RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 13 stycznia 2015 r., Dania wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od przepisów dyrektywy 2006/112/WE regulujących prawo do odliczenia naliczonego VAT.
(2) Pismami z dnia 13 i 14 lutego 2015 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Danię. Pismem z dnia 17 lutego 2015 r. Komisja powiadomiła Danię, że posiada wszystkie informacje, które uważa za konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Bez wnioskowanego odstępstwa, zgodnie z prawodawstwem duńskim, jeżeli lekki pojazd ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton zostanie zarejestrowany przez organy duńskie jako pojazd przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik jest upoważniony do odliczenia w całości naliczonego VAT z tytułu jego zakupu i kosztów eksploatacji. Podatnik traci prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu takiego pojazdu, w przypadku gdy jest on następnie wykorzystywany do celów prywatnych.
(4) Aby złagodzić konsekwencje obowiązującego systemu, Dania wystąpiła z wnioskiem o zastosowanie środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od przepisów art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, wprowadzonego już wcześniej decyzją wykonawczą Rady 2012/447/UE 2 , która utraciła moc w dniu 31 grudnia 2014 r. Środek ten umożliwia podatnikom, którzy zarejestrowali pojazd jako przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jego wykorzystanie do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz obliczanie podstawy opodatkowania czynności uznanej za świadczenie usług zgodnie z art. 75 dyrektywy 2006/112/WE na podstawie ryczałtowej kwoty dziennej, bez utraty prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu pojazdu.
(5) Taka uproszczona metoda obliczenia powinna jednak być ograniczona do 20 dni - w roku kalendarzowym -wykorzystania pojazdu do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, zaś kwota ryczałtowa podatku VAT jest ustalona na 40 DKK za każdy dzień takiego wykorzystania. Wskazana kwota została określona przez rząd duński na podstawie analizy krajowych statystyk.
(6) Wskazany środek, który powinien być stosowany w odniesieniu do lekkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton, uprości wypełnianie obowiązków dotyczących podatku VAT przez tych podatników, którzy okazjonalnie używają do celów prywatnych pojazdy zarejestrowane do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Podatnik mógłby jednakże w dalszym ciągu wybrać rejestrację lekkiego pojazdu ciężarowego jako przeznaczonego zarówno do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W takim przypadku podatnik traciłby prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu pojazdu, ale nie byłby zobowiązany do uiszczania dziennej opłaty w związku z używaniem pojazdu do celów prywatnych.
(7) Wyrażenie zgody na środek gwarantujący, że podatnik, który okazjonalnie używa do celów prywatnych pojazd zarejestrowany do celów prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest pozbawiony pełnego prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu pojazdu, byłoby spójne z ogólnymi przepisami dotyczącymi odliczeń przewidzianymi w dyrektywie 2006/112/WE.
(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie i powinno wygasnąć dnia 31 grudnia 2017 r.
(9) W przypadku gdy Dania wystąpi z wnioskiem o kolejne przedłużenie obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo na okres po 2017 r., powinna ona przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie.
(10) Uznaje się, że odstępstwo to wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: