a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013 stanowi, że Komisja ponosi ogólną odpowiedzialność za program EGNOS i nadaje jej uprawnienia wykonawcze do określenia specyfikacji technicznych i operacyjnych niezbędnych do rozwoju systemu EGNOS.
(2) System EGNOS już się rozwinął, ponieważ wersja 1 została wprowadzona na początku XXI w., a wersja 2 w 2009 r. Trzy usługi oferowane przez system, mianowicie usługa otwarta, usługa rozpowszechniania danych o charakterze komercyjnym (EDAS) oraz usługa związana z ochroną życia (SoL), określone w art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, uruchomiono odpowiednio dnia 30 października 2009 r., 26 lipca 2012 r. i 12 marca 2011 r.
(3) Aby zachować zgodność z charakterystyką i osiągnąć cele szczegółowe programu EGNOS, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, konieczne jest teraz określenie specyfikacji technicznych i operacyjnych wersji 3 systemu. Ta wersja 3, która powinna zostać wprowadzona do użytku w latach dwudziestych XXI w., stanowiłaby ulepszenie w stosunku do wersji 2, ponieważ z technicznego punktu widzenia obejmowałaby z jednej strony monitorowanie i korektę sygnałów usługi otwartej oferowanej przez system utworzony w ramach programu Galileo, a z drugiej strony stosowanie podwójnej częstotliwości, zarówno w odniesieniu do systemu GPS, jak i z systemu objętego programem Galileo.
(4) Ewolucja techniczna wersji 2 do wersji 3 poprawiłaby zasięg geograficzny trzech usług oferowanych przez system i zwiększyłaby ich skuteczność.
(5) W odniesieniu do zasięgu geograficznego ewolucja systemu miałaby na celu przede wszystkim zagwarantowanie objęcia wszystkich terytoriów państw członkowskich UE położonych w Europie, łącznie z Azorami, Wyspami Kanaryjskimi i Maderą. Rozszerzenie tego zasięgu poza granice państw członkowskich UE, aby włączyć kraje kandydujące do UE oraz kraje uczestniczące w polityce sąsiedztwa UE, byłoby również możliwe, pod warunkiem że byłoby to technicznie wykonalne, i w oparciu o porozumienia międzynarodowe, na warunkach określonych w art. 2 ust. 5 akapit ostatni rozporządzenia (UE) nr 1285/2013.
(6) W porównaniu z wersją 2 systemu w wersji 3 należy poprawić skuteczność, przede wszystkim usługi SoL.
(7) Dla usługi otwartej poprawa skuteczności obejmowałby dostarczanie dokładnych danych w zakresie pomiaru czasu, takich jak różnice między czasem stosowanym przez EGNOS z jednej strony, a czasem UTC i czasem systemu GPS z drugiej strony.
(8) W przypadku usługi EDAS taka poprawa służyłaby przede wszystkim ograniczeniu czasu transmisji danych do dwóch sekund i zmniejszeniu czasu, w którym usługa jest niedostępna.
(9) Poprawa skuteczności osiągnięta w wersji 3 systemu EGNOS powinna jednak dotyczyć głównie usługi SoL, szczególnie w sektorach lotnictwa cywilnego i transportu morskiego.
(10) W lotnictwie cywilnym i w celu odpowiedniego zaspokojenia potrzeb żeglugi powietrznej, w szczególności w odniesieniu do optymalizacji ruchu między różnymi obszarami geograficznymi, wersja 3 powinna zapewniać nową usługę "podejście precyzyjne CAT I", oprócz trzech usług oferowanych już w wersji 2, czyli "przelot - podejście nieprecyzyjne", "podejście z naprowadzaniem pionowym APV-I" oraz "podejście LPV 200". Ponadto dostępność usługi "podejście LPV 200" zostałaby znacznie zwiększona, ponieważ okres, w którym jest ona dostępna, powinien się mieścić w przedziale od 0,99 do 0,999.
(11) W lotnictwie cywilnym ważne jest również zapewnienie dalszej zgodności usługi SoL z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1035/2011 2 . Jak wskazano w motywie 14 niniejszego rozporządzenia, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny działać zgodnie z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, do czasu pełnej transpozycji norm tej organizacji międzynarodowej do prawa UE.
(12) W przypadku transportu morskiego wersja 3 systemu EGNOS powinna wprowadzić usługę SoL zgodnie z międzynarodowymi normami ustanowionymi przez Międzynarodową Organizację Morską, umożliwiając nowe zastosowania systemu EGNOS, które dzięki większej dokładności byłyby korzystne dla tego sektora pod względem efektywności i bezpieczeństwa. W tym celu i mając na uwadze przeszkody związane z nawigacją w pobliżu wybrzeża, zbliżaniem się i wpływaniem do portów, rozszerzenie usługi SoL dla sektora morskiego powinno w szczególności zapewnić bardzo wysoki stopień dostępności, ponad 0,998 w skali od 0 do 1, gwarantujący integralność usługi w odstępie mniejszym niż 10 sekund i dokładność w poziomie do mniej niż 10 metrów.
(13) Poza tym, aby nie przeszkadzać użytkownikom EGNOS ani nie wpływać na obecne zastosowania komercyjne, specyfikacje techniczne i operacyjne wersji 3 systemu EGNOS powinny być zgodne ze specyfikacjami wersji 2, tak aby nie zaprzepaścić dotychczasowych osiągnięć i nie wpływać negatywnie na obecne możliwe zastosowania ze szkodą dla użytkowników.
(14) W celu zakończenia ewolucji technicznej wersji 2 systemu do wersji 3 należy określić specyfikacje techniczne i operacyjne zamieszczone w załączniku.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: