uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 290,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 2, 7, 10, 24, 31, 36, 40, 62, 65, 75, 88, 99, 106, 115, 122, 126, 131, 142, 151, 156, 160, 164, 168, 175, 180, 183, 186, 196, 206, 212, 216, 221, 224, 231, 235, 253, 265,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 952/2013 ("kodeks") przyznaje Komisji, zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), uprawnienia do uzupełnienia innych niż istotne elementów kodeksu, zgodnie z art. 290 TFUE. Wzywa się zatem Komisję do wykonania nowych uprawnień w kontekście zmian wprowadzonych Traktatem z Lizbony, aby doprecyzować przepisy kodeksu i zapewnić ich właściwe stosowanie.
(2) Podczas prac przygotowawczych Komisja przeprowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów oraz z zainteresowanymi stronami, które aktywnie przyczyniły się do przygotowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W kodeksie promuje się wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 2 , które mają istotne znaczenie dla ułatwienia wymiany handlowej i równocześnie umożliwiają zapewnienie skuteczności kontroli celnych, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia kosztów przedsiębiorstw oraz poziomu ryzyka dla społeczeństwa. W związku z tym każda wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie takich informacji przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych, wymagają specyfikacji dotyczących systemów informacyjnych służących do przechowywania i przetwarzania informacji celnych oraz określenia zakresu i celu systemów teleinformatycznych, które mają zostać wprowadzone w porozumieniu między Komisją a państwami członkowskimi. Należy również dostarczyć bardziej szczegółowych informacji odnośnie do szczególnych systemów związanych z formalnościami i procedurami celnymi lub - w przypadku systemów, w których zharmonizowany interfejs UE jest zdefiniowany jako element systemu oferującego bezpośredni i zharmonizowany na poziomie UE dostęp do danych handlowych - istniejących w formie usługi zintegrowanej z elektronicznym systemem celnym.
(4) Procedury oparte na systemach teleinformatycznych ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 3 i stosowane już w dziedzinie przywozu, wywozu i tranzytu okazały się skuteczne. W związku z tym należy zapewnić dalsze stosowanie tych przepisów.
(5) Aby ułatwić oraz zharmonizować korzystanie z technik elektronicznego przetwarzania danych, należy ustanowić wspólne wymogi dotyczące danych dla każdego obszaru, w którym stosowane będą te techniki przetwarzania danych. Wspólne wymogi dotyczące danych powinny być zgodne z obowiązującymi unijnymi i krajowymi przepisami dotyczącymi ochrony danych.
(6) Aby zapewnić równe warunki działania operatorom pocztowym i pozostałym operatorom, należy przyjąć jednolite ramy dla odprawy celnej przesyłek z korespondencją i przesyłek pocztowych, tak aby możliwe było korzystanie z systemów teleinformatycznych. W celu zapewnienia ułatwień w handlu przy jednoczesnym zapobieganiu nadużyciom i ochronie praw konsumentów należy ustanowić odpowiednie i wykonalne przepisy dotyczące zgłoszeń celnych dotyczących przesyłek pocztowych, w których zostanie odpowiednio uwzględnione zobowiązanie operatorów pocztowych do świadczenia powszechnych usług pocztowych zgodnie z aktami Światowego Związku Pocztowego.
(7) Aby osiągnąć dodatkową elastyczność dla przedsiębiorców i organów celnych, powinno być możliwe dopuszczenie do korzystania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, w sytuacjach, w których ograniczone jest ryzyko nadużyć finansowych. Sytuacje takie powinny zwłaszcza obejmować powiadomienie o długu celnym, wymianę informacji poświadczających warunki zwolnienia z należności celnych przywozowych zostały spełnione; wykorzystanie do powiadomienia przez organy celne takich samych środków, w sytuacji, w której zgłaszający złożył zgłoszenie, korzystając ze środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych; przedstawienie numeru ewidencyjnego (MRN) do celów tranzytu w inny sposób niż na tranzytowym dokumencie towarzyszącym, możliwość retrospektywnego złożenia zgłoszenia wywozowego, przedstawienia towarów urzędowi celnemu wyprowadzenia oraz przedstawienia dowodów, że towary opuściły obszar celny Unii, lub wymiana i przechowywanie informacji związanych z wnioskiem i decyzją w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu.
(8) W sytuacjach, w których korzystanie z technik elektronicznego przetwarzania danych oznaczałoby nadmierny wysiłek dla przedsiębiorców, w celu zmniejszeniu tego obciążenia powinno zezwolić się na korzystanie z innych środków, zwłaszcza w przypadku potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów dla przesyłek handlowych o ograniczonej wartości lub w przypadku stosowania ustnego zgłoszenia do wywozu również dla towarów przeznaczonych do celów handlowych, pod warunkiem że ich wartość nie przekracza progu statystycznego. To samo ma zastosowanie do podróżnego innego niż przedsiębiorca, w sytuacjach, w których zwraca się on z wnioskiem o potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów lub dotyczącym statków rybackich do pewnej długości. Z powodu obowiązków wynikających z umów międzynarodowych, które nakazują przeprowadzanie tych procedur w formie pisemnej, byłoby to ponadto sprzeczne z tymi umowami, aby nakładać obowiązek korzystania z technik elektronicznego przetwarzania danych.
(9) W celu zapewnienia niepowtarzalnej identyfikacji przedsiębiorców należy wyjaśnić, że każdy przedsiębiorca może być zarejestrowany tylko raz, z jasno określonym zestawem danych. Rejestracja przedsiębiorców, którzy nie posiadają siedziby w Unii Europejskiej, oraz osób innych niż przedsiębiorcy pozwala na właściwe funkcjonowanie systemów teleinformatycznych, które wymagają numeru EORI jako jednoznacznego odniesienia do przedsiębiorcy. Nie powinno się przechowywać danych dłużej niż to konieczne, dlatego należy ustanowić przepisy dotyczące unieważnienia numeru EORI.
(10) Okres na skorzystanie z prawa do bycia wysłuchanym przysługującego osobie ubiegającej się o decyzję w sprawie stosowania przepisów prawa celnego (wnioskodawcy) powinien być wystarczający, aby umożliwić wnioskodawcy przygotowanie i przedstawienie swego stanowiska organom celnym. Okres ten powinien jednak ulec skróceniu w przypadkach, w których decyzja dotyczy wyników kontroli towarów nieprawidłowo zgłoszonych organom celnym.
(11) W celu zapewnienia równowagi między skutecznością zadań organów celnych a poszanowaniem prawa do bycia wysłuchanym konieczne jest określenie pewnych wyjątków od prawa do bycia wysłuchanym.
(12) Aby umożliwić organom celnym jak najefektywniejsze podejmowanie decyzji ważnych w całej Unii, należy ustanowić jednolite i jasne warunki zarówno dla administracji celnych, jak i dla wnioskodawcy. Warunki te powinny przede wszystkim odnosić się do przyjęcia wniosku o wydanie decyzji, nie tylko w odniesieniu do nowych wniosków, lecz również z uwzględnieniem wszystkich wcześniejszych decyzji, które zostały unieważnione lub cofnięte, gdyż przyjmowane powinny być tylko te wnioski, które dostarczają organom celnym danych niezbędnych do jego przeanalizowania.
(13) W przypadku gdy organ celny wystąpił o dodatkowe informacje konieczne do podjęcia decyzji, należy przewidzieć przesunięcie terminu na podjęcie tej decyzji, aby organ celny mógł odpowiednio przeanalizować wszystkie informacje przekazane przez wnioskodawcę.
(14) W niektórych przypadkach decyzja powinna stać się skuteczna od daty innej niż data, w której wnioskodawca otrzymał decyzję lub powinien ją otrzymać, tj. w przypadku gdy wnioskodawca zwrócił się o inną datę, od której decyzja staje się skuteczna, lub gdy skuteczność decyzji uwarunkowana jest od dopełnienia pewnych formalności przez wnioskodawcę. Przypadki takie powinny być dokładnie określone, dla zachowania jasności i pewności prawa.
(15) Z tych samych powodów należy również dokładnie określić przypadki, w których organ celny ma obowiązek dokonania ponownej oceny, oraz, w stosownych przypadkach, zawieszenia decyzji.
(16) W celu zapewnienia koniecznej elastyczności oraz ułatwienia kontroli opartych na audycie należy ustanowić dodatkowe kryterium dla tych przypadków, w których nie można ustalić właściwego organu celnego zgodnie z art. 22 ust. 1 akapit trzeci kodeksu.
(17) Z myślą o ułatwieniach w handlu pożądane byłoby ustalenie, że wnioski dotyczące decyzji w sprawie wiążących informacji mogą być składane również w państwie członkowskim, w którym informacje te mają być wykorzystane.
(18) Aby zapobiec wydawaniu nieprawidłowych lub niespójnych decyzji w sprawie wiążących informacji należy określić, że w odniesieniu do wydawania takich decyzji powinny obowiązywać szczególne terminy w sytuacji, gdy normalny termin nie może być dotrzymany.
(19) Uproszczenia dla upoważnionego przedsiębiorcy należy określić jako część szczególnych przepisów dotyczących uproszczeń celnych ze względów praktycznych, natomiast ułatwienia dla upoważnionego przedsiębiorcy należy ocenić pod kątem ryzyka dla bezpieczeństwa i ochrony związanego z konkretnym postępowaniem. Jako że ryzyko jest uwzględniane w przypadku, gdy upoważniony przedsiębiorca w zakresie bezpieczeństwa i ochrony (AEOS), o którym mowa w art. 38 ust. 2 lit. b) kodeksu, składa zgłoszenie celne lub zgłoszenie do powrotnego wywozu towarów wyprowadzonych z obszaru celnego Unii, analizy ryzyka dla bezpieczeństwa i ochrony należy dokonać na podstawie takich zgłoszeń; żadne dodatkowe dane szczegółowe związane z bezpieczeństwem i ochroną nie powinny być wymagane. Pod kątem kryteriów przyznania statusu, upoważniony przedsiębiorca powinien być uprzywilejowany pod względem kontroli, chyba że zagroziłoby to możliwości przeprowadzenia kontroli lub kontrole te są wymagane w związku ze szczególnym poziomem zagrożenia lub na mocy innych przepisów unijnych.
(20) Decyzją 94/800/WE 4 Rada zatwierdziła Porozumienie w sprawie reguł pochodzenia (WTO-GATT 1994), dołączone do aktu końcowego podpisanego w Marrakeszu w dniu 15 kwietnia 1994 r. Porozumienie w sprawie reguł pochodzenia stanowi, że określanie specjalnych reguł dla ustalania pochodzenia dla produktów z niektórych sektorów powinno przede wszystkim uwzględniać kraj, w którym na skutek procesu produkcji doszło do zmiany klasyfikacji taryfowej. Dopiero jeśli to kryterium nie pozwala na ustalenie kraju, w którym przeprowadzono ostatnią isto™ńą obróbkę, można zastosować inne kryteria, takie jak kryterium wartości dodanej lub określenie konkretnej operacji przetwarzania. Biorąc pod uwagę fakt, że Unia jest stroną tego Porozumienia, należy ustanowić przepisy w unijnym prawie celnym odzwierciedlające ustanowione w Porozumieniu zasady dotyczące ustalania kraju, w którym przeprowadzono ostatnią istotną obróbkę.
(21) Aby zapobiec manipulacji pochodzeniem przywożonych towarów w celu uniknięcia zastosowania środków polityki handlowej, w niektórych przypadkach należy uznać ostatnie istotne przetwarzanie lub obróbkę za nieuzasadnione ekonomicznie.
(22) Należy ustanowić reguły pochodzenia mające zastosowanie w związku z definicją pojęcia "produktów pochodzących" oraz w związku z kumulacją w ramach unijnego ogólnego systemu preferencji taryfowych (GSP), jak i preferencyjnymi środkami taryfowymi przyjętymi jednostronnie przez Unię w odniesieniu do niektórych państw lub terytoriów, aby zapewnić przyznawanie preferencji wyłącznie produktom rzeczywiście pochodzącym z krajów korzystających z GSP oraz, odpowiednio, z tych krajów lub terytoriów i w związku z tym, aby korzystali z nich przewidywani odbiorcy.
(23) W celu uniknięcia nieproporcjonalnie wysokich kosztów administracyjnych przy zapewnianiu ochrony interesów finansowych Unii konieczne jest, w kontekście upraszczania i ułatwiania, zapewnienie, aby pozwolenie przyznane w celu określenia konkretnych kwot w odniesieniu do wartości celnej na podstawie szczególnych kryteriów, było zależne od odpowiednich warunków.
(24) 5 W celu określenia kwoty należności celnych przywozowych, które mają zostać pobrane od produktów przetworzonych uzyskanych w procedurze uszlachetniania czynnego, konieczne jest określenie metod obliczania, także w przypadkach powstania długu celnego w odniesieniu do produktów przetworzonych powstałych w procedurze uszlachetniania biernego oraz w przypadkach, gdy zastosowanie ma specyficzne cło przywozowe.
(25) Zabezpieczenie nie jest wymagane w przypadku towarów objętych procedurą odprawy czasowej, gdy nie jest to uzasadnione ekonomicznie.
(26) Najpowszechniej stosowanymi środkami zabezpieczenia płatności długu celnego są depozyt w gotówce lub jego ekwiwalent, albo zobowiązanie złożone przez gwaranta; przedsiębiorcy powinni jednak mieć możliwość złożenia organom celnym zabezpieczenia w innych formach, o ile dają one równoważną pewność zapłaty kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych odpowiadającej długowi celnemu i innych należności. Należy zatem określić te inne formy zabezpieczenia oraz szczególne zasady ich stosowania.
(27) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony interesów finansowych Unii i państw członkowskich oraz równych warunków działania dla przedsiębiorców, przedsiębiorcy powinni korzystać z obniżenia wysokości zabezpieczenia generalnego lub ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia tylko w przypadkach, gdy spełniają pewne warunki świadczące o ich wiarygodności.
(28) W celu zapewnienia pewności prawa konieczne jest uzupełnienie przepisów kodeksu dotyczących zwolnienia zabezpieczenia dla towarów objętych procedurą tranzytu unijnego lub gdy stosowany jest karnet CPD lub karnet ATA.
(29) Powiadamianie o długu celnym nie jest uzasadnione w pewnych okolicznościach, w których przedmiotowa kwota nie przekracza 10 EUR. W takich przypadkach należy zatem zwolnić organy celne z obowiązku powiadamiania o długu celnym.
(30) Aby uniknąć procedury odzyskiwania należności w przypadku, gdy prawdopodobne jest przyznanie umorzenia kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, należy zapewnić zawieszenie biegu terminu zapłaty kwoty należności celnych do czasu podjęcia decyzji. W celu ochrony interesów finansowych Unii i państw członkowskich, aby skorzystać z tego rodzaju zawieszenia wymagane jest zabezpieczenie, z wyjątkiem przypadków, w których miałoby to spowodować poważne trudności ekonomiczne lub społeczne. Ta sama zasada powinna być stosowana w przypadkach, gdy dług celny powstaje w wyniku nieprzestrzegania przepisów prawa celnego, pod warunkiem że danej osobie nie można zarzucić oszustwa ani rażącego zaniedbania.
(31) W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrażania kodeksu oraz jasności co do szczegółowych zasad, w oparciu o które mają być stosowane przepisy UKC, w tym specyfikacje i procedury, które należy spełnić, należy włączyć wymogi i wyjaśnienia do warunków składania wniosku o udzielenie zwrotu lub o umorzenie, powiadomienia o decyzji w sprawie udzielenia zwrotu lub umorzenia, formalności i terminu podjęcia decyzji w sprawie udzielenia zwrotu lub umorzenia. W przypadku gdy decyzje mają być podjęte przez organy celne państw członkowskich, zastosowanie powinny mieć przepisy ogólne, zaś w przypadkach, kiedy decyzję ma podjąć Komisja, należy ustanowić szczególną procedurę. W niniejszym rozporządzeniu uregulowana jest procedura dotycząca decyzji w sprawie udzielenia zwrotu lub umorzenia, którą ma podjąć Komisja, mianowicie odnośnie do przekazania Komisji akt sprawy, powiadomienia o decyzji oraz zastosowania prawa do bycia wysłuchanym, biorąc pod uwagę interes Unii polegający na zapewnieniu poszanowania przepisów prawa celnego oraz interes przedsiębiorców działających w dobrej wierze.
(32) Jeżeli wygaśnięcie długu celnego odbywa się na skutek sytuacji związanych z uchybieniami, które nie mają istotnego wpływu na prawidłowy przebieg danej procedury celnej, sytuacje te powinny w szczególności obejmować przypadki niedopełnienia pewnych obowiązków, pod warunkiem że taka niezgodność może zostać naprawiona w późniejszym terminie.
(33) Doświadczenia zdobyte z systemem teleinformatycznym odnośnie do przywozowych deklaracji skróconych oraz wymogów celnych wynikających z unijnego planu działań w zakresie ochrony ładunków lotniczych 6 wykazały potrzebę poprawy jakości danych przekazywanych w takich deklaracji, poprzez wymaganie od stron łańcucha dostaw umotywowania transakcji i przemieszczania towarów. W związku z tym, że postanowienia umowne uniemożliwiają przewoźnikowi przekazanie wszystkich wymaganych danych, należy określić te przypadki oraz osoby, które są w posiadaniu tych danych i mają obowiązek ich dostarczenia.
(34) W celu umożliwienia dalszej poprawy skuteczności analizy ryzyka dla bezpieczeństwa i ochrony w transporcie lotniczym oraz, w przypadku morskich przesyłek kontenerowych, wymagane dane należy przedłożyć przed załadunkiem statków powietrznych lub wodnych, zaś w innych przypadkach transportu towarów analiza ryzyka może zostać skutecznie przeprowadzona również wtedy, gdy dane zostaną przedłożone przed przybyciem towarów na obszar celny Unii. Z tego samego powodu uzasadnione jest zastąpienie ogólnego zwolnienia z obowiązku przedstawienia przywozowej deklaracji skróconej dla towarów przemieszczanych zgodnie z postanowieniami aktów Światowego Związku Pocztowego zwolnieniem dla przesyłek z korespondencją, oraz usunięcie zwolnienia, które oparte jest na wartości towarów, jako że wartość nie może być kryterium dla oceny ryzyka dla bezpieczeństwa i ochrony.
(35) W celu zapewnienia swobodnego przemieszczania towarów konieczne jest zastosowanie pewnych formalności celnych i kontroli do wymiany towarów unijnych pomiędzy tymi częściami obszaru celnego Unii, do których stosuje się przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE 7 lub dyrektywy Rady 2008/118/WE 8 , a resztą obszaru celnego Unii, lub do wymiany handlowej pomiędzy częściami tego obszaru, do których przepisy te nie mają zastosowania.
(36) Przedstawienie towarów w chwili przybycia na obszar celny Unii oraz czasowe składowanie towarów powinno zasadniczo mieć miejsce w siedzibie właściwego urzędu celnego lub w magazynach czasowego składowania prowadzonych wyłącznie przez posiadacza pozwolenia przyznanego przez organy celne. W celu osiągnięcia dodatkowej elastyczności dla przedsiębiorców i organów celnych, należy przewidzieć możliwość zatwierdzenia miejsca innego niż właściwy urząd celny do celów prezentacji towarów lub miejsca innego niż magazyn czasowego składowania do celów czasowego składowania towarów.
(37) W celu zwiększenia jasności dla przedsiębiorców odnośnie do odprawy celnej towarów wprowadzanych na obszar celny Unii należy określić przepisy mające zastosowanie w sytuacjach, w których domniemanie unijnego statusu celnego towarów nie ma zastosowania. Należy ponadto ustanowić przepisy mające zastosowanie w sytuacjach, w których towary utrzymują swój status celny towarów unijnych, gdy czasowo opuściły obszar celny Unii i zostały ponownie wprowadzone, tak aby i przedsiębiorcy, i organy administracji celnej mogli efektywnie przetworzyć te towary w chwili ponownego wprowadzenia. Należy określić warunki przyznania ułatwienia w potwierdzaniu unijnego statusu celnego towarów w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców.
(38) W celu ułatwienia prawidłowego stosowania korzyści ze zwolnienia z należności celnych przywozowych należy określić przypadki, w których towary uważa się za powrotnie wprowadzane w stanie, w jakim zostały wywiezione, oraz szczególne przypadki towarów powracających, które skorzystały ze środków ustanowionych w ramach wspólnej polityki rolnej i również korzystają ze zwolnienia z należności celnych przywozowych.
(39) W przypadku gdy regularnie stosowane jest uproszczone zgłoszenie objęcia towarów procedurą celną posiadacz pozwolenia musi spełnić odpowiednie warunki i kryteria podobne do warunków i kryteriów mających zastosowanie do niezależnego przedsiębiorcy, aby zapewnić odpowiednie stosowanie uproszczonych zgłoszeń. Warunki i kryteria powinny być proporcjonalne do korzyści z regularnego stosowania uproszczonych zgłoszeń. Należy ponadto ustanowić zharmonizowane przepisy w odniesieniu do terminów przewidzianych na złożenie zgłoszenia uzupełniającego oraz wszelkich dodatkowych dokumentów, których brakowało w chwili składania uproszczonego zgłoszenia.
(40) W celu uzyskania równowagi między ułatwieniem a kontrolą należy ustanowić odpowiednie warunki, różne od tych, które mają zastosowanie do procedur specjalnych, odnośnie do stosowania uproszczonego zgłoszenia i wpisu do rejestru zgłaszającego jako uproszczenia w obejmowaniu towarów procedurą celną.
(41) Mając na uwadze wymagania z zakresu nadzoru nad wyprowadzaniem towarów, wpis do rejestru zgłaszającego w przypadku wywozu lub powrotnego wywozu powinien być możliwy jedynie wtedy, gdy organy celne mogą obejść się bez zgłoszenia celnego w oparciu o dane transakcji i powinien być ograniczony do konkretnych przypadków.
(42) W przypadkach gdy kwota należności celnych przywozowych potencjalnie nie jest należna w wyniku wniosku o przyznanie kontyngentu taryfowego, zwolnienie towarów nie powinno być uzależnione od złożenia zabezpieczenia, kiedy nie ma powodów, by przypuszczać, że kontyngent taryfowy zostanie wkrótce wyczerpany.
(43) W celu osiągnięcia dodatkowej elastyczności dla przedsiębiorców i organów celnych należy zezwolić podmiotom upoważnionym do ważenia bananów na sporządzanie świadectwa ważenia bananów, które zostanie użyte jako dokumenty załączane do zgłoszenia w celu weryfikacji zgłoszenia celnego do dopuszczenia do obrotu.
(44) W pewnych sytuacjach niedopuszczenie do powstania długu celnego, aby posiadacz pozwolenia musiał płacić należności celnych przywozowych. Dlatego w takich przypadkach należy zezwolić na przedłużenie terminu na zakończenie procedury specjalnej.
(45) W interesie utrzymania prawidłowej równowagi między minimalizowaniem obciążeń administracyjnych zarówno dla organów celnych, jak i dla przedsiębiorców, a zapewnieniem właściwego stosowania procedur tranzytu i zapobieganiem nadużyciom, uproszczenia tranzytowe należy przyznawać, w jak najszerszym zakresie, wiarygodnym przedsiębiorcom oraz na podstawie zharmonizowanych kryteriów. W związku z tym wymogi dostępu do tych uproszczeń powinny zostać dostosowane do warunków i kryteriów mających zastosowanie do przedsiębiorców, którzy chcą otrzymać status upoważnionego przedsiębiorcy.
(46) W celu zapobieżenia ewentualnym nielegalnym działaniom w przypadkach niektórych procedur tranzytu należy określić przepisy dla szczególnych przypadków, w których towary posiadające unijny status celny towarów są objęte procedurą tranzytu zewnętrznego.
(47) Unia jest umawiającą się stroną Konwencji dotyczącej odprawy czasowej 9 , wraz z wszelkimi późniejszymi zmianami (konwencja stambulska). W związku z tym ustanowione w niniejszym rozporządzeniu wymogi dla szczególnego przeznaczenia obejmujące odprawę czasową, które umożliwią czasowe wykorzystywanie towarów nieunijnych na obszarze celnym Unii z całkowitym lub częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych, muszą być zgodne z tą konwencją.
(48) Należy uprościć i zracjonalizować procedury celne: składowanie celne, wolne obszary celne, końcowe przeznaczenie, uszlachetnianie czynne i bierne, aby stosowanie procedur specjalnych w handlu stało się bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców. W tym celu należy połączyć w jedną procedurę uszlachetniania czynnego procedury: uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych i w systemie zawieszeń oraz przetwarzania pod kontrolą celną.
(49) Względy pewności prawa oraz równego traktowania przedsiębiorców wymagają wskazania przypadków, w których wymagane jest sprawdzenie warunków ekonomicznych dla procedur uszlachetniania czynnego i uszlachetniania biernego.
(50) Aby przedsiębiorcy mogli korzystać z większej elastyczności pod względem wykorzystywania towarów ekwiwalentnych, powinno być możliwe wykorzystanie towarów ekwiwalentnych w ramach procedury uszlachetniania biernego.
(51) W celu zredukowania kosztów administracyjnych należy ustanowić dłuższy okres ważności pozwoleń na korzystanie z procedury szczególnego przeznaczenia i procedury przetwarzania niż okres stosowany na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(52) Rozliczenie zamknięcia powinno być wymagane nie tylko w przypadku uszlachetniania czynnego, lecz także w przypadku końcowego przeznaczenia, aby ułatwić odzyskiwanie kwot należności celnych przywozowych, a przez to chronić interesy finansowe Unii.
(53) Należy wyraźnie określić przypadki, w których dozwolone jest przemieszczanie towarów objętych procedurą specjalną inną niż tranzyt, tak aby nie było potrzeby stosowania procedury unijnego tranzytu zewnętrznego, która wymagałaby dwóch dodatkowych zgłoszeń celnych.
(54) W celu zapewnienia najbardziej efektywnej i zarazem najmniej uciążliwej analizy ryzyka deklarację poprzedzającą wyprowadzenie należy składać w terminie uwzględniającym konkretną sytuację dotyczącą dla danego rodzaju transportu. Odnośnie do transportu morskiego, w przypadku przesyłek kontenerowych wymagane dane należy złożyć w terminie jeszcze przed załadunkiem statku, zaś w innych przypadkach transportu towarów analiza ryzyka może również zostać efektywnie przeprowadzona, gdy dane zostaną złożone w terminie zależnym od wyprowadzenia towarów z obszaru celnego Unii. Obowiązek składania deklaracji poprzedzającej wyprowadzenie powinien być uchylony, gdy rodzaj towarów, sposób ich transportu lub ich szczególna sytuacja zezwalają na ocenę, że nie ma konieczności wymagania danych dotyczących ryzyka dla bezpieczeństwa i ochrony, bez uszczerbku dla zobowiązań dotyczących zgłoszeń wywozowych lub zgłoszeń do powrotnego wywozu.
(55) W celu osiągnięcia dodatkowej elastyczności dla organów celnych, w przypadku zaistnienia pewnych nieprawidłowości w ramach procedury wywozu organ celny powinien mieć możliwość unieważnienia zgłoszenia celnego.
(56) W celu zabezpieczenia uzasadnionych interesów przedsiębiorców i zapewnienia utrzymania ważności decyzji podjętych przez organy celne i pozwoleń udzielonych przez te organy na podstawie przepisów kodeksu lub na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 10 i rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, należy ustanowić przepisy przejściowe, aby umożliwić dostosowanie tych decyzji i pozwoleń do nowych przepisów prawnych.
(57) Aby dać państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie zamknięć celnych i specjalnego rodzaju zamknięć celnych, stosowanych w celu zapewnienia identyfikacji towarów objętych procedurą tranzytu do nowych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy ustanowić okres przejściowy, w którym państwa członkowskie mogą nadal używać zamknięć spełniających wymagania techniczne określone w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93.
(58) Przepisy ogólne uzupełniające kodeks są ściśle ze sobą powiązane, nie można ich rozdzielić z powodu wzajemnego powiązania ich przedmiotu, ponieważ zawierają przepisy horyzontalne mające zastosowanie do wielu procedur celnych. W związku z tym należy zebrać je w jednym rozporządzeniu, aby zapewnić spójność prawa,
(59) W celu umożliwienia pełnego stosowania kodeksu przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od dnia 1 maja 2016 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodniczący | |
Jean-Claude JUNCKER |
- dodany przez art. 55 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 234/2021 z dnia 7 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.63.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2024/249 z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.249) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 marca 2024 r.
- dodany przez art. 55 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 2024/249 z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.249) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 marca 2024 r.
- zmieniony przez art. 55 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/249 z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.249) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 marca 2024 r.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/968 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.13) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2017 r.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/967 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.10) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 10 czerwca 2017 r.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/561 z dnia 8 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.98.13) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/620 z dnia 17 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.108.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 966/2021 z dnia 11 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.214.34) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1288 z dnia 6 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1288) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/968 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.13) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/967 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.10) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 10 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/561 z dnia 8 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.98.13) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/620 z dnia 17 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.108.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 966/2021 z dnia 11 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.214.34) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1288 z dnia 6 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1288) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2024 r.
- dodany przez art. 55 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- dodany przez art. 55 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. b rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 55 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- dodany przez art. 55 pkt 12 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2024/634 z dnia 14 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.634) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2024 r.
- zmieniony przez art. 55 pkt 14 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2023/398 z dnia 14 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.54.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2024/634 z dnia 14 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.634) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/651 z dnia 5 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.111.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/398 z dnia 14 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.54.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/634 z dnia 14 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.634) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/398 z dnia 14 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.54.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/634 z dnia 14 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.634) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2024 r.
- zmienione przez art. 1 pkt 16 lit. b ppkt (i) rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2023/398 z dnia 14 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.54.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.
- dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/651 z dnia 5 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.111.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2023/398 z dnia 14 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.54.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2024/634 z dnia 14 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.634) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2024 r.
- dodany przez art. 55 pkt 15 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1143 z dnia 14 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.181.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 2019 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/1143 z dnia 14 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.181.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2740 z dnia 24 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2740) wprowadzającej odstępstwo od nin. rozporządzenia z dniem 1 kwietnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 55 pkt 16 rozporządzenia nr (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.69.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2740 z dnia 24 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2740) wprowadzającej odstępstwo od nin. rozporządzenia z dniem 1 kwietnia 2024 r.
- zmieniony przez pkt 24 sprostowania z dnia 13 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.101.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr 2018/1063 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.192.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 28 rozporządzenia nr 2018/1063 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.192.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2024/634 z dnia 14 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.634) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2024 r.
- zmienione przez sprostowanie z dnia 2 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.87.35/1) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmienione przez pkt 25-31 sprostowania z dnia 13 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.101.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2017 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmienione przez art. 1 pkt 35-37 i art. 2 pkt 9-15 rozporządzenia nr 2018/1063 z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.192.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmienione przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2019/1143 z dnia 14 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.181.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmienione przez art. 1 pkt 35-38 rozporządzenia nr 877/2020 z dnia 3 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.203.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmienione przez art. 1 pkt 2-5 rozporządzenia nr 234/2021 z dnia 7 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.63.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmienione przez art. 1 pkt 5-7 rozporządzenia nr 2021/1934 z dnia 30 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.396.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia nr 2024/249 z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.249) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 marca 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.343.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/2446 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego |
Data aktu: | 28/07/2015 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2015 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2016, 01/05/2016 |