a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2016/72 1 ustalono uprawnienia do połowów na 2016 rok dla niektórych stad ryb i grup stad ryb, stosowane w wodach Unii oraz - w odniesieniu do unijnych statków rybackich -w niektórych wodach nienależących do Unii.
(2) Na początku roku kalendarzowego umawiające się strony regionalnej organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO) uzgodniły pewne transfery lub wymiany kwot. W związku z powyższym stosowne przepisy prawa regulujące transfery i wymianę kwot na mocy rozporządzenia (UE) 2016/72 powinny mieć nadal zastosowanie na początku roku 2017.
(3) Z uwagi na fakt, że przepisy rozporządzenia (UE) 2016/72 dotyczące zakazu połowów gatunków zagrożonych lub połowów w okresach, które powinny być zamknięte dla połowów, są stosowane w sposób ciągły, oraz aby uniknąć braku pewności prawa w okresie między końcem roku 2016 a datą wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego uprawnienia do połowów na 2017 r., należy zapewnić, aby przepisy dotyczące zakazów i okresów zamkniętych miały nadal zastosowanie na początku 2017 r., do czasu wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego uprawnienia do połowów na 2017 r.
(4) Zgodnie z opiniami naukowymi dotyczącymi stad śledzia na obszarach (ICES) VIa(N) i VIa(S), VIIbi VIIc Międzynarodowej Rady Badań Morza można ustalić całkowite dopuszczalne połowy w taki sposób, aby na tych obszarach zarządzania możliwe było gromadzenie danych pozyskiwanych w wyniku połowów. Zapewniłoby to w przyszłości poprawę doradztwa naukowego na temat tych stad.
(5) Zgodnie z opiniami naukowymi ICES należy ograniczyć połowy krewetki północnej (Pandalus borealis). W wyniku konsultacji z Norwegią należy zmienić limity połowowe dotyczące połowów krewetki północnej w rejonie ICES IIIa oraz w wodach Norwegii na południe od 62° N.
(6) Opinia naukowa wydana przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) przemawia za przyznaniem niewielkiej dodatkowej kwoty komercyjnej, aby zachęcić statki rybackie do udziału w programie naukowym dotyczącym soli w rejonie ICES VIIa, który przeprowadzony byłby na szczególnych warunkach. Ta dodatkowa kwota powinna zostać przyznana jedynie na czas trwania programu naukowego i pozostawałaby bez uszczerbku dla względnej stabilności.
(7) Zgodnie z opiniami naukowymi ICES należy ograniczyć połowy szprota w Morzu Północnym. Uprawnienia do połowów powinny zostać ustanowione z uwzględnieniem faktu, że nagłe znaczne zmniejszenie ograniczeń połowowych w ciągu roku zagroziłoby społecznemu i gospodarczemu zrównoważeniu odnośnych flot, jednocześnie zaś byłoby zgodne z ostrożnościowym podejściem podejściem do zarządzania połowami. Należy zatem zmienić stosowną tabelę uprawnień do połowów. Wielkości przyznane na połowy szprota w 2016 r. powinny być uwzględnione przy ustanawianiu uprawnień do połowów dla tego gatunku na 2017 r.
(8) ICES zapewnia opinie naukowe dotyczące gatunku Squalus acanthias, a kod sprawozdawczy jest również oparty na jego łacińskiej nazwie. Jednak w niektórych wersjach językowych rozporządzenia (UE) 2016/72 podana nazwa zwyczajowa nie odpowiada nazwie łacińskiej tego gatunku. Z tego względu nazwa zwyczajowa powinna zostać zmieniona tam, gdzie to konieczne.
(9) Obecne uprawnienia do połowów kolenia (Squalus acanthias) ustalono na poziomie 0 ton. STECF ocenił projekt mający na celu unikanie przyłowów kolenia (Squalus acanthias) w czasie rzeczywistym. W swojej ocenie STECF stwierdził, że projekt potencjalnie przyczyni się do unikania przyłowów kolenia (Squalus acanthias). Statki uczestniczące w projekcie powinny otrzymać pozwolenie na wyładunek ograniczonych ilości koleni (Squalus acanthias), jeżeli są one martwe albo nie przeżyłyby nawet po natychmiastowym uwolnieniu. Środkiem ostrożności, zapewniającym, że nie ma zagrożenia dla długoterminowej odbudowy stada, byłoby objęcie wyładunków ogólnym rocznym limitem 270 ton, przy czym miesięczny limit przysługujący statkom uczestniczącym w projekcie wynosiłby nie więcej niż dwie tony. Państwa członkowskie powinny zgłosić Komisji wykaz wszystkich statków uczestniczących w projekcie.
(10) Na posiedzeniu międzysesyjnym Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) w marcu 2016 r. uzgodniono, że Unia Europejska przekaże Portugalii część swoich niewykorzystanych możliwości w zakresie hodowli do celów wprowadzenia złowionego dzikiego tuńczyka błękitnopłetwego do hodowli. Pozwoliłoby to Portugalii na prowadzenie w przyszłości hodowli tuńczyka błękitnopłetwego. Należy zatem ustalić maksymalną wprowadzaną ilość złowionego dzikiego tuńczyka błękitnopłetwego, którą Portugalia może przydzielić swoim hodowlom.
(11) W rozporządzeniu Rady (UE) 2015/2072 2 określono stada znajdujące się w bezpiecznych granicach biologicznych w Morzu Bałtyckim. Według najnowszych opinii stado szprota w Morzu Bałtyckim mieści się w bezpiecznych granicach biologicznych. W związku z tym należy zmienić dane określające bezpieczne granice biologicznych wskazane w tym rozporządzeniu.
(12) Zmiana limitów połowowych wpływa na działalność gospodarczą statków unijnych i na planowanie przez nie okresu połowu, dlatego niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(13) Przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2016/72 limity połowowe mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r. Przepisy niniejszego rozporządzenia zmieniające to rozporządzenie powinny mieć również zastosowanie od tej daty. Takie stosowanie wstecz nie narusza zasady pewności prawa i ochrony uprawnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/72 oraz rozporządzenie (UE) 2015/2072,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: