a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 9 grudnia 2015 r. producent Toyota Motor Europe NV/SA ("wnioskodawca") złożył wniosek o zatwierdzenie diod elektroluminescencyjnych (LED) do stosowania w zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego kategorii M1 jako technologii innowacyjnej. Kompletność wniosku oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Uznano, że wniosek jest kompletny i okres przeznaczony na ocenę wniosku przez Komisję rozpoczął się w dniu następującym po terminie oficjalnego otrzymania kompletnych informacji, tj. 10 grudnia 2015 r.
(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 ("wytyczne techniczne", wersja z lutego 2013 r.) 3 .
(3) Wniosek dotyczy produkowanych przez Toyotę energooszczędnych lamp LED do stosowania w zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego w światłach mijania, światłach drogowych, przednich światłach pozycyjnych, przednich światłach przeciwmgielnych, tylnych światłach przeciwmgielnych, przednich kierunkowskazach, tylnych kierunkowskazach, oświetleniu tablicy rejestracyjnej i światłach cofania.
(4) Komisja uważa, że informacje podane we wniosku potwierdzają, iż warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione.
(5) Wnioskodawca wykazał, że diody elektroluminescencyjne Toyoty były stosowane w odpowiednich światłach w nie więcej niż 3 % nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009. Aby to potwierdzić, wnioskodawca powołał się na wytyczne techniczne, które zawierają streszczenie raportu dotyczącego inicjatywy Light Sight Safety Europejskiej Organizacji Dostawców Części Samochodowych (CLEPA).
(6) Zgodnie z uproszczonym podejściem opisanym w wytycznych technicznych wnioskodawca zastosował oświetlenie halogenowe jako technologię referencyjną w celu wykazania potencjału ograniczania emisji CO2 diod elektroluminescencyjnych Toyoty.
(7) Aby uwzględnić obecność dwóch źródeł energii (tj. silnika spalinowego i elektrycznego mechanizmu napędowego) w zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, wymagana jest inna metoda przekształcenia oszczędności energii na ograniczenie emisji CO2 niż metodyka określona w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/587 4 .
(8) Wnioskodawca przedstawił szczegółową metodykę badania redukcji emisji CO2 z diod elektroluminescencyjnych zamontowanych w takich pojazdach. Zdaniem Komisji ta metoda badania zapewni rozwiązanie problemu i możliwe do zweryfikowania, powtarzalne i porównywalne wyniki badań oraz umożliwi wykazanie w wiarygodny sposób istotnych pod względem statystycznym korzyści w postaci zmniejszenia emisji CO2 wynikających z technologii innowacyjnej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(9) W związku z tym Komisja uznała, że wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający, że dzięki zastosowaniu oświetlenia LED Toyoty do użytku w zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego w odpowiednich kombinacjach świateł mijania, świateł drogowych, przednich świateł pozycyjnych, przednich świateł przeciwmgielnych, tylnych świateł przeciwmgielnych i oświetlenia tablicy rejestracyjnej uzyskuje się redukcję emisji o co najmniej 1 g CO2/km.
(10) Ponieważ włączenie diod elektroluminescencyjnych w przypadku świateł wymienionych we wniosku nie jest wymagane podczas badania homologacyjnego w odniesieniu do emisji CO2, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 692/2008 6 , Komisja stwierdza, że przedmiotowe funkcje oświetlenia LED nie są objęte zakresem standardowego cyklu badań.
(11) Włączenie przedmiotowych funkcji oświetlenia jest obowiązkowe w celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji pojazdu i w związku z tym nie zależy od wyboru kierowcy. Na tej podstawie Komisja stwierdza, że należy uznać odpowiedzialność producenta za redukcję emisji CO2 wynikającą ze stosowania tej technologii innowacyjnej.
(12) Komisja stwierdza, że sprawozdanie weryfikujące zostało sporządzone przez Vehicle Certification Agency, która jest niezależnym zatwierdzonym organem, i że w sprawozdaniu tym potwierdza się ustalenia zawarte we wniosku.
(13) W związku z powyższym Komisja uznaje, że nie ma podstaw do wnoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.
(14) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , należy określić kod indywidualny dla technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: