- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 114,
- uwzględniając Regulamin Parlamentu Europejskiego,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 7 i 8,
A. mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) nr 806/2014 ("rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji") ustanawia Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("Jednolita Rada") jako agencję Unii, powierzając jej scentralizowane uprawnienia do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do uczestniczących państw członkowskich w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które uczestniczą również w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego w Unii Europejskiej i w każdym uczestniczącym państwie członkowskim;
B. mając na uwadze, że art. 7 rozporządzenia stanowi, że Jednolita Rada jest organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odpowiedzialnym za wykonywanie zadań powierzonych jej na mocy tego rozporządzenia (zadań z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji), w szczególności za sporządzanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przyjmowanie wszelkich decyzji związanych z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją;
C. mając na uwadze, że powierzenie Jednolitej Radzie zadań restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oznacza, że spoczywa na niej znaczna odpowiedzialność za przyczynianie się do stabilności finansowej w Unii dzięki korzystaniu z uprawnień w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sposób jak najbardziej skuteczny i proporcjonalny;
D. mając na uwadze, że przeniesienie uprawnień w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na szczebel Unii należy zrównoważyć stosownymi wymogami w zakresie odpowiedzialności; mając na uwadze, że na mocy art. 45 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada odpowiada za wykonanie tego rozporządzenia przed Parlamentem Europejskim i Radą jako instytucjami posiadającymi legitymację demokratyczną, które reprezentują obywateli Unii i państwa członkowskie;
E. mając na uwadze, że art. 45 ust. 8 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przewiduje, iż Jednolita Rada ma prowadzić współpracę przy wszelkich dochodzeniach prowadzonych przez Parlament, z zastrzeżeniem TFUE;
F. mając na uwadze, że art. 45 ust. 7 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowi, iż na wniosek przewodniczący Jednolitej Rady prowadzi z przewodniczącym i wiceprzewodniczącymi właściwej komisji Parlamentu poufne dyskusje przy drzwiach zamkniętych, jeżeli takie dyskusje są niezbędne do celów wykonywania uprawnień Parlamentu wynikających z TFUE; mając na uwadze, że przepisy tego artykułu wymagają, by ustalenia dotyczące organizacji tych dyskusji zapewniały pełną poufność zgodnie z obowiązkami w zakresie poufności nałożonymi na Jednolitą Radę przez rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz kiedy Rada działa jako krajowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na mocy właściwych przepisów prawa Unii;
G. mając na uwadze, że art. 15 ust. 1 TFUE stanowi, iż agencje Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości; mając na uwadze, że warunki uznania dokumentu Jednolitej Rady za poufny powinny, zgodnie z art. 91 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, być określone w decyzji Jednolitej Rady z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa zawartych w przepisach bezpieczeństwa Komisji dotyczących ochrony informacji niejawnych Unii Europejskiej (EUCI) oraz informacji szczególnie chronionych niebędących informacjami niejawnymi;
H. mając na uwadze, że Parlament Europejski i Jednolita Rada powinny ściśle ze sobą współpracować, aby zapewnić wdrożenie tych przepisów bezpieczeństwa, w tym poprzez okresowe wspólne kontrole stosowanych zabezpieczeń i norm bezpieczeństwa;
I. mając na uwadze, że ujawnienie informacji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów nie leży w gestii Jednolitej Rady, lecz podlega ograniczeniom i warunkom ustanowionym we właściwych przepisach prawa Unii, którym podlegają zarówno Parlament, jak i Jednolita Rada; mając na uwadze, że ujawnianie informacji Jednolitej Rady może być ograniczone przewidzianymi przez prawo granicami jawności;
J. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie stosuje się z zastrzeżeniem rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz innych mających zastosowanie przepisów pierwotnego lub wtórnego prawa Unii dotyczących publicznego dostępu do dokumentów lub ochrony danych osobowych, jak również z zastrzeżeniem przepisów o uprawnieniach śledczych Parlamentu Europejskiego, przyjętych zgodnie z art. 226 akapit trzeci TFUE;
K. mając na uwadze, że art. 88 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowi, że członkowie Jednolitej Rady, wiceprzewodniczący, członkowie Jednolitej Rady, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, pracownicy Jednolitej Rady i pracownicy zatrudnieni w drodze wymiany z uczestniczącymi państwami członkowskimi lub oddelegowani przez te państwa, wykonujący obowiązki z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinni podlegać wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej na podstawie art. 339 TFUE oraz odpowiednich przepisów prawa Unii;
L. mając na uwadze, że art. 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określa, że Jednolita Rada podejmuje decyzje z zastrzeżeniem właściwego prawa unijnego i zgodnie z tym prawem, w szczególności z wszelkimi aktami ustawodawczymi i nieustawodawczymi, w tym z aktami, o których mowa w art. 290 i 291 TFUE;
M. mając na uwadze, że z zastrzeżeniem przyszłych zmian lub przyszłych stosownych aktów prawnych przepisy prawa Unii w zakresie postępowania z informacjami, które mają charakter poufny, w szczególności art. 84 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 4 , nakładają na organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ich personel obowiązek zachowania ścisłej tajemnicy służbowej;
N. mając na uwadze, że naruszenie wymogów zachowania tajemnicy służbowej w odniesieniu do informacji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno być odpowiednio karane; mając na uwadze, że Parlament powinien stworzyć stosowne ramy działań następczych w przypadku naruszenia poufności przez posłów lub członków personelu;
O.mając na uwadze, że zgodnie z art. 43 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w skład Jednolitej Rady wchodzi m.in. członek mianowany przez każde uczestniczące państwo członkowskie reprezentujący swoje krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 2014/59/UE wyjątkowo może to być organ właściwy dla nadzoru do celów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 ; mając na uwadze, że należy przyjąć odpowiednie uzgodnienia strukturalne dla zagwarantowania operacyjnej niezależności i uniknięcia konfliktu interesów między funkcjami nadzoru na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i dyrektywy 2013/36/UE lub innymi funkcjami właściwego organu a funkcjami organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przewidzianymi w tej dyrektywie; mając na uwadze, że takie uzgodnienia strukturalne powinny znaleźć odzwierciedlenie w kodeksie postępowania Jednolitej Rady mającym zastosowanie do jej członków;
P. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie stosuje się z zastrzeżeniem odpowiedzialności krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed parlamentami narodowymi zgodnie z prawem krajowym;
Q. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie nie obejmuje ani nie dotyczy obowiązków w zakresie odpowiedzialności i sprawozdawczości, jakim podlega Jednolita Rada wobec Rady, Komisji lub parlamentów narodowych;
R. mając na uwadze, że art. 45 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Jednolita Rada powinna przedkładać m.in. Parlamentowi coroczne sprawozdanie z wykonania zadań powierzonych jej rozporządzeniem; mając na uwadze, że sprawozdanie powinno w szczególności obejmować działania Jednolitej Rady w zakresie planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oceny możliwości restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ustalania minimalnych wymogów dotyczących funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, działań w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykonywania innych obowiązków i uprawnień zgodnie z rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; mając na uwadze, że sprawozdanie powinno również obejmować szczegółowe informacje dotyczące jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ("fundusz"), w szczególności zmiany dostępnych środków finansowych funduszu oraz wszelkie decyzje dotyczące terminu osiągnięcia poziomu docelowego oraz obliczania składek zgodnie z art. 69-71 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, operacje zaciągania i udzielania pożyczek i inne uzgodnienia finansowe zgodnie z art. 72-74 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, administrowanie funduszem i strategię inwestycyjną funduszu zgodnie z art. 75 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz odpowiednimi aktami delegowanymi Komisji, szczegółowe warunki korzystania z funduszu przez indywidualne programy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 76-78 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, stosowanie zasad podziału na pule krajowe i stopniowego połączenia w okresie przejściowym przewidzianym w art. 3 ust. 1 pkt 37 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 77 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykorzystanie systemów gwarancji depozytów zgodnie z art. 79 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
S. mając na uwadze, że zgodnie z zasadą odpowiedzialności zapisaną w art. 45 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Parlament powinien mieć dostęp ex post do jawnych informacji dotyczących podmiotów poddanych restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym do szczegółowych informacji na poziomie bilansu, przedstawionych oddzielnie dla każdego z podmiotów dotkniętych restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, w stopniu wystarczającym dla wykazania wielkości i charakteru skutków;
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.339.58 |
Rodzaj: | Porozumienie |
Tytuł: | Porozumienie w sprawie praktycznych zasad egzekwowania demokratycznej odpowiedzialności i sprawowania nadzoru nad wykonywaniem zadań powierzonych Jednolitej Radzie w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
Data aktu: | 16/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 24/12/2015 |
Data wejścia w życie: | 17/12/2015 |