uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("podstawowe rozporządzenie antydumpingowe"), w szczególności jego art. 11 ust. 4 i art. 13 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 2 ("podstawowe rozporządzenie antysubsydyjne"), w szczególności jego art. 23 ust. 6 i art. 24 ust. 5,
A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) W dniu 2 grudnia 2013 r. Rada nałożyła środki antydumpingowe 3 i wyrównawcze 4 moduły fotowoltaiczne z krzemu krystalicznego i główne komponenty (tj. ogniwa) pochodzące lub wysyłane z Chińskiej Republiki Ludowej ("pierwotne środki").
(2) W dniu 11 lutego 2016 r. Komisja rozszerzyła wspomniane środki na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) wysyłanych z Malezji i Tajwanu, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji i Tajwanu, z wyjątkiem przywozu produktów wytwarzanych przez wymienione z nazwy przedsiębiorstwa zwolnione z tych środków ("rozszerzone środki") 5 .
(3) W następstwie przeglądu wygaśnięcia pierwotnych środków w dniu 1 marca 2017 r. Komisja nałożyła cła antydumpingowe i wyrównawcze na okres 18 miesięcy ("dalsze środki") 6 . Tego samego dnia Komisja zakończyła również dwa częściowe przeglądy okresowe prowadzone wyłącznie w interesie Unii 7 .
(4) W dniu 3 marca 2017 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy ograniczony do formy i poziomu dalszych środków 8 . Na podstawie tego przeglądu Komisja zmieniła dalsze środki po opublikowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1570 9 , które weszło w życie w dniu 1 października 2017 r.
(5) W dniu 8 listopada 2017 r. Komisja zmieniła rozszerzone środki przez dodanie nowego producenta eksportującego do wykazu przedsiębiorstw, które uzyskały zwolnienie, określonego w art. 1 ust. 1 odpowiednio rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/184 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/185 10 .
(6) W związku z tym środkami wyrównawczymi i antydumpingowymi obowiązującymi obecnie w odniesieniu do przywozu modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) wysyłanych z Malezji i Tajwanu, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji i Tajwanu, są środki nałożone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/366 i z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/367, z wyjątkiem przywozu towarów produkowanych przez wymienione z nazwy przedsiębiorstwa zwolnione z tych środków, które określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/184 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/185, ostatnio zmienionych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1997.
B. PROCEDURA
1. Wszczęcie postępowania
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1994 11 ("rozporządzenie o wszczęciu postępowania") Komisja wszczęła przegląd rozszerzonych środków w celu ustalenia możliwości przyznania zwolnienia z tych środków przedsiębiorstwu Longi (Kuching) SDN.BHD ("wnioskodawca" lub "Longi Kuching"), malezyjskiemu producentowi eksportującemu modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw). Rozporządzeniem wszczynającym przegląd uchylono również cła antydumpingowe w odniesieniu do wnioskodawcy, a przywóz od wnioskodawcy objęto rejestracją.
(8) Wniosek złożony przez wnioskodawcę zawierał na pierwszy rzut oka wystarczające dowody na poparcie twierdzenia wnioskodawcy, że jest on nowym producentem eksportującym i spełnia kryteria dotyczące wyłączeń na mocy art. 11 ust. 4 i art. 13 ust. 4 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego oraz art. 23 ust. 6 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego, a mianowicie:
- nie dokonywał wywozu produktu objętego przeglądem do Unii w okresie objętym dochodzeniem, które doprowadziło do rozszerzenia środków, czyli od dnia 1 kwietnia 2014 r. do dnia 31 marca 2015 r.,
- nie stosował praktyk służących obejściu środków oraz
- zaciągnął nieodwołalne zobowiązanie umowne na wywóz znacznych ilości do Unii.
2. Produkt objęty przeglądem
(9) Produktem objętym niniejszym przeglądem są moduły lub panele fotowoltaiczne z krzemu krystalicznego oraz ogniwa w rodzaju stosowanych w modułach lub panelach fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego (ogniwa o grubości nieprzekraczającej 400 mikrometrów), wysyłane z Malezji i Tajwanu, zgłoszone lub niezgłoszone jako pochodzące z Malezji i z Tajwanu, objęte obecnie kodami CN ex 8501 31 00, ex 8501 32 00, ex 8501 33 00, ex 8501 34 00, ex 8501 61 20, ex 8501 61 80, ex 8501 62 00, ex 8501 63 00, ex 8501 64 00 i ex 8541 40 90.
(10) Z definicji produktu objętego przeglądem wyklucza się następujące rodzaje produktów:
- przenośne ładowarki solarne składające się z mniej niż sześciu ogniw, dostarczające energię elektryczną do urządzeń lub ładujące akumulatory,
- cienkowarstwowe produkty fotowoltaiczne,
- produkty fotowoltaiczne z krzemu krystalicznego trwale wbudowane do urządzeń elektrycznych spełniających inną funkcję niż wytwarzanie energii elektrycznej i wykorzystujących energię elektryczną wytwarzaną przez wbudowane ogniwo lub ogniwa fotowoltaiczne z krzemu krystalicznego,
- moduły lub panele o napięciu wyjściowym nieprzekraczającym 50 V prądu stałego oraz mocy wyjściowej nieprzekraczającej 50 W, wyłącznie jako urządzenia do bezpośredniego ładowania akumulatorów w systemach o tej samej charakterystyce napięcia i mocy.
3. Okres sprawozdawczy
(11) Okres sprawozdawczy obejmował okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.
4. Dochodzenie
(12) Komisja zawiadomiła przedsiębiorstwo Longi Kuching, przemysł unijny reprezentowany przez skarżącego w pierwotnym dochodzeniu (EU ProSun) oraz przedstawicieli Malezji i Chińskiej Republiki Ludowej o wszczęciu przeglądu.
(13) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje uznane za niezbędne do celów przeprowadzenia przeglądu. W szczególności Komisja otrzymała od wnioskodawcy odpowiedź na pytania zawarte w kwestionariuszu. W marcu 2018 r. przeprowadzono wizytę weryfikacyjną w siedzibie wnioskodawcy w Malezji.
C. USTALENIA
(14) Przedsiębiorstwo Longi Kuching jest faktycznym malezyjskim producentem modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego oraz ogniw i zostało utworzone w styczniu 2016 r. Produkcję modułów i ogniw na skalę komercyjną rozpoczęło w maju 2016 r.
(15) Przedsiębiorstwo Longi Kuching nie dokonywało wywozu produktu objętego przeglądem do Unii w okresie objętym dochodzeniem, które doprowadziło do rozszerzenia środków, czyli od dnia 1 kwietnia 2014 r. do dnia 31 marca 2015 r. Przedsiębiorstwo Longi Kuching nie kupowało produktu objętego przeglądem z ChRL do dalszej odsprzedaży lub przeładunku do Unii aż do końca okresu sprawozdawczego, tj. do 31 grudnia 2017 r. Zaciągnęło jednak zobowiązanie umowne do wywozu produktu objętego przeglądem do klienta w Unii.
(16) W czasie weryfikacji w siedzibie wnioskodawcy wykazano, że zobowiązanie to zostało wykonane, a wnioskodawca dostarczył produkt objęty przeglądem klientowi w Polsce w listopadzie 2017 r. Jak dotąd nie miała miejsca żadna inna sprzedaż unijna.
(17) Wnioskodawca jest spółką zależną, w której całościowy udział posiada spółka z siedzibą w Hongkongu, Longi H. K. Trading Limited, która z kolei jest w całości własnością chińskiego przedsiębiorstwa Longi Green Energy Technology Co., Ltd. Ta ostatnia spółka jest spółką dominującą najwyższego szczebla w Longi Group, która prowadzi działalność w całym łańcuchu wartości w sektorze fotowoltaiki i produkuje, między innymi, płyty, wlewki oraz ogniwa i moduły fotowoltaiczne. Longi Group podlega obecnie środkom wyrównawczym i antydumpingowym obowiązującym w odniesieniu do przywozu modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i ogniw pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej. Jak wskazano w rozporządzeniu o wszczęciu postępowania, Komisja uważnie przeanalizowała te powiązania i sprawdziła, czy przedsiębiorstwo Longi Kuching nie zostało ustanowione lub wykorzystane w celu obejścia obowiązujących środków.
