(2014/461/UE)(Dz.U.UE L z dnia 15 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2013/755/UE z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich z Unią Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim") 1 , w szczególności jej załącznik VI art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 16 października 2009 r. Komisja przyjęła decyzję 2009/776/WE 2 wprowadzającą odstępstwo od definicji "produktów pochodzących" w celu uwzględnienia szczególnej sytuacji Grenlandii dotyczącej krewetek z gatunku Pandalus borealis. Odstępstwo to wygasło z dniem 31 grudnia 2013 r.
(2) Pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. Grenlandia zwróciła się z wnioskiem o nowe odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w załączniku VI art. 16 do decyzji 2013/755/UE w odniesieniu do rocznej ilości 2 500 ton przetworzonych i zakonserwowanych krewetek z gatunku Pandalus borealis i Pandalus Montagui, które mają być wywożone z Grenlandii w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
(3) Grenlandia oparła swój wniosek na fakcie, że grenlandzkie całkowite dopuszczalne połowy (TAC) zostały zmniejszone w ciągu ostatnich lat i dalej będą zmniejszane w 2015 r., co spowoduje niedobór dostaw krewetek mających status produktów pochodzących. Grenlandia pilnie potrzebuje krewetek z państw sąsiadujących w celu utrzymania minimalnego poziomu produkcji i zabezpieczenia miejsc pracy.
(4) Artykuł 16 ust. 1 lit. c) załącznika VI do decyzji 2013/755/UE przewiduje, że można pozwolić na odstępstwa od reguł pochodzenia w przypadkach uzasadnionych rozwojem istniejących gałęzi przemysłu lub tworzeniem nowych gałęzi w danym kraju lub na danym terytorium.
(5) Rybołówstwo jest główną gałęzią przemysłu w Grenlandii, a w ramach tej gałęzi najważniejszym sektorem jest rybołówstwo krewetek. Dalsza możliwość wykorzystywania w przyszłości krewetek z państw trzecich, w szczególności z Kanady, ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju tej gałęzi przemysłu grenlandzkiego, w celu rozwijania tej gałęzi przemysłu na lądzie i utrzymania konkurencyjności tej gałęzi przemysłu grenlandzkiego na rynku światowym.
(6) Grenlandia jest geograficznie odizolowanym terytorium o ograniczonej infrastrukturze i rosnącym bezrobociu. W przypadku niedoborów dostaw surowca konieczne jest zamykanie zakładów, co powoduje bezrobocie przez dłuższe okresy. Znaczący jest zatem wpływ społeczno-gospodarczy takich zamknięć na małą społeczność uzależnioną od działalności gospodarczej tych zakładów. Przetwórstwo 2 500 ton krewetek zapewnia zatrudnienie dla około 10 pracowników. W swoim wniosku Grenlandia stwierdziła, że przedmiotowe odstępstwo jest kluczowe dla przetrwania jednego z jej zakładów.
(7) Wnioskowane odstępstwo jest uzasadnione na mocy art. 16 ust. 1 lit. c) załącznika VI do decyzji 2013/755/UE w odniesieniu do dalszego rozwoju istniejącej gałęzi przemysłu w Grenlandii. Odstępstwo zapewni ponadto zatrudnienie w najsłabszych społecznościach i jest niezbędne dla przetrwania jednego z zakładów w Grenlandii.
(8) Ponieważ wykorzystanie odstępstwa przyznanego w 2001 r. było na bardzo niskim poziomie, niniejsze odstępstwo należy przyznać tylko na 500 ton, co odpowiada maksymalnemu poziomowi wykorzystania w 2002 r. powiększonemu o wskaźnik tolerancji w wysokości 25 %.
(9) Z zastrzeżeniem spełnienia niektórych warunków dotyczących ilości, nadzoru i czasu trwania, odstępstwo nie powoduje poważnej szkody dla sektora gospodarki bądź istniejącego przemysłu w Unii lub w jednym lub większej liczbie państw członkowskich.
(10) Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 3 określa zasady dotyczące administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której przyznaje się odstępstwo niniejszą decyzją.
(11) Wniosek o przyznanie odstępstwa dotyczy okresu rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2014 r. i kończącego się dnia 31 grudnia 2020 r. Zważywszy, że istnieje konieczność zapewnienia ciągłości wywozu z Grenlandii do Unii i przewidywalności dla podmiotów gospodarczych, odstępstwo należy przyznać z mocą wsteczną.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: