Rozporządzenie 2019/1197 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE, Euratom) 2019/1197
z dnia 9 lipca 2019 r.
w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa z dniem wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po tej notyfikacji, to znaczy z dniem 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Wobec braku umowy o wystąpieniu ze Zjednoczonym Królestwem i nieprzedłużenia okresu dwóch lat, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE porozumienie finansowe w odniesieniu do zobowiązań finansowych wynikających z członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii należy uzgodnić w przyszłej umowie międzynarodowej między Zjednoczonym Królestwem a Unią.

(2) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków Unii i Zjednoczonego Królestwa wynikających z całego okresu członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.

(3) Konieczne jest zatem określenie zasad dotyczących stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2019 r.

(4) Jeżeli chodzi o przyjmowanie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii, Traktaty nie przewidują innych uprawnień niż te, o których mowa w art. 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 203 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(5) Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczą w szeregu unijnych programów lub działań na podstawie członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii. Uczestnictwo to odbywa się w oparciu o umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub w oparciu o decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, które to umowy i decyzje stanowią zobowiązania prawne.

(6) W przypadku wielu z tych umów i decyzji zasady dotyczące kwalifikowalności wymagają, aby beneficjent był państwem członkowskim lub też osobą lub podmiotem z siedzibą w państwie członkowskim. Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie jest w takich przypadkach powiązana z faktem, że Zjednoczone Królestwo jest państwem członkowskim. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii pociąga zatem za sobą utratę kwalifikowalności przez takich beneficjentów unijnego finansowania na podstawie umów i decyzji. Nie dotyczy to jednak przypadków, w których osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczyłyby w działaniu w ramach odnośnych unijnych przepisów dotyczących osób i podmiotów z siedzibą w państwie trzecim oraz z zastrzeżeniem warunków mających zastosowanie w ramach tych przepisów.

(7) Wykonanie budżetu na 2019 r. w takiej formie, w jakiej został on na ten rok przyjęty, byłoby korzystne zarówno dla Unii i jej państw członkowskich, jak i dla Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie. Korzystne byłoby również, gdyby zobowiązania prawne podpisane i przyjęte przed datą wystąpienia mogły być w dalszym ciągu realizowane przez cały 2019 r.

(8) Należy zatem określić warunki, na których Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mogłyby nadal kwalifikować się do finansowania w 2019 r. w odniesieniu do umów, jakie z nimi podpisano, i decyzji, jakie w odniesieniu do nich przyjęto, przed dniem, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia"). Warunki te byłyby następujące: Zjednoczone Królestwo przekazuje Komisji pisemne potwierdzenie zobowiązania do dalszego wnoszenia wkładu obliczonego na podstawie szacowanych zasobów własnych Zjednoczonego Królestwa w ostatecznie przyjętej wersji budżetu na 2019 r.; pierwsza rata zostaje wpłacona przez Zjednoczone Królestwo i Zjednoczone Królestwo przekazuje Komisji pisemne potwierdzenie, że zobowiązuje się umożliwić przeprowadzanie w całości przez Unię kontroli i audytów zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. Z uwagi na potrzebę pewności należy ograniczyć czas na spełnienie tych warunków. Komisja powinna przyjąć decyzję w sprawie spełnienia warunków.

(9) Warunek dotyczący wkładu Zjednoczonego Królestwa opiera się na przyjętej wersji budżetu na 2019 r. A zatem jest uzasadnione, aby po przyjęciu niniejszego rozporządzenia żadne państwo członkowskie nie znalazło się w mniej korzystnej sytuacji, jeśli chodzi o swój wkład, niż zostało to ustanowione w przyjętej wersji budżetu na 2019 r. W związku z tym, aby zapewnić pozytywny skutek niniejszego rozporządzenia dla wszystkich państw członkowskich, od kwoty wkładu Zjednoczonego Królestwa, która ma zostać zapisana w budżecie ogólnym Unii, należy odjąć określoną kwotę. Taka określona kwota powinna przynieść korzyści państwom członkowskim, które w przeciwnym razie znalazłyby się w niekorzystnej sytuacji po przyjęciu niniejszego rozporządzenia, jak zostało to doprecyzowane w specjalnych uzgodnieniach praktycznych określających podział należnych płatności i powierzających Komisji wypłatę określonej kwoty.

(10) Dopóki warunki kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie ustanowione na podstawie niniejszego rozporządzenia będą spełniane, należy także przyjąć kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie w 2019 r. do celów warunków określonych w zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, z wyjątkiem szczególnych przypadków związanych z bezpieczeństwem oraz utratą członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także zapewniać im unijne finansowanie. Takie unijne finansowanie powinno być ograniczone do wydatków kwalifikowalnych poniesionych w 2019 r., z wyjątkiem umów w sprawie zamówień publicznych podpisanych przed końcem 2019 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2  (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), które są nadal wykonywane zgodnie ze swoimi warunkami, oraz z wyjątkiem rolnych płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2019, które powinny być wyłączone z kwalifikowalności. Zgodnie z rozporządzeniem finansowym zaproszenia, przetargi, konkursy lub inne procedury, a także wszelkie wynikające z nich umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mają określać warunki kwalifikowalności i warunki kontynuacji kwalifikowalności poprzez odniesienie do niniejszego rozporządzenia.

(11) Należy ponadto uznać, że Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie będą nadal spełniać kryterium kwalifikowalności, pod warunkiem że Zjednoczone Królestwo będzie nadal wnosić wkład na 2019 r., a kontrole i audyty będą mogły być skutecznie przeprowadzane. Jeżeli warunki te przestaną być spełniane, Komisja powinna podjąć decyzję stwierdzającą ich niespełnianie. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie powinny przestać kwalifikować się do otrzymywania finansowania unijnego.

(12) Należy również zapewnić kontynuację w 2019 r. kwalifikowalności działań, w ramach których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują finansowanie z Unii i które są powiązane ze Zjednoczonym Królestwem. Ewentualne nieprzyjęcie przez Zjednoczone Królestwo kontroli i audytów powinno stanowić fakt, który będzie wymagać uwzględnienia do celów należytego zarządzania finansami przy ocenie realizacji takich działań.

(13) Należy kontynuować wdrażanie działań zgodnie z odnośnymi zasadami regulującymi takie działania, w tym z rozporządzeniem finansowym. Do celów stosowania takich zasad konieczne jest zatem traktowanie Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.

(14) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż dotyczą one budżetu Unii oraz programów i działań realizowanych przez Unię, natomiast możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(15) W celu zapewnienia ograniczonej elastyczności należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ewentualnego przedłużenia terminów określonych w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) oraz zmian w harmonogramie płatności na miesiące następujące po sierpniu 2019 r. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. Jeżeli, w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2019 r., jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, akt delegowany powinien wejść w życie bezzwłocznie i powinien mieć zastosowanie, dopóki Parlament Europejski lub Rada nie wyrażą sprzeciwu.

(16) Aby uniknąć wszelkich zbędnych zakłóceń dla beneficjentów unijnych programów wydatkowania i innych działań w dniu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od następnego dnia po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że do tego dnia wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem. Biorąc pod uwagę, że przyjęty budżet Unii, który przewiduje udział Zjednoczonego Królestwa w jego finansowaniu, obejmuje w dniu wystąpienia jedynie rok 2019, powinien mieć on zastosowanie jedynie w odniesieniu do kwalifikowalności na rok 2019,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii i dotyczące działań objętych zarządzaniem bezpośrednim, pośrednim i dzielonym, w odniesieniu do których kryterium kwalifikowalności jest spełnione poprzez członkostwo Zjednoczonego Królestwa w Unii w dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia").
2. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla programów współpracy terytorialnej objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/491 4  oraz dla działań w zakresie mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/499 5 .
Artykuł  2

Warunki kwalifikowalności

1. 
W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo lub też osoba lub podmiot z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie otrzymują środki unijne w związku z działaniem realizowanym w ramach zarządzania bezpośredniego, pośredniego lub dzielonego na mocy zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych przed datą wystąpienia, a warunki kwalifikowalności w ramach tego działania są uzależnione od członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii, nadal kwalifikują się one do otrzymywania unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2019 r. po dacie wystąpienia, jeżeli spełnione są następujące warunki i dopóki nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2:
a)
Zjednoczone Królestwo potwierdziło Komisji pisemnie najpóźniej w dniu 30 kwietnia 2019 r., że wpłaci kwotę w euro wykazaną w linii "Zjednoczone Królestwo" i kolumnie "Zasoby własne ogółem" w tabeli 7 w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego Unii" części budżetu dotyczącej dochodów na 2019 r., określoną w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019 6  przyjętym w dniu 12 grudnia 2018 r., pomniejszoną o kwotę zasobów własnych udostępnioną przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do roku budżetowego 2019 przed datą wystąpienia, zgodnie z harmonogramem płatności określonym w niniejszym rozporządzeniu;
b)
najpóźniej w dniu 13 maja 2019 r. Zjednoczone Królestwo dokonało na rachunek określony przez Komisję pierwszej płatności odpowiadającej racie, o której mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, pomnożonej przez wynik następującego działania: liczbę pełnych miesięcy między datą wystąpienia a końcem 2019 r. pomniejszoną o liczbę miesięcy między miesiącem pierwszej płatności, z wyłączeniem tego miesiąca, a końcem 2019 r.;
c)
Zjednoczone Królestwo potwierdziło Komisji pisemnie najpóźniej w dniu 30 kwietnia 2019 r. zobowiązanie, że będzie nadal akceptowało kontrole i audyty, które obejmują cały okres realizacji programów i działań zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami; oraz
d)
Komisja przyjęła decyzję, o której mowa w ust. 2, potwierdzającą, że warunki, o których mowa w lit. a), b) i c) niniejszego akapitu, zostały spełnione.

Kwotę, o której mowa w akapicie pierwszym lit. a), dzieli się na równe raty. Liczba rat odpowiada liczbie pełnych miesięcy między datą wystąpienia a końcem 2019 r.

Kwotę, o której mowa w akapicie pierwszym lit. a), zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako inne dochody po odjęciu określonej kwoty w celu zapewnienia podziału budżetu zgodnie z kolumną "Zasoby własne ogółem" w tabeli 7, o której mowa w lit. a) niniejszego akapitu, oraz z zastrzeżeniem specjalnych uzgodnień praktycznych do tego celu.

Zobowiązanie, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. c), obejmuje w szczególności współpracę w zakresie ochrony interesów finansowych Unii oraz zaakceptowanie praw Komisji, Trybunału Obrachunkowego i Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w zakresie dostępu do danych i dokumentów dotyczących wkładów Unii oraz przeprowadzania kontroli i audytów.

2. 
Komisja przyjmuje decyzję stwierdzającą spełnienie lub niespełnienie warunków określonych w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c).
3. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 7 dotyczących przedłużenia terminów określonych w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) niniejszego artykułu.

Jeżeli w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2019 r. jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, do aktów delegowanych przyjmowanych na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie procedura przewidziana w art. 8.

Artykuł  3

Kontynuacja kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie

1. 
Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie, ustanowiona zgodnie z art. 2, nadal obowiązuje w 2019 r., dopóki spełnione są następujące warunki:
a)
po dokonaniu pierwszej płatności zgodnie z art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) Zjednoczone Królestwo wpłacało na rachunek określony przez Komisję miesięczne raty, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit drugi, pierwszego dnia roboczego każdego miesiąca do sierpnia 2019 r.;
b)
pierwszego dnia roboczego września 2019 r. Zjednoczone Królestwo wpłaciło na rachunek określony przez Komisję pozostałe miesięczne raty, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit drugi, chyba że do dnia 31 sierpnia 2019 r. Komisja poinformuje Zjednoczone Królestwo o innym harmonogramie płatności odnośnie do tej wpłaty; oraz
c)
podczas przeprowadzania kontroli i audytów, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c), nie zaobserwowano żadnych znaczących niedociągnięć.
2. 
W przypadku gdy jeden lub większa liczba warunków, o których mowa w ust. 1, nie jest spełniony, Komisja przyjmuje odpowiednią decyzję. Decyzja ta jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie przestają kwalifikować się na mocy ust. 1 niniejszego artykułu oraz art. 2 i 4, działania przestają się kwalifikować na mocy art. 6 ust. 2, a art. 5 przestaje mieć zastosowanie.

3. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 7 dotyczących innego harmonogramu płatności w odniesieniu do płatności, o której mowa w ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu.

Jeżeli w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2019 r. jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, do aktów delegowanych przyjmowanych na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie procedura przewidziana w art. 8.

Artykuł  4

Udział w zaproszeniach i kwalifikowalność wynikających z tego wydatków

1. 
Od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. d), i dopóki nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2, Zjednoczone Królestwo lub też osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie kwalifikują się w 2019 r. do finansowania do celów warunków określonych we wszelkich zaproszeniach do składania wniosków, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, w takim samym zakresie jak państwa członkowskie oraz osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich oraz kwalifikują się do otrzymywania unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2019 r.

Niezależnie od akapitu pierwszego:

a)
umowy podpisane do końca 2019 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia finansowego są wykonywane zgodnie z określonymi w nich warunkami do daty końca ich obowiązywania;
b)
wydatki w odniesieniu do płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2019 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 7  nie kwalifikują się do unijnego finansowania.
2. 
Ust. 1 akapit pierwszy nie ma zastosowania:
a)
w przypadku gdy uczestnictwo jest ograniczone do państw członkowskich oraz osób lub podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich ze względów bezpieczeństwa;
b)
do operacji finansowych przeprowadzanych w ramach instrumentów finansowych zarządzanych bezpośrednio lub pośrednio na mocy tytułu X rozporządzenia finansowego lub do operacji finansowych gwarantowanych przez budżet Unii w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 8  lub w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 9 .
Artykuł  5

Inne konieczne dostosowania

Jeżeli warunki określone w art. 2 ust. 1 są spełnione i dopóki nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2, do celów stosowania jakichkolwiek zasad regulujących działania prowadzone na podstawie zobowiązań prawnych, o których mowa w art. 2 ust. 1, zaproszenia, o których mowa w art. 4, oraz działania prowadzone na podstawie zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych w następstwie zaproszeń, o których mowa w art. 4, które są niezbędne do nadania skuteczności art. 2 ust. 1 i art. 4 ust. 1, Zjednoczone Królestwo traktuje się jako państwo członkowskie, z zastrzeżeniem przepisów niniejszego rozporządzenia.

Zjednoczone Królestwo lub przedstawiciele Zjednoczonego Królestwa nie mogą jednak uczestniczyć w pracach komitetów wspierających zarządzanie na podstawie przepisów odpowiedniego aktu podstawowego lub pracach grup ekspertów lub innych organów doradzających w odniesieniu do programów lub działań, z wyjątkiem komitetów monitorujących lub podobnych komitetów właściwych dla poszczególnych operacyjnych, krajowych lub podobnych programów w ramach zarządzania dzielonego.

Artykuł  6

Kwalifikowalność działań odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa, w przypadku gdy państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne

1. 
Działania objęte zarządzaniem bezpośrednim, pośrednim i dzielonym, w odniesieniu do których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne na mocy zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych przed datą wystąpienia oraz w przypadku których warunkiem kwalifikowalności jest członkostwo Zjednoczonego Królestwa w Unii w dniu wystąpienia, kwalifikują się od daty wystąpienia do unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2019 r.
2. 
Działania, w przypadku których warunek kwalifikowalności dotyczący minimalnej liczby uczestników z różnych państw członkowskich w konsorcjum jest spełniony w dniu wystąpienia dzięki członkowi konsorcjum będącemu osobą lub podmiotem z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, kwalifikują się do unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2019 r., jeżeli spełnione są warunki określone w art. 2 ust. 1 i dopóki nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2.
3. 
Właściwy urzędnik zatwierdzający bierze pod uwagę niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c), lub decyzję Komisji, o której mowa w art. 3 ust. 2, dotyczącą niespełnienia warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. c), w celu oceny ewentualnego poważnego niedociągnięcia w wypełnianiu głównych obowiązków w zakresie realizacji zobowiązania prawnego, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  7

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 2 i 3, powierza się Komisji na czas nieokreślony od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 2 i 3, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 2 i 3 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie miesiąca od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o miesiąc z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  8

Tryb pilny

1. 
Akty delegowane przyjęte w trybie niniejszego artykułu wchodzą w życie niezwłocznie i mają zastosowanie, dopóki nie zostanie wyrażony sprzeciw zgodnie z ust. 2. Przekazując akt delegowany Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, podaje się powody zastosowania trybu pilnego.
2. 
Parlament Europejski albo Rada mogą wyrazić sprzeciw wobec aktu delegowanego zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 7 ust. 6. W takim przypadku Komisja uchyla akt natychmiast po powiadomieniu jej przez Parlament Europejski lub Radę o decyzji o sprzeciwie.
Artykuł  9

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE.

Niniejsze rozporządzenie nie ma jednak zastosowania, jeżeli do dnia, o którym mowa w akapicie drugim niniejszego artykułu, weszła w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 50 ust. 2 TUE.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2019 r.
W imieniu Rady
M. LINTILÄ
Przewodniczący
1 Zgoda z dnia 17 kwietnia 2019 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/491 z dnia 25 marca 2019 r. mające na celu umożliwienie kontynuacji programów współpracy terytorialnej PEACE IV (Irlandia-Zjednoczone Królestwo) oraz Zjednoczone Królestwo-Irlandia (Irlandia-Irlandia Północna-Szkocja) w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 85 I z 27.3.2019, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/499 z dnia 25 marca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące kontynuacji trwających działań w zakresie mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1288/2013 w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 85 I z 27.3.2019, s. 32).
6 Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2019/333 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2019 (Dz.U. L 67 z 7.3.2019, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR (Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.189.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2019/1197 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii
Data aktu: 09/07/2019
Data ogłoszenia: 15/07/2019