a także mając na uwadze, co następuje:(1) W czerwcu 2017 r. i w czerwcu 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że w, odpowiednio, 2016 i 2017 r. istniało znaczące odnotowane odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego Rumunii lub od ścieżki dostosowania prowadzącej do tego celu. W związku z tymi stwierdzonymi znaczącymi odstępstwami Rada wydała zalecenia z dnia 16 czerwca 2017 r. 2 i z dnia 22 czerwca 2018 r. 3 zalecające Rumunii podjęcie środków niezbędnych do skorygowania tych odstępstw.
(2) W dniu 4 grudnia 2018 r. Rada, w drodze decyzji (UE) 2018/2020 4 , stwierdziła, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na jej zalecenie z dnia 22 czerwca 2018 r. Na tej podstawie Rada wydała w dniu 4 grudnia 2018 r. zmienione zalecenie 5 skierowane do Rumunii, w którym zaleciła jej podjęcie środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 4,5 % w 2019 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % produktu krajowego brutto (PKB). Rada zaleciła również Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na redukcję deficytu oraz aby postanowiła, że środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin na dzień 15 kwietnia 2019 r. na przedstawienie sprawozdania dotyczącego działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie z dnia 4 grudnia 2018 r.
(3) W dniach 14 i 15 marca 2019 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misję wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia nr 1466/97/WE. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom rumuńskim w celu przedstawienia uwag Komisja przedstawiła w dniu 5 czerwca 2019 r. swoje ustalenia Radzie. Ustalenia te zostały następnie podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze rumuńskie nie zamierzają działać zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. Władze potwierdziły Komisji, że rząd nie ma zamiaru zastosować się do zalecanej korekty strukturalnej. W dalszym ciągu skupiają się na utrzymaniu deficytu nominalnego poniżej zapisanej w Traktacie wartości progowej 3 % PKB, a więc mają na celu uniknięcie części naprawczej paktu stabilności i wzrostu. Budżet na 2019 r. obejmuje docelowy deficyt w ujęciu memoriałowym wynoszący 2,8 % PKB. Według własnych oszacowań rządu, dostępnych w czasie misji, taki deficyt nominalny oznaczałby korektę strukturalną o około 0,1 % w stosunku do 2018 r., a więc znacząco mniejszą od zalecanej przez Radę.
(4) W dniu 20 kwietnia 2018 r., tj. po terminie wyznaczonym przez Radę, władze rumuńskie przekazały sprawozdanie z działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. W sprawozdaniu tym powtórzyły, że ich celem na 2019 r. jest deficyt nominalny wynoszący 2,8 % PKB i tylko nieznaczne zmniejszenie deficytu strukturalnego. Skutki budżetowe środków, o których poinformowała Rumunia, zdecydowanie nie spełniają wymogów określonych w zaleceniu z dnia 4 grudnia 2018 r.
(5) Według prognozy Komisji z wiosny 2019 r. wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto w 2019 r. wyniesie 11,6 %, czyli znacznie powyżej wartości odniesienia dotyczącej wydatków, która wynosi 4,5 %. Saldo strukturalne pogorszy się w 2019 r. o 0,7 % PKB, co sprawi, że deficyt wyniesie 3,6 % PKB. Pogorszenie salda strukturalnego jest sprzeczne z zalecaną jego poprawą o 1 % PKB w stosunku do wartości z 2018 r. Oba wskaźniki świadczą zatem o odstępstwie od zalecanej korekty. Wartość odniesienia dotycząca wydatków wskazuje na odstępstwo wynoszące 2,1 % PKB. Saldo strukturalne potwierdza tę diagnozę, wskazując na nieco mniejsze odstępstwo wynoszące 1,7 % PKB. Wielkość tego odstępstwa, którą wskazuje saldo strukturalne, jest mniejsza ze względu na nadzwyczajne dochody oraz wyższy deflator PKB. Po uwzględnieniu tych czynników ocena ogólna potwierdza odstępstwo od zalecanej korekty.
(6) Prognozowany wzrost deficytu w porównaniu z 2018 r. jest tak jak w poprzednich latach głównie spowodowany rosnącymi wydatkami na wynagrodzenia dla pracowników sektora publicznego. Od czasu prognozy Komisji z jesieni 2018 r., która stanowiła podstawę zalecenia Rady z dnia 4 grudnia 2018 r., władze nałożyły nowe podatki na sektory telekomunikacyjny, energetyczny i bankowy. Jednakże władze obniżyły podatki w sektorze budowlanym i podniosły niektóre świadczenia społeczne.
(7) Prowadzi to do wniosku, że odpowiedź Rumunii na zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. jest niewystarczająca. Wysiłek fiskalny znacząco odbiega od rocznej korekty strukturalnej na poziomie 1 % PKB w 2019 r., która odpowiada stopie wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nieprzekraczającej 4,5 % w 2019 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: