uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6 oraz art. 18 ust. 1 i 3,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.
(2) Artykuł 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata odnawialny jednokrotnie na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1393/2014 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych w wodach północnozachodnich w celu ułatwienia realizacji obowiązku wyładunku za pomocą pewnych mechanizmów elastyczności.
(4) Belgia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na wodach północnozachodnich. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Północno-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych te państwa członkowskie przedstawiły Komisji w dniu 31 maja 2017 r. wspólną rekomendację.
(5) Wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów mogą zostać określone zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do gatunków, co do których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia ("wyłączenia z uwagi na przeżywalność").
(6) We wspólnej rekomendacji sugeruje się stosowanie, pod pewnymi warunkami, wyłączenia z uwagi na przeży- walność w latach 2019 i 2020 w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego złowionych w połowach sieciami pierścieniowymi, ukierunkowanych na gatunki nieobjęte kwotami w rejonach ICES VIIe oraz VIIf. Dowody przedstawione przez państwa członkowskie, aby uzasadnić to wyłączenie, zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). STECF stwierdził, że dowody przedstawione na poparcie proponowanego wyłączenia były podobne do dowodów uzasadniających inne wyłączenia zawarte w poprzednim planie w zakresie odrzutów i zostały już ocenione przez STECF. Wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów mogą ponadto zostać określone zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w przypadku gdy dowody naukowe wskazują, że zwiększenie selektywności jest bardzo trudne lub postępowanie z niezamierzonymi połowami pociąga za sobą nieproporcjonalne koszty ("wyłączenia »de minimis«").
(7) We wspólnej rekomendacji proponuje się wyłączenie de minimis maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 r. i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka (Micromesistius poutassou) w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne, ukierunkowanych na ten gatunek w rejonach ICES Vb, VI i VII, połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi. Zainteresowane państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że zwiększenie selektywności nie jest możliwe oraz że koszty postępowania z niezamierzonymi połowami są nieproporcjonalne. STECF dokonał przeglądu proponowanego wyłączenia i stwierdził, że jest ono wystarczająco uzasadnione. W związku z tym proponowane wyłączenie może zostać wprowadzone do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014.
(8) We wspólnej rekomendacji zaproponowano zastosowanie wyłączenia de minimis maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 r. i w 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego (Thunnus alalunga) ukierunkowanych na ten gatunek, prowadzonych przy użyciu tuk pelagicznych (PTM) w rejonie ICES VII. Państwa członkowskie przedstawiły dowody wykazujące, że koszty przechowywania niechcianych połowów i postępowania z nimi na morzu i na lądzie są nieproporcjonalne. Dowody dostarczone przez państwa członkowskie zostały zweryfikowane przez STECF. W swojej ocenie STECF wspomniał o ryzyku selekcji jakościowej. W odniesieniu do tej kwestii należy zauważyć, że zgodnie z art. 19a ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 850/1998 3 zakaz odrzutów nie ma zastosowania do połowów gatunków objętych wyłączeniem z obowiązku wyładunku zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. W związku z tym proponowane wyłączenie może zostać wprowadzone do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014.
(9) We wspólnej rekomendacji sugeruje się ustanowienie na lata 2018, 2019 i 2020 wyłączenia de minimis maksymalnie do 1 % całkowitych rocznych połowów makreli (Scomber scombrus), ostroboka (Trachurus ssp.), śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) i witlinka (Merlangius Merlangus) złowionych w połowach małych gatunków pelagicznych przez trawlery do połowów w toni wodnej (OTM i PTM) o długości całkowitej do 25 metrów, poławiające makrelę, ostroboka i śledzia atlantyckiego w rejonie ICES VIId. STECF zweryfikował dowody naukowe przedstawione przez państwa członkowskie w celu wsparcia proponowanego wyłączenia. STECF stwierdził, że wyłączenie de minimis może stanowić zachętę dla zainteresowanych flot, aby dostosowały one swoje sposoby postępowania i prowadziły dalsze badania nad sposobami poprawy selektywności. W związku z tym przedmiotowe wyłączenie może zostać włączone do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014.
(10) Okres obowiązywania planu w zakresie odrzutów należy w związku z tym przedłużyć do dnia 31 grudnia 2020 r.
(11) W art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1393/2014 określa się odpowiednio wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego złowionych w połowach przy użyciu okrężnic. Środek ten został pozytywnie oceniony przez STECF w 2014 r. Komisja uważa, że dowody, na których opierała się ta ocena, zachowają ważność przez kolejne trzy lata. W związku z tym należy przedłużyć stosowanie środka do 2020 r.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1393/2014 i załącznik do niego.
(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu statków unijnych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Zważywszy że plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1393/2014 wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.36.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/190 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1393/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach północno-zachodnich |
Data aktu: | 24/11/2017 |
Data ogłoszenia: | 09/02/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2018, 10/02/2018 |