Decyzja 2015/1667 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1667
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 2 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu 5 , w szczególności jego art. 19,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0088/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0088/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 wyniósł 57 819 864 EUR, co stanowi wzrost o 4,88 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok budżetowy 2013 r. wyniósł 53 789 658 EUR, co stanowi wzrost o 2,65 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w stosunku do dwóch uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału z roku 2011 i oznaczonych jako "w trakcie realizacji" lub "pozostające do realizacji" w sprawozdaniu Trybunału z 2012 r. podjęto działania naprawcze i jedna z tych kwestii została oznaczona w sprawozdaniu Trybunału za 2013 r. jako "zrealizowane", a druga jako "w trakcie realizacji"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z trzema uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto jedno działanie naprawcze i odpowiednia uwaga oznaczona jest teraz jako "zrealizowane", zaś spośród dwóch pozostałych uwag jedna jest oznaczona jako "w trakcie realizacji", a druga jako "nie dotyczy";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że dzięki analizie wewnętrznych kosztów administracyjnych zautomatyzowano niektóre procesy w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz wzmocniono monitorowanie finansowe i sprawozdawczość dzięki zastosowaniu zautomatyzowanych narzędzi;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,07 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 88,73 %;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności Agencji oraz sprawozdaniem Trybunału nie stwierdzono żadnych godnych uwagi problemów, jeśli chodzi o poziom przeniesień w 2013 r.;

Przesunięcia

5.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności Agencji oraz sprawozdaniem Trybunału, poziom i charakter przeniesień w roku 2013 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych Agencji;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

6.
zauważa, że w odniesieniu do 2013 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w jego sprawozdaniu jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

7.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że na posiedzeniu w dniach 13 i 14 listopada 2013 r. jej zarząd przyjął decyzję w sprawie regulaminu, zgodnie z którym wszyscy członkowie zarządu lub ich zastępcy muszą przedkładać deklaracje finansowe i w sprawie poufności na początku każdej kadencji;
8.
uznaje, że Agencja dołożyła starań, by zapobiegać potencjalnym konfliktom interesów, wprowadzając szkolenia dotyczące etycznego i uczciwego postępowania, które są organizowane wewnątrz Agencji i są obowiązkowe dla wszystkich pracowników;
9.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że w 2013 r. jej zarząd przyjął politykę dotyczącą konfliktu interesów, której celem jest ustalenie zagrożeń dla nieposzlakowanej opinii jej członków oraz zwiększenie wiedzy o skutkach takiego konfliktu; zauważa, że polityka ta opiera się na specjalnym sprawozdaniu Trybunału pt. "Zarządzanie konfliktami interesów w wybranych agencjach UE";
10.
zachęca Agencję, by opublikowała na swojej stronie internetowej deklaracje o braku konfliktu interesów oraz życiorysy dyrektora wykonawczego, kierowników działów i członków zarządu z myślą o dalszym zwiększeniu przejrzystości;

Audyt wewnętrzny

11.
stwierdza, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt w celu oceny i niezależnej gwarancji dotyczącej trafności i skutecznego stosowania wewnętrznego systemu kontroli, dotyczącego usług wsparcia morskiego; zauważa, że w wyniku tego audytu wykryto określone aspekty wymagające usprawnienia oraz wydano pięć zaleceń oznaczonych jako "Ważne"; potwierdza, że Agencja przygotowała plan działań dla realizacji tych pięciu zaleceń oraz że IAS uznała zaproponowane działania za odpowiednie dla ograniczenia stwierdzonych zagrożeń;
12.
odnotowuje, że w 2013 r. IAS dokonała kontroli w postaci przeglądu dokumentacji w celu zbadania realizacji swoich wcześniejszych zaleceń, oraz uchyliła wszystkie zalecenia oznaczone jako "o zasadniczym znaczeniu" lub "bardzo istotne";
13.
stwierdza, że w 2013 r. jednostka audytu wewnętrznego Agencji przeprowadziła audyt w sprawie instrumentu dotyczącego ciągłości działania w Porto; podkreśla, że jednostka audytu wewnętrznego Agencji uznała, że fizyczne i środowiskowe kontrole na miejscu dają rozsądną pewność co do ochrony sprzętu i danych Agencji; ponadto zauważa, że w wyniku tego audytu jednostka audytu wewnętrznego Agencji sformułowała kilka zaleceń, które Agencja wcięła pod uwagę, oraz że Agencja przedstawiła plan działań, który ma na celu ograniczenie stwierdzonych niedociągnięć;
14.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2013 r. Agencja uchyliła 31 z ogółem 36 zaleceń IAS, jednostki audytu wewnętrznego Agencji i Trybunału z ostatnich dwóch lat;
15.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 210.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 210.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.278

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1667 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015