Rozporządzenie wykonawcze 2019/1692 w sprawie stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących rejestracji i udostępniania danych po upływie ostatecznego terminu rejestracji substancji wprowadzonych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1692
z dnia 9 października 2019 r.
w sprawie stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących rejestracji i udostępniania danych po upływie ostatecznego terminu rejestracji substancji wprowadzonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 132,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uniknięcia przeciążania organów oraz osób fizycznych i prawnych pracą związaną z rejestracją substancji, które już znajdowały się na rynku wewnętrznym, gdy wchodziło w życie rozporządzenie (WE) nr 1907/2006, w art. 23 tego rozporządzenia ustanowiono system przejściowy dla substancji wprowadzonych. W związku z tym ustanowiono szereg różnych przejściowych terminów rejestracji takich substancji. Z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia wynika, że ostateczny termin rejestracji w tym systemie przejściowym upłynął w dniu 1 czerwca 2018 r.

(2) W celu zapewnienia równości między podmiotami zajmującymi się produkcją lub wprowadzaniem do obrotu substancji wprowadzonych i niewprowadzonych konieczne jest określenie, czy po wygaśnięciu systemu przejściowego można stosować przepisy określające korzystne warunki rejestracji substancji wprowadzonych. W odniesieniu do tych przepisów należy zatem ustalić odpowiednią, uzasadnioną i jasną datę graniczną, po której przepisów tych nie należy dłużej stosować lub można je stosować wyłącznie w szczególnych okolicznościach.

(3) W art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono warunki obliczania ilości substancji wprowadzonych rocznie na podstawie średniej wielkości produkcji lub przywozu z poprzedzających trzech lat kalendarzowych. Pierwszym środkiem zapewnienia podmiotom gospodarczym wystarczającej ilości czasu na niezbędne dostosowanie ich metod obliczania powinno być określenie daty granicznej stosowania tych warunków. Zgodnie z definicją terminu "rocznie" w art. 3 pkt 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, datę graniczną należy ustalić na koniec tego roku kalendarzowego (31 grudnia 2019 r.).

(4) Zgodnie z intencją prawodawcy, aby ograniczyć możliwy wpływ obowiązku rejestracji na substancje produkowane lub importowane w małej ilości, w art. 12 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono mniej rygorystyczne wymogi informacyjne dotyczące rejestracji niektórych substancji wprowadzonych produkowanych lub importowanych w małej ilości, o ile nie spełniają one kryteriów określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Zgodnie z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia wspomniane substancje wprowadzone produkowane lub importowane w małej ilości należało zarejestrować do dnia rejestracji przypadającego na dzień 1 czerwca 2018 r. Drugim środkiem powinno być dopuszczenie stosowania tego przepisu po 1 czerwca 2018 r. wobec rejestrujących, którzy przystępują do rejestracji lub aktualizują dokumentację zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b), aby zapewnić im równe traktowanie.

(5) W dniu 1 czerwca 2018 r. zakończyło się formalne funkcjonowanie forów wymiany informacji o substancjach (SIEF). Trzecim środkiem powinno być rozszerzenie obowiązków rejestrujących w zakresie ciągłego udostępniania danych i zachęcanie rejestrujących do korzystania z podobnych nieformalnych platform komunikacji, aby mogli w sposób ciągły spełniać wymogi w zakresie rejestracji i udostępniania danych na mocy zarówno rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, jak i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/9 2 .

(6) Jako czwarty środek należy określić, że do określonej daty granicznej potencjalny rejestrujący, który dokonał wstępnej rejestracji substancji wprowadzonej zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, nie jest zobowiązany do stosowania procedury zapytania określonej w art. 26 tego rozporządzenia, ponieważ cel procedury zapytania osiągnięto już wstępną rejestracją.

(7) Konieczne jest zapewnienie, aby procedury rozstrzygania sporów w zakresie udostępniania danych były łatwe do zidentyfikowania. W związku z tym zasady udostępniania danych określone w art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinny nadal obowiązywać do określonej daty granicznej. Po tej dacie granicznej zastosowanie powinny mieć jedynie przepisy dotyczące udostępniania danych określone w art. 26 i 27 tego rozporządzenia.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Obliczanie ilości substancji wprowadzonych

Szczególna metoda obliczania ilości substancji wprowadzonych rocznie, określona w art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, obowiązuje tylko do dnia 31 grudnia 2019 r. Po zakończeniu przez rejestrującego rejestracji danej substancji oblicza on ilość swojej substancji na rok kalendarzowy zgodnie z art. 3 ust. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Artykuł  2

Wymogi rejestracyjne w odniesieniu do niektórych substancji wprowadzonych produkowanych lub importowanych w małej ilości

Wygaśnięcie systemu przejściowego dla substancji wprowadzonych, określonego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, nie ma wpływu na stosowanie art. 12 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.

Artykuł  3

Obowiązki w zakresie udostępniania danych po rejestracji

Po rejestracji substancji rejestrujący, w tym ci, którzy przedkładają dane wspólnie z innymi rejestrującymi, nadal wypełniają swoje obowiązki w zakresie udostępniania danych w sposób uczciwy, przejrzysty i niedyskryminujący, jak określono w tytule III rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/9. W tym kontekście rejestrujący mogą korzystać z nieformalnych platform komunikacji podobnych do forów wymiany informacji o substancji, o których mowa w art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Artykuł  4

Obowiązek zwrócenia się z zapytaniem oraz udostępnianie danych dotyczących substancji wprowadzonych

1. 
W przypadku gdy negocjacje w sprawie udostępniania danych prowadzone zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zakończą się brakiem porozumienia, przepisy tego artykułu stosuje się tylko do dnia 31 grudnia 2019 r.
2. 
Po dniu 31 grudnia 2019 r. rejestracje wstępne dokonane zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 tracą ważność, a art. 26 i 27 mają zastosowanie do wszystkich substancji wprowadzonych.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/9 z dnia 5 stycznia 2016 r. w sprawie wspólnego przedkładania i udostępniania danych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 3 z 6.1.2016, s. 41).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.259.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1692 w sprawie stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących rejestracji i udostępniania danych po upływie ostatecznego terminu rejestracji substancji wprowadzonych
Data aktu: 09/10/2019
Data ogłoszenia: 10/10/2019
Data wejścia w życie: 30/10/2019