Rozporządzenie wykonawcze 2019/1692 w sprawie stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących rejestracji i udostępniania danych po upływie ostatecznego terminu rejestracji substancji wprowadzonych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1692
z dnia 9 października 2019 r.
w sprawie stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących rejestracji i udostępniania danych po upływie ostatecznego terminu rejestracji substancji wprowadzonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 132,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uniknięcia przeciążania organów oraz osób fizycznych i prawnych pracą związaną z rejestracją substancji, które już znajdowały się na rynku wewnętrznym, gdy wchodziło w życie rozporządzenie (WE) nr 1907/2006, w art. 23 tego rozporządzenia ustanowiono system przejściowy dla substancji wprowadzonych. W związku z tym ustanowiono szereg różnych przejściowych terminów rejestracji takich substancji. Z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia wynika, że ostateczny termin rejestracji w tym systemie przejściowym upłynął w dniu 1 czerwca 2018 r.

(2) W celu zapewnienia równości między podmiotami zajmującymi się produkcją lub wprowadzaniem do obrotu substancji wprowadzonych i niewprowadzonych konieczne jest określenie, czy po wygaśnięciu systemu przejściowego można stosować przepisy określające korzystne warunki rejestracji substancji wprowadzonych. W odniesieniu do tych przepisów należy zatem ustalić odpowiednią, uzasadnioną i jasną datę graniczną, po której przepisów tych nie należy dłużej stosować lub można je stosować wyłącznie w szczególnych okolicznościach.

(3) W art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono warunki obliczania ilości substancji wprowadzonych rocznie na podstawie średniej wielkości produkcji lub przywozu z poprzedzających trzech lat kalendarzowych. Pierwszym środkiem zapewnienia podmiotom gospodarczym wystarczającej ilości czasu na niezbędne dostosowanie ich metod obliczania powinno być określenie daty granicznej stosowania tych warunków. Zgodnie z definicją terminu "rocznie" w art. 3 pkt 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, datę graniczną należy ustalić na koniec tego roku kalendarzowego (31 grudnia 2019 r.).

(4) Zgodnie z intencją prawodawcy, aby ograniczyć możliwy wpływ obowiązku rejestracji na substancje produkowane lub importowane w małej ilości, w art. 12 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono mniej rygorystyczne wymogi informacyjne dotyczące rejestracji niektórych substancji wprowadzonych produkowanych lub importowanych w małej ilości, o ile nie spełniają one kryteriów określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Zgodnie z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia wspomniane substancje wprowadzone produkowane lub importowane w małej ilości należało zarejestrować do dnia rejestracji przypadającego na dzień 1 czerwca 2018 r. Drugim środkiem powinno być dopuszczenie stosowania tego przepisu po 1 czerwca 2018 r. wobec rejestrujących, którzy przystępują do rejestracji lub aktualizują dokumentację zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b), aby zapewnić im równe traktowanie.

(5) W dniu 1 czerwca 2018 r. zakończyło się formalne funkcjonowanie forów wymiany informacji o substancjach (SIEF). Trzecim środkiem powinno być rozszerzenie obowiązków rejestrujących w zakresie ciągłego udostępniania danych i zachęcanie rejestrujących do korzystania z podobnych nieformalnych platform komunikacji, aby mogli w sposób ciągły spełniać wymogi w zakresie rejestracji i udostępniania danych na mocy zarówno rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, jak i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/9 2 .

(6) Jako czwarty środek należy określić, że do określonej daty granicznej potencjalny rejestrujący, który dokonał wstępnej rejestracji substancji wprowadzonej zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, nie jest zobowiązany do stosowania procedury zapytania określonej w art. 26 tego rozporządzenia, ponieważ cel procedury zapytania osiągnięto już wstępną rejestracją.

(7) Konieczne jest zapewnienie, aby procedury rozstrzygania sporów w zakresie udostępniania danych były łatwe do zidentyfikowania. W związku z tym zasady udostępniania danych określone w art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinny nadal obowiązywać do określonej daty granicznej. Po tej dacie granicznej zastosowanie powinny mieć jedynie przepisy dotyczące udostępniania danych określone w art. 26 i 27 tego rozporządzenia.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Obliczanie ilości substancji wprowadzonych

Szczególna metoda obliczania ilości substancji wprowadzonych rocznie, określona w art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, obowiązuje tylko do dnia 31 grudnia 2019 r. Po zakończeniu przez rejestrującego rejestracji danej substancji oblicza on ilość swojej substancji na rok kalendarzowy zgodnie z art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Artykuł  2

Wymogi rejestracyjne w odniesieniu do niektórych substancji wprowadzonych produkowanych lub importowanych w małej ilości

Wygaśnięcie systemu przejściowego dla substancji wprowadzonych, określonego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, nie ma wpływu na stosowanie art. 12 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.

Artykuł  3

Obowiązki w zakresie udostępniania danych po rejestracji

Po rejestracji substancji rejestrujący, w tym ci, którzy przedkładają dane wspólnie z innymi rejestrującymi, nadal wypełniają swoje obowiązki w zakresie udostępniania danych w sposób uczciwy, przejrzysty i niedyskryminujący, jak określono w tytule III rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/9. W tym kontekście rejestrujący mogą korzystać z nieformalnych platform komunikacji podobnych do forów wymiany informacji o substancji, o których mowa w art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Artykuł  4

Obowiązek zwrócenia się z zapytaniem oraz udostępnianie danych dotyczących substancji wprowadzonych

1. 
W przypadku gdy negocjacje w sprawie udostępniania danych prowadzone zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zakończą się brakiem porozumienia, przepisy tego artykułu stosuje się tylko do dnia 31 grudnia 2019 r.
2. 
Po dniu 31 grudnia 2019 r. rejestracje wstępne dokonane zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 tracą ważność, a art. 26 i 27 mają zastosowanie do wszystkich substancji wprowadzonych.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/9 z dnia 5 stycznia 2016 r. w sprawie wspólnego przedkładania i udostępniania danych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 3 z 6.1.2016, s. 41).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.259.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1692 w sprawie stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących rejestracji i udostępniania danych po upływie ostatecznego terminu rejestracji substancji wprowadzonych
Data aktu: 09/10/2019
Data ogłoszenia: 10/10/2019
Data wejścia w życie: 30/10/2019