OPARTYCH NA DNB PRZYZNANA NIEKTÓRYM PAŃSTWOM CZŁONKOWSKIM

Artykuł Pozycja Dział Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
1 5 0 ROZDZIAŁ 1 5

Korekta nierównowagi budżetowej przyznana Zjednoczonemu Królestwu zgodnie z art. 4 i 5 decyzji 2014/335/UE, Euratom

0,- 0,-
ROZDZIAŁ 1 5 - OGÓŁEM 0,- 0,-
1 6 0 ROZDZIAŁ 1 6

Obniżka brutto składek rocznych opartych na DNB przyznana niektórym państwom członkowskim na mocy art. 2 ust. 5 decyzji 2014/335/UE, Euratom

0,- 0,-
ROZDZIAŁ 1 6 - OGÓŁEM 0,- 0,-
Tytuł 1 - Ogółem 144 501 559 279 293 551 794 144 795 111 073

TYTUŁ 1

ZASOBY WŁASNE

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO ZGODNIE Z ART. 2. UST. 1 LIT. C) DECYZJI 2014/335/UE, EURATOM

1 4 0 Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2014/335/UE, Euratom

Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
105 291 727 343 293 551 794 105 585 279 137

Uwagi

Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby "dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet ogólny Unii Europejskiej jest zawsze zbilansowany ex ante.

Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (płatności oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.

Stawka mająca zastosowanie do dochodu narodowego brutto państw członkowskich w odniesieniu do przedmiotowego roku budżetowego wynosi 0,6420 %.

Podstawa prawna

Decyzja Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. c).

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO ZGODNIE Z ART. 2. UST. 1 LIT. C) DECYZJI 2014/335/UE, EURATOM (ciągdalszy)

1 4 0 (ciągdalszy)

Państwo członkowskie Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
Belgia 2 995 868 103 8 352 436 3 004 220 539
Bułgaria 358 897 292 1 000 601 359 897 893
Czechy 1 322 133 394 3 686 088 1 325 819 482
Dania 2 018 433 784 5 627 364 2 024 061 148
Niemcy 23 036 850 485 64 226 404 23 101 076 889
Estonia 164 555 147 458 777 165 013 924
Irlandia 1 712 763 322 4 775 159 1 717 538 481
Grecja 1 219 667 039 3 400 414 1 223 067 453
Hiszpania 8 056 529 792 22 461 487 8 078 991 279
Francja 15 916 387 668 44 374 655 15 960 762 323
Chorwacja 335 368 470 935 002 336 303 472
Włochy 11 687 033 320 32 583 277 11 719 616 597
Cypr 133 172 073 371 282 133 543 355
Łotwa 193 899 752 540 590 194 440 342
Litwa 286 718 591 799 367 287 517 958
Luksemburg 263 310 130 734 105 264 044 235
Węgry 862 985 558 2 405 991 865 391 549
Malta 77 484 226 216 025 77 700 251
Niderlandy 5 138 558 859 14 326 227 5 152 885 086
Austria 2 574 196 980 7 176 823 2 581 373 803
Polska 3 221 652 863 8 981 921 3 230 634 784
Portugalia 1 301 600 813 3 628 844 1 305 229 657
Rumunia 1 359 854 032 3 791 253 1 363 645 285
Słowenia 310 145 618 864 682 311 010 300
Słowacja 608 406 784 1 696 229 610 103 013
Finlandia 1 563 188 745 4 358 147 1 567 546 892
Szwecja 3 079 761 598 8 586 330 3 088 347 928
Zjednoczone Królestwo 15 492 302 905 43 192 314 15 535 495 219
Artykuł 1 4 0 -- Ogółem 105 291 727 343 293 551 794 105 585 279 137

SEKCJA III

KOMISJA

WYDATKI

Tytuł Dział Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
01 SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE 336 080 338 1 203 618 938 336 080 338 1 203 618 938
02 RYNEK WEWNĘTRZNY, PRZEMYSŁ, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I MŚP 2 796 047 759 2 473 254 542 2 796 047 759 2 473 254 542
03 KONKURENCJA 111 419 935 111 419 935 111 419 935 111 419 935
04 ZATRUDNIENIE, SPRAWY SPOŁECZNE I WŁĄCZENIE SPOŁECZNE 14 753 357 684 11 910 403 179 14 753 357 684 11 910 403 179
Rezerwy (40 02 41) 2 124 650 2 124 650 2 124 650 2 124 650
14 755 482 334 11 912 527 829 14 755 482 334 11 912 527 829
05 ROLNICTWO

I ROZWÓJ OBSZARÓW

WIEJSKICH

58 407 290 788 56 640 808 555 58 407 290 788 56 640 808 555
06 MOBILNOŚĆ I TRANSPORT 4 808 120 781 2 509 542 057 4 808 120 781 2 509 542 057
07 ŚRODOWISKO 524 637 568 370 305 068 524 637 568 370 305 068
08 BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE 7 485 465 948 6 736 960 766 7 485 465 948 6 736 960 766
09 SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE 2 429 876 987 2 133 586 653 2 429 876 987 2 133 586 653
10 BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE 439 836 973 428 260 154 439 836 973 428 260 154
11 GOSPODARKA

MORSKA

I RYBOŁÓWSTWO

1 027 770 112 660 534 435 1 027 770 112 660 534 435
Rezerwy (40 02 41) 117 158 000 108 850 000 117 158 000 108 850 000
1 144 928 112 769 384 435 1 144 928 112 769 384 435
12 STABILNOŚĆ FINANSOWA, USŁUGI FINANSOWE I UNIA RYNKÓW KAPITAŁOWYCH 118 629 491 120 397 491 293 551 794 293 551 794 118 629 491 120 397 491
13 POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA 41 290 035 252 34 798 506 413 41 583 587 046 35 092 058 207
14 PODATKI I UNIA CELNA 177 189 872 176 043 872 177 189 872 176 043 872
15 EDUKACJA I KULTURA 4 559 701 295 4 052 011 674 4 559 701 295 4 052 011 674
16 KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 216 190 642 213 072 642 216 190 642 213 072 642
17 ZDROWIE

I BEZPIECZEŃSTWO

ŻYWNOŚCI

616 863 058 561 494 331 616 863 058 561 494 331
18 MIGRACJA I SPRAWY WEWNĘTRZNE 2 271 495 179 2 575 769 156 2 271 495 179 2 575 769 156
Rezerwy (40 02 41) 520 082 000 159 985 000 520 082 000 159 985 000
2 791 577 179 2 735 754 156 2 791 577 179 2 735 754 156
19 INSTRUMENTY POLITYKI ZAGRANICZNEJ 869 399 248 721 583 145 869 399 248 721 583 145
20 HANDEL 115 720 915 114 996 915 115 720 915 114 996 915
21 WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA I ROZWÓJ 3 716 766 158 3 301 481 774 3 716 766 158 3 301 481 774
22 POLITYKA SĄSIEDZTWA I NEGOCJACJE W SPRAWIE ROZSZERZENIA 5 072 397 502 3 769 644 975 5 072 397 502 3 769 644 975
23 POMOC

HUMANITARNA I OCHRONA LUDNOŚCI

1 764 263 810 1 704 662 100 1 764 263 810 1 704 662 100
Rezerwy (40 02 41) 117 200 000 54 760 000 117 200 000 54 760 000
1 881 463 810 1 759 422 100 1 881 463 810 1 759 422 100
24 ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH 82 812 100 82 945 264 82 812 100 82 945 264
25 KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE 260 051 836 260 126 836 260 051 836 260 126 836
26 ADMINISTRACJA KOMISJI 1 143 259 951 1 142 431 971 1 143 259 951 1 142 431 971
Rezerwy (40 02 41) 620 000 310 000 620 000 310 000
1 143 879 951 1 142 741 971 1 143 879 951 1 142 741 971
27 BUDŻET 73 674 246 73 674 246 73 674 246 73 674 246
28 KONTROLA 19 730 856 19 730 856 19 730 856 19 730 856
29 STATYSTYKA 159 791 212 143 606 212 159 791 212 143 606 212
30 EMERYTURY I RENTY ORAZ WYDATKI POWIĄZANE 2 008 091 000 2 008 091 000 2 008 091 000 2 008 091 000
31 SŁUŻBY JĘZYKOWE 403 346 735 403 346 735 403 346 735 403 346 735
32 ENERGIA 2 006 200 068 1 627 907 277 2 006 200 068 1 627 907 277
33 SPRAWIEDLIWOŚĆ I KONSUMENCI 264 795 838 247 037 892 264 795 838 247 037 892
Rezerwy (40 02 41) 345 000 259 000 345 000 259 000
265 140 838 247 296 892 265 140 838 247 296 892
34 DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU 165 102 178 108 439 678 165 102 178 108 439 678
40 REZERWY 1 284 777 650 677 788 650 1 284 777 650 677 788 650
Ogółem 161 780 190 965 144 083 485 387 293 551 794 293 551 794 162 073 742 759 144 377 037 181
Z czego rezerwa

(40 02 41)

757 529 650 326 288 650 757 529 650 326 288 650

TYTUŁ 13

POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA

Tytuł Rozdział Dział Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
13 01 WYDATKI ADMINISTRACYJNE W OBSZARZE POLITYKI "POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA" 91 407 077 91 407 077 293 551 794 293 551 794 91 407 077 91 407 077
13 03 EUROPEJSKI FUNDUSZ

ROZWOJU

REGIONALNEGO I INNE

DZIAŁANIA

W ZAKRESIE POLITYKI

REGIONALNEJ

31 164 595 772 26 733 927 873 31 164 595 772 26 733 927 873
13 04 FUNDUSZ SPÓJNOŚCI (FS) 9 778 080 799 7 730 676 635 9 778 080 799 7 730 676 635
13 05 INSTRUMENT POMOCY PRZEDAKCESYJNEJ - ROZWÓJ REGIONALNY ORAZ WSPÓŁPRACA REGIONALNA I TERYTORIALNA 91 453 604 127 494 828 91 453 604 127 494 828
13 06 FUNDUSZ SOLIDARNOŚCI 50 000 000 50 000 000 343 551 794 343 551 794
13 07 ROZPORZĄDZENIE O POMOCY 35 122 000 25 000 000 35 122 000 25 000 000
13 08 PROGRAM WSPIERANIA REFORM STRUKTURALNYCH - OPERACYJNA POMOC TECHNICZNA 79 376 000 40 000 000 79 376 000 40 000 000
Tytuł 13 - Ogółem 41 290 035 252 34 798 506 413 293 551 794 293 551 794 41 583 587 046 35 092 058 207

TYTUŁ 13

POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA

ROZDZIAŁ 13 06 - FUNDUSZ SOLIDARNOŚCI

Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Dział RF Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
13 06

13 06 01

FUNDUSZ SOLIDARNOŚCI

Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę

9 50 000 000 50 000 000 293 551 794 293 551 794 343 551 794 343 551 794
13 06 02 Wspieranie państw prowadzących negocjacje w sprawie przystąpienia do UE w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę 9 p.m. p.m. p.m. p.m.
Rozdział 13 06 - Ogółem 50 000 000 50 000 000 293 551 794 293 551 794 343 551 794 343 551 794

13 06 01 Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę

Budżet 2019 Budżet korygujący nr 3/2019 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
50 000 000 50 000 000 293 551 794 293 551 794 343 551 794 343 551 794

Uwagi

W niniejszym artykule zapisano środki pochodzące z uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w przypadku poważnych klęsk żywiołowych lub klęsk żywiołowych o zasięgu regionalnym w państwach członkowskich. Pomoc powinna być udzielana zainteresowanym państwom członkowskim w przypadku klęsk żywiołowych, przy czym należy określić termin wykorzystania przyznanej pomocy finansowej oraz wprowadzić wymóg uzasadnienia wykorzystania przez państwa beneficjentów otrzymanej pomocy. Pomoc podlega zwrotowi w przypadku gdy poniesione koszty zrekompensowano płatnościami ze strony osób trzecich, np. zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci", lub gdy kwota pomocy przekroczyła ostateczną wycenę szkód.

Z wyjątkiem płatności zaliczkowych, przydział środków będzie przeprowadzony przez przesunięcie środków z rezerwy lub - jeśli rezerwa okaże się niewystarczająca - w drodze budżetu korygującego, równolegle do decyzji o mobilizacji Funduszu Solidarności Unii Europejskiej.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884), w szczególności jego art. 10.

1 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
5 Dz.U. L 67 z 7.3.2019.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.288.1

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2019/1818 budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019.
Data aktu: 07/11/2019
Data ogłoszenia: 07/11/2019
Data wejścia w życie: 01/01/2019