Wytyczne EBC/2019/18 (2019/1386) zmieniające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej
WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1386
z dnia 7 czerwca 2019 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (EBC/2019/18)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/231 2 określa wymogi dotyczące gromadzenia i przekazywania danych sprawozdawczych dotyczących funduszy emerytalno-rentowych (FE). Gromadzenie tych informacji jest niezbędne dla wsparcia EBC w prowadzeniu analizy monetarnej i finansowej oraz dla przyczyniania się Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) do stabilności systemu finansowego. Pierwsze przekazywanie danych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) dotyczy, co do zasady, danych kwartalnych odnoszących się do aktywów za trzeci kwartał 2019 r. i danych rocznych dotyczących pasywów i członków systemów emerytalno-rentowych za rok 2019. Niezbędna jest zatem aktualizacja ram sprawozdawczości w zakresie statystyki FE określonych w wytycznych EBC/2014/15 3 .
(2) W wytycznych EBC/2014/15 przewiduje się już przekazywanie informacji statystycznych dotyczących FE przez krajowe banki centralne (KBC). Dane dotyczące FE przekazywane są EBC w oparciu o dane obecnie dostępne na poziomie krajowym. W świetle wymogów wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) odpowiednie przepisy wytycznych EBC/2014/15 powinny zostać zmienione. W celu zapewnienia płynnej zmiany KBC powinny przekazywać informacje statystyczne dotyczące FE za trzeci i czwarty kwartał 2019 r. zarówno zgodnie z wytycznymi EBC/2014/15, jak i z wymogami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2018/231 (EBC/2018/2).
(3) Zmiany w tabelach 1.B, 1.H, 2.B i 2.G w części 9 załącznika II są konieczne w celu uwzględnienia aktualizacji taksonomii Europejskiego Organu Nadzoru Bankowego. Tabele 1.B, 1.D, 1.E, 1.F, 1.G, 1.H, 1.J, 2.B, 2.C, 2.D, 2.E, 2.F, 2.F, 2.G oraz 2.I w części 9 załącznika II powinny zostać zmienione w celu zmiany częstotliwości przekazywania danych przez KBC do EBC zgodnie z art. 12 ust. 2 wytycznych EBC/2014/15. Ponadto konieczna jest niewielka zmiana tabeli w części 22 załącznika II w celu dostosowania jej do definicji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 4 . Niewielka zmiana tabeli 2a w części 23 załącznika II jest konieczna w celu zapewnienia pełniejszego obrazu aktywów posiadanych przez podmioty sprawozdające.
(4) Wytyczne EBC/2014/15 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 czerwca 2019 r.
|
W imieniu Rady Prezesów EBC |
|
Mario DRAGHI |
|
Prezes EBC |
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/231 z dnia 26 stycznia 2018 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do funduszy emerytalno-rentowych (EBC/2018/2) (Dz.U. L 45 z 17.2.2018, s. 3).
3 Wytyczne EBC/2014/15 z dnia 4 kwietnia 2014 r. w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (Dz.U. L 340 z 26.11.2014, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
* Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/231 z dnia 26 stycznia 2018 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do funduszy emerytalno-rentowych (EBC/2018/2) (Dz.U. L 45 z 17.2.2018, s. 3).
* Ten strumień danych nie będzie przetwarzany w celu przekazywania danych za pierwszy kwartał 2020 r.
* Jest to zgodne z ESA 2010 i innymi międzynarodowymi standardami statystycznymi.
** Niemniej jednak, w przypadku statystyki FI, rozporządzenie (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) wymaga odrębnego przekazywania danych o nowych emisjach i wykupach w miesiącu sprawozdawczym udziałów/jednostek uczestnictwa w FI.
*** Definicja i klasyfikacja »pozostałych zmian« jest w dużej mierze zgodna z ESA 2010. »Reklasyfikacje i inne korekty« są w dużej mierze równoważne »pozostałym zmianom wolumenu aktywów i zobowiązań« (K.1- K.6, zob. pkt 6.03-25), natomiast »zmiany wyceny« można odnieść do »nominalnych zysków i strat z tytułu posiadania majątku« (K.7, zob. pkt 6.26-64). W przypadku statystyki bilansowej MIF ważnym odstępstwem jest zaliczenie »odpisów z tytułu całkowitej utraty wartości kredytów i pożyczek« do »korekt z tytułu zmiany wyceny« (w szczególności jako korekt z tytułu zmiany wyceny wynikającej ze zmian cen), podczas gdy w ESA 2010 są one zasadniczo uznawane za »pozostałe zmiany wolumenu« (pkt 6.14) - z wyjątkiem strat zrealizowanych w związku ze sprzedażą kredytu/pożyczki; straty te, równe różnicy pomiędzy ceną transakcji a wartością bilansową kredytów i pożyczek, powinny być wykazywane jako przeszacowanie (pkt 6.58). Zaliczenie »odpisów z tytułu całkowitej utraty wartości kredytów i pożyczek« do »korekt z tytułu zmiany wyceny« jest również odstępstwem od zasad międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. W międzynarodowej pozycji inwestycyjnej odpisy takie są traktowane jako »pozostałe korekty«, a nie »zmiany cen lub kursów walut«. W statystyce FI »odpisy z tytułu całkowitej/częściowej utraty wartości kredytów i pożyczek« nie są wymagane.
**** Korekty dotyczące własnego bilansu EBC przekazywane są przez Dyrekcję Generalną Administracji EBC.