(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3250)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Koniec zwolnienia od podatku za paliwo lotnicze w Europie" są następujące kwestie: "Wzywamy Komisję Europejską do zaproponowania państwom członkowskim wprowadzenia podatku od paliwa lotniczego (nafty). Sektor lotnictwa korzysta z ulg podatkowych, mimo że jest jednym z najszybciej rozwijających się źródeł emisji gazów cieplarnianych".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Podczas gdy bardziej przyjazne dla środowiska alternatywne rozwiązania dla lotnictwa podlegają wysokim podatkom, przemysł lotniczy korzysta z wielu niesprawiedliwych zwolnień od podatku. Paliwo lotnicze pozostaje nieopodatkowane w Europie i państwa członkowskie nie nakładają podatku VAT na bilety lotnicze, co sprawia, że lotnictwo staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu, mimo że jest najbardziej wysokoemisyjne. Opodatkowanie nafty umożliwiłoby UE radykalne zwiększenie finansowania ekologicznych form mobilności, jako że transport jest najszybciej rozwijającym się sektorem emisji gazów cieplarnianych".
(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(5) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjmować unijne akty prawne określające przepisy dotyczące harmonizacji ustawodawstw odnoszących się do podatków obrotowych, akcyzy i innych podatków pośrednich w zakresie, w jakim harmonizacja ta jest niezbędna do zapewnienia ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz uniknięcia zakłóceń konkurencji, na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(6) Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(7) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.
(8) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Koniec zwolnienia od podatku za paliwo lotnicze w Europie",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Wiceprzewodniczący |