a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Komisji 2001/21/WE 2 włączono dikwat jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej dikwat, określonej w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, wygasa w dniu 30 czerwca 2019 r.
(4) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1141/2010 5 , w terminie określonym w tym artykule, złożono dwa wnioski o odnowienie włączenia dikwatu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(5) Wnioskodawcy złożyli dodatkową dokumentację wymaganą na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1141/2010. Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy stwierdziło, że wnioski są kompletne.
(6) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy w porozumieniu z państwem członkowskim pełniącym rolę współsprawozdawcy przygotowało sprawozdanie z oceny dotyczącej odnowienia i w dniu 19 września 2014 r. przedłożyło je Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") oraz Komisji.
(7) Urząd przekazał sprawozdanie z oceny dotyczącej odnowienia wnioskodawcom i państwom członkowskim, aby umożliwić im zgłoszenie uwag, a otrzymane uwagi przekazał Komisji. Urząd podał również do wiadomości publicznej dodatkową dokumentację skróconą.
(8) W dniu 12 listopada 2015 r. Urząd przekazał Komisji wnioski 6 dotyczące tego, czy dikwat ma szanse spełnić kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Urząd stwierdził, że istnieje wysokie ryzyko dla pracowników, osób postronnych i mieszkańców. Po publikacji tych wniosków nastąpiła techniczna wymiana opinii między Urzędem a jednym z wnioskodawców na temat oceny ryzyka związanego z pozażywnościowymi źródłami narażenia. W listopadzie 2017 r. Urząd poinformował wnioskodawcę, że ocena została sfinalizowana, jeśli chodzi o najbardziej odpowiednie podejście naukowe, ale Komisja może wziąć pod uwagę potrzebę zlecenia Urzędowi ponownej oceny pozażywnościowych źródeł narażenia na dikwat. W dniu 19 lutego 2018 r. Komisja zleciła Urzędowi przeprowadzenie ponownej oceny pozażywnościowych źródeł narażenia na dikwat. W dniu 17 kwietnia 2018 r. 7 Urząd potwierdził wysokie ryzyko dla osób postronnych i mieszkańców w przypadku wszystkich scenariuszy. Co więcej, wskazano na wysokie ryzyko dla ptaków 8 .
(9) Komisja zwróciła się do wnioskodawców o przedstawienie uwag do wniosków Urzędu, oświadczenia Urzędu z 2018 r. oraz, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1141/2010, do projektu sprawozdania z przeglądu. Wnioskodawcy przedstawili uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(10) Mimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawców nie udało się jednak wyeliminować obaw związanych z przedmiotową substancją.
(11) W związku z tym, w odniesieniu do jednego lub większej liczby reprezentatywnych zastosowań co najmniej jednego środka ochrony roślin zawierającego dikwat, stwierdzono, że kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie zostały spełnione. Nie należy zatem odnawiać zatwierdzenia substancji czynnej dikwat zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(12) Państwom członkowskim należy przyznać wystarczający czas na wycofanie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające dikwat.
(13) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających dikwat, okres ten powinien upłynąć najpóźniej z dniem 4 lutego 2020 r.
(14) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia nowego wniosku dotyczącego zatwierdzenia dikwatu zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(15) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył komitetowi odwoławczemu projekt aktu wykonawczego do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2001/21/WE z dnia 5 marca 2001 r. zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin w celu włączenia amitrolu, dikwatu, pirydatu oraz tiabendazolu jako substancji czynnych (Dz.U. L 69 z 10.3.2001, s. 17).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1141/2010 z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie ustanowienia procedury odnowienia włączenia drugiej grupy substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG i sporządzenia wykazu tych substancji (Dz.U. L 322 z 8.12.2010, s. 10).
6 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2015 r. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance diquat" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej dikwat). Dziennik EFSA 2015;13(11):4308, 127 s.
7 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2018. "Statement on non-dietary exposure on diquat" (Oświadczenie w sprawie pozażywnościowych źródeł narażenia na dikwat). Dziennik EFSA 2018;16(4):5260, 111 s.
8 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2015 r. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance diquat" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej dikwat). Dziennik EFSA 2015;13(11):4308, 127 s.