KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 7 sierpnia 2014 r. rząd rosyjski wprowadził zakaz przywozu niektórych produktów z Unii do Rosji, w tym owoców i warzyw. W odpowiedzi Komisja przyjęła serię nadzwyczajnych środków wsparcia, w szczególności w postaci rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 913/2014 2 w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 932/2014 3 i (UE) nr 1031/2014 4 w odniesieniu do innych owoców i warzyw.
(2) W dniu 24 czerwca 2015 r. zakaz ten został przedłużony do sierpnia 2016 r. W związku z przedłużeniem zakazu nadal występuje poważne zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku, które mogą spowodować znaczny spadek cen ze względu na fakt, że ważny rynek eksportowy jest wciąż niedostępny. W takiej sytuacji rynkowej zwykłe środki dostępne na mocy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 wydają się niewystarczające. Należy zatem przedłużyć okres stosowania mechanizmu wsparcia dla pewnych ilości produktów określonego w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1031/2014.
(3) W celu ustanowienia skutecznej siatki bezpieczeństwa pomoc finansowa Unii powinna zostać przedłużona o rok w odniesieniu do wszystkich produktów objętych rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1031/2014. Ponadto ze względu na wywóz sezonowy brzoskwinie i nektaryny objęte kodem CN 0809 30, które kwalifikowały się w ubiegłym roku do wsparcia na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 913/2014, powinny zostać teraz dodane do wykazu produktów kwalifikujących się do wsparcia na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1031/2014.
(4) Obliczeń ilości przydzielonych każdemu państwu członkowskiemu należy dokonać na podstawie poziomu wywozu przedmiotowych produktów do Rosji w ciągu trzech lat poprzedzających wprowadzenie zakazu, dostosowując je do poziomu wykorzystania przez producentów w każdym państwie członkowskim nadzwyczajnych środków wsparcia udostępnionych im dla tych produktów w ubiegłym roku.
(5) Jeśli poziom wykorzystania tych nadzwyczajnych środków wsparcia w danym państwie członkowskim był bardzo niski w odniesieniu do określonego produktu, a koszty administracyjne udzielania wsparcia były w związku z tym nieproporcjonalnie wysokie, to takie państwo członkowskie powinno mieć możliwość zdecydowania, że nie będzie dalej wdrażać tych środków w przedłużonym okresie.
(6) Można oczekiwać, że przedmiotowe produkty, które w normalnych warunkach byłyby wywożone do Rosji, zostaną przekierowane na rynki innych państw członkowskich. Producenci tych samych produktów w tych państwach członkowskich, którzy nie wywozili dotychczas swoich produktów do Rosji, mogą zatem spotkać się ze znacznym zakłóceniem na rynku i spadkiem cen.
(7) Z tego względu - w celu dalszej stabilizacji rynku - pomoc finansowa Unii powinna być ponownie dostępna również dla producentów we wszystkich państwach członkowskich w odniesieniu do jednego lub więcej produktów objętych rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1031/2014, przy czym ilości nie mogą przekraczać 3 000 ton na państwo członkowskie.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1031/2014.
(9) W celu wywarcia bezpośredniego wpływu na rynek oraz przyczynienia się do stabilizacji cen, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 7 sierpnia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |