uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 i 45,
(1) Europejska Agencja Obrony (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona wspólnym działaniem Rady 2004/551/WPZiB 1 , aby wspomagać wysiłki Rady i państw członkowskich zmierzające do poprawy zdolności obronnych Unii w zakresie zarządzania kryzysowego oraz utrzymania europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony.
(2) Europejska strategia bezpieczeństwa, zatwierdzona przez Radę Europejską dnia 12 grudnia 2003 r., uznaje ustanowienie agencji obrony za istotny element w rozwoju bardziej elastycznych i wydajnych europejskich zasobów wojskowych.
(3) W sprawozdaniu na temat wdrażania europejskiej strategii bezpieczeństwa z dnia 11 grudnia 2008 r. uznano wiodącą rolę Agencji w procesie rozwoju kluczowych zdolności obronnych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO).
(4) Art. 45 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) przewiduje przyjęcie przez Radę decyzji określającej statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Agencji, która to decyzja powinna uwzględniać poziom faktycznego uczestnictwa państw członkowskich w działaniach Agencji.
(5) Agencja powinna przyczyniać się do realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), w szczególności WPBiO.
(6) Struktura Agencji powinna zapewnić jej możliwość spełnienia wymogów operacyjnych Unii i jej państw członkowskich w ramach WPBiO oraz współpracy z państwami trzecimi, organizacjami i podmiotami, jeżeli współpraca ta jest konieczna do realizacji zadań Agencji.
(7) Agencja powinna rozwinąć bliskie stosunki robocze w ramach istniejących ustaleń, ugrupowań i organizacji, takich jak ustanowione na mocy porozumienia ramowego w sprawie listu intencyjnego, jak również Organizacja do spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).
(8) Do celów wypełnienia swojej misji, Agencja powinna mieć możliwość współpracy i dokonywania stosownych ustaleń z instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii.
(9) Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP), zgodnie z art. 18 ust. 2 TUE, powinien pełnić przewodnią rolę w strukturze Agencji i stanowić zasadnicze ogniwo współpracy Agencji i Rady.
(10) Rada, w ramach sprawowanego nadzoru politycznego oraz kształtowania polityk, powinna wydawać Agencji wytyczne lub wskazówki.
(11) Ustalenia administracyjne dokonane pomiędzy Agencją a państwami trzecimi, organizacjami i podmiotami powinny, ze względu na ich charakter, być zatwierdzone przez Radę stanowiącą jednomyślnie.
(12) Przyjmując wytyczne, wskazówki i decyzje związane z pracami Agencji, Rada powinna zbierać się na szczeblu ministrów obrony. Wszelkie wytyczne, wskazówki lub decyzje przyjęte przez Radę w związku z pracami Agencji powinny być przygotowywane zgodnie z art. 240 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(13) Kompetencje organów przygotowawczych i doradczych Rady, w szczególności kompetencje Komitetu Stałych Przedstawicieli na podstawie art. 240 TFUE, Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) na podstawie art. 38 TUE oraz Komitetu Wojskowego UE, powinny pozostać niezmienione.
(14) Krajowi dyrektorzy ds. uzbrojenia, dyrektorzy ds. zdolności, dyrektorzy ds. badań i technologii oraz dyrektorzy ds. polityki obronnej powinni otrzymywać sprawozdania oraz wnosić wkład w leżące w ich kompetencjach kwestie w ramach przygotowywania decyzji Rady odnoszących się do Agencji.
(15) Agencja powinna posiadać osobowość prawną konieczną do wykonywania jej funkcji i osiągania jej celów, pozostając przy tym w ścisłym związku z Radą i przestrzegając w pełni obowiązków Unii i jej instytucji.
(16) Należy zapewnić, by budżety zarządzane przez Agencję mogły, indywidualnie dla każdego przypadku, otrzymywać wkłady z budżetu ogólnego Unii, z pełnym poszanowaniem zasad, procedur oraz procesów decyzyjnych mających zastosowanie, w tym art. 41 ust. 2 TUE.
(17) Agencja, pozostając otwarta na udział wszystkich państw członkowskich, powinna również zapewnić konkretnym grupom państw członkowskich możliwość tworzenia projektów lub programów ad hoc.
(18) Faktowi, że te projekty i programy ad hoc są objęte funkcjami i zadaniami powierzonymi Agencji, towarzyszą wysiłki na rzecz doprecyzowania statusu tych działań jako integralnych elementów budżetu Agencji. Powinno to zapewniać, by jedynie działania, w których rola Agencji w zarządzaniu projektami lub programami wspomagającymi państwa członkowskie przynosi wartość dodaną, mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 3 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (zwanego dalej "Protokołem nr 7") załączonego do TUE i TFUE oraz w art. 151 ust. 1 lit. aa) dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 . Aby takie zwolnienie mogło mieć zastosowanie, rola Agencji musi przynosić wartość dodaną. Zwolnienie nie obejmowałoby zatem przypadków, w których rola ta ogranicza się jedynie do zamawiania towarów lub usług dla państw członkowskich.
(19) Z zastrzeżeniem decyzji Rady w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej, zgodnie z art. 42 ust. 6 i art. 46 TUE oraz z Protokołem nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej ustanowionej na mocy art. 42 TUE (zwanym dalej "Protokołem nr 10"), załączonym do TUE i do TFUE, Agencja powinna wspierać realizację stałej współpracy strukturalnej.
(20) Agencja powinna posiadać procedury decyzyjne pozwalające jej skutecznie wykonywać swoje zadania, z poszanowaniem krajowych polityk bezpieczeństwa i obrony uczestniczących państw członkowskich.
(21) Agencja powinna wypełniać swoją misję z pełnym poszanowaniem art. 40 TUE.
(22) Agencja powinna działać w pełnej zgodności z normami i przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. Agencja powinna stosować odnośne przepisy Unii dotyczące publicznego dostępu do dokumentów zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(23) Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w opracowywaniu i wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie polityczno-obronne. Dania nie będzie zatem związana niniejszą decyzją.
(24) Do decyzji Rady 2011/411/WPZiB 5 należy wprowadzić szereg zmian. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest sporządzenie wersji przekształconej tej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.266.55 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2015/1835 określająca statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Obrony |
Data aktu: | 12/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 13/10/2015 |
Data wejścia w życie: | 13/10/2015 |