uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z forum konsultacyjnym, o którym mowa w art. 18 dyrektywy 2009/125/WE,
(1) Dyrektywa 2009/125/WE nakłada na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i handlu jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Art. 16 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3, i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z forum konsultacyjnym Komisja powinna wprowadzić odpowiednio środki wykonawcze dla produktów mających duży potencjał ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sposób opłacalny, takich jak miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe.
(3) Komisja przeprowadziła badanie przygotowawcze w celu przeanalizowania technicznych, ekologicznych i ekonomicznych aspektów miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe zwykle stosowanych do celów grzewczych w budynkach mieszkalnych i komercyjnych. Badanie przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z Unii i państw trzecich, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) Ekologiczne aspekty miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe, które określono jako istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii i emisje cząstek stałych (pyłu), organicznych związków gazowych, tlenku węgla i tlenków azotu w fazie użytkowania.
(5) Z badania przygotowawczego wynika, że w przypadku miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe nie ma konieczności ustanawiania dodatkowych wymogów dotyczących parametrów ekoprojektu, o których mowa w części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować swoim zakresem miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe (biomasę lub paliwa kopalne). Zakresem niniejszego rozporządzenia objęte są również miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe, które mają funkcję ogrzewania pośredniego. Miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe, wykorzystujące biomasę niedrzewną, mają specyficzne parametry techniczne i w związku z tym powinny być wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(7) Roczne zużycie energii związane z miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń na paliwo stałe w Unii w 2010 r. oszacowano na 627 petadżuli (PJ) (15,0 Mtoe), co odpowiada emisji 9,5 Mt dwutlenku węgla (CO2). Jeżeli nie zostaną wprowadzone specjalne środki, przewiduje się, że roczne zużycie energii związane z miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń na paliwo stałe w 2030 r. wyniesie 812 PJ (19,4 Mtoe), co odpowiada emisji 8,8 Mt CO2.
(8) Zużycie energii przez miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe można obniżyć, stosując istniejące niechronione prawem rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i obsługi tych produktów.
(9) Roczne emisje cząstek stałych (PM), organicznych związków gazowych (OGC) i tlenku węgla (CO) w 2010 r. oszacowano na odpowiednio 142 kt, 119 kt i 1 658 kt rocznie. Przewiduje się, że w wyniku specjalnych środków przyjętych przez państwa członkowskie oraz skutkiem rozwoju technologicznego emisje te w 2030 r. wyniosą odpowiednio 94 kt, 49 kt i 1 433 kt rocznie. Przewiduje się, że roczne emisje tlenków azotu (NOx) wzrosną w przypadku braku specjalnych środków, ponieważ nowe projekty ogrzewaczy pomieszczeń będą oparte na wyższych temperaturach spalania.
(10) Emisje z miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe można bardziej obniżyć, stosując istniejące niechronione prawem rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i obsługi tych produktów.
(11) Przewiduje się, że wymogi dotyczące ekoprojektu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/1186 2 przyniosą łącznie do 2030 r. szacunkowe oszczędności energii w wysokości około 41 PJ (0,9 Mtoe), co odpowiada emisji 0,4 Mt CO2.
(12) Wymogi dotyczące ekoprojektu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do emisji z miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe przyniosą redukcję emisji cząstek stałych (PM), organicznych związków gazowych (OGC) i tlenku węgla (CO) odpowiednio o 27 kt, 5 kt i 399 kt rocznie do roku 2030.
(13) Niniejsze rozporządzenie obejmuje produkty o różnych parametrach technicznych. Gdyby zastosowano wobec nich te same wymogi dotyczące efektywności energetycznej, niektóre rozwiązania technologiczne zostałyby objęte zakazem wprowadzania do obrotu, co miałoby negatywne skutki dla konsumentów. Z tego względu powiązanie wymogów dotyczących ekoprojektu z potencjałem poszczególnych technologii sprzyja tworzeniu równych warunków działania na rynku.
(14) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny doprowadzić do harmonizacji wymogów dotyczących zużycia energii, emisji cząstek stałych, organicznych związków gazowych, tlenku węgla i tlenków azotu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe w całej Unii, co przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego i poprawy ekologiczności tych produktów.
(15) Efektywność energetyczna miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe zmniejsza się w trakcie eksploatacji w warunkach rzeczywistych w porównaniu z efektywnością energetyczną ustaloną w fazie testów. Aby zbliżyć wartość sezonowej efektywności energetycznej ogrzewania pomieszczeń do wartości sprawności użytkowej, należy zachęcać producentów do stosowania regulacji. W tym celu ustala się globalny rabat uwzględniający rozbieżność między tymi dwiema wartościami. Rabat ten może zostać odzyskany w przypadku wyboru kilku opcji regulacji.
(16) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność lub przystępność ekonomiczną miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe z perspektywy użytkownika ani nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko.
(17) Harmonogram wprowadzania wymogów ekoprojektu powinien zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie konstrukcji produktów, których dotyczy niniejsze rozporządzenie. Harmonogram powinien uwzględniać wszelki wpływ na koszty ponoszone przez producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia.
(18) Miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe są objęte zharmonizowanymi normami, które należy stosować zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EWG 3 . Mając na uwadze pewność prawa i uproszczenie, należy zrewidować odpowiednie zharmonizowane normy w celu uwzględnienia wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(19) Pomiary i obliczenia parametrów produktów należy przeprowadzać z wykorzystaniem wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4 .
(20) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określono mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(21) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(22) W celu dalszego ograniczenia wpływu na środowisko miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe producenci powinni podawać informacje dotyczące ich demontażu, recyklingu i unieszkodliwiania.
(23) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących ekologiczności cyklu życia miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.193.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1185 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe |
Data aktu: | 24/04/2015 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2015 |
Data wejścia w życie: | 10/08/2015 |