KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 132,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu uniknięcia przeciążania organów oraz osób fizycznych i prawnych pracą związaną z rejestracją substancji, które już znajdowały się na rynku wewnętrznym, gdy wchodziło w życie rozporządzenie (WE) nr 1907/2006, w art. 23 tego rozporządzenia ustanowiono system przejściowy dla substancji wprowadzonych. W związku z tym ustanowiono szereg różnych przejściowych terminów rejestracji takich substancji. Z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia wynika, że ostateczny termin rejestracji w tym systemie przejściowym upłynął w dniu 1 czerwca 2018 r.
(2) W celu zapewnienia równości między podmiotami zajmującymi się produkcją lub wprowadzaniem do obrotu substancji wprowadzonych i niewprowadzonych konieczne jest określenie, czy po wygaśnięciu systemu przejściowego można stosować przepisy określające korzystne warunki rejestracji substancji wprowadzonych. W odniesieniu do tych przepisów należy zatem ustalić odpowiednią, uzasadnioną i jasną datę graniczną, po której przepisów tych nie należy dłużej stosować lub można je stosować wyłącznie w szczególnych okolicznościach.
(3) W art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono warunki obliczania ilości substancji wprowadzonych rocznie na podstawie średniej wielkości produkcji lub przywozu z poprzedzających trzech lat kalendarzowych. Pierwszym środkiem zapewnienia podmiotom gospodarczym wystarczającej ilości czasu na niezbędne dostosowanie ich metod obliczania powinno być określenie daty granicznej stosowania tych warunków. Zgodnie z definicją terminu "rocznie" w art. 3 pkt 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, datę graniczną należy ustalić na koniec tego roku kalendarzowego (31 grudnia 2019 r.).
(4) Zgodnie z intencją prawodawcy, aby ograniczyć możliwy wpływ obowiązku rejestracji na substancje produkowane lub importowane w małej ilości, w art. 12 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono mniej rygorystyczne wymogi informacyjne dotyczące rejestracji niektórych substancji wprowadzonych produkowanych lub importowanych w małej ilości, o ile nie spełniają one kryteriów określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Zgodnie z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia wspomniane substancje wprowadzone produkowane lub importowane w małej ilości należało zarejestrować do dnia rejestracji przypadającego na dzień 1 czerwca 2018 r. Drugim środkiem powinno być dopuszczenie stosowania tego przepisu po 1 czerwca 2018 r. wobec rejestrujących, którzy przystępują do rejestracji lub aktualizują dokumentację zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b), aby zapewnić im równe traktowanie.
(5) W dniu 1 czerwca 2018 r. zakończyło się formalne funkcjonowanie forów wymiany informacji o substancjach (SIEF). Trzecim środkiem powinno być rozszerzenie obowiązków rejestrujących w zakresie ciągłego udostępniania danych i zachęcanie rejestrujących do korzystania z podobnych nieformalnych platform komunikacji, aby mogli w sposób ciągły spełniać wymogi w zakresie rejestracji i udostępniania danych na mocy zarówno rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, jak i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/9 2 .
(6) Jako czwarty środek należy określić, że do określonej daty granicznej potencjalny rejestrujący, który dokonał wstępnej rejestracji substancji wprowadzonej zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, nie jest zobowiązany do stosowania procedury zapytania określonej w art. 26 tego rozporządzenia, ponieważ cel procedury zapytania osiągnięto już wstępną rejestracją.
(7) Konieczne jest zapewnienie, aby procedury rozstrzygania sporów w zakresie udostępniania danych były łatwe do zidentyfikowania. W związku z tym zasady udostępniania danych określone w art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinny nadal obowiązywać do określonej daty granicznej. Po tej dacie granicznej zastosowanie powinny mieć jedynie przepisy dotyczące udostępniania danych określone w art. 26 i 27 tego rozporządzenia.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: