(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 8489)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 państwa członkowskie przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej ("FAB"), zawierające, odpowiednio, wiążące cele krajowe lub wiążące cele na szczeblu FAB, zgodne z parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii. W rozporządzeniu (WE) nr 549/2004 przewidziano również, że Komisja dokonuje oceny zgodności tych celów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) tego rozporządzenia. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013.
(2) Po dokonaniu oceny planów skuteczności działania Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2015/348 3 , w której stwierdzono m.in. że lokalne cele Portugalii i Rumunii w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym efektywności kosztowej, zawarte w planach skuteczności działania, odpowiednio, Południowo-Zachodniego FAB ("SW FAB") i Dunajskiego FAB, są zgodne z ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania ustalonymi na drugi okres odniesienia (2015-2019).
(3) Następnie Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2018/1782 4 , umożliwiającą zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 rewizję celów w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym efektywności kosztowej określonych na lata 2018 i 2019 dla służb żeglugi powietrznej Portugalii i Rumunii.
(4) Na tej podstawie Portugalia i Rumunia dokonały rewizji przedmiotowych celów oraz odpowiednio zmieniły swoje plany skuteczności działania.
(5) Dokumentacja przedłożona przez Portugalię i Rumunię została oceniona przez organ weryfikujący skuteczność działania ("PRB"), który pomaga Komisji we wdrażaniu systemu skuteczności działania zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013. Sprawozdanie PRB z oceny skorygowanych celów Portugalii przedłożono Komisji w dniu 20 września 2018 r., a jego aktualizację przekazano w dniu 12 października 2018 r.
(6) Sprawozdanie PRB z oceny skorygowanych celów Rumunii przedłożono Komisji w dniu 16 października 2018 r.
(7) Komisja dokonała oceny tych zmienionych planów, a w szczególności skorygowanych celów, zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, biorąc pod uwagę otrzymaną dokumentację oraz sprawozdania PRB. Zgodność celów w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym efektywności kosztowej, przedstawionych w postaci ustalonych kosztów jednostkowych na trasie i terminalowych, z celami ogólnounijnymi oceniono zgodnie z zasadami określonymi w pkt 5 w związku z pkt 1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013. Komisja uwzględniła w szczególności trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia w stosunku do docelowego obniżenia średnio o 3,3 % rocznie oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019) w stosunku do docelowego obniżenia średnio o 1,7 % rocznie. Uwzględniła również poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami członkowskimi o podobnym otoczeniu operacyjnym i gospodarczym.
(8) W przypadku Portugalii ocena wykazała, że skorygowane cele oparte są na planowanym obniżeniu jej ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia średnio o 2 % rocznie. Cel ten jest niższy od docelowego obniżenia średnich ogólnounijnych ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w tym okresie. Skorygowany cel Portugalii na 2019 r. wyznaczono jednak w oparciu o planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie znacznie niższe (- 30 %) od średnich ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w państwach członkowskich o otoczeniu operacyjnym i gospodarczym podobnym do Portugalii. Łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie mają zostać obniżone w znacznie większym stopniu (- 4 %) niż zakłada cel ogólnounijny. W związku z tym Komisja uważa, że skorygowane cele Portugalii na lata 2018 i 2019 są zgodne z ogólnounijnymi celami w zakresie skuteczności działania w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej na drugi okres odniesienia.
(9) W przypadku Rumunii ocena wykazała, że skorygowane cele oparte są na planowanym obniżeniu jej ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia średnio o 3,2 % rocznie. Cel ten jest nieco niższy od docelowego obniżenia średnich ogólnounijnych ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w tym okresie. Skorygowany cel Rumunii na 2019 r. wyznaczono w oparciu o planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie niższe (- 1,5 %) od średnich ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w państwach członkowskich o otoczeniu operacyjnym i gospodarczym podobnym do Rumunii. Łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie mają zostać obniżone w tym samym stopniu (- 1,7 %), jaki zakłada cel ogólnounijny. W związku z tym Komisja uważa, że skorygowane cele Rumunii na lata 2018 i 2019 są zgodne z ogólnounijnymi celami w zakresie skuteczności działania w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej na drugi okres odniesienia.
(10) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2015/348, tak aby uwzględnić skorygowane cele Portugalii i Rumunii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Violeta BULC |
|
Członek Komisji |