Decyzja 2015/2088 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej we właściwych komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107, 110, 116 i 127, wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie czołowego uderzenia, wniosków dotyczących poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) oraz wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji nr 2 (M.R.2) w sprawie definicji mechanizmów napędowych pojazdów

DECYZJA RADY (UE) 2015/2088
z dnia 10 listopada 2015 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej we właściwych komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107, 110, 116 i 127, wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie czołowego uderzenia, wniosków dotyczących poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) oraz wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji nr 2 (M.R.2) w sprawie definicji mechanizmów napędowych pojazdów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym porozumieniem z 1958 r.").

(2) Zgodnie z decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub stosowane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem równoległym").

(3) Dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji oraz ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Dyrektywą tą włączono regulaminy ONZ do unijnego systemu homologacji typu, bądź jako wymagania dotyczące homologacji typu, bądź jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii. Od czasu przyjęcia tej dyrektywy regulaminy ONZ w coraz większym stopniu są włączane do przepisów Unii w ramach unijnego systemu homologacji typu.

(4) W świetle doświadczenia i rozwoju technicznego należy dostosować do postępu technicznego wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107, 110, 116 i 127 oraz ujednoliconą rezolucją w sprawie budowy pojazdów (R.E.3).

(5) W celu poprawy odpowiednich przepisów bezpieczeństwa pojazdów silnikowych należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie czołowego uderzenia; a w celu zharmonizowania definicji mechanizmów napędowych pojazdów należy również przyjąć nową wzajemną rezolucję nr 2 (M.R.2) w sprawie definicji mechanizmów napędowych pojazdów.

(6) Należy zatem określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Administracyjnego Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz Komitetu Wykonawczego Porozumienia Równoległego w odniesieniu do przyjęcia tych aktów ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Administracyjnego Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz Komitetu Wykonawczego Porozumienia Równoległego w okresie od dnia 9 do dnia 13 listopada 2015 r., jest głosowanie za wnioskami wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2015 r.

W imieniu Rady

P. GRAMEGNA

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 04 do regulaminu nr 12 (układ kierowniczy). ECE/TRANS/WP.29/2015/92
Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 06 do regulaminu nr 16 (pasy bezpieczeństwa) ECE/TRANS/WP.29/2015/93
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 03 do regulaminu nr 26 (wystające elementy zewnętrzne) ECE/TRANS/WP.29/2015/82
Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu nr 39 (prędkościomierz i licznik przebiegu) ECE/TRANS/WP.29/2015/83
Wniosek dotyczący suplementu 10 do serii poprawek 04 do regulaminu nr 44 (urządzenia przytrzymujące dla dzieci) ECE/TRANS/WP.29/2015/94
Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 04 do regulaminu nr 46 (urządzenia widzenia pośredniego) ECE/TRANS/WP.29/2015/84
Wniosek dotyczący serii poprawek 03 do regulaminu nr 58 (tylne zabezpieczenia przed wjechaniem pod pojazd) ECE/TRANS/WP.29/2015/85
Wniosek dotyczący suplementu 3 do regulaminu nr 61 (wystające elementy zewnętrzne pojazdów użytkowych) ECE/TRANS/WP.29/2015/86
Wniosek dotyczący sprostowania 1 do suplementu 8 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 74 (instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej (motorowery)) ECE/TRANS/WP.29/2015/79
Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 05 do regulaminu nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2015/100
Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 06 do regulaminu nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2015/101
Wniosek dotyczący suplementu 7 do pierwotnej wersji regulaminu nr 85 (pomiar mocy netto) ECE/TRANS/WP.29/2015/102
Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 02 do regulaminu nr 94 (zderzenie czołowe) ECE/TRANS/WP.29/2015/95
Wniosek dotyczący serii poprawek 03 do regulaminu nr 94 (zderzenie czołowe) ECE/TRANS/WP.29/2015/96
Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 03 do regulaminu nr 95 (zderzenie boczne) ECE/TRANS/WP.29/2015/97
Wniosek dotyczący suplementu 8 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 97 (systemy alarmowe pojazdów) ECE/TRANS/WP.29/2015/87
Wniosek dotyczący suplementu 7 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 98 (reflektory wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła) ECE/TRANS/WP.29/2015/80
Wniosek dotyczący suplementu 11 do regulaminu nr 99 (gazowo-wyładowcze źródła światła) ECE/TRANS/WP.29/2015/81
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 02 do regulaminu nr 100 (pojazdy o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym) ECE/TRANS/WP.29/2015/98
Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 101 (emisja dwutlenku węgla/zużycie paliwa) ECE/TRANS/WP.29/2015/103
Wniosek dotyczący suplementu 13 do regulaminu nr 106 (opony do pojazdów rolniczych) ECE/TRANS/WP.29/2015/109
Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 06 do regulaminu nr 107 (ogólna budowa autobusów i autokarów) ECE/TRANS/WP.29/2015/88
Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 05 do regulaminu nr 107 (ogólna budowa autobusów i autokarów) ECE/TRANS/WP.29/2015/104
Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 110 (specjalne elementy składowe do CNG/LNG) ECE/TRANS/WP.29/2015/89
Wniosek dotyczący suplementu 5 do regulaminu nr 116 (systemy alarmowe pojazdów) ECE/TRANS/WP.29/2015/91
Wniosek dotyczący serii poprawek 02 do regulaminu nr 127 (bezpieczeństwo pieszych) ECE/TRANS/WP.29/2015/99
Wniosek dotyczący nowego regulaminu w sprawie czołowego uderzenia z naciskiem na systemy ograniczania ruchu ECE/TRANS/WP.29/2015/105
Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do nowego regulaminu w sprawie czołowego uderzenia z naciskiem na systemy ograniczania ruchu ECE/TRANS/WP.29/2015/106
Wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) ECE/TRANS/WP.29/2015/111
Wniosek dotyczący nowej wzajemnej rezolucji nr 2 (M.R.2) w sprawie definicji mechanizmów napędowych pojazdów ECE/TRANS/WP.29/2015/110
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (Zrewidowane porozumienie z 1958 r.) (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.302.103

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/2088 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej we właściwych komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107, 110, 116 i 127, wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie czołowego uderzenia, wniosków dotyczących poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) oraz wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji nr 2 (M.R.2) w sprawie definicji mechanizmów napędowych pojazdów
Data aktu: 10/11/2015
Data ogłoszenia: 19/11/2015