Decyzja 2018/1335 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1335
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2016 (COM(2017) 365 - C8-0255/2017) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0099/2018),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1336

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0099/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
przyjmuje do wiadomości wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2016 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "Inspektorem") nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2016 Trybunał stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i udzielania zamówień dla Inspektora;
3.
zauważa, że zgodnie z obecną procedurą udzielania absolutorium Inspektor przekazuje Trybunałowi roczne sprawozdania z działalności w czerwcu, w październiku Trybunał przedkłada swoje sprawozdanie Parlamentowi, który głosuje nad udzieleniem absolutorium na posiedzeniu plenarnym w maju; zauważa, że o ile absolutorium nie jest odroczone, między zamknięciem rocznego sprawozdania finansowego a zakończeniem procedury udzielania absolutorium mija co najmniej 17 miesięcy; zauważa, że w sektorze prywatnym harmonogram audytów jest o wiele krótszy; podkreśla, że procedurę udzielania absolutorium należy usprawnić i przyspieszyć; zwraca się do Inspektora i Trybunału o stosowanie najlepszych praktyk sektora prywatnego; w związku z tym proponuje, by wyznaczyć termin składania rocznych sprawozdań z działalności do dnia 31 marca roku następującego po danym roku budżetowym, a termin przedłożenia sprawozdania przez Trybunał - do dnia 1 lipca; proponuje również dokonanie przeglądu harmonogramu procedury udzielania absolutorium, jak określono w art. 5 załącznika IV do Regulaminu Parlamentu, by głosowanie w sprawie absolutorium mogło się odbywać podczas sesji plenarnej w listopadzie, co pozwoliłoby zakończyć procedurę udzielania absolutorium w ciągu roku następującego po danym roku budżetowym;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ogólnie rzecz biorąc ostrożnie i należycie zarządzał finansami w trakcie roku budżetowego 2016; wyraża poparcie dla udanej zmiany paradygmatu w kierunku budżetowania celowego w planowaniu budżetu Komisji, której to zmiany dokonała wiceprzewodnicząca Kristalina Georgieva we wrześniu 2015 r. w ramach inicjatywy "Budżet UE zorientowany na wyniki"; zachęca Inspektora do zastosowania tej metody do własnej procedury planowania budżetu;
5.
zauważa, że w 2016 r. budżet przyznany Inspektorowi wyniósł łącznie 9 288 043 EUR (w porównaniu z 8 760 417 EUR w 2015 r.), a wskaźnik wykonania wyniósł 91,93 % (94,66 % w 2015 r.); odnotowuje zmniejszenie wskaźnika wykonania oraz prognozę Inspektora, zgodnie z którą tendencja ta ma się utrzymać w nadchodzących latach; wzywa Inspektora do ostrożnego szacowania budżetu, z uwzględnieniem przewidywanego rozszerzenia działalności w nadchodzących latach;
6.
odnotowuje, że Inspektor kontynuuje tworzenie Europejskiej Rady Ochrony Danych; uważa, że szacunkowe dane budżetowe powinny zapewnić skuteczne wykonanie budżetu w nadchodzących latach;
7.
podkreśla, że należy w pełni przestrzegać ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 6 , jak również dyrektywy w sprawie ochrony danych w sektorze policji i wymiarze sprawiedliwości 7  oraz w pełni wdrożyć postanowienia zawarte w tych dokumentach, które zaczną obowiązywać w maju 2018 r.; docenia, że Inspektor zamierza utrzymać ogólne rozporządzenie o ochronie danych jako punkt odniesienia dla swojej działalności;
8.
z zadowoleniem przyjmuje bieżące działania Sieci na rzecz Inżynierii Prywatności w Internecie (IPEN) - grupy złożonej z ekspertów w dziedzinie informatyki ze wszystkich sektorów, tworzącej platformę współpracy i wymiany informacji na temat metod i narzędzi inżynieryjnych, które włączają wymogi ochrony danych i prywatności w nowe technologie, co stanowi zasadniczą kwestię we wdrażaniu ogólnego rozporządzenia o ochronie danych;
9.
wzywa Inspektora do przedstawienia szczegółowego wykazu wyjazdów służbowych jego członków w 2016 r., z wyszczególnieniem ceny, miejsca i kosztu każdego wyjazdu; apeluje o uwzględnienie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności wyjazdów służbowych, które miały miejsce w 2017 r.;
10.
odnotowuje przyjęcie środków wykonawczych mających na celu zapewnienie skutecznej wewnętrznej kontroli procedur w celu zagwarantowania rentownej, skutecznej i efektywnej realizacji celów Inspektora; apeluje do Inspektora o włączenie informacji o tych środkach do rocznego sprawozdania z działalności;
11.
z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie w 2016 r. inicjatywy Inspektora na rzecz odpowiedzialności, mającej na celu przygotowanie wszystkich instytucji Unii (począwszy od samego Inspektora jako administratora danych) do tego, by swoją działalnością dawały przykład innym, przestrzegając zasad ochrony danych;
12.
