Decyzja 2015/1673 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1673
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE 5 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0087/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0087/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej Urzędem) na rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 28 188 749 EUR, co stanowi wzrost o 39,01 % w porównaniu z 2012 r. spowodowany powierzeniem Urzędowi dodatkowych zadań;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do sześciu uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonych jako znajdujące się "w trakcie realizacji" lub pozostające "do spłaty" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i dwie z nich oznaczone są teraz w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane", trzy jako znajdujące się "w trakcie realizacji", a jedna jako "nie dotyczy"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z siedmioma uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i dwie uwagi są teraz oznaczone jako "zrealizowane", trzy jako znajdujące się "w trakcie realizacji", a dwie jako "nie dotyczy";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że:
-
Urząd włączył planowanie kadrowe i budżetowe do swoich rocznych planów pracy, tak aby uwzględnić priorytety w całej organizacji, a także w miarę możliwości przydzielić pracowników do różnych zadań,
-
Urząd zmienił procedury rekrutacyjne, aby wprowadzić większą liczbę kontroli, takich jak kontrole ex ante, uproszczone modele i zmienione mechanizmy oceny kandydatów, oraz że według sprawozdania Trybunału działania naprawcze dotyczące zalecenia Trybunału w tym zakresie zostały zakończone,
-
Urząd przedstawia obywatelom informacje na temat swojej pracy i działalności, publikując i rozpowszechniając informacje za pośrednictwem szeregu kanałów, które obejmują m.in. stronę internetową Urzędu i różne typy dokumentów tematycznych;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 93,18 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 72,54 %;
4.
odnotowuje, że w celu zadbania o to, by działania naprawcze związane z wykonaniem budżetu zostały podjęte w należytym terminie, Urząd zastosował szereg metod, takich jak składanie comiesięcznych sprawozdań dyrektorowi wykonawczemu oraz kwartalnych sprawozdań zarządowi; zauważa, że doprowadziło to do wyższego wskaźnika wykonania budżetu w porównaniu z poprzednim rokiem;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
uznaje, że zobowiązania zostały podjęte z zachowaniem większej terminowości, gdyż ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wzrósł od poprzedniego roku; odnotowuje z zaniepokojeniem, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, pozostaje wysoki i wynosi 58 % w tytule III, co oznacza wzrost o 6 %;
6.
odnotowuje, że wysoki poziom przeniesień wynika przede wszystkim z faktu, że usługi informatyczne, które zlecono pod koniec roku, zostały zrealizowane w 2013 r., lecz nie zapłacono za nie przed końcem roku, a także z opóźnień w udzielaniu zamówień w dziedzinie informatyki oraz z wieloletniego charakteru projektów informatycznych; wzywa Urząd do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o krokach podjętych w celu ograniczenia poziomu przeniesień do minimum;

Przesunięcia

7.
odnotowuje z zaniepokojeniem, że poziom przesunięć jest bardzo wysoki i wynosi 18 % budżetu, co oznacza kwotę 5 100 000 EUR; ubolewa, że w porównaniu z 2012 r. kwota ta stanowi wzrost, co wskazuje na utrzymujące się niedociągnięcia w planowaniu budżetowym; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu zaradzenia tym niedociągnięciom;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

8.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że procedury udzielania zamówień zostały scentralizowane dla wszystkich zamówień na kwotę powyżej 15 000 EUR w celu poprawy ich terminowości, kontroli jakości i zgodności; odnotowuje, że w 2013 r. rozpoczęto składanie dyrektorowi wykonawczemu comiesięcznych sprawozdań na temat statusu planu zamówień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu odnotowuje, że Urząd rozszerzył swoje wytyczne z zakresu etyki, opracowując strategię zapobiegania konfliktom interesów, która uwzględnia wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE oraz ma zastosowanie do członków Rady Organów Nadzoru i członków zarządu, a nie do personelu;
10.
zwraca uwagę, że opracowana przez Urząd strategia zapobiegania konfliktom interesów zawiera przepis dotyczący publikowania przez członków Rady Organów Nadzoru i członków zarządu deklaracji o braku konfliktu interesów; zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Rady Organów Nadzoru i członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do wyeliminowania tego niedociągnięcia w trybie pilnym oraz do udostępnienia tych dokumentów na swojej stronie internetowej;

Audyt wewnętrzny

11.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła ograniczony przegląd wdrażania przez Urząd standardów kontroli wewnętrznej w związku z wynikami oceny ryzyka wykonanej w 2012 r. oraz strategicznym planem audytu Urzędu na lata 2013-2015;
12.
odnotowuje, że w przeglądzie standardów kontroli wewnętrznej przeprowadzonym w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego wydała 14 zaleceń w różnych obszarach, z których jedno zostało uznane za "bardzo istotne", oraz doszła do wniosku, że większość z 15 standardów kontroli wewnętrznej objętych przeglądem została w całości lub w dużym stopniu wdrożona; odnotowuje, że w następstwie wizyty Służby Audytu Wewnętrznego monitorującej podjęte działania, do której doszło w czerwcu 2014 r., połowa z wydanych zaleceń została wdrożona, w tym zalecenie uznane za "bardzo istotne";

Inne uwagi

13.
ubolewa, ze zaległe płatności stanowiły 27 % wszystkich płatności za dostarczone towary i wykonane usługi, a zapłacone odsetki wyniosły 3 834 EUR, przy czym opóźnienie w płatnościach wyniosło średnio 32 dni; wzywa Urząd do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium szczegółowych informacji na temat kroków podjętych w celu rozwiązania tego problemu oraz poprawy terminowości regulowania płatności;
14.
zauważa, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu nie są elastyczne, stwarzają niepotrzebne obciążenia administracyjne i mogą zagrażać jego niezależności; wzywa Urząd do współpracy z Komisją w celu dokonania przeglądu swojej obecnej struktury finansowej;
15.
zwraca uwagę, że w następstwie dyskusji prowadzonych z przyjmującym państwem członkowskim Urząd rozpoczął starania o zwrot podatku VAT zgodnie z Protokołem w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej oraz z dyrektywą Rady w sprawie VAT 8 ; odnotowuje, że do końca 2013 r. wystąpiono o zwrot jedynie 39 % podatku VAT nałożonego w latach 2011-2013; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu wystąpienia o zwrot nałożonego podatku VAT, a także o przewidywanym terminie, w którym Urząd wystąpi o zwrot łącznej kwoty;
16.
przypomina, że Parlament był jednym z głównych motorów działań na rzecz stworzenia nowego, kompleksowego Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego (ESNF) w następstwie kryzysu finansowego, a także przyczynił się do powstania Urzędu w 2011 r. w ramach tego systemu;
17.
odnotowuje, że w najnowszym sprawozdaniu z działalności europejskich urzędów nadzoru i Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego (ESNF) Komisja Europejska zwróciła uwagę na fakt, że mimo trudnych okoliczności europejskie urzędy nadzoru szybko stworzyły dobrze funkcjonujące struktury organizacyjne, które dobrze realizowały szerokie spektrum powierzonych im zadań, mimo że przy rosnących wymaganiach dysponowały ograniczoną liczbą pracowników;
18.
podkreśla, że rola Urzędu we wspieraniu wspólnego systemu nadzoru na całym jednolitym rynku jest niezbędna, aby zapewnić lepiej zintegrowane, efektywniejsze i bezpieczniejsze rynki finansowe w Unii, a tym samym przyczynić się do ożywienia koniunktury gospodarczej, tworzenia miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w Europie, a także zapobiec przyszłym kryzysom w sektorze finansowym;
19.
zdaje sobie sprawę, że ESNF nadal znajduje się w fazie tworzenia i podkreśla, że zadania już powierzone Urzędowi, a także przyszłe zadania przewidziane w toczących się pracach legislacyjnych wymagają odpowiedniego poziomu zatrudnienia i budżetu, aby umożliwić nadzór wysokiej jakości; podkreśla, że w każdym przypadku należy dokładnie rozważyć, czy dodatkowe zadania wymagają dodatkowych zasobów; podkreśla jednak, że każde ewentualne zwiększenie zasobów należy poprzedzić i/lub uzupełnić - w miarę możliwości - odpowiednimi działaniami racjonalizacyjnymi; zwraca uwagę na koordynującą rolę Urzędu oraz na konieczność bliskiej współpracy z krajowymi organami nadzoru, aby Urząd mógł wypełniać swój mandat;
20.
podkreśla, że z uwagi na ograniczone zasoby Urząd musi ograniczyć się do zadań powierzonych mu przez Parlament i Radę; podkreśla, że Urząd powinien je wykonywać w pełnym zakresie, ale nie może dążyć do rozszerzenia swojego mandatu, oraz że musi zachować niezależność; zwraca uwagę, że Urząd powinien zbadać konieczność sporządzania wytycznych i zaleceń;
21.
podkreśla, że Urząd powinien w pełni wykorzystywać swoje uprawnienia w zakresie ochrony konsumentów, które zostały jej powierzone w ramach mandatu; podkreśla, że w tej dziedzinie Urząd powinien ściślej koordynować swoje działania z innymi europejskimi urzędami nadzoru za pośrednictwem wspólnego komitetu;
22.
wzywa Urząd do zadbania w przyszłości o to, aby nie podejmowano zobowiązań prawnych przed zobowiązaniami budżetowymi;
23.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 9 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 247.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 247.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
9 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.298

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1673 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015