(18) Komisja ustaliła, że Longi Kuching jest faktycznym producentem produktu objętego przeglądem, dysponującym kompletnymi i nowoczesnymi zakładami produkcji ogniw i modułów i prowadzącym między innymi działania badawczo-rozwojowe. Przedsiębiorstwo to nie prowadziło działań służących obejściu obowiązujących środków, takich jak przeładunek, montaż lub odsprzedaż do Unii modułów i ogniw fotowoltaicznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
(19) Komisja stwierdziła zatem, że przedsiębiorstwo Longi Kuching nie zostało utworzone ani nie było wykorzystywane do obchodzenia środków pierwotnych oraz że fakt bycia własnością chińskiego przedsiębiorstwa sam w sobie nie stanowi powodu do odrzucenia wniosku.
(20) W związku z powyższym Komisja nie uznała za konieczne nałożenia jakichkolwiek szczególnych warunków monitorowania w przypadku przyznania zwolnienia. W celu zapewnienia właściwego stosowania zwolnienia Komisja uznała za odpowiednie zastosowanie środków szczególnych mających zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw, którym przyznano zwolnienia. Środki te polegają na wymogu przedstawienia organom celnym państw członkowskich ważnej faktury handlowej, która musi być zgodna z wymogami określonymi w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/184 i art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/185. Przywóz, któremu nie towarzyszy taka faktura, podlega odpowiednio rozszerzonemu cłu antydumpingowemu i wyrównawczemu.
(21) W świetle ustaleń opisanych w motywach 13-19 Komisja doszła do wniosku, że przedsiębiorstwo Longi (Kuching) SDN.BHD spełnia kryteria ustanowione w art. 11 ust. 4 i art. 13 ust. 4 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego oraz w art. 23 ust. 6 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego i powinno zostać zwolnione z rozszerzonych środków.
(22) Powyższe ustalenia zostały ujawnione wnioskodawcy i innym zainteresowanym stronom, które miały możliwość przedstawienia uwag. Nie otrzymano uwag.
D. ZMIANA W WYKAZIE PRZEDSIĘBIORSTW KORZYSTAJĄCYCH ZE ZWOLNIENIA Z ROZSZERZONYCH ŚRODKÓW
(23) Biorąc pod uwagę ustalenia, o których mowa powyżej, Komisja stwierdziła, że przedsiębiorstwo Longi (Kuching) SDN.BHD należy dodać do wykazu przedsiębiorstw zwolnionych z cła wyrównawczego i cła antydumpingowego nałożonego na mocy, odpowiednio, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/184 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/185.
(24) Mając na uwadze, że wykaz zwolnionych producentów eksportujących z Malezji i Tajwanu został również zawarty w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/366 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/367, przedsiębiorstwo Longi (Kuching) SDN.BHD należy również dodać do wykazu producentów eksportujących zawartego w tych dwóch rozporządzeniach.
(25) W związku z powyższym przedsiębiorstwo Longi (Kuching) SDN.BHD powinno zostać dodane do wykazu przedsiębiorstw wymienionych z nazwy zawartego w art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/184, art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/185, art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/366 oraz art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/367.
(26) Ponadto stosowanie zwolnienia jest uwarunkowane spełnieniem wymogu określonego w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/184 oraz w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/185. Wymóg ten jest również odzwierciedlony w art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/366 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/367.
(27) Wykaz przedsiębiorstw wymienionych z nazwy powinien być jednakowy we wszystkich obowiązujących rozporządzeniach wykonawczych. Ponieważ rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1997 przedsiębiorstwo Jinko Solar Technology SDN.BHD zostało dodane do wykazu przedsiębiorstw wymienionych z nazwy zawartego w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/184 i art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/185, jego nazwa musi zostać również dodana do wykazu przedsiębiorstw wymienionych z nazwy zawartego w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/366 i art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/367.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.183.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1017 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2017/366 i (UE) 2017/367 nakładające ostateczne cła wyrównawcze i antydumpingowe na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) pochodzących lub wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej oraz rozporządzenia wykonawcze (UE) 2016/184 i (UE) 2016/185 rozszerzające ostateczne cła wyrównawcze i antydumpingowe na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) pochodzących lub wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) wysyłanych z Malezji i Tajwanu, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji i Tajwanu |
Data aktu: | 18/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2018 |
Data wejścia w życie: | 20/07/2018 |