zwraca uwagę, że w rocznym sprawozdaniu z audytu wewnętrznego za rok 2016, opublikowanym pod koniec marca 2017 r., audytor wewnętrzny (Służba Audytu Wewnętrznego) ustalił, że wciąż nie wprowadzono pięciu ważnych zaleceń dotyczących systemów kontroli wewnętrznej, wydanych już w latach poprzednich; ubolewa, że niektóre z tych zaleceń mają związek z bezpieczeństwem informacji oraz z polityką ciągłości działania; zauważa, że brak polityki bezpieczeństwa informacji zwiększa ryzyko, iż informacje nie będą wystarczająco chronione, co może prowadzić do ich wycieku i zaszkodzić reputacji Inspektora; wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia przez Inspektora polityki bezpieczeństwa informacji w dniu 19 czerwca 2017 r., mimo że opóźnienie wyniosło ponad 14 miesięcy; wzywa Inspektora, szczególnie biorąc pod uwagę jego misję i zadania, by w przyszłości dawał dobry przykład i wdrażał zalecenia bez zbędnej zwłoki;
13.
zwraca się do Inspektora o poinformowanie parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej o kwotach wypłaconych w 2016 r. na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług, w przypadku których opłaty zależą od zużycia;
14.
z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w 2016 r. strategii na rzecz równości szans i analizę środków mających na celu poprawę dobrostanu w miejscu pracy;
15.
z zadowoleniem przyjmuje uwzględnienie w rocznym sprawozdaniu z działalności szczegółowych informacji na temat wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Inspektor;
16.
wzywa Inspektora, by do rocznego sprawozdania z działalności włączył opis sekcji dotyczących zarządzania zamówieniami i wyjazdami służbowymi, z uwzględnieniem tabeli porównawczej z ostatnich czterech lat;
17.
odnotowuje przyjęcie w 2016 r. zasad etyki zawodowej regulujących postępowanie członków i wszystkich pracowników Inspektora w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych; zauważa również, że ramy te obejmują już istniejące kodeksy postępowania, decyzje dotyczące informowania o nieprawidłowościach oraz przeciwdziałania mobbingowi i molestowaniu, procedury dyscyplinarne i dochodzenia administracyjne; domaga się, by informacje na temat poszczególnych aspektów tych ram były nadal przedstawiane odrębnie w rocznym sprawozdaniu z działalności Inspektora;
18.
podkreśla potrzebę powołania niezależnego organu ds. ujawniania, doradztwa i zgłaszania, dysponującego odpowiednimi zasobami budżetowymi, aby pomóc sygnalistom wykorzystywać odpowiednie kanały ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i doradztwa;
19.
zachęca Inspektora do aktywniejszego udziału w opracowywaniu rozwiązań umożliwiających wprowadzanie innowacji oraz gwarantujących przestrzeganie przepisów dotyczących prywatności i ochrony danych, zwłaszcza dzięki większej przejrzystości, kontroli ze strony użytkowników i rozliczalności w ramach przetwarzania dużych zbiorów danych; apeluje o podejmowanie skutecznych działań umożliwiających czerpanie jak największych korzyści z nowych technologii, przy jednoczesnym zagwarantowaniu pełnego poszanowania praw podstawowych;
20.
zwraca uwagę, że w rocznym sprawozdaniu z działalności Inspektor opublikował rozdział dotyczący współpracy międzyinstytucjonalnej z innymi instytucjami, zgodnie z postulatem Parlamentu zawartym w jego rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie udzielenia absolutorium 8 ; zauważa, że w 2016 r. Inspektor podpisał dwie nowe jednolite umowy o współpracy; wzywa Inspektora do dalszego zacieśniania współpracy międzyinstytucjonalnej i do uwzględnienia w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności aktualnych informacji na temat swoich osiągnięć;
21.
zwraca uwagę, że w rocznym sprawozdaniu z działalności Inspektor uwzględnił oświadczenie na temat postępów osiągniętych w realizacji swojej strategii na lata 2015-2019; zauważa, że w marcu 2015 r. Inspektor ponownie ocenił swoje kluczowe wskaźniki skuteczności działania, aby monitorować wpływ podejmowanych działań i wykorzystanie zasobów oraz wprowadzić dostosowania w tym zakresie; zauważa z zadowoleniem, że zapewniono zgodność z wszystkimi kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania określonymi w strategii Inspektora na lata 2015-2019 i że w niektórych przypadkach Inspektor wykroczył poza cele na 2016 r., co pokazuje, że wdrażanie strategii przebiega prawidłowo; zachęca Inspektora do utrzymania takiego kierunku działań;
22.
z zadowoleniem przyjmuje cel Inspektora, określony w strategii na potrzeby sprawowanego przezeń mandatu, polegający na tym, aby ochrona danych była jak najprostsza i jak najskuteczniejsza dla wszystkich zainteresowanych;
23.
wyraża ubolewanie z powodu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej; zauważa, że w chwili obecnej nie można przewidzieć finansowych, administracyjnych, ludzkich ani innych konsekwencji tego wystąpienia, oraz zwraca się do Inspektora i Trybunału o przeprowadzenie ocen skutków i poinformowanie Parlamentu o ich wynikach do końca 2018 r.
1 Dz.U. L 48 z 24.2.2016.
2 Dz.U. C 323 z 28.9.2017, s. 1.
3 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 1.
4 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 10.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/ 46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
8 Dz.U. L 252 z 29.9.2017, s. 140.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.248.145

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1335 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 18/04/2018
Data ogłoszenia: 03/10/2018