(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 8339)(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 stycznia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 3,
uwzględniając wniosek złożony przez DONG Energy A/S (DONG) 2 , Eneco B.V. (Eneco) i N.V. Nuon Energy (Nuon) (zwanych dalej "wnioskodawcami") za pomocą wiadomości e-mail z dnia 30 stycznia 2017 r.,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. FAKTY
(1) W dniu 30 stycznia 2017 r. DONG, Eneco i Nuon przekazały Komisji, za pomocą wiadomości e-mail, wniosek na podstawie art. 35 dyrektywy 2014/25/UE (zwany dalej "wnioskiem").
(2) Wniosek złożony przez DONG, Eneco i Nuon, które uznaje się za podmioty zamawiające w rozumieniu art. 4 dyrektywy 2014/25/UE, dotyczy, jak to opisano we wniosku, "rynku produkcji i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej".
(3) Wnioskodawcy są "przedsiębiorstwami publicznymi" w rozumieniu dyrektywy, jako że są one ostatecznie kontrolowane przez władze państwowe, regionalne lub lokalne:
a) DONG należy do grupy DONG Energy. 50,4 % akcji jednostki dominującej najwyższego szczebla DONG Energy znajduje się obecnie w posiadaniu Królestwa Danii, które sprawuje wyłączną kontrolę. Do niedawna Królestwo Danii sprawowało wspólną kontrolę wraz z Goldman Sachs 3 , jednak w ramach pierwszej oferty publicznej (IPO), która miała miejsce w dniu 9 czerwca 2016 r., Królestwo Danii zmniejszyło swój udział w spółce z 58,8 %, zyskując jednak wyłączną kontrolę nad DONG. Zgodnie z porozumieniem politycznym wyrażonym większością głosów w parlamencie Danii Królestwo Danii ma utrzymać swój większościowy udział przynajmniej do roku 2020;
b) Eneco jest kontrolowane przez Eneco Holding B.V. Udziały w spółce Eneco Holding B.V. posiadają 53 gminy, głównie z niderlandzkich prowincji Holandia Południowa, Holandia Północna, Utrecht i Fryzja;
c) akcje Nuon znajdują się w posiadaniu Vattenfall AB. Vattenfall AB jest spółką nienotowaną na rynku regulowanym, będącą w 100 % własnością państwa szwedzkiego.
(4) Ponieważ do wniosku nie dołączono stanowiska przyjętego przez niezależny organ krajowy w rozumieniu art. 35 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE, Komisja poinformowała władze niderlandzkie o wniosku i zwróciła się również o dodatkowe informacje za pomocą wiadomości e-mail z dnia 24 marca 2017 r. Władze niderlandzkie przekazały odpowiedź na ten wniosek pocztą elektroniczną w dniu 19 czerwca 2017 r. Odpowiedź uznano za niekompletną, co spowodowało, że Komisja poprosiła o dalsze wyjaśnienia w dniu 27 lipca 2017 r., a władze niderlandzkie przedłożyły je w dniu 25 września 2017 r.
(5) Ze względu na fakt, iż w wyznaczonym przez Komisję terminie nie otrzymano odpowiedzi na wezwanie do udzielenia informacji, termin wydania decyzji został zawieszony w okresie między wygaśnięciem terminu określonego w wezwaniu do udzielenia informacji (tj. 17 kwietnia 2017 r.) a otrzymaniem kompletnych informacji (tj. 25 września 2017 r.), w związku z czym nowy termin przyjęcia decyzji przez Komisję został wyznaczony na dzień 12 grudnia 2017 r.
2. RAMY PRAWNE
(6) Dyrektywa 2014/25/UE ma zastosowanie do udzielania zamówień na potrzeby prowadzenia działalności związanej z produkcją i hurtową sprzedażą energii elektrycznej, o ile działalność ta nie jest wyłączona na podstawie art. 34 tej dyrektywy.
(7) Art. 34 dyrektywy 2014/25/UE stanowi, że zamówienia mające na celu umożliwienie prowadzenia jednego z rodzajów działalności, do których ma zastosowanie dyrektywa, nie podlegają dyrektywie, jeżeli w państwie członkowskim, w którym taka działalność jest wykonywana, bezpośrednio podlega ona konkurencji na rynkach, do których dostęp nie jest ograniczony. Oceny, czy działalność bezpośrednio podlega konkurencji, dokonuje się na podstawie obiektywnych kryteriów, uwzględniających specyfikę danego sektora.
3. OCENA
3.1. Swobodny dostęp do rynku
(8) Dostęp do rynku uznaje się za nieograniczony, jeżeli państwo członkowskie wdrożyło i stosuje odpowiednie przepisy Unii otwierające dany sektor lub jego część. Wspomniane przepisy zostały wymienione w załączniku III do dyrektywy 2014/25/UE. W przypadku sektora energii elektrycznej wskazano w nim dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 4 .
(9) Niderlandy dokonały transpozycji dyrektywy 2009/72/WE do prawa krajowego poprzez niderlandzką ustawę o energii elektrycznej z 1998 r. 5 (Elektriciteitswet). W związku z tym i zgodnie z art. 34 ust. 1 dostęp do rynku na całym terytorium Niderlandów należy uznać za nieograniczony.
3.2. Bezpośrednie podleganie konkurencji
(10) Oceny, czy działalność bezpośrednio podlega konkurencji, należy dokonać na podstawie różnych czynników, z których żaden nie jest sam w sobie decydujący. W odniesieniu do rynków objętych niniejszą decyzją jednym z kryteriów, które należy uwzględnić, jest udział w rynku najważniejszych podmiotów działających na danym rynku. Biorąc pod uwagę cechy odnośnych rynków, należy uwzględnić także dodatkowe kryteria.
(11) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania reguł konkurencji i innych obszarów prawa Unii. W szczególności kryteria i metodyka użyte do oceny bezpośredniego podlegania konkurencji zgodnie z art. 34 dyrektywy 2014/25/UE nie zawsze są identyczne z tymi stosowanymi do przeprowadzenia oceny dokonywanej na podstawie art. 101 lub 102 Traktatu lub rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 6 . Punkt ten został także utrzymany w mocy przez Sąd w niedawno wydanym wyroku 7 .
(12) Należy pamiętać, że celem niniejszej decyzji jest ustalenie, czy usługi, których dotyczy wniosek, podlegają konkurencji (na rynkach, do których dostęp jest nieograniczony w rozumieniu art. 34 dyrektywy 2014/25/UE) w takim stopniu, że zapewnione zostanie - również w przypadku zwolnienia z obowiązku stosowania szczegółowych przepisów dotyczących zamówień określonych w dyrektywie 2014/25/UE - przejrzyste i niedyskryminacyjne udzielanie zamówień związanych z prowadzeniem przedmiotowych rodzajów działalności na podstawie kryteriów umożliwiających nabywcom znalezienie rozwiązania, które będzie ogólnie najkorzystniejsze ekonomicznie. W tym kontekście należy pamiętać, że na danym rynku nie wszyscy jego uczestnicy podlegają przepisom dotyczącym zamówień publicznych 8 . Dlatego też gdy przedsiębiorstwa niepodlegające tym przepisom działają na danych rynkach, mogą wywierać presję konkurencyjną na uczestników rynku podlegających przepisom dotyczącym zamówień publicznych.
3.2.1. Definicja rynku produktowego
(13) Zgodnie z precedensową sprawą Komisji COMP M.4110 E.ON - ENDESA z dnia 25 kwietnia 2006 r. 9 w sektorze energii elektrycznej można wyróżnić następujące właściwe rynki produktowe: (i) wytwarzanie i dostawy hurtowe; (ii) przesył; (iii) dystrybucja i (iv) dostawy detaliczne. W przypadku niektórych z tych rynków można dokonać dalszego podziału, jednak w dotychczasowej praktyce Komisji 10 odrzucano rozróżnienie na rynek wytwarzania energii elektrycznej i rynek dostaw hurtowych, ponieważ wytwarzanie jako takie jest jedynie pierwszym etapem łańcucha wartości, natomiast wytworzone ilości energii elektrycznej są wprowadzane na rynek za pośrednictwem rynku hurtowego.
(14) Wniosek DONG, Eneco i Nuon dotyczy wytwarzania i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej.
(15) Niderlandzki Urząd ds. Ochrony Konsumentów i Rynków (Autoriteit Consument & Markt - ACM) uznał, że rynek produkcji i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej obejmuje wytwarzanie zarówno ze źródeł konwencjonalnych, jak i ze źródeł odnawialnych 11 . W tym przypadku ACM zauważył, że energia wiatrowa jest częścią rynku sprzedaży hurtowej i produkcji energii elektrycznej 12 . Dodał, że energia elektryczna wytwarzana z wiatru jest sprzedawana na tych samych rynkach co energia elektryczna wytwarzana z innych źródeł 13 . W związku z tym ACM postanowił nie dokonywać osobnej oceny hurtowej sprzedaży energii wiatrowej.
(16) Wnioskodawcy uważają, że sytuacja w zakresie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Niderlandach różni się od sytuacji, odpowiednio, w Niemczech i we Włoszech. Według wnioskodawców energia elektryczna ze źródeł odnawialnych w Niderlandach podlega mechanizmom rynkowym i dlatego jest zamienna z energią elektryczną ze źródeł konwencjonalnych. W tym względzie wnioskodawcy zauważają, że wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne działające w Niderlandach posiadają spółkę handlową. Działalność handlowa w ramach spółek handlowych jest wykorzystywana do pozyskiwania energii elektrycznej poprzez własną produkcję oraz na rynku w celu wypełnienia zobowiązań wobec klientów na rynkach detalicznych. W ramach tego portfela handlowego energia elektryczna ze źródeł odnawialnych jest w pełni zamienna z energią ze źródeł konwencjonalnych. Jeżeli spółki handlowe pozyskują energię elektryczną na rynku, kupują energię elektryczną na giełdach energii elektrycznej, ale także w ramach umów dwustronnych, na przykład umów zakupu energii elektrycznej. Spółki handlowe zawierają umowy zakupu energii elektrycznej z producentami energii ze źródeł konwencjonalnych oraz producentami energii ze źródeł odnawialnych. Spółki handlowe przedsiębiorstw energetycznych konkurują o sprzedaż umów zakupu energii elektrycznej z producentami energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, którzy sprzedają swoją energię elektryczną podmiotom rynkowym. Operator systemu przesyłowego (OSP) nie nabywa energii produkowanej ze źródeł odnawialnych. Dlatego też, zdaniem wnioskodawców, produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w istocie podlega mechanizmom rynkowym, co oznacza, że nie jest konieczne stosowanie europejskich przepisów dotyczących zamówień publicznych.
(17) Wnioskodawcy dodają, że ramy prawne działalności producentów energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych i źródeł odnawialnych są podobne. W ich opinii jedyną znaczącą różnicą jest dotacja otrzymywana przez wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, mająca na celu pokrycie różnicy między kosztem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych a ceną rynkową. Program dotacji wprowadzony w Niderlandach funkcjonuje pod nazwą Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+).
(18) W 2012 r. Komisja wydała decyzje w sprawie wyłączenia w odniesieniu do niemieckiego i włoskiego rynku energii elektrycznej 14 . W przypadku Niemiec Komisja uznała, że "produkcja i wprowadzanie na rynek energii elektrycznej regulowanej na mocy EEG" nie należą do "rynku wytwarzania i pierwszej sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł konwencjonalnych", ponieważ "energia elektryczna EEG nie jest zazwyczaj sprzedawana bezpośrednio na rynku hurtowym, lecz jest najpierw nabywana przez operatorów sieci przesyłowych po stawkach ustawowych". Podobnie w przypadku Włoch Komisja uznała, że rynek "produkcji i sprzedaży hurtowej energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych" jest odrębny od rynku "produkcji i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł konwencjonalnych", ponieważ "sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych, która została objęta mechanizmami CIP 6 i FIT, odbywa się przeważnie za pośrednictwem operatora usług energetycznych". Najważniejsze powody dokonania przez Komisję takiego rozróżnienia odnosiły się przede wszystkim do sprzedaży energii produkowanej przez producentów energii ze źródeł odnawialnych podmiotowi nierynkowemu (operatorowi systemu przesyłowego - OSP w Niemczech i Gestore dei Servizi Energetici - GSE we Włoszech). W tych dwóch precedensowych sprawach wskazano następujące dodatkowe kwestie: (i) pierwszeństwo wprowadzania do obrotu energii ze źródeł odnawialnych; (ii) opłaty według stawki ustawowej. Komisja zauważyła, że w Niemczech i we Włoszech wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych nie podlega zatem mechanizmom rynkowym.
(19) W przedmiotowej sprawie producenci energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych sprzedają swoją energię elektryczną bezpośrednio na rynku hurtowym, konkurując z producentami energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych.
(20) Ponadto niderlandzka ustawa o energii elektrycznej nie zawiera wymogu pierwszeństwa wprowadzania do obrotu energii ze źródeł odnawialnych. Dostęp na zasadzie pierwszeństwa dla odnawialnych źródeł energii jest przewidziany w przepisach dotyczących zarządzania ograniczeniami przesyłowymi i ma zastosowanie tylko w przypadku przeciążenia sieci. Należy jednak zauważyć, że w ostatnich latach w Niderlandach nie wystąpiły problemy z zarządzaniem ograniczeniami przesyłowymi.
(21) Jedyny element, który jest wspólny z precedensowymi sprawami z Niemiec i Włoch, dotyczy opłat według stawki ustawowej. Należy jednak zauważyć, że nawet w przypadku tego elementu występują znaczne różnice w stosunku do dwóch powyższych spraw precedensowych. W tym względzie Komisja zauważa, że przyznanie dotacji SDE+ podlega konkurencji poprzez procedurę przetargową, która reguluje zachowania producentów energii ze źródeł odnawialnych w odniesieniu do ich polityki w zakresie udzielania zamówień publicznych 15 . W istocie w ramach systemu dotacji SDE+ projekty obejmujące różne technologie odnawialne muszą konkurować o z góry określoną kwotę dostępnych środków. Ta konkurencja jest neutralna pod względem technologicznym. Projekty lub technologie, w przypadku których złożona zostanie oferta o najniższej cenie, uzyskują dotację w pierwszej kolejności, aż do wyczerpania środków z dotacji. Niderlandzki system SDE+ zachęca zatem do składania konkurencyjnych ofert, podczas gdy konkurenci starają się minimalizować swoje koszty (a tym samym wartość dotacji).
(22) Dlatego też, z uwagi na powyższe kwestie, producenci energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Niderlandach podlegają ograniczeniom wynikającym z konkurencji.
(23) Uwzględniając przedstawioną powyżej specyfikę niderlandzkiego rynku energii elektrycznej, do celów oceny warunków określonych w art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE, oraz nie naruszając przepisów prawa konkurencji, właściwy rynek produktowy zostaje niniejszym zdefiniowany jako rynek wytwarzania i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł konwencjonalnych i źródeł odnawialnych.
3.2.2. Definicja rynku geograficznego
(24) Zgodnie z jego treścią wniosek dotyczy działalności na terytorium Niderlandów.
(25) W decyzji w sprawie RWE/Essent 16 Komisja uznała, że zasięg geograficzny rynku jest albo równy Niemcom i Niderlandom (dla okresu pozaszczytowego zapotrzebowania na energię) i krajowy (dla okresu szczytowego zapotrzebowania na energię), albo krajowy (niezależnie od okresu), tj. w zależności od tego, czy dokonuje się dalszego rozróżnienia pomiędzy okresami szczytowego i pozaszczytowego zapotrzebowania na energię 17 .
(26) ACM zaobserwował w sprawie Nuon-Reliant, że rynek produkcji i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej ma co najmniej zasięg krajowy 18 . ACM uwzględnił presję konkurencyjną spowodowaną importem. ACM zauważył, że rynek geograficzny dla okresu pozaszczytowego zapotrzebowania na energię obejmuje przynajmniej Niderlandy i Niemcy 19 . ACM zauważył jednak, że w czasie dużego popytu presja konkurencyjna spowodowana importem była ograniczona ze względu na ograniczoną przepustowość połączeń międzysystemowych. ACM zauważył, że istnieje ograniczona korelacja między cenami w Niderlandach a cenami w Niemczech.
(27) ACM odniósł się do wskazówek, że rynek geograficzny może być również szerszy niż krajowy w okresie szczytowego zapotrzebowania na energię. ACM przewidywał, że miałoby to miejsce, gdyby efektywnie dostępna moc importowa została zwiększona do co najmniej 6 500 MW 20 . Oprócz Niderlandów rynek ten obejmowałby również Niemcy lub Belgię. Dodatkowo, w przypadku gdyby istniał rynek "okresu superszczytowego zapotrzebowania na energię" (którą to kwestię ACM ostatecznie pozostawił otwartą) 21 , rynek geograficzny obejmowałby co najmniej Niderlandy i Niemcy, gdyby efektywnie dostępna moc importowa została zwiększona do co najmniej 8 250 MW 22 .
(28) Od czasu decyzji Nuon/Essent zrealizowano różne projekty mające na celu zwiększenie przepustowości połączeń międzysystemowych z Niderlandów i do Niderlandów. Kabel NorNed między Norwegią a Niderlandami o mocy 700 MW działa od 2008 r. Kabel BritNed między Wielką Brytanią a Niderlandami o mocy 1 000 MW działa od 2011 r. W trakcie realizacji jest kilka innych projektów:
Granica |
Połączenie międzysystemowe |
Moc (MW) |
Data budowy |
Niemcy |
Doetinchem-Wesel (nowe) |
1 500 |
2016 r. (uruchomienie w 2018 r.) |
Niemcy |
Meeden-Diele (rozbudowa) |
500 |
2018 r. |
Dania |
COBRA |
700 |
2019 r. |
Belgia |
Kreekrak-Zandvliet |
700-900 |
2021 r. |
(29) Znaczny wzrost przepustowości połączeń międzysystemowych między Niderlandami a państwami sąsiadującymi będzie miał pozytywny wpływ na konkurencję na niderlandzkim rynku wytwarzania energii elektrycznej.
(30) Komisja przyjmuje do wiadomości rosnące znaczenie importu na niderlandzkim rynku wytwarzania i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej oraz uważa, że do celów oceny warunków określonych w art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE, oraz nie naruszając prawa konkurencji, zasięg niderlandzkiego rynku wytwarzania i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej należy uznać za co najmniej krajowy.
3.2.3. Analiza rynkowa
a) Udziały w rynku
(31) W poprzednich decyzjach 23 Komisja uznała, że w przypadku rynku produkcji i sprzedaży hurtowej istotny jest łączny udział w rynku największych trzech przedsiębiorstw. Jednak z uwagi na fakt, że nie wszyscy uczestnicy rynku podlegają przepisom dotyczącym zamówień publicznych, analiza skupia się na pozycji rynkowej oraz wynikających z konkurencji ograniczeniach poszczególnych uczestników rynku podlegających przepisom dotyczącym zamówień publicznych. Za istotne uznać również można inne miary koncentracji.
(32) Niderlandzki Główny Urząd Statystyczny (Centraal Bureau voor de Statistiek - CBS) opublikował w lutym 2015 r. raport na temat rynku energii elektrycznej w Niderlandach 24 . Zgodnie z tym raportem moc zainstalowana w Niderlandach wynosiła około 31,5 GW, z czego 20,1 GW to scentralizowana moc zainstalowana, a 11,5 GW - zdecentralizowana moc zainstalowana. Centralną produkcję definiuje się jako wytwarzanie energii elektrycznej przez elektrownie cieplne lub jądrowe, które zasilają bezpośrednio sieć wysokiego napięcia. Całą pozostałą produkcję energii elektrycznej, wytwarzaną przez instalacje cieplne, energię wiatrową, energię wodną i energię słoneczną, nazywa się produkcją zdecentralizowaną.
Tabela 1
Moc zainstalowana (MW i liczba instalacji) w 2012 r., 2013 r. i 2014 r.
|
2012 r. (MW) |
2012 r. (liczba) |
2013 r. (MW) |
2013 r. (liczba) |
2014 r. (MW) |
2014 r. (liczba) |
Scentralizowana |
19 025 |
48 |
20 132 |
50 |
21 515 |
49 |
Zdecentralizowana |
10 905 |
6 405 |
11 408 |
6 451 |
11 799 |
6 445 |
Ogółem |
29 930 |
6 453 |
31 540 |
6 501 |
33 314 |
6 494 |
(Źródło: CBS) |
(33) Wnioskodawcy przedstawiają również własne dane dotyczące produkcji, w tym w podziale na produkcję ze źródeł konwencjonalnych i źródeł odnawialnych. Tabela pokazuje, że całkowita produkcja nieco się zmniejszyła, podczas gdy udziały DONG i Eneco w produkcji ogółem powoli się zwiększały. Całkowita produkcja przedsiębiorstwa Nuon pozostała na względnie stałym poziomie. Wnioskodawcy posiadają łączny przybliżony udział poniżej 20 % całkowitego wytwarzania. Jeśli chodzi o ich łączny udział w rynku, nie ma znaczących różnic między wytwarzaniem ze źródeł konwencjonalnych i źródeł odnawialnych.
Tabela 2
Wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i konwencjonalnych (mln MWh) w latach 2011-2015 (dane szacunkowe) 25 (źródło: CBS), w nawiasach udziały w rynku
Wytwarzanie |
2011 r. |
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
Wytwarzanie |
113 000 |
102 500 |
100 900 |
103 400 |
109 600 |
Dong |
500 (0,5 %) |
600 (0,6 %) |
500 (0,5 %) |
1 300 (1,2 %) |
1 300 (1,2 %) |
Eneco |
1 500 (1,3 %) |
2 200 (2,2 %) |
1 500 (1,5 %) |
2 600 (2,5 %) |
4 900 (4,4 %) |
Nuon |
13 400 (11,9 %) |
13 100 (12,8 %) |
17 100 (17 %) |
13 900 (13,4 %) |
13 700 (12,5 %) |
Inne |
97 500 (86,3 %) |
86 600 (84,5 %) |
81 800 (81 %) |
85 700 (82,8 %) |
89 700 (81,8 %) |
Ze źródeł konwencjonalnych |
101 000 |
90 000 |
88 900 |
91 600 |
96 400 |
Dong |
[...] (*) |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
Eneco |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
Nuon |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
Inne |
86 900 (86,1 %) |
75 500 (83,9 %) |
71 400 (80,3 %) |
75 900 (82,9 %) |
79 400 (82,3 %) |
Ze źródeł odnawialnych |
12 000 |
12 500 |
12 000 |
11 800 |
13 200 |
Dong |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
Eneco |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
Nuon |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
[...] |
Inne |
10 600 (88,4 %) |
11 100 (88,5 %) |
10 400 (86,4 %) |
9 800 (82,7 %) |
10 300 (77,9 %) |
(*) Informacje poufne. (1)http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=00377&D1=a&D2=701,712,714-715,718,729,731-732&HDR= G1&STB=T&VW=T
|
(34) Władze niderlandzkie przekazały dodatkowe dane w dniu 25 września 2017 r. Podsumowano je w poniższej tabeli.
Podmiot gospodarczy |
Udział w rynku |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
Delta |
Produkcja: Moc:
|
[...] |
[...] |
[...] |
DONG |
Produkcja: Moc:
|
[...] |
[...] |
[...] |
EDF |
Produkcja: Moc:
|
[...] |
[...] |
[...] |
Eneco |
Produkcja: Moc:
|
[...] |
[...] |
[...] |
NUON |
Produkcja: Moc:
|
[...] |
[...] |
[...] |
(35) Dane przekazane przez wnioskodawców 26 i przez władze niderlandzkie pokazują, że pozostali producenci energii elektrycznej, którzy łącznie mają skumulowany udział w rynku wynoszący w przybliżeniu 70-80 %, nie podlegają przepisom prawa dotyczącego udzielania zamówień.
(36) Celem niniejszej decyzji jest określenie, czy działalność polegająca na wytwarzaniu i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej podlega konkurencji (na rynkach, do których jest swobodny dostęp) w takim stopniu, który może gwarantować - również w przypadku braku dyscypliny określonej szczegółowymi zasadami udzielania zamówień zawartymi w dyrektywie 2014/25/UE - że zamówienia udzielane na potrzeby prowadzenia rodzajów działalności, o których tutaj mowa, będą udzielane w sposób przejrzysty i niedyskryminujący, w oparciu o kryteria umożliwiające podmiotowi zamawiającemu wskazanie rozwiązania ogólnie najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym.
(37) W odniesieniu do wytwarzania i hurtowych dostaw energii elektrycznej można uznać, że przytoczone wyżej fakty wskazują, iż uczestnicy rynku objęci przepisami prawa dotyczącego udzielania zamówień bezpośrednio podlegają konkurencji.
b) Pozostałe czynniki
(38) Poziom importu w Niderlandach wynosi 28 % całkowitych dostaw i zużycia. Dla przykładu jest to poziom wyższy niż import energii elektrycznej we Włoszech (13,4 %) w czasie, gdy prowadzono ocenę włoskiego rynku wytwarzania energii elektrycznej 27 . Komisja stwierdziła, że import ten pozytywnie wpływa na konkurencję i że może ulec dalszemu zwiększeniu wraz z udostępnianiem dodatkowej przepustowości połączeń międzysystemowych. Wielkość importu na rynku niderlandzkim jest potwierdzeniem wniosku, że podmioty zamawiające działające na niderlandzkim rynku wytwarzania energii elektrycznej podlegają konkurencji.
(39) Poziom płynności rynku hurtowego, analizowany przez krajowy organ ds. konkurencji ACM 28 , jak również funkcjonowanie niderlandzkiego rynku bilansującego nie przeczą wnioskowi, że podmioty zamawiające działające na niderlandzkim rynku produkcji podlegają konkurencji.
4. WNIOSKI
(40) Uwzględniając przeanalizowane wyżej czynniki, warunek bezpośredniego podlegania konkurencji określony w art. 34 dyrektywy 2014/25/UE należy uznać za spełniony w odniesieniu do podmiotów zamawiających w zakresie produkcji i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej w Niderlandach.
(41) Ponadto, jako że za spełniony uważa się warunek nieograniczonego dostępu do rynku, dyrektywa 2014/25/UE nie powinna mieć zastosowania w odniesieniu do udzielania przez podmioty zamawiające zamówień mających na celu umożliwienie produkcji energii elektrycznej i jej dostaw hurtowych w Niderlandach ani w odniesieniu do organizacji przez podmioty zamawiające konkursów na prowadzenie takiej działalności na tym obszarze geograficznym.
(42) Niniejsza decyzja została podjęta w oparciu o stan prawny i faktyczny w okresie od stycznia 2017 r. do listopada 2017 r., ustalony na podstawie informacji przedłożonych przez wnioskodawców oraz przez władze niderlandzkie. Decyzja ta może zostać zmieniona, jeżeli nastąpią istotne zmiany stanu prawnego lub faktycznego, które spowodują, iż warunki stosowalności art. 34 dyrektywy 2014/25/UE przestaną być spełniane.
(43) Przypomina się, że w art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE 29 przewidziano wyłączenie z zakresu stosowania tej dyrektywy koncesji udzielanych przez podmioty zamawiające, w przypadku których w stosunku do państwa członkowskiego, w którym te koncesje mają być realizowane, ustalono na podstawie art. 35 dyrektywy 2014/25/UE, że działalność bezpośrednio podlega konkurencji zgodnie z art. 34 tej dyrektywy. Ponieważ uznano, że działalność polegająca na produkcji i hurtowej sprzedaży energii elektrycznej podlega konkurencji, koncesje mające na celu umożliwienie wykonywania odnośnych rodzajów działalności na terenie Niderlandów zostaną wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy 2014/23/UE.
(44) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Elżbieta BIEŃKOWSKA |
|
Członek Komisji |